رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

تولید 5 خودروی جدید «سایپا» بر اساس «پلت‌فرم» خودروهای ژاپنی
اهمیت : مهم

14

افزون‌بر ۲ دهه از فعالیت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا می‌گذرد و قرار است تا پایان امسال نخستین محصول طراحی شده روی پلتفرم جدید سایپا روانه بازار شود.
نهایت‌نگر:

به گزارش «پرشین خودرو»:

بیستودوم تیر بود که مهندس نعمت زاده از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا دیدن و پس از بازدید از این مرکز محرمانه در جمع خبرنگاران، از فعالیت های پژوهشی در بخش طراحی و مهندسی این شرکت ابرازخرسندی کرد.

گروه خودروسازی سایپا از سال ۹۲ تاکنون در این مرکز روی طراحی و راه اندازی پلتفرمی جدید تمرکز کرده و آنطور که مدیرعامل این شرکت می گوید اواخر امسال نخستین محصول این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت سایپا در زمینه توسعه محصول را موفق دانسته اما سخنان وی در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو حکایت دیگرگونه از وضعیت تحقیق و توسعه و همچنین روند طراحی پلتفرم از سوی خودروسازان کشور دارد.

استفاده ۱۰۰ درصدی از متخصصان ایرانی← موضوع طراحی پلتفرم در گروه خودروسازی سایپا به زمان مدیریت سعید مدنی در این شرکت بازمی گردد و به نظر می رسد در این ۳ سال، مهندسان داخلی با وجود تحریم ها و مشکلات مالی خودروسازان، به موفقیت های ارزنده ای دست یافته اند.
از آنجایی که سایپا به طور محرمانه روی این پروژه تمرکز و اطلاعاتی کلی دراین باره منتشر کرده است، صمت برای آگاهی از جزییات پروژه پلتفرم سایپا به گفت وگو با مدنی، مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا نشست.
به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، پروژه پلتفرم سایپا، مگاپلتفرم بوده و SP۰ یا SP۱۰۰ نام دارد. این پلتفرم روی کلاس C طراحی شده و قابلیت تبدیل شدن به کلاس B را دارد به گونه ای که مونتاژ خودرویی نظیر پراید و پژو نیز روی آن امکانپذیر است.

مدنی در ارتباط با پیشینه این پروژه و شرکتی که با سایپا همکاری داشته است، اینگونه توضیح داد: طراحی این پلتفرم از اوایل سال ۹۲ با همکاری یک شرکت چینی آغاز شد. البته در پروژه تنها از امکانات پرسنلی، نرم افزاری و سخت افزاری این شرکت بهره برده ایم. این شرکت حدود ۲۰۰ مدل خودرو در چین طراحی کرده است. در دورانی که خودروسازان چینی تصمیم به رشد گرفتند از آنجایی که باید هزینه هایی را به تحقیق و توسعه اختصاص می دادند، شرکت هایی ایجاد شد که تمرکزشان روی طراحی پلتفرم، اتاق، ساخت قالب ها و... بود که اکنون این شرکت ها رشد کرده اند.

اکنون که خودروسازان چینی پیشرفت کرده و هرکدام مراکز تحقیق و توسعه راه اندازی کرده اند، این شرکت ها کوچکتر شده اند. آنطور که مدنی می گوید، پلتفرم جدید سایپا براساس خودروهای ژاپنی (تویوتا) طراحی شده که ۵ مدل خودرو روی آن به تولید خواهد رسید. اتاق این خودروها به صورت هاچ بک، صندوقدار، کراس اور و طراحی شده است. طراحی این خودروها ۱۰۰درصد به وسیله متخصصان کشور انجام شده که این شرکت خارجی به آنها کمک کرده است. علاوه بر آن یک مشاور کره ای و همچنین یک مشاور آلمانی به کمک متخصصان کشور آمده اند.

مدیرعامل پیشین سایپا نقطه قوت این پروژه را بکارگیری قطعه سازان داخلی دانست و گفت: قطعه سازان کشور از همان ابتدا با طراحان خودرو در ارتباط هستند و قطعاتی همچون موتور و گیربکس نیز در ایران به تولید خواهد رسید. برخلاف همکاری های قبلی که با پژو و رنو داشتیم به گونه ای که این دو شرکت خود در ایران به طراحی پلتفرم پرداختند، در این پروژه پایه طراحی به وسیله مرکز تحقیقات سایپا انجام شده است.

در ارتباط با زمان عرضه نخستین محصول این پلتفرم، زمان های مختلفی اعلام می شود اما برپایه سخنان مدنی، نخستین مدل خودرو ساخته شده روی این پلتفرم نیمه دوم سال ۹۶ به بازار عرضه می شود. وی معتقد است از آنجایی که این خودروها بر پایه قطعات داخلی به تولید می رسند، قیمت بالایی ندارند اما باید پذیرفت که به تدریج در کشور خودرویی زیر ۳۰ میلیون تومان عرضه نخواهد شد.

اگرچه رنو تصمیم دارد «کوئید» را با قیمت پایین در ایران به تولید برساند اما قیمت آنهم زمان عرضه به بازار قطعی خواهد شد. به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر متخصصان کشور روی طراحی موتور و گیربکس این پلتفرم تمرکز کرده اند. طراحی آن تمام شده و قالب های تریم و بدنه نیز در دست ساخت است.

مدنی به این پرسش که سایپا برای این پروژه چه میزان سرمایه گذاری کرده است، اینگونه پاسخ داد: بخشی از سرمایه گذاری های این پروژه به طراحی و بخشی دیگر به ساخت قالب ها اختصاص دارد.

سرمایه گذاری در بخش طراحی ناچیز است اما در زمینه قالب، باتوجه به اینکه برخی قالب ها نظیر داشبورد و سپر در ایران قابل ساخت نیست، برای سرعت بخشی به پروژه برخی قالب ها در کشور و برخی در خارج ساخته می شود. برای این پروژه حدود ۳۸۰میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. وی در ارتباط با مکان تولید این خودروها پیش بینی کرد: این محصولات در سایپا تهران به تولید می رسد اما امکان دارد تولید آن در سایت های مختلف تقسیم شود. از آنجایی که تولید پراید به تدریج متوقف خواهد شد و این محصول بیشتر در سایپا تهران به تولید می رسد، به نظر می رسد این خودروها در تهران تولید شوند.

براساس اطلاعاتی که مدیرعامل پیشین سایپا در اختیار صمت گذاشت، به نظر می رسد این پروژه روندی منطقی و قابل قبولی را طی کرده و ورود خودروهای تولیدی روی پلتفرم سایپا، بازار خودروهای ارزان قیمت در کشور را متحول سازد. با این توضیحات شاید ابراز نارضایتی وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیلی باشد تا خودروسازان حرکت سریع تری در این عرصه داشته باشند.

۱۴۶ میلیارد تومان، هزینه های تحقیقاتی سایپا← به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این شرکت در سال گذشته و در سال های قبل با هزینه های مالی بسیار زیادی مرکز تحقیقات و نوآوری خود را فعال نگه داشته و به توسعه آن پرداخته است.

آنطور که مهدی جمالی می گوید سال گذشته حدود ۱/۷درصد خالص فروش سایپا، صرف هزینه های تحقیقاتی شده که رقمی بیش از ۱۴۶میلیارد تومان است. در همین حال سیاست های کلی گروه خودروسازی سایپا برای تولید محصول توجه به اقشار کم درآمد کشور عنوان شده که به نظر می رسد برای قیمت گذاری نیز قدرت خرید این گروه از جامعه درنظر گرفته شود.

علاوه بر گروه خودروسازی سایپا، گروه صنعتی ایران خودرو نیز برنامه طراحی پلتفرمی جدید با همکاری مشاورانی آلمانی را آغاز کرده و از سویی پروژه پلتفرم ملی به وسیله متخصصان دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در جریان است. با توجه به اهمیت این موضوع، صمت اگرچه در گذشته گزارش هایی در این زمینه ارائه داده اما برای اطلاع مخاطبان، در آینده نیز به پیگیری این موضوع خواهد پرداخت.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نماد ، مثبت خواهد بود.

افزون‌بر ۲ دهه از فعالیت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا می‌گذرد و قرار است تا پایان امسال نخستین محصول طراحی شده روی پلتفرم جدید سایپا روانه بازار شود.
نهایت‌نگر:

به گزارش «پرشین خودرو»:

بیستودوم تیر بود که مهندس نعمت زاده از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا دیدن و پس از بازدید از این مرکز محرمانه در جمع خبرنگاران، از فعالیت های پژوهشی در بخش طراحی و مهندسی این شرکت ابرازخرسندی کرد.

گروه خودروسازی سایپا از سال ۹۲ تاکنون در این مرکز روی طراحی و راه اندازی پلتفرمی جدید تمرکز کرده و آنطور که مدیرعامل این شرکت می گوید اواخر امسال نخستین محصول این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت سایپا در زمینه توسعه محصول را موفق دانسته اما سخنان وی در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو حکایت دیگرگونه از وضعیت تحقیق و توسعه و همچنین روند طراحی پلتفرم از سوی خودروسازان کشور دارد.

استفاده ۱۰۰ درصدی از متخصصان ایرانی← موضوع طراحی پلتفرم در گروه خودروسازی سایپا به زمان مدیریت سعید مدنی در این شرکت بازمی گردد و به نظر می رسد در این ۳ سال، مهندسان داخلی با وجود تحریم ها و مشکلات مالی خودروسازان، به موفقیت های ارزنده ای دست یافته اند.
از آنجایی که سایپا به طور محرمانه روی این پروژه تمرکز و اطلاعاتی کلی دراین باره منتشر کرده است، صمت برای آگاهی از جزییات پروژه پلتفرم سایپا به گفت وگو با مدنی، مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا نشست.
به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، پروژه پلتفرم سایپا، مگاپلتفرم بوده و SP۰ یا SP۱۰۰ نام دارد. این پلتفرم روی کلاس C طراحی شده و قابلیت تبدیل شدن به کلاس B را دارد به گونه ای که مونتاژ خودرویی نظیر پراید و پژو نیز روی آن امکانپذیر است.

مدنی در ارتباط با پیشینه این پروژه و شرکتی که با سایپا همکاری داشته است، اینگونه توضیح داد: طراحی این پلتفرم از اوایل سال ۹۲ با همکاری یک شرکت چینی آغاز شد. البته در پروژه تنها از امکانات پرسنلی، نرم افزاری و سخت افزاری این شرکت بهره برده ایم. این شرکت حدود ۲۰۰ مدل خودرو در چین طراحی کرده است. در دورانی که خودروسازان چینی تصمیم به رشد گرفتند از آنجایی که باید هزینه هایی را به تحقیق و توسعه اختصاص می دادند، شرکت هایی ایجاد شد که تمرکزشان روی طراحی پلتفرم، اتاق، ساخت قالب ها و... بود که اکنون این شرکت ها رشد کرده اند.

اکنون که خودروسازان چینی پیشرفت کرده و هرکدام مراکز تحقیق و توسعه راه اندازی کرده اند، این شرکت ها کوچکتر شده اند. آنطور که مدنی می گوید، پلتفرم جدید سایپا براساس خودروهای ژاپنی (تویوتا) طراحی شده که ۵ مدل خودرو روی آن به تولید خواهد رسید. اتاق این خودروها به صورت هاچ بک، صندوقدار، کراس اور و طراحی شده است. طراحی این خودروها ۱۰۰درصد به وسیله متخصصان کشور انجام شده که این شرکت خارجی به آنها کمک کرده است. علاوه بر آن یک مشاور کره ای و همچنین یک مشاور آلمانی به کمک متخصصان کشور آمده اند.

مدیرعامل پیشین سایپا نقطه قوت این پروژه را بکارگیری قطعه سازان داخلی دانست و گفت: قطعه سازان کشور از همان ابتدا با طراحان خودرو در ارتباط هستند و قطعاتی همچون موتور و گیربکس نیز در ایران به تولید خواهد رسید. برخلاف همکاری های قبلی که با پژو و رنو داشتیم به گونه ای که این دو شرکت خود در ایران به طراحی پلتفرم پرداختند، در این پروژه پایه طراحی به وسیله مرکز تحقیقات سایپا انجام شده است.

در ارتباط با زمان عرضه نخستین محصول این پلتفرم، زمان های مختلفی اعلام می شود اما برپایه سخنان مدنی، نخستین مدل خودرو ساخته شده روی این پلتفرم نیمه دوم سال ۹۶ به بازار عرضه می شود. وی معتقد است از آنجایی که این خودروها بر پایه قطعات داخلی به تولید می رسند، قیمت بالایی ندارند اما باید پذیرفت که به تدریج در کشور خودرویی زیر ۳۰ میلیون تومان عرضه نخواهد شد.

اگرچه رنو تصمیم دارد «کوئید» را با قیمت پایین در ایران به تولید برساند اما قیمت آنهم زمان عرضه به بازار قطعی خواهد شد. به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر متخصصان کشور روی طراحی موتور و گیربکس این پلتفرم تمرکز کرده اند. طراحی آن تمام شده و قالب های تریم و بدنه نیز در دست ساخت است.

مدنی به این پرسش که سایپا برای این پروژه چه میزان سرمایه گذاری کرده است، اینگونه پاسخ داد: بخشی از سرمایه گذاری های این پروژه به طراحی و بخشی دیگر به ساخت قالب ها اختصاص دارد.

سرمایه گذاری در بخش طراحی ناچیز است اما در زمینه قالب، باتوجه به اینکه برخی قالب ها نظیر داشبورد و سپر در ایران قابل ساخت نیست، برای سرعت بخشی به پروژه برخی قالب ها در کشور و برخی در خارج ساخته می شود. برای این پروژه حدود ۳۸۰میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. وی در ارتباط با مکان تولید این خودروها پیش بینی کرد: این محصولات در سایپا تهران به تولید می رسد اما امکان دارد تولید آن در سایت های مختلف تقسیم شود. از آنجایی که تولید پراید به تدریج متوقف خواهد شد و این محصول بیشتر در سایپا تهران به تولید می رسد، به نظر می رسد این خودروها در تهران تولید شوند.

براساس اطلاعاتی که مدیرعامل پیشین سایپا در اختیار صمت گذاشت، به نظر می رسد این پروژه روندی منطقی و قابل قبولی را طی کرده و ورود خودروهای تولیدی روی پلتفرم سایپا، بازار خودروهای ارزان قیمت در کشور را متحول سازد. با این توضیحات شاید ابراز نارضایتی وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیلی باشد تا خودروسازان حرکت سریع تری در این عرصه داشته باشند.

۱۴۶ میلیارد تومان، هزینه های تحقیقاتی سایپا← به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این شرکت در سال گذشته و در سال های قبل با هزینه های مالی بسیار زیادی مرکز تحقیقات و نوآوری خود را فعال نگه داشته و به توسعه آن پرداخته است.

آنطور که مهدی جمالی می گوید سال گذشته حدود ۱/۷درصد خالص فروش سایپا، صرف هزینه های تحقیقاتی شده که رقمی بیش از ۱۴۶میلیارد تومان است. در همین حال سیاست های کلی گروه خودروسازی سایپا برای تولید محصول توجه به اقشار کم درآمد کشور عنوان شده که به نظر می رسد برای قیمت گذاری نیز قدرت خرید این گروه از جامعه درنظر گرفته شود.

علاوه بر گروه خودروسازی سایپا، گروه صنعتی ایران خودرو نیز برنامه طراحی پلتفرمی جدید با همکاری مشاورانی آلمانی را آغاز کرده و از سویی پروژه پلتفرم ملی به وسیله متخصصان دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در جریان است. با توجه به اهمیت این موضوع، صمت اگرچه در گذشته گزارش هایی در این زمینه ارائه داده اما برای اطلاع مخاطبان، در آینده نیز به پیگیری این موضوع خواهد پرداخت.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نماد ، مثبت خواهد بود.
1395/05/04
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333