رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

گروکشی بویینگ برای ایران
اهمیت : مهم

9

چند روز پس از تصمیم پر سروصدا و دردسر آفرین نمایندگان کنگره آمریکا برای متوقف کردن فرآیند فروش هواپیمای بوئینگ به ایران حالا به نظر می‌رسد این ماجرا ابعاد تازه‌تری نیز به خود خواهد دید و این‌بار موضوع بر سر رقابت یا رقابت نکردن در آسمان ایران خواهد بود. صنعت هوانوردی ایران که در طول دهه‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های جدی بین‌المللی از خرید هواپیماهای جدید بی‌بهره بوده است، پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرده ظرف 10 سال به 500 هواپیمای جدید احتیاج خواهد داشت.
ایسنا:

چند روز پس از تصمیم پر سروصدا و دردسر آفرین نمایندگان کنگره آمریکا برای متوقف کردن فرآیند فروش هواپیمای بویینگ به ایران حالا به نظر می رسد این ماجرا ابعاد تازه تری نیز به خود خواهد دید و این بار موضوع بر سر رقابت یا رقابت نکردن در آسمان ایران خواهد بود.

صنعت هوانوردی ایران که در طول دهه های گذشته به دلیل محدودیت های جدی بین المللی از خرید هواپیماهای جدید بی بهره بوده است، پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرده ظرف ۱۰ سال به ۵۰۰ هواپیمای جدید احتیاج خواهد داشت.

هواپیماهایی که احتمالا بخش قابل توجهی از آنها از طریق دو هواپیماساز بزرگ جهان یعنی بوئینگ و ایرباس خریداری خواهند شد. همین پیش بینی در عمل خود را نشان داده و در شرایطی که ایران قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس را به امضاء رسانده، چند هفته قبل تفاهم نامه ابتدایی خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ نیز نهایی شد.

با وجود آنکه این تفاهم نامه پس از دریافت چراغ سبزهای لازم از سوی دولت ایالات متحده به امضاء رسید، اما کنگره آمریکا در تصمیمی عجیب شرایط را سخت کرد تا طرح ممنوعیت فروش بوئینگ به ایران در این کنگره به تصویب برسد.

هرچند برای اجرایی شدن این مصوبه نیاز به تایید مجلس سنا و سپس دور زدن وتوی رییس جمهوری آمریکا خواهد بود، اما از هم اکنون پس لرزه های این مصوبه در روابط ایران با دیگر شرکتهای بزرگ هواپیماسازی نیز مشخص شده است.

شرکت بوئینگ که خطر از دست دادن کامل بازار ایران را تجربه می کند، در قالب اظهارنظرهای چندگانه ای اعلام کرده یا باید مجوز لازم برای ورود این شرکت به ایران صادر شود و یا هیچ شرکت و هواپیماسازی حق فروش هواپیما به ایران نداشته باشد.

مدیر اجرایی بوئینگ در این رابطه گفته در شرایطی که این شرکت حق معامله با ایران را نداشته باشد، قطعا قطعه سازان و شرکت های آمریکایی دیگر نیز باید جزو همین مصوبه به حساب بیایند و از این رو حتی هواپیماهای ایرباس نیز که حداقل ۱۰ درصد قطعات شان آمریکایی است نباید به ایران فروخته شوند.

هرچند تا زمانی که دولت ایالات متحده نظر خود درباره ی برجام را تغییر نداده و براساس رویه قبل هر مصوبه ای که برخلاف این توافق باشد را وتو خواهد کرد، اما در صورت تداوم فشارها علیه ایران مشخص نیست که تکلیف تفاهم نامه های بسته شده با شرکت های بزرگ هواپیماسازی چه خواهد شد. موضوعی که برای صنعت هوانوردی کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.



چند روز پس از تصمیم پر سروصدا و دردسر آفرین نمایندگان کنگره آمریکا برای متوقف کردن فرآیند فروش هواپیمای بوئینگ به ایران حالا به نظر می‌رسد این ماجرا ابعاد تازه‌تری نیز به خود خواهد دید و این‌بار موضوع بر سر رقابت یا رقابت نکردن در آسمان ایران خواهد بود. صنعت هوانوردی ایران که در طول دهه‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های جدی بین‌المللی از خرید هواپیماهای جدید بی‌بهره بوده است، پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرده ظرف 10 سال به 500 هواپیمای جدید احتیاج خواهد داشت.
ایسنا:

چند روز پس از تصمیم پر سروصدا و دردسر آفرین نمایندگان کنگره آمریکا برای متوقف کردن فرآیند فروش هواپیمای بویینگ به ایران حالا به نظر می رسد این ماجرا ابعاد تازه تری نیز به خود خواهد دید و این بار موضوع بر سر رقابت یا رقابت نکردن در آسمان ایران خواهد بود.

صنعت هوانوردی ایران که در طول دهه های گذشته به دلیل محدودیت های جدی بین المللی از خرید هواپیماهای جدید بی بهره بوده است، پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرده ظرف ۱۰ سال به ۵۰۰ هواپیمای جدید احتیاج خواهد داشت.

هواپیماهایی که احتمالا بخش قابل توجهی از آنها از طریق دو هواپیماساز بزرگ جهان یعنی بوئینگ و ایرباس خریداری خواهند شد. همین پیش بینی در عمل خود را نشان داده و در شرایطی که ایران قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس را به امضاء رسانده، چند هفته قبل تفاهم نامه ابتدایی خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ نیز نهایی شد.

با وجود آنکه این تفاهم نامه پس از دریافت چراغ سبزهای لازم از سوی دولت ایالات متحده به امضاء رسید، اما کنگره آمریکا در تصمیمی عجیب شرایط را سخت کرد تا طرح ممنوعیت فروش بوئینگ به ایران در این کنگره به تصویب برسد.

هرچند برای اجرایی شدن این مصوبه نیاز به تایید مجلس سنا و سپس دور زدن وتوی رییس جمهوری آمریکا خواهد بود، اما از هم اکنون پس لرزه های این مصوبه در روابط ایران با دیگر شرکتهای بزرگ هواپیماسازی نیز مشخص شده است.

شرکت بوئینگ که خطر از دست دادن کامل بازار ایران را تجربه می کند، در قالب اظهارنظرهای چندگانه ای اعلام کرده یا باید مجوز لازم برای ورود این شرکت به ایران صادر شود و یا هیچ شرکت و هواپیماسازی حق فروش هواپیما به ایران نداشته باشد.

مدیر اجرایی بوئینگ در این رابطه گفته در شرایطی که این شرکت حق معامله با ایران را نداشته باشد، قطعا قطعه سازان و شرکت های آمریکایی دیگر نیز باید جزو همین مصوبه به حساب بیایند و از این رو حتی هواپیماهای ایرباس نیز که حداقل ۱۰ درصد قطعات شان آمریکایی است نباید به ایران فروخته شوند.

هرچند تا زمانی که دولت ایالات متحده نظر خود درباره ی برجام را تغییر نداده و براساس رویه قبل هر مصوبه ای که برخلاف این توافق باشد را وتو خواهد کرد، اما در صورت تداوم فشارها علیه ایران مشخص نیست که تکلیف تفاهم نامه های بسته شده با شرکت های بزرگ هواپیماسازی چه خواهد شد. موضوعی که برای صنعت هوانوردی کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.


1395/04/21
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333