رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

تغییر ساختار مالی سایپا با هدف پرداخت معوقات
اهمیت : مهم

14

این روزها خودروسازان از تولید و فروش خوب خود اخباری منعکس می‌کنند که نویدبخش تکرار روزهای طلایی این صنعت است چرا با وجود این روند مثبت؛ هنوز معوقات قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود که جای سوال دارد. وی با اینکه از اصلاح ساختاری و امور مالی این صنعت سخن گفته می‌شود اما در پرداخت بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان کوتاهی می‌شود.
گسترش صمت:

روش های جدید کاهش بدهی ها← مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره مطالبات معوقه قطعه سازان همکار این مجموعه گفت: در سال های تحریم ظرفیت تولیدی شرکت سایپا به شدت کاهش یافته به طوری که ظرفیت این شرکت از سال ۹۱ به بعد به کمتر از ۳۰درصد رسید، به همین دلیل مشکلاتی در تامین مالی این شرکت ایجاد شد.

وی اظهار کرد: در آن دوران سایپا زیان انباشته مالی بسیار زیادی داشت در نتیجه امکان استفاده از منابع بانکی و بازار سرمایه وجود نداشت، بنابراین نتوانست سرمایه در گردش خود را مدیریت کند که در ادامه این روند قطعه سازان نیز با مشکلاتی روبه رو شدند.

مدیرعامل شرکت سایپا افزود: با وجود چنین روندی، برنامه خوبی برای آینده طرحی کرده ایم تا بدهی قطعه سازان به خوبی ساماندهی شود، روش هایی که هم شرکت سایپا و هم قطعه سازان همکار این مجموعه با تامین مالی مناسب به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: همین که تولید محصول سایپا سال گذشته از عدد خطرناک ۸۰۰ دستگاه به ۲ هزار دستگاه در امروز رسیده، نویدبخش خوبی برای قطعه سازان در بحث تیراژ و تامین قطعات موردنیاز است. آنها طلب هایی از شرکت سایپا دارند که مدیریت متعهد شد با روش های نوینی که طراحی کرده نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند. قرار شد امسال با کمک و همکاری هایی که دولت، سازمان بورس و سازمان حسابرسی در همکاری با سایپا دارند مشکلات هموارتر شود که بر این اساس نزدیک به ۲ میلیارد تومان اوراق مشارکت در حال طراحی است که در صورت تحقق، این اقدام سایپا می تواند ارتباط بهتری با قطعه سازان داشته باشد.

مدیرعامل سایپا با عذرخواهی از مشکلات مالی که برای قطعه سازان به دلیل عقب افتادن پرداخت ها رخ داده است، گفت: امیدواریم بتوانیم با اصلاح ساختار انجام شده در سایپا و تامین مالی پیش بینی شده همکاری بهتری برای آینده رقم بخورد. وی تصریح کرد: قرارداد بین خودروسازان و قطعه سازان منعقد و همکاری آنها ادامه دارد و امید است بتوانیم در کنار یکدیگر محصولات خوبی به بازار عرضه کنیم.

جمالی در پاسخ به پرسش صمت مبنی بر کمک به قطعه سازان با هدف صادرات محصولات نیز گفت: قطعه سازان شرکت های مستقلی هستند و باید بازار خود را پیدا کنند. شرکت سایپا نیز در طرح های خود پیش بینی کرده تا بالانس ارزی به وجود آورد تا اگر از کشوری اقدام به واردات قطعه کرد آنها نیز متعهد شوند در قبال آن، اقدام به خرید قطعه از ایران کنند. وی در نهایت گفت: صنعت قطعه صنعتی خصوصی به شمار می رود و مدیریت آن با خود قطعه سازان است و باید در این زمینه برنامه لازم را تدوین کنند.

صعودی بودن درصد مطالبات ← پس از مطرح شدن این اظهارات از سوی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، صمت سراغ احمدرضا رعنایی، نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور رفت و درباره پرداخت مطالبات قطعه سازان پرسش هایی را مطرح کرد. او در این باره گفت: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و قطعه سازان منتظر هستند تا اثرات اصلاح ساختار در سایپا را ببینند تا مشخص شود پرداخت ها چه زمانی به وقوع خواهد پیوست.

رعنایی افزود: از آنجا که بخشی از سایپا کاشان واگذار شده ممکن است این شرکت قسمتی از بدهی های خود را پرداخت کند، به هر حال این سهم بخشی از منابع این شرکت بوده و با تغییر ساختار مالی، در پی کاهش بدهی های خود به بانک و صنعت قطعه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به تازگی انجمن نشستی با مسئولان سایپا برای پرداخت بدهی ها داشته است، گفت: انجمن پیگیر است تا جلسه ای داشته باشد تا از تصمیم های گرفته شده در زمینه پرداخت ها آگاه شود که تاکنون این جلسه برگزار نشده است.

نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: همکاری ها همچنان ادامه دارد و قطعه سازان به تامین قطعات موردنیاز خودروسازان می پردازند اما مشکلات مالی به واحدهای تولیدی فشار زیادی وارد کرده به طوری که فعالان این حوزه به سختی در حال فعالیت هستند.

رعنایی در پاسخ به این پرسش که آیا این روزها تامین قطعات با پرداخت به موقع انجام می شود، گفت: همچون گذشته و با تاخیر انجام می شود، هرچند پرداخت هایی انجام شده، اما درصد مطالبات همچنان روند صعودی دارد.

وی درباره بالا رفتن تیراژ خودروها از ۸۰۰ به ۲ هزار دستگاه در روز نیز عنوان کرد: این روند، نویدبخش خوبی برای صنعت خودرو کشور است، به شرط آنکه ساختار مالی و پرداخت هزینه ها در زمان مقرر انجام شود و خودروسازان در اقدامات خود تامین منابع مالی قطعه سازان را نیز ببینند. این فعال صنعت قطعه به اثربخشی تیراژها در پایین آمدن هزینه ها نیز اشاره کرد و گفت: تیراژ بالا یکی از عوامل تعیین کننده در کاهش قیمت تمام شده محصولات است زیرا در این شرایط نسبت سرمایه های ثابت در تولید کمتر خواهد بود.

رعنایی در پاسخ به این پرسش که خودروسازن چگونه می توانند به قطعه سازان زیرمجموعه خود در امر صادرات کمک کنند نیز گفت: خودروسازان می توانند با صادرات محصولات خود قطعات موردنیاز این محصولات را از شرکت ها خریداری و برای کشور موردنظر ارسال کنند، همچنین می توانند خدمات پس از فروش قطعات داخلی را در بازارهای خارجی معرفی کنند.

وی درباره پیش بینی مدیریت سایپا برای تبادل پایاپای قطعه با کشورهای فعال در این صنعت گفت: با وقوع این اتفاق کمک خوبی به صنعت قطعه کشور خواهد شد. به هر حال شرکت های خودروساز در قراردادهای خود با شرکت های خارجی می توانند چرخه مبادله قطعات را رقم بزنند و قطعات تولید داخل را در بازارهای بین المللی عرضه کنند.

رعنایی در نهایت گفت: این مسئله امری جدید است که در صورت این اتفاق این روند به نفع خودروساز و قطعه ساز خواهد بود. به نظر می رسد در صورت تحقق، موضوعی که مدیریت سایپا در بحث تبادل قطعه به شکل پایاپای مطرح کرده، روش مطلوبی برای برون رفت صنعت قطعه کشور از وضعیت قرمز باشد، این شیوه همکاری، بستری برای ارتقای کیفیت و رفتن آنها به سوی رقابت با همتایان بین المللی خود است.


برچسب‌ها:


این روزها خودروسازان از تولید و فروش خوب خود اخباری منعکس می‌کنند که نویدبخش تکرار روزهای طلایی این صنعت است چرا با وجود این روند مثبت؛ هنوز معوقات قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود که جای سوال دارد. وی با اینکه از اصلاح ساختاری و امور مالی این صنعت سخن گفته می‌شود اما در پرداخت بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان کوتاهی می‌شود.
گسترش صمت:

روش های جدید کاهش بدهی ها← مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره مطالبات معوقه قطعه سازان همکار این مجموعه گفت: در سال های تحریم ظرفیت تولیدی شرکت سایپا به شدت کاهش یافته به طوری که ظرفیت این شرکت از سال ۹۱ به بعد به کمتر از ۳۰درصد رسید، به همین دلیل مشکلاتی در تامین مالی این شرکت ایجاد شد.

وی اظهار کرد: در آن دوران سایپا زیان انباشته مالی بسیار زیادی داشت در نتیجه امکان استفاده از منابع بانکی و بازار سرمایه وجود نداشت، بنابراین نتوانست سرمایه در گردش خود را مدیریت کند که در ادامه این روند قطعه سازان نیز با مشکلاتی روبه رو شدند.

مدیرعامل شرکت سایپا افزود: با وجود چنین روندی، برنامه خوبی برای آینده طرحی کرده ایم تا بدهی قطعه سازان به خوبی ساماندهی شود، روش هایی که هم شرکت سایپا و هم قطعه سازان همکار این مجموعه با تامین مالی مناسب به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: همین که تولید محصول سایپا سال گذشته از عدد خطرناک ۸۰۰ دستگاه به ۲ هزار دستگاه در امروز رسیده، نویدبخش خوبی برای قطعه سازان در بحث تیراژ و تامین قطعات موردنیاز است. آنها طلب هایی از شرکت سایپا دارند که مدیریت متعهد شد با روش های نوینی که طراحی کرده نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند. قرار شد امسال با کمک و همکاری هایی که دولت، سازمان بورس و سازمان حسابرسی در همکاری با سایپا دارند مشکلات هموارتر شود که بر این اساس نزدیک به ۲ میلیارد تومان اوراق مشارکت در حال طراحی است که در صورت تحقق، این اقدام سایپا می تواند ارتباط بهتری با قطعه سازان داشته باشد.

مدیرعامل سایپا با عذرخواهی از مشکلات مالی که برای قطعه سازان به دلیل عقب افتادن پرداخت ها رخ داده است، گفت: امیدواریم بتوانیم با اصلاح ساختار انجام شده در سایپا و تامین مالی پیش بینی شده همکاری بهتری برای آینده رقم بخورد. وی تصریح کرد: قرارداد بین خودروسازان و قطعه سازان منعقد و همکاری آنها ادامه دارد و امید است بتوانیم در کنار یکدیگر محصولات خوبی به بازار عرضه کنیم.

جمالی در پاسخ به پرسش صمت مبنی بر کمک به قطعه سازان با هدف صادرات محصولات نیز گفت: قطعه سازان شرکت های مستقلی هستند و باید بازار خود را پیدا کنند. شرکت سایپا نیز در طرح های خود پیش بینی کرده تا بالانس ارزی به وجود آورد تا اگر از کشوری اقدام به واردات قطعه کرد آنها نیز متعهد شوند در قبال آن، اقدام به خرید قطعه از ایران کنند. وی در نهایت گفت: صنعت قطعه صنعتی خصوصی به شمار می رود و مدیریت آن با خود قطعه سازان است و باید در این زمینه برنامه لازم را تدوین کنند.

صعودی بودن درصد مطالبات ← پس از مطرح شدن این اظهارات از سوی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، صمت سراغ احمدرضا رعنایی، نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور رفت و درباره پرداخت مطالبات قطعه سازان پرسش هایی را مطرح کرد. او در این باره گفت: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و قطعه سازان منتظر هستند تا اثرات اصلاح ساختار در سایپا را ببینند تا مشخص شود پرداخت ها چه زمانی به وقوع خواهد پیوست.

رعنایی افزود: از آنجا که بخشی از سایپا کاشان واگذار شده ممکن است این شرکت قسمتی از بدهی های خود را پرداخت کند، به هر حال این سهم بخشی از منابع این شرکت بوده و با تغییر ساختار مالی، در پی کاهش بدهی های خود به بانک و صنعت قطعه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به تازگی انجمن نشستی با مسئولان سایپا برای پرداخت بدهی ها داشته است، گفت: انجمن پیگیر است تا جلسه ای داشته باشد تا از تصمیم های گرفته شده در زمینه پرداخت ها آگاه شود که تاکنون این جلسه برگزار نشده است.

نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: همکاری ها همچنان ادامه دارد و قطعه سازان به تامین قطعات موردنیاز خودروسازان می پردازند اما مشکلات مالی به واحدهای تولیدی فشار زیادی وارد کرده به طوری که فعالان این حوزه به سختی در حال فعالیت هستند.

رعنایی در پاسخ به این پرسش که آیا این روزها تامین قطعات با پرداخت به موقع انجام می شود، گفت: همچون گذشته و با تاخیر انجام می شود، هرچند پرداخت هایی انجام شده، اما درصد مطالبات همچنان روند صعودی دارد.

وی درباره بالا رفتن تیراژ خودروها از ۸۰۰ به ۲ هزار دستگاه در روز نیز عنوان کرد: این روند، نویدبخش خوبی برای صنعت خودرو کشور است، به شرط آنکه ساختار مالی و پرداخت هزینه ها در زمان مقرر انجام شود و خودروسازان در اقدامات خود تامین منابع مالی قطعه سازان را نیز ببینند. این فعال صنعت قطعه به اثربخشی تیراژها در پایین آمدن هزینه ها نیز اشاره کرد و گفت: تیراژ بالا یکی از عوامل تعیین کننده در کاهش قیمت تمام شده محصولات است زیرا در این شرایط نسبت سرمایه های ثابت در تولید کمتر خواهد بود.

رعنایی در پاسخ به این پرسش که خودروسازن چگونه می توانند به قطعه سازان زیرمجموعه خود در امر صادرات کمک کنند نیز گفت: خودروسازان می توانند با صادرات محصولات خود قطعات موردنیاز این محصولات را از شرکت ها خریداری و برای کشور موردنظر ارسال کنند، همچنین می توانند خدمات پس از فروش قطعات داخلی را در بازارهای خارجی معرفی کنند.

وی درباره پیش بینی مدیریت سایپا برای تبادل پایاپای قطعه با کشورهای فعال در این صنعت گفت: با وقوع این اتفاق کمک خوبی به صنعت قطعه کشور خواهد شد. به هر حال شرکت های خودروساز در قراردادهای خود با شرکت های خارجی می توانند چرخه مبادله قطعات را رقم بزنند و قطعات تولید داخل را در بازارهای بین المللی عرضه کنند.

رعنایی در نهایت گفت: این مسئله امری جدید است که در صورت این اتفاق این روند به نفع خودروساز و قطعه ساز خواهد بود. به نظر می رسد در صورت تحقق، موضوعی که مدیریت سایپا در بحث تبادل قطعه به شکل پایاپای مطرح کرده، روش مطلوبی برای برون رفت صنعت قطعه کشور از وضعیت قرمز باشد، این شیوه همکاری، بستری برای ارتقای کیفیت و رفتن آنها به سوی رقابت با همتایان بین المللی خود است.


برچسب‌ها:

1395/05/19
0
/
5
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333