رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

4 مانع اصلی پیش روی صنعت خودرو/ هزینه های تولید باید کاهش یابد
اهمیت : خیلی مهم

4

عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: اگر نظام بانکی به این فکر نیافتد که هزینه‌ها را کاهش دهد این صنعت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
دنیای اقتصاد:

آرش محبی نژاد: با بیان اینکه صنعت خودرو با چهار دسته مشکل اصلی دست و پنجه نرم می کند اظهار داشت: کمبود شدید نقدینگی، قیمت گذاری دستوری، تحریم های بین المللی و مقررات و قوانین ناقص و دست و پاگیر که البته بعضا قوانین مثبت نیز اجرا نمی شود، مواردی هستند که صنعت خودروی کشور را با مشکل مواجه کردند.

عضو شورای سیاست گذاری خودرو افزود: به جای حل این مشکلات در اواخر سال گذشته طبق مصوبه بانک مرکزی بهره های بانکی صنایع 6 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر جریمه های تاخیر مطابق بخشنامه بانک مرکزی نیز به صورت پلکانی با افزایش مواجه شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن سازی قطعات خودرو با بیان اینکه این رویه، رویه حمایتی نیست گفت: قیمت خودرو تقریبا تثبیت شده است درحالی که نهاده های تولید با افزایش 30 درصدی قیمت مواجه شده اند بنابراین چطور می توانیم بگوییم از خودرو ساز و قطعه ساز حمایت کرده ایم.

محبی نژاد با اشاره به مطالبات معوق قطعه سازان اظهار داشت: مشکلات نقدینگی درحال زمین گیر کردن صنعت قطعه سازی کشور است البته با تلاشهای وزارت صنعت شاخصه های اصلی تولید به شدت رو به بهبود در حال حرکت است.

وی افزود: البته بهبود شاخص های تولید هم به اشتغال زایی و هم به سرو سامان گرفتن صادرات خودرو کمک می کند.

عضو شواری سیاست گذاری خودرو تصریح کرد: منتهی در هر صورت نباید با مشاهده این روند بهبود تولید دچار هیجان شویم و مشکلاتی همچون نقدینگی و هزینه های مازاد بانکی و مالی را فراموش کنیم چرا که در این صورت مجدد دچار وقفه خواهیم شد.

محبی نژاد به هزینه های مالی خودرو سازان اشاره کرد و گفت: 13 درصد از قیمت خودرو توسط خودروساز و 12 درصد توسط زنجیره تامین کسب می شود از اینرو در مجموع 25 درصد قیمت تمام شده قیمت خودرو هزینه مالی محسوب می شود.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: اگر نظام بانکی به این فکر نیافتد که هزینه ها را کاهش دهد این صنعت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.

صنعت خودرو بی‌شک یکی از بزرگترین صنایع کشور محثوب می‌شود. این صنعت طی سال های گذشته به خصوص سال 92 به بیشترین حد ممکن دجار مشکل شد و با افزایش قیمت دلار و افزایش هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات شرکت های خودرو ساز دچار زیان فراوانی شدند.از سال 93 با تثبیت قیمت دلار و همچنین روند رو به بهبود مذاکرات هسته ای اوضاع برای این صنعت بهبود یافت اما شرایط نامناسب هنوز بر این صنعت حکم رانی می‌کند.به طور کل چشم انداز صنعت با بهبود روابط و افزایش حجم تامین قطعات و افزایش سبد محصولات رو به بهبود گذاشته وپیش بینی می‌شود که خودروسازها طی 2 سال آینده به شرایط مطلوب خود برسند.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: اگر نظام بانکی به این فکر نیافتد که هزینه‌ها را کاهش دهد این صنعت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
دنیای اقتصاد:

آرش محبی نژاد: با بیان اینکه صنعت خودرو با چهار دسته مشکل اصلی دست و پنجه نرم می کند اظهار داشت: کمبود شدید نقدینگی، قیمت گذاری دستوری، تحریم های بین المللی و مقررات و قوانین ناقص و دست و پاگیر که البته بعضا قوانین مثبت نیز اجرا نمی شود، مواردی هستند که صنعت خودروی کشور را با مشکل مواجه کردند.

عضو شورای سیاست گذاری خودرو افزود: به جای حل این مشکلات در اواخر سال گذشته طبق مصوبه بانک مرکزی بهره های بانکی صنایع 6 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر جریمه های تاخیر مطابق بخشنامه بانک مرکزی نیز به صورت پلکانی با افزایش مواجه شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن سازی قطعات خودرو با بیان اینکه این رویه، رویه حمایتی نیست گفت: قیمت خودرو تقریبا تثبیت شده است درحالی که نهاده های تولید با افزایش 30 درصدی قیمت مواجه شده اند بنابراین چطور می توانیم بگوییم از خودرو ساز و قطعه ساز حمایت کرده ایم.

محبی نژاد با اشاره به مطالبات معوق قطعه سازان اظهار داشت: مشکلات نقدینگی درحال زمین گیر کردن صنعت قطعه سازی کشور است البته با تلاشهای وزارت صنعت شاخصه های اصلی تولید به شدت رو به بهبود در حال حرکت است.

وی افزود: البته بهبود شاخص های تولید هم به اشتغال زایی و هم به سرو سامان گرفتن صادرات خودرو کمک می کند.

عضو شواری سیاست گذاری خودرو تصریح کرد: منتهی در هر صورت نباید با مشاهده این روند بهبود تولید دچار هیجان شویم و مشکلاتی همچون نقدینگی و هزینه های مازاد بانکی و مالی را فراموش کنیم چرا که در این صورت مجدد دچار وقفه خواهیم شد.

محبی نژاد به هزینه های مالی خودرو سازان اشاره کرد و گفت: 13 درصد از قیمت خودرو توسط خودروساز و 12 درصد توسط زنجیره تامین کسب می شود از اینرو در مجموع 25 درصد قیمت تمام شده قیمت خودرو هزینه مالی محسوب می شود.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: اگر نظام بانکی به این فکر نیافتد که هزینه ها را کاهش دهد این صنعت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.

صنعت خودرو بی‌شک یکی از بزرگترین صنایع کشور محثوب می‌شود. این صنعت طی سال های گذشته به خصوص سال 92 به بیشترین حد ممکن دجار مشکل شد و با افزایش قیمت دلار و افزایش هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات شرکت های خودرو ساز دچار زیان فراوانی شدند.از سال 93 با تثبیت قیمت دلار و همچنین روند رو به بهبود مذاکرات هسته ای اوضاع برای این صنعت بهبود یافت اما شرایط نامناسب هنوز بر این صنعت حکم رانی می‌کند.به طور کل چشم انداز صنعت با بهبود روابط و افزایش حجم تامین قطعات و افزایش سبد محصولات رو به بهبود گذاشته وپیش بینی می‌شود که خودروسازها طی 2 سال آینده به شرایط مطلوب خود برسند.
1394/01/09
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333