رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

بررسی آخرین وضعیت راه‌آهن مشترک ایران با کشورهای اطراف
اهمیت : مهم

7

در حال حاضر راه‌آهن ایران از ۵ نقطه به کشورهای همسایه متصل است؛ مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان (در حال حاضر غیرفعال است)، مرز اینچه‌برون، راه‌آهن سرخس که بیش از ۱۵سال از افتتاح آن می‌گذرد و مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران را به پاکستان متصل می‌کند. حالا اتصال ریلی با جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان در دستور کار است تا شبکه اتصال ریلی ایران با همسایه‌ها تکمیل شود.
گسترش صمت:

افتتاح خط آهن گرگان ـ اینچه برون در مرداد ۹۴ اتصال ریلی ایران به ترکمنستان و در ادامه به قزاقستان را محقق کرد و از همین مسیر بود که در بهمن ۹۴ گام های اولیه در احیای راه ابریشم ریلی و انتقال بار از ایران به چین و از آنجا به اروپا برداشته شد. در آن زمان نخستین قطار باری از چین به ایران رسید؛ قطاری که به توافق همکاری ریلی سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان جامه عمل پوشاند.
در حال حاضر راه آهن ایران از ۵ نقطه به کشورهای همسایه متصل است؛ مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان (در حال حاضر غیرفعال است)، مرز اینچه برون، راه آهن سرخس که بیش از ۱۵سال از افتتاح آن می گذرد و مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران را به پاکستان متصل می کند. حالا اتصال ریلی با جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان در دستور کار است تا شبکه اتصال ریلی ایران با همسایه ها تکمیل شود.

اتصال ریلی ایران ـ آذربایجان ← قرار ایران و آذربایجان برای اتصال ریلی، در مهر ۹۴ و در جریان نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان (موسوم به نشست آستارا ـ آستارا) نهایی و سند توافقنامه این اتصال ریلی بین دو کشور امضا شد. افتتاح این خط آهن گام مهمی در تحقق اهداف ایران در راستای توسعه ترانزیت ریلی خواهد بود.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن ایران در پاسخ به صمت با یادآوری اینکه عملیات اجرایی این اتصال ریلی ۱۰ کیلومتری، از ابتدای اردیبهشت امسال کلید خورده است، این خط آهن را مهم ترین اتصال خارجی فعلی ایران دانست که در شرکت راه آهن دنبال می شود.

پورسیدآقایی در این زمینه توضیح داد: از آنجا که با آذربایجان منافع مشترک اقتصادی و ترانزیتی زیادی داریم، بر سر این اتصال توافق کردیم و قرار شد آذربایجان ۵۰۰میلیون یورو به صورت فاینانس برای این خط تامین منابع کرده و در اختیار ایران قرار دهد. دولت ایران نیز قرار است بودجه بخشی از ساخت و تملک اراضی مسیر را به عهده گیرد تا این پروژه مشترک به سرانجام برسد.

بر اساس سند امضا شده در زمینه تحقق این اتصال، قرار است آذربایجان، ۸ کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز ادامه مسیر خط آهن را تا ۲ کیلومتر ادامه دهد. در نقطه مرزی نیز ایران پایانه ترانزیتی با ظرفیت ۵میلیون تن احداث خواهد کرد. همچنین قرار است ایران و آذربایجان به صورت مشترک، یک پل ریلی ۸۰ متری روی رودخانه مرزی آستاراچای (در مرز آستارای ایران و آستارای آذربایجان) با سهم مشترک ۵۰درصد احداث کنند. دو طرف ابراز امیدواری کرده اند این راه آهن تا یک سال دیگر به سرانجام برسد.

به گفته مسئولان، در صورت احداث این مسیر ریلی، حجم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به ۴ برابر وضعیت فعلی ارتقا می یابد. در ایران، ساخت راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا، راه آهن داخلی را به این خط آهن متصل خواهد کرد. اتصال ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی ۵هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم متصل خواهد کرد و با این اتصال، زمان حمل بار در کریدور شمال ـ جنوب از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می کند.

قطار مسافری ایران ـ آذربایجان← در کنار تکمیل کریدور ریلی باری بین ایران ـ آذربایجان، راه اندازی قطار مسافری بین دو کشور نیز در دستور کار است. آنطور که محسن عرب باغی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس می گوید، توافقنامه راه اندازی قطار مسافری بین ایران و آذربایجان امضا شده و در حال حاضر تنها مانع در این مسیر، یکسان نبودن عرض راه آهن دو کشور است که انجام عملیات یکسان سازی عرض خطوط را ناگریز می کند. به گفته وی، موافقتنامه راه اندازی قطار مسافری نخجوان ـ تهران بین دو کشور به امضا رسیده و با موافقت ایران قرار است راه آهن نخجوان ـ تهران به مشهد هم متصل شود. در حال حاضر ایران از مسیر ریلی جلفا به نخجوان متصل است و این اتصال جدید، در ادامه مسیر تهران ـ تبریز، تبریز ـ جلفا و جلفا ـ نخجوان خواهد بود.

اتصال ریلی ایران ـ عراق ← ساخت راه آهن مشترک ایران ـ عراق یا همان بصره ـ شلمچه، به یادداشت تفاهم توسعه همکاری های ریلی ایران و عراق در دی ۹۳ بازمی گردد. این تفاهمنامه در فروردین ۹۴ و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل ونقل عراق در مرز، شکل اجرایی به خود گرفت. رییس جمهوری کشورمان نیز چندی پیش ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن این پروژه، در اربعین آینده ایرانی ها بتوانند با قطار به زیارت عتبات عالیات بروند.

برای این اتصال ریلی، در فاصله ۱۳ کیلومتری خرمشهر تا شلمچه در ایران، خط آهن وجود دارد و راه آهنی که باید در این زمینه ایجاد شود، مربوط به مسیر ۳۳ کیلومتری مرز شلمچه تا بصره است که در داخل خاک عراق است و وظیفه ایجاد آن نیز بر عهده طرف عراقی است. آنطور که مدیرعامل راه آهن ایران می گوید، در اتصال ریلی ایران به عراق، سهم کشور ساخت یک پل روی اروندرود است و ایران منتظر آغاز کار طرف عراقی در ساخت قطعه ۳۳کیلومتری بصره ـ شلمچه است تا کار ساخت پل را آغاز کند.

به گفته پورسیدآقایی، ساخت این اتصال ریلی در حال حاضر در انتظار تامین اعتبار دولت عراق برای ساخت قطعه مربوط به خاک عراق، از بصره تا مرز است. با راه اندازی خط آهن شلمچه ـ بصره، راه آهن ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و ترانزیت و جابه جایی کالا و مسافر، شکل تازه ای به خود خواهد گرفت. انتقال بخش زیادی از بار صادرات و واردات جاده ای ایران و عراق به ریل، در کنار مزیت جابه جایی مسافر بین دو کشور، از مهم ترین دستاوردهای ایجاد این اتصال ریلی است.

خط آهن خواف ـ هرات ← اتصال ایران به افغانستان دیگر اتصالی است که حلقه ارتباطات ریلی ایران با همسایه ها را تکمیل خواهد کرد. در همین زمینه ساخت خط آهن خواف (در استان خراسان شمالی) به هرات (در افغانستان) از سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفته است. به گفته مدیرعامل راه آهن، ساخت این خط آهن تا مرز ایران انجام شده و تنها بخشی از این مسیر در ایران باقی مانده که اعتبار موردنیاز آن نیز در بودجه ۹۵ پیش بینی شده است و در نیمه نخست سال ۹۵ تکمیل خواهد شد. احداث این خط آهن علاوه بر حل مشکل انتقال مواد معدنی از ایران به کشورهای منطقه، فرصت های تازه ای پیش روی تجارت افغانستان خواهد گذاشت. مسئولان دو کشور امیدوارند ساخت این خط آهن تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسد و این پروژه وارد فاز بهره برداری شود.


با توجه به موارد بالا توجه به صنعت حمل و نقل در تمامی حوزه ها ( دریایی - زمینی و ریلی ) و علی الخصوص ریلی بیشتر شده و از این طریق می توان شرکت های فعال را شناسایی نموده و بهترین تصمیم را اخذ نمود.

در حال حاضر راه‌آهن ایران از ۵ نقطه به کشورهای همسایه متصل است؛ مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان (در حال حاضر غیرفعال است)، مرز اینچه‌برون، راه‌آهن سرخس که بیش از ۱۵سال از افتتاح آن می‌گذرد و مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران را به پاکستان متصل می‌کند. حالا اتصال ریلی با جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان در دستور کار است تا شبکه اتصال ریلی ایران با همسایه‌ها تکمیل شود.
گسترش صمت:

افتتاح خط آهن گرگان ـ اینچه برون در مرداد ۹۴ اتصال ریلی ایران به ترکمنستان و در ادامه به قزاقستان را محقق کرد و از همین مسیر بود که در بهمن ۹۴ گام های اولیه در احیای راه ابریشم ریلی و انتقال بار از ایران به چین و از آنجا به اروپا برداشته شد. در آن زمان نخستین قطار باری از چین به ایران رسید؛ قطاری که به توافق همکاری ریلی سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان جامه عمل پوشاند.
در حال حاضر راه آهن ایران از ۵ نقطه به کشورهای همسایه متصل است؛ مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان (در حال حاضر غیرفعال است)، مرز اینچه برون، راه آهن سرخس که بیش از ۱۵سال از افتتاح آن می گذرد و مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران را به پاکستان متصل می کند. حالا اتصال ریلی با جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان در دستور کار است تا شبکه اتصال ریلی ایران با همسایه ها تکمیل شود.

اتصال ریلی ایران ـ آذربایجان ← قرار ایران و آذربایجان برای اتصال ریلی، در مهر ۹۴ و در جریان نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان (موسوم به نشست آستارا ـ آستارا) نهایی و سند توافقنامه این اتصال ریلی بین دو کشور امضا شد. افتتاح این خط آهن گام مهمی در تحقق اهداف ایران در راستای توسعه ترانزیت ریلی خواهد بود.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن ایران در پاسخ به صمت با یادآوری اینکه عملیات اجرایی این اتصال ریلی ۱۰ کیلومتری، از ابتدای اردیبهشت امسال کلید خورده است، این خط آهن را مهم ترین اتصال خارجی فعلی ایران دانست که در شرکت راه آهن دنبال می شود.

پورسیدآقایی در این زمینه توضیح داد: از آنجا که با آذربایجان منافع مشترک اقتصادی و ترانزیتی زیادی داریم، بر سر این اتصال توافق کردیم و قرار شد آذربایجان ۵۰۰میلیون یورو به صورت فاینانس برای این خط تامین منابع کرده و در اختیار ایران قرار دهد. دولت ایران نیز قرار است بودجه بخشی از ساخت و تملک اراضی مسیر را به عهده گیرد تا این پروژه مشترک به سرانجام برسد.

بر اساس سند امضا شده در زمینه تحقق این اتصال، قرار است آذربایجان، ۸ کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز ادامه مسیر خط آهن را تا ۲ کیلومتر ادامه دهد. در نقطه مرزی نیز ایران پایانه ترانزیتی با ظرفیت ۵میلیون تن احداث خواهد کرد. همچنین قرار است ایران و آذربایجان به صورت مشترک، یک پل ریلی ۸۰ متری روی رودخانه مرزی آستاراچای (در مرز آستارای ایران و آستارای آذربایجان) با سهم مشترک ۵۰درصد احداث کنند. دو طرف ابراز امیدواری کرده اند این راه آهن تا یک سال دیگر به سرانجام برسد.

به گفته مسئولان، در صورت احداث این مسیر ریلی، حجم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به ۴ برابر وضعیت فعلی ارتقا می یابد. در ایران، ساخت راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا، راه آهن داخلی را به این خط آهن متصل خواهد کرد. اتصال ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی ۵هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم متصل خواهد کرد و با این اتصال، زمان حمل بار در کریدور شمال ـ جنوب از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می کند.

قطار مسافری ایران ـ آذربایجان← در کنار تکمیل کریدور ریلی باری بین ایران ـ آذربایجان، راه اندازی قطار مسافری بین دو کشور نیز در دستور کار است. آنطور که محسن عرب باغی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس می گوید، توافقنامه راه اندازی قطار مسافری بین ایران و آذربایجان امضا شده و در حال حاضر تنها مانع در این مسیر، یکسان نبودن عرض راه آهن دو کشور است که انجام عملیات یکسان سازی عرض خطوط را ناگریز می کند. به گفته وی، موافقتنامه راه اندازی قطار مسافری نخجوان ـ تهران بین دو کشور به امضا رسیده و با موافقت ایران قرار است راه آهن نخجوان ـ تهران به مشهد هم متصل شود. در حال حاضر ایران از مسیر ریلی جلفا به نخجوان متصل است و این اتصال جدید، در ادامه مسیر تهران ـ تبریز، تبریز ـ جلفا و جلفا ـ نخجوان خواهد بود.

اتصال ریلی ایران ـ عراق ← ساخت راه آهن مشترک ایران ـ عراق یا همان بصره ـ شلمچه، به یادداشت تفاهم توسعه همکاری های ریلی ایران و عراق در دی ۹۳ بازمی گردد. این تفاهمنامه در فروردین ۹۴ و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل ونقل عراق در مرز، شکل اجرایی به خود گرفت. رییس جمهوری کشورمان نیز چندی پیش ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن این پروژه، در اربعین آینده ایرانی ها بتوانند با قطار به زیارت عتبات عالیات بروند.

برای این اتصال ریلی، در فاصله ۱۳ کیلومتری خرمشهر تا شلمچه در ایران، خط آهن وجود دارد و راه آهنی که باید در این زمینه ایجاد شود، مربوط به مسیر ۳۳ کیلومتری مرز شلمچه تا بصره است که در داخل خاک عراق است و وظیفه ایجاد آن نیز بر عهده طرف عراقی است. آنطور که مدیرعامل راه آهن ایران می گوید، در اتصال ریلی ایران به عراق، سهم کشور ساخت یک پل روی اروندرود است و ایران منتظر آغاز کار طرف عراقی در ساخت قطعه ۳۳کیلومتری بصره ـ شلمچه است تا کار ساخت پل را آغاز کند.

به گفته پورسیدآقایی، ساخت این اتصال ریلی در حال حاضر در انتظار تامین اعتبار دولت عراق برای ساخت قطعه مربوط به خاک عراق، از بصره تا مرز است. با راه اندازی خط آهن شلمچه ـ بصره، راه آهن ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و ترانزیت و جابه جایی کالا و مسافر، شکل تازه ای به خود خواهد گرفت. انتقال بخش زیادی از بار صادرات و واردات جاده ای ایران و عراق به ریل، در کنار مزیت جابه جایی مسافر بین دو کشور، از مهم ترین دستاوردهای ایجاد این اتصال ریلی است.

خط آهن خواف ـ هرات ← اتصال ایران به افغانستان دیگر اتصالی است که حلقه ارتباطات ریلی ایران با همسایه ها را تکمیل خواهد کرد. در همین زمینه ساخت خط آهن خواف (در استان خراسان شمالی) به هرات (در افغانستان) از سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفته است. به گفته مدیرعامل راه آهن، ساخت این خط آهن تا مرز ایران انجام شده و تنها بخشی از این مسیر در ایران باقی مانده که اعتبار موردنیاز آن نیز در بودجه ۹۵ پیش بینی شده است و در نیمه نخست سال ۹۵ تکمیل خواهد شد. احداث این خط آهن علاوه بر حل مشکل انتقال مواد معدنی از ایران به کشورهای منطقه، فرصت های تازه ای پیش روی تجارت افغانستان خواهد گذاشت. مسئولان دو کشور امیدوارند ساخت این خط آهن تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسد و این پروژه وارد فاز بهره برداری شود.


با توجه به موارد بالا توجه به صنعت حمل و نقل در تمامی حوزه ها ( دریایی - زمینی و ریلی ) و علی الخصوص ریلی بیشتر شده و از این طریق می توان شرکت های فعال را شناسایی نموده و بهترین تصمیم را اخذ نمود.
1395/02/13
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333