رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

نفس واردات ریل به شماره افتاد
اهمیت : مهم

19

بیش از یک قرن از ورود قطار به ایران می‌گذرد و در تمام این سالها ریل مورد نیاز ساخت خط‌آهن از طریق واردات تامین شده، اما با توجه به تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط نفس واردات ریل به شماره افتاده و از چند ماه دیگر ریل ایرانی به تولید انبوه می‌رسد.
خبرگزاری تسنیم:

در تمام سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا ۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور ساخته شد که چهار کشور فرانسه، آلمان، انگلیس و اتریش تامین کننده ریل مورد نیاز این میزان راه آهن بودند.

شبکه ریلی کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با احتساب خطوط فرعی به حدود ۱۲ هزار کیلومتر افزایش یافته است و در سی و چند سال اخیر باز هم این خارجی ها بوده اند که به عنوان تامین کننده قراردادهای فروش ریل را با ایران امضا کرده اند. طی سالهای اخیر با توجه به محدودیتهای ناشی از تحریم چهار کشور روسیه، هند، چین، و اخیرا ترکیه جای چهار کشور اروپایی را برای تامین ریل گرفته اند.

گذشته از این که همچنان ریل پروژه های توسعه ای راه آهن با خروج ارز تامین می شود، در اوایل دهه هفتاد شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل دست به کار شد.نتیجه ورود اولین کارخانه ایرانی به پروسه تولید ریل، راه اندازی خط تولید ریل U۳۳ با تجهیز یکی از خطوط نورد بود، ریلی که برای سرعتهای کمتر از ۱۶۰ کیلومتر مناسب است. اما عدم استقبال از این نوع ریل توسط مسئولان وقت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعضا به دلیل از رده خارج شدن و نداشتن استانداردهای لازم، شرایطی را به وجود آورد تا خط تولید ذوب آهن حدود دو دهه خاک بخورد.

سال ۸۷ اما مدیران وقت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه ای را با مدیران وقت وزارت سابق صنایع و معادن امضا کردند تا به این ترتیب اولین مصرف کننده ریل تولید داخل باشند. کمتر از دو ماه پس از این رویداد اولین و البته آخرین محموله ریل تولید داخل (u۳۳) تحویل راه آهن شد، از همان سال تاکنون دیگر این خط تولید، تولیدی به خود ندیده است.

قربانعلی بیک کارشناس حمل ونقل ریلی سال ۹۱ در این باره به تسنیم گفته بود: « ریل U۳۳ برای بازسازی خطوط فرعی راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد، اما ریل تولید شده توسط ذوب آهن از استانداردهای لازم برخوردار نبود، ضمن آن که به نظر می رسد این کارخانه رغبت چندانی به تولید ریل نداشت. اگر سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور بسازیم باید ۱۲۰ هزار تن ریل در اختیار داشته باشیم، این میزان در برابر تولید سالانه پنج تا شش میلیون تنی کارخانه ذوب آهن رقمی نیست و انگیزه ای ایجاد نمی کند. در شرایط کنونی کشور تولید ریل پیشرفته (UIC۶۰) نیازمند همت و صرف وقت بیشتر از سوی ذوب آهن و حمایت بیشتر از سوی مجموعه راه آهن است. به دلیل تحریمها سیکل خرید ریل از خارج بسیار طولانی شده است، بنابراین برای رفع نیاز کشور باید از صنایع داخلی و تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنیم.»

کارخانه ذوب آهن اصفهان در ادامه با توجه به نیاز دستگاه های مجری در ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی کشور، اقدام به خرید تجهیزات تولید ریل UIC۶۰ از آلمان کرد. این نوع ریل برای سرعتهای بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت کارایی داشته و از ایمنی بسیار بالایی نسبت به ریل منسوخ شده U۳۳ برخوردار است.

از سوی دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم، حمل ونقل ریلی به عنوان یکی از اولویتها در دستور کار قرار گرفت و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسعه خطوط ریلی کشور با تکیه بر توان داخلی را یکی از برنامه اصلی این مجموعه اعلام کرد. نتیجه رویه مذکور امضای تفاهمنامه با ذوب آهن برای خرید ریل پیشرفته UIC۶۰ موسوم به ریل ایرانی بود.

معاون فنی راه آهن چندی پیش با بیان این که در سال ۸۷ راه آهن توافقی با شرکت ذوب آهن داشت به تسنیم گفت: متاسفانه دلایل گوناگون امکان تحقق این موضوع از سمت ذوب آهن محقق نشد. در سال ۹۲ توافقی بین وزاری راه و صنعت و راه آهن برای تحویل ۲۵۰ هزار تن ریل به راه آهن صورت گرفت.

محمدزاده با اشاره به توافق بعدی (در سال ۹۳) برای تامین ۱۰۰ هزار تن ریل مورد نیاز راه آهن با کارخانه ذوب آهن یادآور شد: ذوب آهن در این باره اقدامات قابل توجهی را پیش بینی کرده است. بر اساس توافق راه آهن و ذوب قرار است ۴۰ هزار تن ریل تا پایان سال در محموله اول به راه آهن تحویل شد آن هم در زمانی که هنوز خط تولید ریل راه اندازی نشده است.

به گزارش تسنیم، گرچه در دولتهای گذشته تلاشهایی برای قطع وابستگی کشور به ریل صورت گرفت، اما به دلایلی که در سطور بالا به آنها اشاره شد این تلاشها فرجامی نداشت.

با توجه به جدیت ذوب آهن و پیگیر های راه آهن می توان با قاطعیت گفت دوران وابستگی به ریل هندی، روسی، چینی و ترکیه ای نفسهای آخر را می کشد و یک سده و ۳۴ سال پس از به صدا در آمدن صوت اولین ماشین دودی ایران، تا چند ماه آینده پروژه های راه آهن با ریل ایرانی ریل گذاری می شود.

در حال حاضر کشورهای تولید کننده ریل دنیا کمتر از انگشتان یک دست است و با ورود ریل ملی به بازار، ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده ریل پیشرفته UIC۶۰ وارد می شود.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نماد ، مثبت خواهد بود.

بیش از یک قرن از ورود قطار به ایران می‌گذرد و در تمام این سالها ریل مورد نیاز ساخت خط‌آهن از طریق واردات تامین شده، اما با توجه به تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط نفس واردات ریل به شماره افتاده و از چند ماه دیگر ریل ایرانی به تولید انبوه می‌رسد.
خبرگزاری تسنیم:

در تمام سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا ۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور ساخته شد که چهار کشور فرانسه، آلمان، انگلیس و اتریش تامین کننده ریل مورد نیاز این میزان راه آهن بودند.

شبکه ریلی کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با احتساب خطوط فرعی به حدود ۱۲ هزار کیلومتر افزایش یافته است و در سی و چند سال اخیر باز هم این خارجی ها بوده اند که به عنوان تامین کننده قراردادهای فروش ریل را با ایران امضا کرده اند. طی سالهای اخیر با توجه به محدودیتهای ناشی از تحریم چهار کشور روسیه، هند، چین، و اخیرا ترکیه جای چهار کشور اروپایی را برای تامین ریل گرفته اند.

گذشته از این که همچنان ریل پروژه های توسعه ای راه آهن با خروج ارز تامین می شود، در اوایل دهه هفتاد شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل دست به کار شد.نتیجه ورود اولین کارخانه ایرانی به پروسه تولید ریل، راه اندازی خط تولید ریل U۳۳ با تجهیز یکی از خطوط نورد بود، ریلی که برای سرعتهای کمتر از ۱۶۰ کیلومتر مناسب است. اما عدم استقبال از این نوع ریل توسط مسئولان وقت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعضا به دلیل از رده خارج شدن و نداشتن استانداردهای لازم، شرایطی را به وجود آورد تا خط تولید ذوب آهن حدود دو دهه خاک بخورد.

سال ۸۷ اما مدیران وقت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه ای را با مدیران وقت وزارت سابق صنایع و معادن امضا کردند تا به این ترتیب اولین مصرف کننده ریل تولید داخل باشند. کمتر از دو ماه پس از این رویداد اولین و البته آخرین محموله ریل تولید داخل (u۳۳) تحویل راه آهن شد، از همان سال تاکنون دیگر این خط تولید، تولیدی به خود ندیده است.

قربانعلی بیک کارشناس حمل ونقل ریلی سال ۹۱ در این باره به تسنیم گفته بود: « ریل U۳۳ برای بازسازی خطوط فرعی راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد، اما ریل تولید شده توسط ذوب آهن از استانداردهای لازم برخوردار نبود، ضمن آن که به نظر می رسد این کارخانه رغبت چندانی به تولید ریل نداشت. اگر سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور بسازیم باید ۱۲۰ هزار تن ریل در اختیار داشته باشیم، این میزان در برابر تولید سالانه پنج تا شش میلیون تنی کارخانه ذوب آهن رقمی نیست و انگیزه ای ایجاد نمی کند. در شرایط کنونی کشور تولید ریل پیشرفته (UIC۶۰) نیازمند همت و صرف وقت بیشتر از سوی ذوب آهن و حمایت بیشتر از سوی مجموعه راه آهن است. به دلیل تحریمها سیکل خرید ریل از خارج بسیار طولانی شده است، بنابراین برای رفع نیاز کشور باید از صنایع داخلی و تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنیم.»

کارخانه ذوب آهن اصفهان در ادامه با توجه به نیاز دستگاه های مجری در ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی کشور، اقدام به خرید تجهیزات تولید ریل UIC۶۰ از آلمان کرد. این نوع ریل برای سرعتهای بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت کارایی داشته و از ایمنی بسیار بالایی نسبت به ریل منسوخ شده U۳۳ برخوردار است.

از سوی دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم، حمل ونقل ریلی به عنوان یکی از اولویتها در دستور کار قرار گرفت و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسعه خطوط ریلی کشور با تکیه بر توان داخلی را یکی از برنامه اصلی این مجموعه اعلام کرد. نتیجه رویه مذکور امضای تفاهمنامه با ذوب آهن برای خرید ریل پیشرفته UIC۶۰ موسوم به ریل ایرانی بود.

معاون فنی راه آهن چندی پیش با بیان این که در سال ۸۷ راه آهن توافقی با شرکت ذوب آهن داشت به تسنیم گفت: متاسفانه دلایل گوناگون امکان تحقق این موضوع از سمت ذوب آهن محقق نشد. در سال ۹۲ توافقی بین وزاری راه و صنعت و راه آهن برای تحویل ۲۵۰ هزار تن ریل به راه آهن صورت گرفت.

محمدزاده با اشاره به توافق بعدی (در سال ۹۳) برای تامین ۱۰۰ هزار تن ریل مورد نیاز راه آهن با کارخانه ذوب آهن یادآور شد: ذوب آهن در این باره اقدامات قابل توجهی را پیش بینی کرده است. بر اساس توافق راه آهن و ذوب قرار است ۴۰ هزار تن ریل تا پایان سال در محموله اول به راه آهن تحویل شد آن هم در زمانی که هنوز خط تولید ریل راه اندازی نشده است.

به گزارش تسنیم، گرچه در دولتهای گذشته تلاشهایی برای قطع وابستگی کشور به ریل صورت گرفت، اما به دلایلی که در سطور بالا به آنها اشاره شد این تلاشها فرجامی نداشت.

با توجه به جدیت ذوب آهن و پیگیر های راه آهن می توان با قاطعیت گفت دوران وابستگی به ریل هندی، روسی، چینی و ترکیه ای نفسهای آخر را می کشد و یک سده و ۳۴ سال پس از به صدا در آمدن صوت اولین ماشین دودی ایران، تا چند ماه آینده پروژه های راه آهن با ریل ایرانی ریل گذاری می شود.

در حال حاضر کشورهای تولید کننده ریل دنیا کمتر از انگشتان یک دست است و با ورود ریل ملی به بازار، ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده ریل پیشرفته UIC۶۰ وارد می شود.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نماد ، مثبت خواهد بود.
1395/04/12
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333