رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

بررسی تاثیر برجام بر روی صنعت حمل و نقل در یک سال گذشته
اهمیت : مهم

16

خبری از هواپیماهای نو نیست اما تردد کشتیرانی به بنادر خارجی از سر گرفته شده است؛ کره‌ای‌ها به کمک پروژه پیر آزادراه تهران ـ شمال آمده‌اند و فرانسه دست دوستی به سوی صنعت ریلی ایران دراز کرده است. این، توصیف کوتاهی از اوضاع این روزهای صنعت حمل‌ونقل ایران، یک سال بعد از اجرایی شدن برجام است.
گسترش صمت:

حمل ونقل به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه، از جمله بخش هایی بود که بیشترین آسیب را از تحریم دید. وجود تعداد زیادی هواپیمای رنگ و رو رفته در ناوگان هوایی ایران، بروز مشکل در تردد کشتی های ایرانی به بنادر اروپایی، نبود امکان نوسازی در صنعت ریلی و گرفتاری های ترانزیتی ناشی از وجود مشکل در نقل و انتقال بین المللی پول ایرانی ها، تنها بخشی از تاثیرات نتایج سخت گیری تحریم به صنعت حمل ونقل ایران است.

پس از ۲۲ ماه مذاکره فشرده، بالاخره کشورهای ۱+۵ با ایران بر سر مسائل هسته ای به توافق رسیدند و برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵ با عنوان برجام تکلیف تحریم ها را روشن کرد؛ قرار شد تحریم ها براساس این برنامه که از ۲۳ تیر سال ۹۴ کلید خورد لغو شود. حضور چشمگیر کشورهای خارجی پای میز مذاکره با وزارت راه و شهرسازی و سایر دست اندرکاران حمل ونقل برای مشارکت با پروژه های حمل ونقلی ایران و خبرهای خوبی که در یک سال گذشته در این حوزه به گوش می رسد، نشان از اهمیت پسابرجام برای حمل ونقل دارد.

حال حمل ونقل دریایی خوب است← داشتن ۲هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی، بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس، موقعیت مهمی به ایران در زمینه حمل ونقل دریایی ایران داده است اما در سال های تحریم این حوزه نتوانست استفاده حداکثری از ظرفیت های خود داشته باشد. در زمان تحریم کشتی های ایرانی امکان تردد به سواحل بسیاری از کشورها به ویژه اروپا را نداشتند و کشتی های بزرگ دیگر کشورها نیز از ترس تحریم به سواحل ایران پا نمی گذاشتند.

آنطور که محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است، پس از اجرایی شدن برجام بیش از ۱۳ شرکت کشتیرانی جهان تردد به بندر شهید رجایی به عنوان مهم ترین بندر تجاری و دروازه صادرات و واردات ایران را آغاز کرده اند. همچنین بیمه های ایرانی در حوزه دریایی بار دیگر به رسمیت شناخته شده است.

به گفته او، گشایش اعتبار ۱۰۰میلیون یورویی برای تامین تجهیزات کانتینری این بندر از دیگر تاثیرات مهم اجرای برجام بر فعالیت بندر شهیدرجایی است. از سوی دیگر به تازگی قرارداد خواهرخواندگی بندر شهیدرجایی با بندر آنتورپ بلژیک به امضا رسید. این بندر در بین بنادر اروپا رتبه سوم و در دنیا رتبه شانزدهم را دارد و به عنوان دروازده ورود به اروپا، همکاری آن با بندر شهیدرجایی گام مهمی در بازگشت رونق به بنادر ایران خواهد بود. کاهش هزینه های حمل ونقل کانتینری دریایی از دیگر تاثیرات مهم اجرای برجام است.

به گفته علی جهاندیده، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی پس از اجرایی شدن برجام، هزینه حمل ونقل هر کانتینر با کشتی حدود ۱۲۰۰ دلار کاهش یافته است. نهایی شدن حضور هندی ها بعد از سال ها گمانه زنی در طرح توسعه بندر چابهار با انعقاد یک قرارداد ۲۰۰میلیون دلاری را باید یکی دیگر از تاثیرات مهم برجام در بنادر دانست که در سفر نخست وزیر این کشور به ایران در سال جاری رخ داد.

با اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها، بسیاری از مشکلات ارزی و نقل و انتقال مالی در حوزه کشتیرانی رفع می شود و این بخش مهم حمل ونقل که ماهیت بین المللی دارد، فرصت فعالیت بهتری خواهد داشت به ویژه با توجه به اینکه ایران بزرگترین ناوگان نفتکش و یکی از بزرگترین ناوگان های کشتیرانی دنیا را دارد.

حمل ونقل ریلی در مسیر بهبود← آنطور که محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن می گوید بودجه بالای مورد نیاز برای صنعت ریلی را با توجه به اوضاع مالی دولت نمی توان از محل منابع عمومی و دولتی تهیه کرد، به همین دلیل سیاست استفاده از منابع فایناس در دوران پسابرجام درپیش گرفته شده است.

مذاکره با شرکت زیمنس و برخی شرکت های مهم دیگر در صنعت ریلی آلمان را باید از مهم ترین دستاوردهای برجام در حوزه ریلی دانست. قرار است ایران و زیمنس در زمینه برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد و قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان همکاری داشته باشند. همچنین برای تامین و نگهداری ۵۰۰ واگن مسافری، توسعه و بروزسازی سیستم های راه آهن، آموزش و انتقال فناوری، زیمنس به ایران کمک خواهد کرد.

مذاکره با ایتالیا برای احداث خطوط پرسرعت در ایران نیز در دوران اجرای برجام اتفاق افتاد و سرانجام امسال تفاهمنامه ۳/۵میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا به امضا رسید تا بر اساس آن این کشور در ساخت شبکه پرسرعت به ایران کمک کند. همچنین قرار است ایتالیا در فاینانس پروژه های ریلی ایران سهم داشته باشد. فرانسه نیز از کشورهایی است که حتی پیش از اجرای برجام برای مشارکت در پروژه های ریلی ایران پیشقدم شده بود؛ قرارداد توسعه و بازآفرینی ۳ ایستگاه قطار تهران، مشهد و قم پیش از اجرای برجام منعقد شد. این همکاری ها با اجرای برجام گسترده تر شد و با سفر وزیر حمل ونقل، دریا و شیلات فرانسه به ایران در سال جاری و انعقاد قرارداد خواهرخواندگی ایستگاه های راه آهن تهران و لیون فرانسه، بر همکاری های بیشتر ایران و فرانسه در زمینه ریلی تاکید بیشتری شد.

آنطور که پورسیدآقایی می گوید مسئله تامین مالی و فاینانس یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات ریلی در یک سال گذشته بوده است. در همین زمینه باید به نهایی شدن فاینانس چین برای راه آهن پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان در سال جاری اشاره کرد. همچنین پروژه مهم برقی سازی راه آهن تهران ـ مشهد بعد از اجرای برجام بالاخره کلید خورد. کشورهای دیگری نیز برای حضور در پروژه های ریلی ایران اعلام آمادگی کرده اند. به گفته علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، چینی ها برای حضور در قطار پرسرعت همدان ـ سنندج و ژاپن و کره برای ساخت قطار پرسرعت در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین حضور کره ای ها در راه آهن اصفهان ـ اهواز، حضور روس ها در طرح برقی سازی راه آهن گرگان ـ اینچه برون و حضور آذربایجان در راه آهن رشت ـ آستارا از دیگر دستاوردهای برجام برای حمل ونقل ریلی بوده است. از سوی دیگر با حضور نخست وزیر هند در ایران، ساخت راه آهن چابهار ـ زاهدان با کمک این کشور کلید خورد که با توجه به اهمیت بالای این بندر برای منطقه، این مسئله به تنهایی یکی از تاثیرات مهم برجام لقب گرفته است.


برچسب‌ها:


خبری از هواپیماهای نو نیست اما تردد کشتیرانی به بنادر خارجی از سر گرفته شده است؛ کره‌ای‌ها به کمک پروژه پیر آزادراه تهران ـ شمال آمده‌اند و فرانسه دست دوستی به سوی صنعت ریلی ایران دراز کرده است. این، توصیف کوتاهی از اوضاع این روزهای صنعت حمل‌ونقل ایران، یک سال بعد از اجرایی شدن برجام است.
گسترش صمت:

حمل ونقل به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه، از جمله بخش هایی بود که بیشترین آسیب را از تحریم دید. وجود تعداد زیادی هواپیمای رنگ و رو رفته در ناوگان هوایی ایران، بروز مشکل در تردد کشتی های ایرانی به بنادر اروپایی، نبود امکان نوسازی در صنعت ریلی و گرفتاری های ترانزیتی ناشی از وجود مشکل در نقل و انتقال بین المللی پول ایرانی ها، تنها بخشی از تاثیرات نتایج سخت گیری تحریم به صنعت حمل ونقل ایران است.

پس از ۲۲ ماه مذاکره فشرده، بالاخره کشورهای ۱+۵ با ایران بر سر مسائل هسته ای به توافق رسیدند و برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵ با عنوان برجام تکلیف تحریم ها را روشن کرد؛ قرار شد تحریم ها براساس این برنامه که از ۲۳ تیر سال ۹۴ کلید خورد لغو شود. حضور چشمگیر کشورهای خارجی پای میز مذاکره با وزارت راه و شهرسازی و سایر دست اندرکاران حمل ونقل برای مشارکت با پروژه های حمل ونقلی ایران و خبرهای خوبی که در یک سال گذشته در این حوزه به گوش می رسد، نشان از اهمیت پسابرجام برای حمل ونقل دارد.

حال حمل ونقل دریایی خوب است← داشتن ۲هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی، بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس، موقعیت مهمی به ایران در زمینه حمل ونقل دریایی ایران داده است اما در سال های تحریم این حوزه نتوانست استفاده حداکثری از ظرفیت های خود داشته باشد. در زمان تحریم کشتی های ایرانی امکان تردد به سواحل بسیاری از کشورها به ویژه اروپا را نداشتند و کشتی های بزرگ دیگر کشورها نیز از ترس تحریم به سواحل ایران پا نمی گذاشتند.

آنطور که محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است، پس از اجرایی شدن برجام بیش از ۱۳ شرکت کشتیرانی جهان تردد به بندر شهید رجایی به عنوان مهم ترین بندر تجاری و دروازه صادرات و واردات ایران را آغاز کرده اند. همچنین بیمه های ایرانی در حوزه دریایی بار دیگر به رسمیت شناخته شده است.

به گفته او، گشایش اعتبار ۱۰۰میلیون یورویی برای تامین تجهیزات کانتینری این بندر از دیگر تاثیرات مهم اجرای برجام بر فعالیت بندر شهیدرجایی است. از سوی دیگر به تازگی قرارداد خواهرخواندگی بندر شهیدرجایی با بندر آنتورپ بلژیک به امضا رسید. این بندر در بین بنادر اروپا رتبه سوم و در دنیا رتبه شانزدهم را دارد و به عنوان دروازده ورود به اروپا، همکاری آن با بندر شهیدرجایی گام مهمی در بازگشت رونق به بنادر ایران خواهد بود. کاهش هزینه های حمل ونقل کانتینری دریایی از دیگر تاثیرات مهم اجرای برجام است.

به گفته علی جهاندیده، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی پس از اجرایی شدن برجام، هزینه حمل ونقل هر کانتینر با کشتی حدود ۱۲۰۰ دلار کاهش یافته است. نهایی شدن حضور هندی ها بعد از سال ها گمانه زنی در طرح توسعه بندر چابهار با انعقاد یک قرارداد ۲۰۰میلیون دلاری را باید یکی دیگر از تاثیرات مهم برجام در بنادر دانست که در سفر نخست وزیر این کشور به ایران در سال جاری رخ داد.

با اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها، بسیاری از مشکلات ارزی و نقل و انتقال مالی در حوزه کشتیرانی رفع می شود و این بخش مهم حمل ونقل که ماهیت بین المللی دارد، فرصت فعالیت بهتری خواهد داشت به ویژه با توجه به اینکه ایران بزرگترین ناوگان نفتکش و یکی از بزرگترین ناوگان های کشتیرانی دنیا را دارد.

حمل ونقل ریلی در مسیر بهبود← آنطور که محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن می گوید بودجه بالای مورد نیاز برای صنعت ریلی را با توجه به اوضاع مالی دولت نمی توان از محل منابع عمومی و دولتی تهیه کرد، به همین دلیل سیاست استفاده از منابع فایناس در دوران پسابرجام درپیش گرفته شده است.

مذاکره با شرکت زیمنس و برخی شرکت های مهم دیگر در صنعت ریلی آلمان را باید از مهم ترین دستاوردهای برجام در حوزه ریلی دانست. قرار است ایران و زیمنس در زمینه برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد و قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان همکاری داشته باشند. همچنین برای تامین و نگهداری ۵۰۰ واگن مسافری، توسعه و بروزسازی سیستم های راه آهن، آموزش و انتقال فناوری، زیمنس به ایران کمک خواهد کرد.

مذاکره با ایتالیا برای احداث خطوط پرسرعت در ایران نیز در دوران اجرای برجام اتفاق افتاد و سرانجام امسال تفاهمنامه ۳/۵میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا به امضا رسید تا بر اساس آن این کشور در ساخت شبکه پرسرعت به ایران کمک کند. همچنین قرار است ایتالیا در فاینانس پروژه های ریلی ایران سهم داشته باشد. فرانسه نیز از کشورهایی است که حتی پیش از اجرای برجام برای مشارکت در پروژه های ریلی ایران پیشقدم شده بود؛ قرارداد توسعه و بازآفرینی ۳ ایستگاه قطار تهران، مشهد و قم پیش از اجرای برجام منعقد شد. این همکاری ها با اجرای برجام گسترده تر شد و با سفر وزیر حمل ونقل، دریا و شیلات فرانسه به ایران در سال جاری و انعقاد قرارداد خواهرخواندگی ایستگاه های راه آهن تهران و لیون فرانسه، بر همکاری های بیشتر ایران و فرانسه در زمینه ریلی تاکید بیشتری شد.

آنطور که پورسیدآقایی می گوید مسئله تامین مالی و فاینانس یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات ریلی در یک سال گذشته بوده است. در همین زمینه باید به نهایی شدن فاینانس چین برای راه آهن پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان در سال جاری اشاره کرد. همچنین پروژه مهم برقی سازی راه آهن تهران ـ مشهد بعد از اجرای برجام بالاخره کلید خورد. کشورهای دیگری نیز برای حضور در پروژه های ریلی ایران اعلام آمادگی کرده اند. به گفته علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، چینی ها برای حضور در قطار پرسرعت همدان ـ سنندج و ژاپن و کره برای ساخت قطار پرسرعت در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین حضور کره ای ها در راه آهن اصفهان ـ اهواز، حضور روس ها در طرح برقی سازی راه آهن گرگان ـ اینچه برون و حضور آذربایجان در راه آهن رشت ـ آستارا از دیگر دستاوردهای برجام برای حمل ونقل ریلی بوده است. از سوی دیگر با حضور نخست وزیر هند در ایران، ساخت راه آهن چابهار ـ زاهدان با کمک این کشور کلید خورد که با توجه به اهمیت بالای این بندر برای منطقه، این مسئله به تنهایی یکی از تاثیرات مهم برجام لقب گرفته است.


برچسب‌ها:

1395/04/26
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333