رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

طرح مجلس برای اصلاح نظام بانکی
اهمیت : خیلی مهم

16

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا مجلس با اعلام جزئیات طرح پارلمان برای اصلاح نظام بانکی، گفت: دلیل تورم رکودی کنونی این است که نظام بانکی وظایف خودش را به درستی انجام نداده است. محمدحسین حسین زاده بحرینی دیشب با حضور در برنامه تلویزیونی پایش، در ارتباط با طرح اصلاح نظام بانکی مجلس و واکنش به این سئوال که مگر نظام بانگی چگونه است که نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قانونی که بانک‌های یک کشور را اداره می‌کند، قانون مادر است. قانون بانک یکی از سه قانون مهم در حوزه اقتصاد است.
خبرگزاری مهر:

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا مجلس با اعلام جزئیات طرح پارلمان برای اصلاح نظام بانکی، گفت: دلیل تورم رکودی کنونی این است که نظام بانکی وظایف خودش را به درستی انجام نداده است.

محمدحسین حسین زاده بحرینی دیشب با حضور در برنامه تلویزیونی پایش، در ارتباط با طرح اصلاح نظام بانکی مجلس و واکنش به این سئوال که مگر نظام بانگی چگونه است که نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قانونی که بانک های یک کشور را اداره می کند، قانون مادر است. قانون بانک یکی از سه قانون مهم در حوزه اقتصاد است.

وی افزود: قانون مالیات ها یک قانون مادر است و قوانین بسیاری در کشور نداریم که مانند مالیات و بانک اینقدر دارای اهمیت باشند. بانکداری کشورها به خصوص در دو ـ سه دهه اخیر سیر تحول عجیبی داشته، یعنی نظام های بانکی، دانش بانکی به سرعت تغییر کرده و نیازهای مشتریان عوض شده و شیوه مدیریت بانک ها کاملاً نوین و امروزی شده البته منظورم در ایران نیست بلکه در سایر کشورها است که خودشان با این پیشرفت های روز توانستند هماهنگ کنند.

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا در مجلس گفت: بخش دیگر نیز که اختصاصاً به ایران و کشورهای اسلامی مربوط می شود، این است که یکسری تقیدات شرعی هم داریم، یعنی بانکداری از آن کارهایی است که همه ما چه بانکدار، چه بانک مرکزی، مشتری بانک، طلبه و یا هر کسی دائم باید مراقب باشد که دچار ربا و رباخواری نشود. این دو مسئله مهم در کشور ما هر دو طی سال های اخیر در مغفول مانده است.

وی در ارتباط با دو قانونی که هم اکنون بانک های کشور را مدیریت می کند، گفت: یک قانون به نام پولی و بانکی که در سال ۱۳۵۱ تصویب شده و تاکنون ۴۴ سال (نزدیک به نیم قرن) کار کرده است و اتفاقاً در این سال ها همان تحولاتی که نام بردم در دانش و تکنولوژی بانک اتفاق افتاده و اصلاً آن ها این نوآوری ها در قانون ما خودش را نشان نداده و قانون ما به شدت عقب است.

حسین زاده بحرینی اضافه کرد: یک قانون دیگری هم داریم که بعد از انقلاب تصویب شد برای ربا و جلوگیری ربا که نامش قانون عملیات بانکی بدون ربا است. آن قانون هم البته یک قانون دائمی است ولی از ابتدا مسئولان بانکی و نمایندگان مجلس بنا داشتند که چند سالی کار کنند بعد بازنگری کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که قانون بانکی نیاز به بازنگری برای چیست؟ در قانون پولی و بانکی با یک پدیده متحول سرو کار داریم، یعنی بانک امروز با بانک ۱۳۵۱ کاملاً متفاوت است. البته قوانین دائمی است اما هنر قانون گذار و آن مجری باید این باشد که دائماً رصد کنند و هر زمان که این قانون نتواند مأموریت خودش را دنبال کند پس زمان بازنگری است. به هر حال در این ۴۴ سال حتماً نیاز به بازنگری داشتیم

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مجلس یک برهه ای از زمان ورود پیدا نکرد؟ واقعیتش این است که از ابتدای مجلس نهم ورود پیدا کردیم و حدود دو سال کارهای مقدماتی مثل طرح اولیه، مقدمه و طراحی ها طول کشید. خیلی دقیق بود و باید کار زیادی انجام می دادیم و بعد از دو سال طرح ارائه شده، در دستور قرار گرفت، فوریتش تصویب شد، در کمیسیون کلیاتش تصویب شد و تا امروز که آخرین روزهای مجلس نهم است امید داریم که این زحمات چهار ساله به نتیجه برسد.

این نماینده مجلس گفت : فوریت طرح در فرودین سال گذشته مطرح شد و این قدر نباید طول بکشد ولی مهم ترین دلیل طول کشیدن هم این است که همان زمانی که کلیات مطرح و به تصویب رسید رئیس کل بانک مرکزی که مثل ما و شاید بیش از مجلسی ها دغدغه دارند در کمیسیون اعلام کردند که اگر یک ماه مهلت بدهید لایحه می آوریم. این لایحه آوردن دقیقاً علت تأخیر در کار بود و حدود یک ماه بعد پیش نویس لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کردند.

وی تصریح کرد : طیب نیا در دولت هم اعلام کرد که این لایحه باید در وزارت اقتصاد بررسی شود، چون لایحه را باید رئیس جمهور و وزیر امضا کنند و آن لایحه به وزارت اقتصاد رفته و هنوز هم به دولت برنگشته است. تمام مدتی که معطل شدیم یا لااقل بخشی از آن را به دنبال این بودیم که کار مشترک انجام بدهیم.

حسین زاده بحرینی در پاسخ به این سئوال که این توقف و تصویب نشدن طرح چه ضررهایی برای مردم دارد؟ گفت: بانک در اقتصاد نقشی دارد و برای جمع آوری وجوه خرد است. اصطلاحاً پول ها را تجهیز کرده و آن ها را به بخش های مورد نیاز جهت دهی می کند. مثلاً کارآفرینی ایده، طرح و توان کار دارد اما پول ندارد بنابراین بانک باید پول های تجهیز کرده را در اختیار کارآفرین قرار دهد تا آن ها بتواند کار کند یعنی اصطلاحاً باید آن تأمین مالی کند.

این نماینده مجلس با طرح این سئوال که اگر بانکی کار خودش را درست انجام ندهد چه باید کرد، گفت: هم اکنون کشوری با نقدینگی بسیار زیاد داریم و حتی اخیراً بانک مرکزی اعلام کرده که به مرز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم و این نقدینگی بسیار عجیب با سرعت رشد عجیبی است. خب این همه نقدینگی داریم ولی مشکل ما این است که نقدینگی آنجایی که باید باشد، نیست. مهم ترین دلیل رکود فعلی، بانک ها و عملکردشان است.

وی گفت: اگر نقدینگی دقیقاً به کارآفرینی، تولید و اشتغال اصابت کند نتیجه اش تولید کالا و خدمات خواهد شد و از طرفی اشتغال زایی شده و بیکاری را حذف می کند و از طرفی هم چون کالا و خدمات تولید کرده تورم را کنترل می کند.

بحرینی ادامه داد: این پدیده در اقتصاد ایران تحت عنوان انحراف نقدینگی شناخته شده یعنی نقدینگی منحرف می شود به جایی که نه تولید از آن بیرون آمده و نه بیکاری و تورم را کنترل می کند. این پدیده تورم زاست و اصطلاحاً تورم رکودی نام دارد یعنی هم تورم و هم رکود را با هم داریم. دلیل تورم رکودی نامبرده هم این است که نظام بانکی وظایف خودش را به درستی انجام نداد.

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا مجلس در واکنش به این سئوال این همه بانک مرکزی هشدار داد که مؤسسات مالی نام مذهبی نگذارند، نتیجه اش چه شد؟ بیان کرد: برخی ها عمل کردند و برخی از آن ها که انجام ندادند نیز کلاً قرار است محو و منحل شوند. اگر قرار باشد که کارهای خود را درست کرده و وارد ضابطه ها شوند، یکی از شرایط دادن مجوز نیز همین نگذاشتن نام مذهبی است.

وی در ادامه و در واکنش به این سئوال که چرا نباید نام مذهبی بگذارند، عنوان کرد: رفتارشان خوب نبوده و مؤسسه ای که نام مذهبی را انتخاب می کند، باید پاک باشد و رفتارش هم با آن اسم سنخیت داشته باشد.

حسین زاده بحرینی در واکنش به سئوال یکی از بینندگان مبنی بر اینکه بانک هایی که به حرف بانک مرکزی گوش نمی دهند آیا برای حرف شما ارزشی قائل هستند؟ گفت: اگر بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر (مقام پولی) اقتدار لازم را نداشته باشد، نتیجه اش گوش ندادن بانک ها می شود. یکی از کارهای خوبی که در قانون فوق انجام شده این است که اقتدار بانک مرکزی را به شدت افزایش داده یعنی بانک مرکزی بعد از تصویب این قانون یک بانک مرکزی مقتدر است.

این نماینده مجلس افزود: در این قانون ابزارهای کافی در اختیار بانک مرکزی گذاشته شده در حالی که قانون فعلی از این نظر ضعیف است. همین اخیراً بانک مرکزی یک لایحه به مجلس آورد که ماده ۳۸ قانون پولی و بانکی را اصلاح کنید چون برخی از این مؤسسات غیرمجاز کارهای غیرقانونی انجام دادند و موقع شکایت قانون به بانک مرکزی گفته این ها بانک نیستند و به همین راحتی رد می شوند و این یعنی بانک مرکزی اقتدار کافی را ندارد.

وی ادامه داد: مجلس به کمک بانک مرکزی آمده، البته خودش هم در این زمینه خیلی کار کرد و سهم اصلی را به بانک مرکزی می دهیم ولی مجلس در حال فعالیت است تا بعد از تصویب این قانون یک بانک مرکزی مقتدر داشته باشیم و آن وقت برایش تره خرد می کنند.

این نماینده مجلس در واکنش به این گلایه که نام برخی بانک ها را باید رباخواران گذاشت، بیان کرد: باید از بانکداران هم کمی دفاع کرد، چون قانون و سیستم بانکی فعلی آنها را به این شکل جهت می دهد و مدیر بانک بودن مهم نیست بلکه قانون های موجود مهم است.

وی گفت : بعد از ۳۴ سال از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا گذشته و واقعا سیستم خود را اصلاح نکردیم. باید سیستم سازی شود تا خروجی عملیات بدون ربا را شاهد باشیم و وقتی قانون بدون ربا را روی سیستم ربوی گذاشتند بنابراین نتیجه اش وضعیت فعلی می شود.

بحرینی تصریح کرد : برخی ها تصور می کنند اگر سیستم بانک غیر ربوی باشد باید همه پول هایی که در اختیار آنها قرار می دهد به صورت قرض الحسنه باشد ولی اصلا چنین چیزی نداریم. دین اسلام به ما نگفته که تنها روش تأمین مالی قرض الحسنه است و این روش تنها یکی از راهکارها است و روش های دیگری هم داریم. لزوما نباید هر پولی که در اختیار مردم قرار می گیرد بدون سود باشد ولی باید آن را مدیریت کرد.

وی افزود : اکنون متأُسفانه در شرایطی هستیم که انحراف نقدینگی باعث شده تا بانک ها با انحصار روبرو شویمف یعنی همه بانک ها قصد دریافت سپرده مردم به هر قیمتی دارند و در این رقابت خیلی ها نرخ سود بالاتری نسبت به سایر بانک ها می دهند و چون نرخ سود بالا به سپرده گذار پرداخت می کنند نمی توانند از تسهیلات نرخ سود کمتری بگیرند.

این نماینده مجلس گفت: بانکی با ۲۵ درصد پول تجهیزات کند حداقل سه درصد هم هزینه های بانکی است و با این وضعیت نمی تواند تسهیلات با سود ۱۸ پرداخت کند و سودهای ۲۶ درصد برای آنها یک کف قانونی است. یکی از بخش های این قانون این است که کف نرخ سود را پایین می آورد و به صورت طبیعی باید کاهش پیدا کند اما این کاهش دستوری نیست ولی در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود : امیدواریم بانک ها با این قانون جدید اصلاح شوند و به هر حال معتقد هستیم که بانکداران، مسئولان و مدیران بانک مرکزی افرادی هستند که می خواهند سالم کار کنند. اگر نمی توانند به خاطر این است که سیستم موجود آنها را به این سمت جهت می دهند.


برچسب‌ها:


رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا مجلس با اعلام جزئیات طرح پارلمان برای اصلاح نظام بانکی، گفت: دلیل تورم رکودی کنونی این است که نظام بانکی وظایف خودش را به درستی انجام نداده است. محمدحسین حسین زاده بحرینی دیشب با حضور در برنامه تلویزیونی پایش، در ارتباط با طرح اصلاح نظام بانکی مجلس و واکنش به این سئوال که مگر نظام بانگی چگونه است که نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قانونی که بانک‌های یک کشور را اداره می‌کند، قانون مادر است. قانون بانک یکی از سه قانون مهم در حوزه اقتصاد است.
خبرگزاری مهر:

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا مجلس با اعلام جزئیات طرح پارلمان برای اصلاح نظام بانکی، گفت: دلیل تورم رکودی کنونی این است که نظام بانکی وظایف خودش را به درستی انجام نداده است.

محمدحسین حسین زاده بحرینی دیشب با حضور در برنامه تلویزیونی پایش، در ارتباط با طرح اصلاح نظام بانکی مجلس و واکنش به این سئوال که مگر نظام بانگی چگونه است که نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قانونی که بانک های یک کشور را اداره می کند، قانون مادر است. قانون بانک یکی از سه قانون مهم در حوزه اقتصاد است.

وی افزود: قانون مالیات ها یک قانون مادر است و قوانین بسیاری در کشور نداریم که مانند مالیات و بانک اینقدر دارای اهمیت باشند. بانکداری کشورها به خصوص در دو ـ سه دهه اخیر سیر تحول عجیبی داشته، یعنی نظام های بانکی، دانش بانکی به سرعت تغییر کرده و نیازهای مشتریان عوض شده و شیوه مدیریت بانک ها کاملاً نوین و امروزی شده البته منظورم در ایران نیست بلکه در سایر کشورها است که خودشان با این پیشرفت های روز توانستند هماهنگ کنند.

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا در مجلس گفت: بخش دیگر نیز که اختصاصاً به ایران و کشورهای اسلامی مربوط می شود، این است که یکسری تقیدات شرعی هم داریم، یعنی بانکداری از آن کارهایی است که همه ما چه بانکدار، چه بانک مرکزی، مشتری بانک، طلبه و یا هر کسی دائم باید مراقب باشد که دچار ربا و رباخواری نشود. این دو مسئله مهم در کشور ما هر دو طی سال های اخیر در مغفول مانده است.

وی در ارتباط با دو قانونی که هم اکنون بانک های کشور را مدیریت می کند، گفت: یک قانون به نام پولی و بانکی که در سال ۱۳۵۱ تصویب شده و تاکنون ۴۴ سال (نزدیک به نیم قرن) کار کرده است و اتفاقاً در این سال ها همان تحولاتی که نام بردم در دانش و تکنولوژی بانک اتفاق افتاده و اصلاً آن ها این نوآوری ها در قانون ما خودش را نشان نداده و قانون ما به شدت عقب است.

حسین زاده بحرینی اضافه کرد: یک قانون دیگری هم داریم که بعد از انقلاب تصویب شد برای ربا و جلوگیری ربا که نامش قانون عملیات بانکی بدون ربا است. آن قانون هم البته یک قانون دائمی است ولی از ابتدا مسئولان بانکی و نمایندگان مجلس بنا داشتند که چند سالی کار کنند بعد بازنگری کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که قانون بانکی نیاز به بازنگری برای چیست؟ در قانون پولی و بانکی با یک پدیده متحول سرو کار داریم، یعنی بانک امروز با بانک ۱۳۵۱ کاملاً متفاوت است. البته قوانین دائمی است اما هنر قانون گذار و آن مجری باید این باشد که دائماً رصد کنند و هر زمان که این قانون نتواند مأموریت خودش را دنبال کند پس زمان بازنگری است. به هر حال در این ۴۴ سال حتماً نیاز به بازنگری داشتیم

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مجلس یک برهه ای از زمان ورود پیدا نکرد؟ واقعیتش این است که از ابتدای مجلس نهم ورود پیدا کردیم و حدود دو سال کارهای مقدماتی مثل طرح اولیه، مقدمه و طراحی ها طول کشید. خیلی دقیق بود و باید کار زیادی انجام می دادیم و بعد از دو سال طرح ارائه شده، در دستور قرار گرفت، فوریتش تصویب شد، در کمیسیون کلیاتش تصویب شد و تا امروز که آخرین روزهای مجلس نهم است امید داریم که این زحمات چهار ساله به نتیجه برسد.

این نماینده مجلس گفت : فوریت طرح در فرودین سال گذشته مطرح شد و این قدر نباید طول بکشد ولی مهم ترین دلیل طول کشیدن هم این است که همان زمانی که کلیات مطرح و به تصویب رسید رئیس کل بانک مرکزی که مثل ما و شاید بیش از مجلسی ها دغدغه دارند در کمیسیون اعلام کردند که اگر یک ماه مهلت بدهید لایحه می آوریم. این لایحه آوردن دقیقاً علت تأخیر در کار بود و حدود یک ماه بعد پیش نویس لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کردند.

وی تصریح کرد : طیب نیا در دولت هم اعلام کرد که این لایحه باید در وزارت اقتصاد بررسی شود، چون لایحه را باید رئیس جمهور و وزیر امضا کنند و آن لایحه به وزارت اقتصاد رفته و هنوز هم به دولت برنگشته است. تمام مدتی که معطل شدیم یا لااقل بخشی از آن را به دنبال این بودیم که کار مشترک انجام بدهیم.

حسین زاده بحرینی در پاسخ به این سئوال که این توقف و تصویب نشدن طرح چه ضررهایی برای مردم دارد؟ گفت: بانک در اقتصاد نقشی دارد و برای جمع آوری وجوه خرد است. اصطلاحاً پول ها را تجهیز کرده و آن ها را به بخش های مورد نیاز جهت دهی می کند. مثلاً کارآفرینی ایده، طرح و توان کار دارد اما پول ندارد بنابراین بانک باید پول های تجهیز کرده را در اختیار کارآفرین قرار دهد تا آن ها بتواند کار کند یعنی اصطلاحاً باید آن تأمین مالی کند.

این نماینده مجلس با طرح این سئوال که اگر بانکی کار خودش را درست انجام ندهد چه باید کرد، گفت: هم اکنون کشوری با نقدینگی بسیار زیاد داریم و حتی اخیراً بانک مرکزی اعلام کرده که به مرز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیدیم و این نقدینگی بسیار عجیب با سرعت رشد عجیبی است. خب این همه نقدینگی داریم ولی مشکل ما این است که نقدینگی آنجایی که باید باشد، نیست. مهم ترین دلیل رکود فعلی، بانک ها و عملکردشان است.

وی گفت: اگر نقدینگی دقیقاً به کارآفرینی، تولید و اشتغال اصابت کند نتیجه اش تولید کالا و خدمات خواهد شد و از طرفی اشتغال زایی شده و بیکاری را حذف می کند و از طرفی هم چون کالا و خدمات تولید کرده تورم را کنترل می کند.

بحرینی ادامه داد: این پدیده در اقتصاد ایران تحت عنوان انحراف نقدینگی شناخته شده یعنی نقدینگی منحرف می شود به جایی که نه تولید از آن بیرون آمده و نه بیکاری و تورم را کنترل می کند. این پدیده تورم زاست و اصطلاحاً تورم رکودی نام دارد یعنی هم تورم و هم رکود را با هم داریم. دلیل تورم رکودی نامبرده هم این است که نظام بانکی وظایف خودش را به درستی انجام نداد.

رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربا مجلس در واکنش به این سئوال این همه بانک مرکزی هشدار داد که مؤسسات مالی نام مذهبی نگذارند، نتیجه اش چه شد؟ بیان کرد: برخی ها عمل کردند و برخی از آن ها که انجام ندادند نیز کلاً قرار است محو و منحل شوند. اگر قرار باشد که کارهای خود را درست کرده و وارد ضابطه ها شوند، یکی از شرایط دادن مجوز نیز همین نگذاشتن نام مذهبی است.

وی در ادامه و در واکنش به این سئوال که چرا نباید نام مذهبی بگذارند، عنوان کرد: رفتارشان خوب نبوده و مؤسسه ای که نام مذهبی را انتخاب می کند، باید پاک باشد و رفتارش هم با آن اسم سنخیت داشته باشد.

حسین زاده بحرینی در واکنش به سئوال یکی از بینندگان مبنی بر اینکه بانک هایی که به حرف بانک مرکزی گوش نمی دهند آیا برای حرف شما ارزشی قائل هستند؟ گفت: اگر بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر (مقام پولی) اقتدار لازم را نداشته باشد، نتیجه اش گوش ندادن بانک ها می شود. یکی از کارهای خوبی که در قانون فوق انجام شده این است که اقتدار بانک مرکزی را به شدت افزایش داده یعنی بانک مرکزی بعد از تصویب این قانون یک بانک مرکزی مقتدر است.

این نماینده مجلس افزود: در این قانون ابزارهای کافی در اختیار بانک مرکزی گذاشته شده در حالی که قانون فعلی از این نظر ضعیف است. همین اخیراً بانک مرکزی یک لایحه به مجلس آورد که ماده ۳۸ قانون پولی و بانکی را اصلاح کنید چون برخی از این مؤسسات غیرمجاز کارهای غیرقانونی انجام دادند و موقع شکایت قانون به بانک مرکزی گفته این ها بانک نیستند و به همین راحتی رد می شوند و این یعنی بانک مرکزی اقتدار کافی را ندارد.

وی ادامه داد: مجلس به کمک بانک مرکزی آمده، البته خودش هم در این زمینه خیلی کار کرد و سهم اصلی را به بانک مرکزی می دهیم ولی مجلس در حال فعالیت است تا بعد از تصویب این قانون یک بانک مرکزی مقتدر داشته باشیم و آن وقت برایش تره خرد می کنند.

این نماینده مجلس در واکنش به این گلایه که نام برخی بانک ها را باید رباخواران گذاشت، بیان کرد: باید از بانکداران هم کمی دفاع کرد، چون قانون و سیستم بانکی فعلی آنها را به این شکل جهت می دهد و مدیر بانک بودن مهم نیست بلکه قانون های موجود مهم است.

وی گفت : بعد از ۳۴ سال از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا گذشته و واقعا سیستم خود را اصلاح نکردیم. باید سیستم سازی شود تا خروجی عملیات بدون ربا را شاهد باشیم و وقتی قانون بدون ربا را روی سیستم ربوی گذاشتند بنابراین نتیجه اش وضعیت فعلی می شود.

بحرینی تصریح کرد : برخی ها تصور می کنند اگر سیستم بانک غیر ربوی باشد باید همه پول هایی که در اختیار آنها قرار می دهد به صورت قرض الحسنه باشد ولی اصلا چنین چیزی نداریم. دین اسلام به ما نگفته که تنها روش تأمین مالی قرض الحسنه است و این روش تنها یکی از راهکارها است و روش های دیگری هم داریم. لزوما نباید هر پولی که در اختیار مردم قرار می گیرد بدون سود باشد ولی باید آن را مدیریت کرد.

وی افزود : اکنون متأُسفانه در شرایطی هستیم که انحراف نقدینگی باعث شده تا بانک ها با انحصار روبرو شویمف یعنی همه بانک ها قصد دریافت سپرده مردم به هر قیمتی دارند و در این رقابت خیلی ها نرخ سود بالاتری نسبت به سایر بانک ها می دهند و چون نرخ سود بالا به سپرده گذار پرداخت می کنند نمی توانند از تسهیلات نرخ سود کمتری بگیرند.

این نماینده مجلس گفت: بانکی با ۲۵ درصد پول تجهیزات کند حداقل سه درصد هم هزینه های بانکی است و با این وضعیت نمی تواند تسهیلات با سود ۱۸ پرداخت کند و سودهای ۲۶ درصد برای آنها یک کف قانونی است. یکی از بخش های این قانون این است که کف نرخ سود را پایین می آورد و به صورت طبیعی باید کاهش پیدا کند اما این کاهش دستوری نیست ولی در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود : امیدواریم بانک ها با این قانون جدید اصلاح شوند و به هر حال معتقد هستیم که بانکداران، مسئولان و مدیران بانک مرکزی افرادی هستند که می خواهند سالم کار کنند. اگر نمی توانند به خاطر این است که سیستم موجود آنها را به این سمت جهت می دهند.


برچسب‌ها:

1395/02/20
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333