رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

سیتروئن سایپا کاشان را نقدی خرید
اهمیت : مهم

25

هنوز یک هفته ازامضای قراردادشرکت مشترک سایپاوسیتروئن نمی‌گذردکه انتقادهابه نحوه این همکاری‌هابالا گرفته است وکسانی که تادیروز نگران تاخیردرامضای این قرارداد بودندحال از نحوه این همکاری گلایه دارند.این درحالی است که براساس این قراردادمقرر شده توانایی تولیدگیربکس، دیفرانسیل و محورهای جلو وعقب خودروهای روز اروپا که سطح دو و سه صنعت خودرو است، در داخل کشور ایجاد شود. این شرایط در حالی است که پیش از این صنعت خودرو در قراردادهای خارجی تنها در سطح ۴ که شامل تولید پیچ و مهره و قالپاق خودرو بود، اجازه همکاری داشت.
گسترش صمت:

امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت وگو با صمت با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر دنیا درباره انتقادهای واردشده به این قرارداد اظهار کرد: کشور پیشرفته ای نظیر فرانسه برای رقابت جهانی زیرفشار قرار دارد. در این شرایط شرکت های خودروسازی این کشور از جمله سیتروئن به طور منطقی سراغ بازار جدید می روند، بنابراین سیتروئن نیز از این قرارداد سود می برد اما اینکه تصور شود فرانسه بازار ایران را فتح کرده، نگاهی اشتباه است.

وی با بیان اینکه این کشور اروپایی در ردیف بهترین کشورهای صنعتی قرار دارد، افزود: منتقدان این قرارداد اگر خودروهای فرانسوی را با خودروهای کره ای مقایسه کنند به این نتیجه دست می یابند که خودروهای فرانسوی از نظر کیفی و فناوری پیشرفته تر هستند و سیتروئن از جمله خودروسازی هایی است که محصولات با کیفیت تولید می کند. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: از آنجایی که پژو و سیتروئن یک شرکت به شمار می روند، اگر ایران خودرو و سایپا در قراداد با این ۲ شرکت همیاری کرده و امتیازهای بیشتری از قرارداد دریافت می کردند، به طور قطع بهتر بود البته جزییات این قراداد منتشر نشده بنابراین قضاوت درباره آن زود است.

به گفته کاکایی، تنها راهی که برای صنعتگران کشور با هدف توسعه اقتصادی وجود دارد شراکت خواهد بود که سرمایه گذاری مشترک یکی از بهترین روش های همکاری و مشارکت، است. وی درباره انتقادهای وارد شده به واگذاری سهام سایپا کاشان به سیتروئن نیز اظهار کرد: سایپا در همکاری با سیتروئن از طریق واگذاری سهام، یکی از بهترین روش های همکاری را انتخاب کرده است. نمونه موفق این روش، به همکاری رنو با نیسان بازمی گردد.

هنگامی که رنو سهام نیسان را خریداری کرد، ضمن آنکه از نظر فناوری و بازاری اشتراک ها افزایش یافت، در زمینه های مدیریتی نیز انتقال دانش مدیریت اتفاق افتاد و به دیگر سخن توسعه فناوری مدیریتی از دستاوردهای این قرارداد و همچنین قراردادهای همکاری مشترک خواهد بود. به گفته کاکایی، سایپا در این همکاری یکی از کارخانه های مستقل خود در کاشان را تحویل سیتروئن می دهد که این قابلیت را دارد تا در آینده به شرکتی مستقل تبدیل شود و فناوری را در تمام شرکت توسعه دهد.

وی ادامه داد: خودروسازی ها در ۱۰ سال گذشته از پس سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی برآمدند و از همان ابتدا به صورت موازی به توانمندی های بسیاری دست یافتند اما آنچه مسلم است این است که براساس برآوردهای موجود در زمان مطلوب نیاز به همکاری مشترک وجود دارد. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: اگر مدیران شرکت های خودروساز داخلی نتوانند در زمان همکاری با خودروسازان خارجی، همکاری را به درستی مدیریت کنند، این موضوع مسئله دیگری است اما اصل قرارداد، درست و حساب شده به نظر می رسد.

وی افزود: خودروسازان کشور باید از اکنون به فکر مدیریت دانش باشند و همکاری با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و دانش بنیان را موردتوجه قرار دهند تا به موازات ورود و تولید خودروهای جدید، فناوری این محصولات، از سوی متخصصان داخلی جذب شود تا در این روش اگر سیتروئن بعد از چند سال تصمیم به خروج از ایران داشته باشد، حداکثر جذب دانش فنی از سوی متخصصان داخلی انجام شده باشد.


افزایش توان سایپا کاشان← کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که ویرایش دوم آن در تاریخ ۱۳ مرداد سال ۹۳ منتشر شده، عنوان می کنند که بر اساس این سند، تولید حداقل ۵۰ درصد از خودروهای سبک ساخت داخل با نمانام داخل و بقیه تولید با نمانام مشترک یا جهانی در منطقه با هدف تبدیل شدن به پایگاه ساخت و تولید خودرو مد نظر قرار گرفته است.

با توجه به سیاست دولت درباره «جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی»، اگر شرکت های خودروساز جهانی، تمایل به ورود بازار ایران دارند، باید از طریق سرمایه گذاری مشترک با یک شریک داخلی اقدام کنند که تخصیص بخشی از کارخانه های گروه سایپا به خودروسازان جهانی، در راستای این سیاست است. قرارداد سایپا و سیتروئن براساس اصول و استانداردهای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشورها بوده که براساس مدل اکتسابی ( Acquisition) انجام شده و براساس آن یک سرمایه گذار اقدام به خرید سهام یک شرکت در کشور مقصد می کند، بنابراین در این مدل و در صورت بروز تحریم های بین المللی، سرمایه گذار امکان ترک کشور مقصد را به راحتی ندارد.

خرید سهام یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه سایپا از سوی سرمایه گذار خارجی نیز در این راستا بوده که این قرارداد را متفاوت از تجربه های قبلی در کشور می کند. نکته قابل توجه در این قرارداد سرمایه گذاری مشترک به صورت ۵۰-۵۰ است که براساس آن سطح همکاری سایپا در تمامی سطوح ازجمله کنترل، مدیریت، برنامه ریزی و... همتراز و برابر با همکار خارجی یعنی سیتروئن تعریف شده است.

کارشناسان با تاکید بر نیاز کشور به جذب فناوری و دانش بروز دنیا در همه عرصه ها به ویژه دانش فنی عنوان می کنند که بر اساس تفاهم انجام شده، فناوری از ابعاد مختلف به شرکت سایپاکاشان منتقل خواهد شد و توان فعلی تولید این شرکت نیز افزوده خواهد شد و سایپا به عنوان سهامدار ۵۰ درصدی نیز از این انتقال منتفع خواهد شد. در چارچوب همکاری سایپا و سیتروئن، شرکت سایپاکاشان به عنوان یک هویت مستقل، مبنای همکاری مشترک قرار گرفته است و البته در این بستر همکاری، استفاده از تمامی قابلیت های دو شرکت مادر سایپا و سیتروئن، ازجمله سازمان فروش و خدمات پس از فروش، سازمان تحقیق و توسعه، سازمان خرید و... مورد تفاهم قرار گرفته و براساس اطلاعات موجود برنامه ریزی عملیاتی در این باره نیز در حال انجام است. نکته مهم این است که مسئولیت اصلی کسب و کار با شرکت مشترک سایپاکاشان خواهد بود و این شرکت می تواند از توانمندی ها و قابلیت های هر دو شرکت مادر استفاده کند و همه امور بر اساس این اصل، برنامه ریزی شده است.


حفظ شرایط رقابتی←یکی از امتیازات منحصربه فرد قرارداد سایپا و سیتروئن پرداخت نقدی سهم مربوط به شرکت سیتروئن برای خرید ۵۰ درصد شرکت سایپاکاشان است. قراین نشان می دهد این موضوع پس از مذاکرات فراوان و تفصیلی و بر اساس موضع قوی و استوار سایپا در مذاکرات، مورد توافق قرار گرفته است. براساس قرارداد انجام شده با سیتروئن تولید ۳ محصول مشترک مشخص شده و تولید آنها از نیمه دوم سال ۹۷ آغاز می شود و به تدریج بر میزان تولید آنها اضافه خواهد شد.

همچنین براساس این قرارداد خطوط ماشین کاری و مونتاژ موتور نیز در ایران ایجاد خواهد شد. اشتغال و ورود فناوری نوین به کشور از جمله نیازهای اساسی کشور به شمار می رود، بر این اساس آغاز تولید مشترک خودرو با ۴۰درصد ساخت داخل و افزایش این میزان به ۷۰درصد ساخت داخل گامی اساسی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه اشتغال و همگام شدن با کشورهای صاحب فن است. براساس گزارش های ارائه شده، دو محصول از سه محصول اولیه شرکت مشترک سایپاکاشان، محصولات جدیدی به شمار می آیند که هنوز به بازار جهانی عرضه نشده اند و این امر برای نخستین بار در تاریخ صنعت خودرو ایران اتفاق می افتد که در مقایسه با سایر قراردادها در تاریخ صنعت خودروی ایران، تجربه منحصربه فردی در حال شکل گیری خواهد بود.

محصول سوم نیز کاملا به روز بوده و در حال تولید در سایر خطوط به کلی بروز است و صادرات ۳۰ درصد محصول تولیدی شرکت مشترک نیز به عنوان اصل اساسی در این قرارداد مورد توجه قرار گرفته است. در سالیان اخیر، رقابت در بازار داخلی افزایش یافته و علاوه بر شرکت های پژو و سیتروئن که درصدد تقویت حضور خود از طریق دو غول خودروسازی کشور هستند، سایر شرکت های اروپایی نظیر شرکت رنو و تعداد زیادی از شرکت های چینی نیز در بازار خودرو ایران حضور دارند و محصولات متعددی از سوی آنها عرضه می شود و شرکت های جدید دیگر اروپایی و آسیایی نیز در حال مذاکره و ورود به بازار ایران هستند بنابراین با انعقاد این قرارداد بازار خودرو ایران تنها تحت تاثیر شرکت پژو و سیتروئن نبوده و شرایط رقابتی بازار حفظ خواهد شد.


برچسب‌ها:


هنوز یک هفته ازامضای قراردادشرکت مشترک سایپاوسیتروئن نمی‌گذردکه انتقادهابه نحوه این همکاری‌هابالا گرفته است وکسانی که تادیروز نگران تاخیردرامضای این قرارداد بودندحال از نحوه این همکاری گلایه دارند.این درحالی است که براساس این قراردادمقرر شده توانایی تولیدگیربکس، دیفرانسیل و محورهای جلو وعقب خودروهای روز اروپا که سطح دو و سه صنعت خودرو است، در داخل کشور ایجاد شود. این شرایط در حالی است که پیش از این صنعت خودرو در قراردادهای خارجی تنها در سطح ۴ که شامل تولید پیچ و مهره و قالپاق خودرو بود، اجازه همکاری داشت.
گسترش صمت:

امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت وگو با صمت با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر دنیا درباره انتقادهای واردشده به این قرارداد اظهار کرد: کشور پیشرفته ای نظیر فرانسه برای رقابت جهانی زیرفشار قرار دارد. در این شرایط شرکت های خودروسازی این کشور از جمله سیتروئن به طور منطقی سراغ بازار جدید می روند، بنابراین سیتروئن نیز از این قرارداد سود می برد اما اینکه تصور شود فرانسه بازار ایران را فتح کرده، نگاهی اشتباه است.

وی با بیان اینکه این کشور اروپایی در ردیف بهترین کشورهای صنعتی قرار دارد، افزود: منتقدان این قرارداد اگر خودروهای فرانسوی را با خودروهای کره ای مقایسه کنند به این نتیجه دست می یابند که خودروهای فرانسوی از نظر کیفی و فناوری پیشرفته تر هستند و سیتروئن از جمله خودروسازی هایی است که محصولات با کیفیت تولید می کند. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: از آنجایی که پژو و سیتروئن یک شرکت به شمار می روند، اگر ایران خودرو و سایپا در قراداد با این ۲ شرکت همیاری کرده و امتیازهای بیشتری از قرارداد دریافت می کردند، به طور قطع بهتر بود البته جزییات این قراداد منتشر نشده بنابراین قضاوت درباره آن زود است.

به گفته کاکایی، تنها راهی که برای صنعتگران کشور با هدف توسعه اقتصادی وجود دارد شراکت خواهد بود که سرمایه گذاری مشترک یکی از بهترین روش های همکاری و مشارکت، است. وی درباره انتقادهای وارد شده به واگذاری سهام سایپا کاشان به سیتروئن نیز اظهار کرد: سایپا در همکاری با سیتروئن از طریق واگذاری سهام، یکی از بهترین روش های همکاری را انتخاب کرده است. نمونه موفق این روش، به همکاری رنو با نیسان بازمی گردد.

هنگامی که رنو سهام نیسان را خریداری کرد، ضمن آنکه از نظر فناوری و بازاری اشتراک ها افزایش یافت، در زمینه های مدیریتی نیز انتقال دانش مدیریت اتفاق افتاد و به دیگر سخن توسعه فناوری مدیریتی از دستاوردهای این قرارداد و همچنین قراردادهای همکاری مشترک خواهد بود. به گفته کاکایی، سایپا در این همکاری یکی از کارخانه های مستقل خود در کاشان را تحویل سیتروئن می دهد که این قابلیت را دارد تا در آینده به شرکتی مستقل تبدیل شود و فناوری را در تمام شرکت توسعه دهد.

وی ادامه داد: خودروسازی ها در ۱۰ سال گذشته از پس سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی برآمدند و از همان ابتدا به صورت موازی به توانمندی های بسیاری دست یافتند اما آنچه مسلم است این است که براساس برآوردهای موجود در زمان مطلوب نیاز به همکاری مشترک وجود دارد. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: اگر مدیران شرکت های خودروساز داخلی نتوانند در زمان همکاری با خودروسازان خارجی، همکاری را به درستی مدیریت کنند، این موضوع مسئله دیگری است اما اصل قرارداد، درست و حساب شده به نظر می رسد.

وی افزود: خودروسازان کشور باید از اکنون به فکر مدیریت دانش باشند و همکاری با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و دانش بنیان را موردتوجه قرار دهند تا به موازات ورود و تولید خودروهای جدید، فناوری این محصولات، از سوی متخصصان داخلی جذب شود تا در این روش اگر سیتروئن بعد از چند سال تصمیم به خروج از ایران داشته باشد، حداکثر جذب دانش فنی از سوی متخصصان داخلی انجام شده باشد.


افزایش توان سایپا کاشان← کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که ویرایش دوم آن در تاریخ ۱۳ مرداد سال ۹۳ منتشر شده، عنوان می کنند که بر اساس این سند، تولید حداقل ۵۰ درصد از خودروهای سبک ساخت داخل با نمانام داخل و بقیه تولید با نمانام مشترک یا جهانی در منطقه با هدف تبدیل شدن به پایگاه ساخت و تولید خودرو مد نظر قرار گرفته است.

با توجه به سیاست دولت درباره «جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی»، اگر شرکت های خودروساز جهانی، تمایل به ورود بازار ایران دارند، باید از طریق سرمایه گذاری مشترک با یک شریک داخلی اقدام کنند که تخصیص بخشی از کارخانه های گروه سایپا به خودروسازان جهانی، در راستای این سیاست است. قرارداد سایپا و سیتروئن براساس اصول و استانداردهای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشورها بوده که براساس مدل اکتسابی ( Acquisition) انجام شده و براساس آن یک سرمایه گذار اقدام به خرید سهام یک شرکت در کشور مقصد می کند، بنابراین در این مدل و در صورت بروز تحریم های بین المللی، سرمایه گذار امکان ترک کشور مقصد را به راحتی ندارد.

خرید سهام یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه سایپا از سوی سرمایه گذار خارجی نیز در این راستا بوده که این قرارداد را متفاوت از تجربه های قبلی در کشور می کند. نکته قابل توجه در این قرارداد سرمایه گذاری مشترک به صورت ۵۰-۵۰ است که براساس آن سطح همکاری سایپا در تمامی سطوح ازجمله کنترل، مدیریت، برنامه ریزی و... همتراز و برابر با همکار خارجی یعنی سیتروئن تعریف شده است.

کارشناسان با تاکید بر نیاز کشور به جذب فناوری و دانش بروز دنیا در همه عرصه ها به ویژه دانش فنی عنوان می کنند که بر اساس تفاهم انجام شده، فناوری از ابعاد مختلف به شرکت سایپاکاشان منتقل خواهد شد و توان فعلی تولید این شرکت نیز افزوده خواهد شد و سایپا به عنوان سهامدار ۵۰ درصدی نیز از این انتقال منتفع خواهد شد. در چارچوب همکاری سایپا و سیتروئن، شرکت سایپاکاشان به عنوان یک هویت مستقل، مبنای همکاری مشترک قرار گرفته است و البته در این بستر همکاری، استفاده از تمامی قابلیت های دو شرکت مادر سایپا و سیتروئن، ازجمله سازمان فروش و خدمات پس از فروش، سازمان تحقیق و توسعه، سازمان خرید و... مورد تفاهم قرار گرفته و براساس اطلاعات موجود برنامه ریزی عملیاتی در این باره نیز در حال انجام است. نکته مهم این است که مسئولیت اصلی کسب و کار با شرکت مشترک سایپاکاشان خواهد بود و این شرکت می تواند از توانمندی ها و قابلیت های هر دو شرکت مادر استفاده کند و همه امور بر اساس این اصل، برنامه ریزی شده است.


حفظ شرایط رقابتی←یکی از امتیازات منحصربه فرد قرارداد سایپا و سیتروئن پرداخت نقدی سهم مربوط به شرکت سیتروئن برای خرید ۵۰ درصد شرکت سایپاکاشان است. قراین نشان می دهد این موضوع پس از مذاکرات فراوان و تفصیلی و بر اساس موضع قوی و استوار سایپا در مذاکرات، مورد توافق قرار گرفته است. براساس قرارداد انجام شده با سیتروئن تولید ۳ محصول مشترک مشخص شده و تولید آنها از نیمه دوم سال ۹۷ آغاز می شود و به تدریج بر میزان تولید آنها اضافه خواهد شد.

همچنین براساس این قرارداد خطوط ماشین کاری و مونتاژ موتور نیز در ایران ایجاد خواهد شد. اشتغال و ورود فناوری نوین به کشور از جمله نیازهای اساسی کشور به شمار می رود، بر این اساس آغاز تولید مشترک خودرو با ۴۰درصد ساخت داخل و افزایش این میزان به ۷۰درصد ساخت داخل گامی اساسی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه اشتغال و همگام شدن با کشورهای صاحب فن است. براساس گزارش های ارائه شده، دو محصول از سه محصول اولیه شرکت مشترک سایپاکاشان، محصولات جدیدی به شمار می آیند که هنوز به بازار جهانی عرضه نشده اند و این امر برای نخستین بار در تاریخ صنعت خودرو ایران اتفاق می افتد که در مقایسه با سایر قراردادها در تاریخ صنعت خودروی ایران، تجربه منحصربه فردی در حال شکل گیری خواهد بود.

محصول سوم نیز کاملا به روز بوده و در حال تولید در سایر خطوط به کلی بروز است و صادرات ۳۰ درصد محصول تولیدی شرکت مشترک نیز به عنوان اصل اساسی در این قرارداد مورد توجه قرار گرفته است. در سالیان اخیر، رقابت در بازار داخلی افزایش یافته و علاوه بر شرکت های پژو و سیتروئن که درصدد تقویت حضور خود از طریق دو غول خودروسازی کشور هستند، سایر شرکت های اروپایی نظیر شرکت رنو و تعداد زیادی از شرکت های چینی نیز در بازار خودرو ایران حضور دارند و محصولات متعددی از سوی آنها عرضه می شود و شرکت های جدید دیگر اروپایی و آسیایی نیز در حال مذاکره و ورود به بازار ایران هستند بنابراین با انعقاد این قرارداد بازار خودرو ایران تنها تحت تاثیر شرکت پژو و سیتروئن نبوده و شرایط رقابتی بازار حفظ خواهد شد.


برچسب‌ها:

1395/05/06
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333