رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

خودروسازان «یوزانس» 18 ماهه دریافت می‌کنند
اهمیت : مهم

17

تامین مالی برای افزایش تولید خودروسازان صورت خواهد گرفت و در این راستا امکان استفاده از یوزانس 12 تا 18 ماهه برای خودروسازان به‌ویژه خودروسازان تجاری فراهم شده است.این تازه‌ترین تصمیم ستاد اقتصادی دولت در جهت افزایش میزان تولید خودرو و بهبود این بازار است که محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید.
نهایت‌نگر: به گزارش پرشین خودرو:

موضوع مذاکرات خودرویی، گمانه زنی درباره شرکای خارجی خودروسازان و افزایش میزان تولید خودروسازان این روزها بسیار رواج دارد اما هیچ کس به صراحت به پرسش های مطرح در این زمینه پاسخ نمی دهد. حالا با معاون وزیر صنعت، درباره همه این موضوعات گفت و گو کرده ایم.

قرارداد رنو با شرکت خودروسازی سایپا قرار بود تا اسفند ماه سال گذشته به امضا برسد، اما هنوز هیچ خبری از این قرارداد نیست. شنیده می شود که قرار است سایت بن رو به رنو واگذار شود. خبر قطعی در این زمینه چیست؟

رنو با شرکت سایپا مذاکراتی را برای ایجاد جوینت ونچر داشته است. به نتیجه رسیدن این مذاکرات بستگی به عوامل بیرونی و درونی سایپا دارد. در میان این مذاکرات خرید پارس خودرو و بن رو مطرح بوده که هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. یک گروه مشخص از سوی مدیرعامل سایپا در حال مذاکرات کارشناسی با رنویی ها هستند. رنویی ها این دو شرکت را ارزیابی کرده و پیشنهادهایی را ارائه کرده اند ولی به تصمیم گیری نهایی نرسیده است. رنو سه پلتفرم را که یکی از آنها B90 بوده برای شروع جوینت ونچر پیشنهاد کرده است.

یعنی در نهایت تشکیل یک شرکت در این شراکت دیده شده و نه خرید سهام؟

نه یک بخش از شکل گیری جوینت ونچر می تواند در اختیار قراردادن یک سایت به عنوان آورده سایپا به رنو باشد. در شکل دیگری هم ممکن است که یک سایت تولید به علاوه آورده نقدی یک گزینه مطرح باشد اما با توجه به شرایط سایپا گزینه آورده نقدی منطقی نیست.

دربـــاره مشـــارکت ایران خودرو و رنو چه اتفاقی افتاده است؟

شرکت ایران خودرو فعلا اقدام خاصی را انجام نداده به دلیل اینکه هنوز مذاکرات سایپا به اتمام نرسیده است. از سوی دیگر با توجه به عملیاتی شدن قرارداد ایران خودرو و پژو، فعلا مذاکره با رنو در دستور کارش نیست. محصول جوینت ونچر ایران خودرو و پژو اسفند ماه در بازار خواهد بود.

وضعیت ایران خودرو و فیات به چه شکلی است؟

ایران خودرو در استراتژی بلند مدت خود، باید به تولید یک میلیون دستگاه خودرو فکر کند. حدود 250 هزار دستگاه از این سهم به جوینت ونچر پژو برمی گردد و ایران خودرو باید برای مابقی این ظرفیت فکر کند. فیات از کلاس A تا کلاس D خودرو تولید می کند، بنابراین ما باید به سمت مشارکت در تولید خودروهایی که در سگمنت پایین قرار دارند برویم. گزینه فیات منتفی نشده و شاید دومین شریک استراتژیک ایران خودرو باشد.

چــرا بــه سمــت خــودروسازان ژاپنــی و کره ای یا آلمانی برای شراکت نمی رویم؟

ایران خودرو سابقه همکاری با سوزوکی را داشته و اکنون به دنبال تولید مجدد با سوزوکی در خودروهای پرتیراژتر است. همچنین گزینه فولکس واگن هم پیش از این مطرح بوده که به دلیل اینکه این شرکت سابقا با بخش خصوصی ما مشارکت داشته، این گزینه کمرنگ شده است. ایران خودرو برای تامین تولید 300 تا 350 هزار دستگاه خود سرانجام با یکی از این گزینه ها اقدام به تولید خواهد کرد.

منظور از این گزینه ها یعنی؛ فیات، سوزوکی و فولکس واگن؟

فیات، سوزوکی یا شاید هم یک برند خوب کره ای.

برند کره ای یعنی کیا یا هیوندایی؟

این برندها در ایران کار کرده اند اما کره برندهای دیگری هم دارد.

خبــر ویـژه ای بـرای خودروسازان دارید؟

موضوع تامین مالی خودروسازان برای افزایش تولید، اهمیت ویژه ای دارد. در جلسه ای که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم روی یک گزینه تفاهم کردیم که قول اجرایی شدن آن نیز داده شده است. استفاده از اعتبارات یوزانس یکی از نیازهای خودروسازان برای تامین مواد اولیه و قطعات خارجی است.

بانک مرکزی تا پیش ازاین سقف یوزانس را شش ماه در نظر گرفته بود اما در کارگروه رفع موانع تولید، مقرر شد برای کالاهای سرمایه ای نظیر خودروهای سنگین یوزانس یک ساله نیز پذیرفته شود. در این جلسه توافق اولیه ای شد که بانک مرکزی شرایط اولیه ای را برای استفاده از یوزانس 18 ماهه نیز مطرح کند. این خبر خوبی برای خودروهای تجاری و سنگین است که اغلب خودروهای خود را با شرایط اقساطی می فروشند. همچنین یوزانس شش ماهه و یک ساله نیز برای قطعه سازان و مجموعه سازان در نظر گرفته شده است که هیچ محدودیتی برای استفاده آن وجود ندارد.

برای خودروهای سواری چطور؟

ترجیح ما این است که سقف یوزانس برای خودروهای سواری یک ساله باشد زیرا به زمانی بیشتر از این هم نیاز نیست.

این بخشنامه چه زمانی اجرایی می شود؟

جمع بندی ها در این مورد انجام شده اما ابلاغ آن توسط بانک مرکزی حدود 10 روز دیگر خواهد بود.



برچسب‌ها:


تامین مالی برای افزایش تولید خودروسازان صورت خواهد گرفت و در این راستا امکان استفاده از یوزانس 12 تا 18 ماهه برای خودروسازان به‌ویژه خودروسازان تجاری فراهم شده است.این تازه‌ترین تصمیم ستاد اقتصادی دولت در جهت افزایش میزان تولید خودرو و بهبود این بازار است که محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید.
نهایت‌نگر: به گزارش پرشین خودرو:

موضوع مذاکرات خودرویی، گمانه زنی درباره شرکای خارجی خودروسازان و افزایش میزان تولید خودروسازان این روزها بسیار رواج دارد اما هیچ کس به صراحت به پرسش های مطرح در این زمینه پاسخ نمی دهد. حالا با معاون وزیر صنعت، درباره همه این موضوعات گفت و گو کرده ایم.

قرارداد رنو با شرکت خودروسازی سایپا قرار بود تا اسفند ماه سال گذشته به امضا برسد، اما هنوز هیچ خبری از این قرارداد نیست. شنیده می شود که قرار است سایت بن رو به رنو واگذار شود. خبر قطعی در این زمینه چیست؟

رنو با شرکت سایپا مذاکراتی را برای ایجاد جوینت ونچر داشته است. به نتیجه رسیدن این مذاکرات بستگی به عوامل بیرونی و درونی سایپا دارد. در میان این مذاکرات خرید پارس خودرو و بن رو مطرح بوده که هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. یک گروه مشخص از سوی مدیرعامل سایپا در حال مذاکرات کارشناسی با رنویی ها هستند. رنویی ها این دو شرکت را ارزیابی کرده و پیشنهادهایی را ارائه کرده اند ولی به تصمیم گیری نهایی نرسیده است. رنو سه پلتفرم را که یکی از آنها B90 بوده برای شروع جوینت ونچر پیشنهاد کرده است.

یعنی در نهایت تشکیل یک شرکت در این شراکت دیده شده و نه خرید سهام؟

نه یک بخش از شکل گیری جوینت ونچر می تواند در اختیار قراردادن یک سایت به عنوان آورده سایپا به رنو باشد. در شکل دیگری هم ممکن است که یک سایت تولید به علاوه آورده نقدی یک گزینه مطرح باشد اما با توجه به شرایط سایپا گزینه آورده نقدی منطقی نیست.

دربـــاره مشـــارکت ایران خودرو و رنو چه اتفاقی افتاده است؟

شرکت ایران خودرو فعلا اقدام خاصی را انجام نداده به دلیل اینکه هنوز مذاکرات سایپا به اتمام نرسیده است. از سوی دیگر با توجه به عملیاتی شدن قرارداد ایران خودرو و پژو، فعلا مذاکره با رنو در دستور کارش نیست. محصول جوینت ونچر ایران خودرو و پژو اسفند ماه در بازار خواهد بود.

وضعیت ایران خودرو و فیات به چه شکلی است؟

ایران خودرو در استراتژی بلند مدت خود، باید به تولید یک میلیون دستگاه خودرو فکر کند. حدود 250 هزار دستگاه از این سهم به جوینت ونچر پژو برمی گردد و ایران خودرو باید برای مابقی این ظرفیت فکر کند. فیات از کلاس A تا کلاس D خودرو تولید می کند، بنابراین ما باید به سمت مشارکت در تولید خودروهایی که در سگمنت پایین قرار دارند برویم. گزینه فیات منتفی نشده و شاید دومین شریک استراتژیک ایران خودرو باشد.

چــرا بــه سمــت خــودروسازان ژاپنــی و کره ای یا آلمانی برای شراکت نمی رویم؟

ایران خودرو سابقه همکاری با سوزوکی را داشته و اکنون به دنبال تولید مجدد با سوزوکی در خودروهای پرتیراژتر است. همچنین گزینه فولکس واگن هم پیش از این مطرح بوده که به دلیل اینکه این شرکت سابقا با بخش خصوصی ما مشارکت داشته، این گزینه کمرنگ شده است. ایران خودرو برای تامین تولید 300 تا 350 هزار دستگاه خود سرانجام با یکی از این گزینه ها اقدام به تولید خواهد کرد.

منظور از این گزینه ها یعنی؛ فیات، سوزوکی و فولکس واگن؟

فیات، سوزوکی یا شاید هم یک برند خوب کره ای.

برند کره ای یعنی کیا یا هیوندایی؟

این برندها در ایران کار کرده اند اما کره برندهای دیگری هم دارد.

خبــر ویـژه ای بـرای خودروسازان دارید؟

موضوع تامین مالی خودروسازان برای افزایش تولید، اهمیت ویژه ای دارد. در جلسه ای که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم روی یک گزینه تفاهم کردیم که قول اجرایی شدن آن نیز داده شده است. استفاده از اعتبارات یوزانس یکی از نیازهای خودروسازان برای تامین مواد اولیه و قطعات خارجی است.

بانک مرکزی تا پیش ازاین سقف یوزانس را شش ماه در نظر گرفته بود اما در کارگروه رفع موانع تولید، مقرر شد برای کالاهای سرمایه ای نظیر خودروهای سنگین یوزانس یک ساله نیز پذیرفته شود. در این جلسه توافق اولیه ای شد که بانک مرکزی شرایط اولیه ای را برای استفاده از یوزانس 18 ماهه نیز مطرح کند. این خبر خوبی برای خودروهای تجاری و سنگین است که اغلب خودروهای خود را با شرایط اقساطی می فروشند. همچنین یوزانس شش ماهه و یک ساله نیز برای قطعه سازان و مجموعه سازان در نظر گرفته شده است که هیچ محدودیتی برای استفاده آن وجود ندارد.

برای خودروهای سواری چطور؟

ترجیح ما این است که سقف یوزانس برای خودروهای سواری یک ساله باشد زیرا به زمانی بیشتر از این هم نیاز نیست.

این بخشنامه چه زمانی اجرایی می شود؟

جمع بندی ها در این مورد انجام شده اما ابلاغ آن توسط بانک مرکزی حدود 10 روز دیگر خواهد بود.



برچسب‌ها:

1395/04/14
0
/
7
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333