رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

۱۰ پرسش اساسی از نعمت زاده پیرامون واگذاری سهام سایپا کاشان به فرانسه
اهمیت : مهم

10

مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر با ارسال نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار پاسخگویی نعمت زاده به ۱۰ سوال پیرامون قرارداد واگذاری ۵۰% از سهام سایپاکاشان به پژوسیتروئن فرانسه شد.
خبرگزاری تسنیم:

مرکز مطالعات سیاست گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر با ارسال نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت انتقاداتی را نسبت به قرارداد واگذاری ۵۰% از سهام سایپاکاشان به پژوسیتروئن مطرح کرده است و ۱۰ سوال از نعمت زاده در این باره پرسیده است.

در این نامه آمده است:
جناب آقای مهندس نعمت زاده، وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت
باسلام و احترام، همان طور که مستحضرید شرکت سایپا روز پنجشنبه مورخ 31/4/95 قرارداد تأسیس یک شرکت مشترک با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن را منعقد کرد. بر اساس اظهارات مدیرعامل سایپا، 50% از سهام شرکت سایپاکاشان به عنوان آورده شرکت سایپا در این شراکت به پژو-سیتروئن واگذار می شود. با توجه به محرمانه بودن مفاد این قرارداد که در حضور جنابعالی به امضا رسید، ابهامات و سوالات متعددی برای کارشناسان و ناظران صنعت خودرو پدید آمده است. بدون شک شفاف کردن نقاط ابهام و سوالاتی که در ادامه به آن اشاره می شود موجب کاهش نگرانی ها درباره پایمال شدن اصول اقتصادمقاومتی و تضییع حقوق مردم می شود.

۱- خودروسازان جهانی معمولا زمانی اقدام به تصاحب سهام خودروساز دیگری می کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی ها و بازار آن خودروساز را تصاحب کنند. بنابراین این سوال مطرح می شود که سهام سایپاکاشان با چه قیمتی به پژو-سیتروئن فروخته شده است؟ آیا در قیمت گذاری به این نکته توجه شده است که صاحب یک کارخانه خودروسازی در ایران می تواند در شرایط انحصاری و به دور از رقابت خودرو بفروشد؟

۲- بعد از این که مبلغ فروش سهام شفاف شد، این سوال پیش می آید که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت می شود یا این شرکت قرار است نقشه های فنی که برای تولید محصولات خودش ضروری است را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک درنظر بگیرد؟

۳- همکاری با شرکت های خارجی جهت انتقال فناوری مستلزم فروش سهام شرکت های داخلی به آن ها نیست. تجربه هیوندایی به عنوان شرکت پیشرو خودروسازی در کره جنوبی موید این نکته است. در سال های قبل از توسعه یافتگی صنعت خودرو در کره، این کشور به فناوری خارجی وابسته بودند اما در بیشتر موارد این دانش فنی مورد نیاز را از طریق قراردادهای لیسانس تأمین می کردند و نه پذیرش سرمایه گذاری منتج به سهامداری. این موضوع در مورد هیوندایی بیش از سایر شرکت ها مصداق داشت و در برابر هرگونه مشارکت خارجی که استقلال شرکت را محدود می کرد ایستادگی می نمود.

مشارکت خارجی در سهامداری شرکت هیوندایی به کمتر از ۵% محدود بود که متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن بود. شرکت دوو برخلاف معمول کره ای ها وارد یک جوینت ونچر ۵۰-۵۰ با جنرال موتورز آمریکا شد اما این شراکت در سال ۱۹۹۳ از هم پاشید. دلیل این موضوع نارضایتی فزاینده ی دوو از عدم تمایل جنرال موتورز در موافقت با طرح های بلندپروازانه خارجی دوو بود. با این حساب سوال این جاست که چرا برای مدل همکاری مشترک، واگذاری سهام شرکت های داخلی انتخاب شده است؟

۴- محصولات شرکت مشترک سایپا و پژو-سیتروئن و شرکت مشترک ایران خودرو و پژو-سیتروئن، مانند بقیه خودروها در ایران توسط شورای رقابت قیمت گذاری خواهد شد یا رأسا توسط خود این شرکت ها قیمت گذاری می شوند؟

۵- با توجه به اینکه خودروهای پژو و سیتروئن روی یک پلتفرم ساخته می شوند، دارای بازه قیمتی یکسان هستند. هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار است محصولات پژو-سیتروئن را تولید کنند و قاعدتا در این بازه های قیمتی خودرو دیگری عرضه نخواهد شد. حال سوال این جاست که شرکت پژو-سیتروئن که رقیبی در بازار ایران برای خود نمی بیند، پک قطعات CKD که قرار است در ایران خودرو و سایپا مونتاژ شوند را به چه قیمتی به این شرکت ها خواهد فروخت؟ با توجه به انحصار پژو-سیتروئن که با دو بازوی ایران خودرو و سایپا بازار ایران را مدیریت می کند، چه تضمینی در قرارداد برای تحویل قطعات با قیمت های رقابتی دیده شده است؟

۶- بر مبنای صحبت های جنابعالی و مدیرعامل سایپا، انتقال فناوری یکی از محورهای این قرارداد است. درحالی که خودروهای سیتروئنی که قرار است تولید شود،دارای پلتفرم پژو بوده و همان پلتفرمی است که سال ها در ایران خودرو تولید شده و در آینده نیز قرار است تولید شود. با این اوصاف تولید دوباره پلتفرم پژو در سایپا چه ارزش افزوده جدیدی برای صنعت خودرو ایران از منظر انتقال فناوری خواهد داشت؟

۷- براساس صحبت های مدیرعامل سایپا، شرکت مشترک قرار است خودروهایی که در فرانسه درحال طراحی هستند را تولید کند. با این حساب دستورکار شرکت مشترک، خرید قطعات، مونتاژ آن ها و فروش خودرو خواهد بود و طراحی خودرو در دستورکار نیست. بنابراین سوال این است که انتقال فناوری ادعا شده، در چه بستری انجام خواهد شد؟آیا شرکت سیتروئن اجازه خواهد داد بر روی پلتفرم اختصاصی اش خودرو جدیدی در ایران طراحی شود؟ آیا در متن قرارداد به تشکیل مرکز مشترک طراحی و R&D تصریح شده است؟

۸- مدیرعامل سایپا تصریح کرده است، محصولات سیتروئن جایگزین تولید خودرو تیبا در شرکت سایپاکاشان خواهد شد. پس از واگذاری سهام سایپاکاشان به سیتروئن آیا باید با تولید محصول برپایه طراحی ایرانی را در این کارخانه که نوسازترین و به ادعای مدیران سایپا مدرن ترین کارخانه سایپا است خداحافظی کرد؟آیا سیتروئن به سایپا اجازه خواهد داد که خودروهای با برند داخلی تولید شود؟

۹- آیا با وجود این قراردادها، شرکت های ایران خودرو و سایپا بر روی پلتفرم ها ایرانی سرمایه گذاری خواهند کرد یا خیر؟

۱۰- با توجه به این که سهام داری در شرکت مشترک به شکل ۵۰-۵۰ است، در صورت وجود اختلاف مکانیزم حل اختلاف چگونه است؟ در صورت بازگشت تحریم ها آیا قرارداد به قوت خود باقی است؟ در متن قرارداد چه تضمینی در این باره درنظر گرفته شده است؟

در پایان خاطر نشان می گردد که با توجه به ابعاد قابل توجه این قرارداد و مطالبه به حق افکار عمومی و کارشناسان صنعت خودرو کشور برای شفاف سازی آن، پاسخ های صریح و شفاف وزارت صنعت به سوالات فوق می تواند ابهام های پیش آمده را رفع و جایگاه این قرارداد را در تحقق اقتصاد مقاومتی روشن کند.


برچسب‌ها:


مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر با ارسال نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار پاسخگویی نعمت زاده به ۱۰ سوال پیرامون قرارداد واگذاری ۵۰% از سهام سایپاکاشان به پژوسیتروئن فرانسه شد.
خبرگزاری تسنیم:

مرکز مطالعات سیاست گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر با ارسال نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت انتقاداتی را نسبت به قرارداد واگذاری ۵۰% از سهام سایپاکاشان به پژوسیتروئن مطرح کرده است و ۱۰ سوال از نعمت زاده در این باره پرسیده است.

در این نامه آمده است:
جناب آقای مهندس نعمت زاده، وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت
باسلام و احترام، همان طور که مستحضرید شرکت سایپا روز پنجشنبه مورخ 31/4/95 قرارداد تأسیس یک شرکت مشترک با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن را منعقد کرد. بر اساس اظهارات مدیرعامل سایپا، 50% از سهام شرکت سایپاکاشان به عنوان آورده شرکت سایپا در این شراکت به پژو-سیتروئن واگذار می شود. با توجه به محرمانه بودن مفاد این قرارداد که در حضور جنابعالی به امضا رسید، ابهامات و سوالات متعددی برای کارشناسان و ناظران صنعت خودرو پدید آمده است. بدون شک شفاف کردن نقاط ابهام و سوالاتی که در ادامه به آن اشاره می شود موجب کاهش نگرانی ها درباره پایمال شدن اصول اقتصادمقاومتی و تضییع حقوق مردم می شود.

۱- خودروسازان جهانی معمولا زمانی اقدام به تصاحب سهام خودروساز دیگری می کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی ها و بازار آن خودروساز را تصاحب کنند. بنابراین این سوال مطرح می شود که سهام سایپاکاشان با چه قیمتی به پژو-سیتروئن فروخته شده است؟ آیا در قیمت گذاری به این نکته توجه شده است که صاحب یک کارخانه خودروسازی در ایران می تواند در شرایط انحصاری و به دور از رقابت خودرو بفروشد؟

۲- بعد از این که مبلغ فروش سهام شفاف شد، این سوال پیش می آید که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت می شود یا این شرکت قرار است نقشه های فنی که برای تولید محصولات خودش ضروری است را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک درنظر بگیرد؟

۳- همکاری با شرکت های خارجی جهت انتقال فناوری مستلزم فروش سهام شرکت های داخلی به آن ها نیست. تجربه هیوندایی به عنوان شرکت پیشرو خودروسازی در کره جنوبی موید این نکته است. در سال های قبل از توسعه یافتگی صنعت خودرو در کره، این کشور به فناوری خارجی وابسته بودند اما در بیشتر موارد این دانش فنی مورد نیاز را از طریق قراردادهای لیسانس تأمین می کردند و نه پذیرش سرمایه گذاری منتج به سهامداری. این موضوع در مورد هیوندایی بیش از سایر شرکت ها مصداق داشت و در برابر هرگونه مشارکت خارجی که استقلال شرکت را محدود می کرد ایستادگی می نمود.

مشارکت خارجی در سهامداری شرکت هیوندایی به کمتر از ۵% محدود بود که متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن بود. شرکت دوو برخلاف معمول کره ای ها وارد یک جوینت ونچر ۵۰-۵۰ با جنرال موتورز آمریکا شد اما این شراکت در سال ۱۹۹۳ از هم پاشید. دلیل این موضوع نارضایتی فزاینده ی دوو از عدم تمایل جنرال موتورز در موافقت با طرح های بلندپروازانه خارجی دوو بود. با این حساب سوال این جاست که چرا برای مدل همکاری مشترک، واگذاری سهام شرکت های داخلی انتخاب شده است؟

۴- محصولات شرکت مشترک سایپا و پژو-سیتروئن و شرکت مشترک ایران خودرو و پژو-سیتروئن، مانند بقیه خودروها در ایران توسط شورای رقابت قیمت گذاری خواهد شد یا رأسا توسط خود این شرکت ها قیمت گذاری می شوند؟

۵- با توجه به اینکه خودروهای پژو و سیتروئن روی یک پلتفرم ساخته می شوند، دارای بازه قیمتی یکسان هستند. هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار است محصولات پژو-سیتروئن را تولید کنند و قاعدتا در این بازه های قیمتی خودرو دیگری عرضه نخواهد شد. حال سوال این جاست که شرکت پژو-سیتروئن که رقیبی در بازار ایران برای خود نمی بیند، پک قطعات CKD که قرار است در ایران خودرو و سایپا مونتاژ شوند را به چه قیمتی به این شرکت ها خواهد فروخت؟ با توجه به انحصار پژو-سیتروئن که با دو بازوی ایران خودرو و سایپا بازار ایران را مدیریت می کند، چه تضمینی در قرارداد برای تحویل قطعات با قیمت های رقابتی دیده شده است؟

۶- بر مبنای صحبت های جنابعالی و مدیرعامل سایپا، انتقال فناوری یکی از محورهای این قرارداد است. درحالی که خودروهای سیتروئنی که قرار است تولید شود،دارای پلتفرم پژو بوده و همان پلتفرمی است که سال ها در ایران خودرو تولید شده و در آینده نیز قرار است تولید شود. با این اوصاف تولید دوباره پلتفرم پژو در سایپا چه ارزش افزوده جدیدی برای صنعت خودرو ایران از منظر انتقال فناوری خواهد داشت؟

۷- براساس صحبت های مدیرعامل سایپا، شرکت مشترک قرار است خودروهایی که در فرانسه درحال طراحی هستند را تولید کند. با این حساب دستورکار شرکت مشترک، خرید قطعات، مونتاژ آن ها و فروش خودرو خواهد بود و طراحی خودرو در دستورکار نیست. بنابراین سوال این است که انتقال فناوری ادعا شده، در چه بستری انجام خواهد شد؟آیا شرکت سیتروئن اجازه خواهد داد بر روی پلتفرم اختصاصی اش خودرو جدیدی در ایران طراحی شود؟ آیا در متن قرارداد به تشکیل مرکز مشترک طراحی و R&D تصریح شده است؟

۸- مدیرعامل سایپا تصریح کرده است، محصولات سیتروئن جایگزین تولید خودرو تیبا در شرکت سایپاکاشان خواهد شد. پس از واگذاری سهام سایپاکاشان به سیتروئن آیا باید با تولید محصول برپایه طراحی ایرانی را در این کارخانه که نوسازترین و به ادعای مدیران سایپا مدرن ترین کارخانه سایپا است خداحافظی کرد؟آیا سیتروئن به سایپا اجازه خواهد داد که خودروهای با برند داخلی تولید شود؟

۹- آیا با وجود این قراردادها، شرکت های ایران خودرو و سایپا بر روی پلتفرم ها ایرانی سرمایه گذاری خواهند کرد یا خیر؟

۱۰- با توجه به این که سهام داری در شرکت مشترک به شکل ۵۰-۵۰ است، در صورت وجود اختلاف مکانیزم حل اختلاف چگونه است؟ در صورت بازگشت تحریم ها آیا قرارداد به قوت خود باقی است؟ در متن قرارداد چه تضمینی در این باره درنظر گرفته شده است؟

در پایان خاطر نشان می گردد که با توجه به ابعاد قابل توجه این قرارداد و مطالبه به حق افکار عمومی و کارشناسان صنعت خودرو کشور برای شفاف سازی آن، پاسخ های صریح و شفاف وزارت صنعت به سوالات فوق می تواند ابهام های پیش آمده را رفع و جایگاه این قرارداد را در تحقق اقتصاد مقاومتی روشن کند.


برچسب‌ها:

1395/05/04
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333