رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

نگاهی به برنامه راه‌آهن ایران برای همکاری‌های خارجی
اهمیت : مهم

5

مذاکره و تعامل با کشورهای خارجی برای دستیابی به همکاری مشترک، شاید یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله توسعه در این بخش باشد؛ براساس این سند ایران باید تا سال ۱۴۰۴ سالی هزار کیلومتر خط آهن جدید احداث کند.
گسترش صمت:

ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای حمل بار منطقه، همواره همکاری های ریلی با کشورهای همسایه داشته است، از سوی دیگر توافق تاریخی ایران با کشورهای ۱+۵ و اجرای برجام، فرصت بسیار خوبی را برای گسترش این همکاری ها از خاورمیانه به اروپا فراهم کرده است و از زمان اجرایی شدن برجام، از سال گذشته تاکنون، رایزنی های متعددی میان ایران و اروپایی ها در زمینه صنعت حمل ونقل ریلی، به ویژه در زمینه سرمایه گذاری های خارجی ارزشمندی انجام و فرصت های سرمایه گذاری به خارجی ها معرفی شده است.
در این گزارش صمت نگاهی به برخی از مهم ترین مذاکره های ریلی ایران با کشورهای اروپایی دارد.

مذاکره ریلی با «زیمنس»← مذاکره با آلمان و شرکت «زیمنس» به عنوان یکی از شرکای قدیمی دولت و بخش خصوصی ایران در صنعت ریلی، از نخستین همکاری هایی بود که بعد از اجرای برجام، خبرساز و اعلام شد که راه آهن ایران و شرکت زیمنس آلمان برای همکاری های جدید در بخش ریلی تفاهمنامه امضا کردند. در این تفاهمنامه، دو طرف توافق کرده اند که در کنار همکاری های جدید ریلی، در زمینه برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد و قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان همکاری داشته باشند.

برای برقی کردن خط تهران ـ مشهد، شرکت زیمنس در حوزه سیگنالینگ، تجهیزات برقی، لکوموتیو برقی، واگن مسافری و سرویس و نگهداری کامل، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. این پروژه در کنار قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان، مدنظر زیمنس برای فاینانس و تامین مالی نیز بوده است. همچنین در زمینه تامین و نگهداری ۵۰۰ واگن مسافری، توسعه و بروزسازی سیستم های راه آهن، آموزش و انتقال فناوری، همکاری های مشترک با ایران داشته باشند. انتقال دانش فنی ساخت واگن، از دیگر برنامه های زیمنس برای توسعه همکاری ریلی با ایران است. تامین مالی و فاینانس این پروژه ها نیز موردتوجه زیمنس بوده است.

مذاکره ریلی با ایتالیا← سفر هیاتی از نمایندگان سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی به سرپرستی مدیرعامل راه آهن ایران به ایتالیا که در آن پروژه های زیربنایی ایران به مسئولان و سرمایه گذاران ایتالیایی معرفی شد، دستاوردهایی برای راه آهن ایران به همراه داشته و آنطور که مسئولان راه آهن ایران اعلام کرده اند، برخی شرکت های ایتالیایی علاقه مندی خود را برای کار با ایران اعلام کرده اند. در این سفر، مدیرعامل راه آهن ایران دیدار جداگانه ای با رییس راه آهن ایتالیا و روسای شرکت های معتبر ریلی ایتالیا داشت؛ محور این مذاکرات همکاری های مشترک در زمینه راه اندازی خطوط قطارهای پرسرعت بود. به گفته مسئولان راه آهن ایران با توجه به معرفی پروژه های مختلف، امکان سرمایه گذاری برای راه اندازی قطارهای پرسرعت در ایران توسط ایتالیایی ها وجود دارد.

مذاکره ریلی با کمیسیون اروپا← دیدار مدیرعامل راه آهن ایران با مدیرکل حمل ونقل کمیسیون اروپا در چند هفته گذشته نیز دستاورهای ریلی برای ایران به دنبال داشته است. در این دیدار، مدیرکل حمل ونقل کمیسیون اروپا ضمن اعلام آمادگی برای همکاری دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا برای انتقال فناوری و ارائه مشاوره درباره پروژه های ریلی ایران نیز آماده همکاری است. مسیرهای ریلی در حال ساخت، برقی کردن خطوط و راه اندازی خطوط پرسرعت، از جمله پروژه هایی است که ایران و کمیسیون اروپا درباره آنها مذاکره کرده اند.

با توجه به تجربه بالای کمیسیون اروپا در حوزه احداث خطوط پرسرعت و برقی کردن خطوط، این کمیسیون اعلام کرده است آمادگی همکاری دوجانبه ریلی با ایران، به ویژه در زمینه انتقال فناوری و ارائه مشاوره در پروژه های ریلی را دارد.

مذاکره ریلی با سوئد←
سوئد از دیگر کشورهایی است که تمایل به سرمایه گذاری در راه آهن ایران دارد. این مطلب در هفته های گذشته و در جریان دیدار و مذاکره وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر انرژی سوئد در ایران، اعلام و قرار شد کشور سوئد در حوزه ریلی به ویژه در بخش سیگنالینگ و ارتباطات، با راه آهن ایران همکاری داشته باشد.

مذاکره ریلی با فرانسه← فرانسه از کشورهایی است که پیش از اجرای برجام نیز در مشارکت با پروژه های ریلی ایران پیشقدم شده بود. سال گذشته و پیش از اجرای برجام، قرارداد توسعه و بازآفرینی ۳ ایستگاه قطار تهران، مشهد و قم با یک شرکت فرانسوی پیشینه دار در این حوزه در ایران، منعقد شد.

از سوی دیگر در یکی دو هفته گذشته و در جریان سفر وزیر حمل ونقل، دریا، شیلات فرانسه به ایران و بازدید وی از ایستگاه راه آهن تهران، قرارداد خواهرخواندگی ایستگاه های راه آهن تهران و لیون فرانسه منعقد شد تا تاکیدی بر همکاری های بیشتر ایران و فرانسه در زمینه ریلی باشد.

علاقه ایران به فاینانس خارجی ← در مذاکره و مشارکت خارجی، علاقه مندی اصلی ایران به جذب فاینانس و سرمایه گذاری است. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن ایران در پاسخ به صمت، با بیان این مطلب می افزاید: مشارکت با خارجی ها زمانی میسر می شود که آنها شرط های ما را تامین کنند که یکی از مهم ترین آنها، بحث فاینانس است. به گفته وی، راه آهن ایران از کشورهای خارجی انتظار دارد وام هایی که در سرمایه گذاری خارجی ارائه می دهند، وام های بلندمدت (۲۰ تا ۴۰ ساله) باشد. همچنین نرخ این تسهیلات باید نرخ ترجیحی باشد؛ نه نرخ عادی بانک هایی که فاینانس می کنند و سود بالای تسهیلات آنها هزینه های زیادی در بازپرداخت به ایران تحمیل خواهد کرد.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه سرمایه گذاری خارجی به صورت «بی اوتی» که در آن سرمایه گذار از محل فروش کالا و خدمات، سرمایه خود را برداشت می کند، در بخش های زیرساختی مانند راه آهن ممکن نیست و در هیچ جای دنیا انجام نمی شود زیرا تامین زیرساخت، درآمدزایی مالی ندارد و کشور دیگر نمی تواند سرمایه صرف شده خود را از این محل بازپس گیرد.

آنطور که مدیرعامل راه آهن ایران می گوید، شرط ایران برای مشارکت خارجی ها با راه آهن ایران در همه مذاکره ها اعلام شده و در این زمینه کشورهای خارجی به دنبال راهکارهای تامین منابع بلندمدت هستند.

به نظر می رسد، وزارت راه و شهرسازی با توجه به کمبود بودجه عمرانی دولت و توان پایین بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، به طور جدی به دنبال جلب توجه خارجی ها به حوزه های زیرساختی به ویژه صنعت ریلی ایران است و شاید به همین خاطر باشد که مدیرعامل راه آهن ایران، صنعت ریلی را یکی از جذاب ترین حوزه های سرمایه گذاری خارجی در ایران در یک دهه آینده می داند.



مذاکره و تعامل با کشورهای خارجی برای دستیابی به همکاری مشترک، شاید یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله توسعه در این بخش باشد؛ براساس این سند ایران باید تا سال ۱۴۰۴ سالی هزار کیلومتر خط آهن جدید احداث کند.
گسترش صمت:

ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای حمل بار منطقه، همواره همکاری های ریلی با کشورهای همسایه داشته است، از سوی دیگر توافق تاریخی ایران با کشورهای ۱+۵ و اجرای برجام، فرصت بسیار خوبی را برای گسترش این همکاری ها از خاورمیانه به اروپا فراهم کرده است و از زمان اجرایی شدن برجام، از سال گذشته تاکنون، رایزنی های متعددی میان ایران و اروپایی ها در زمینه صنعت حمل ونقل ریلی، به ویژه در زمینه سرمایه گذاری های خارجی ارزشمندی انجام و فرصت های سرمایه گذاری به خارجی ها معرفی شده است.
در این گزارش صمت نگاهی به برخی از مهم ترین مذاکره های ریلی ایران با کشورهای اروپایی دارد.

مذاکره ریلی با «زیمنس»← مذاکره با آلمان و شرکت «زیمنس» به عنوان یکی از شرکای قدیمی دولت و بخش خصوصی ایران در صنعت ریلی، از نخستین همکاری هایی بود که بعد از اجرای برجام، خبرساز و اعلام شد که راه آهن ایران و شرکت زیمنس آلمان برای همکاری های جدید در بخش ریلی تفاهمنامه امضا کردند. در این تفاهمنامه، دو طرف توافق کرده اند که در کنار همکاری های جدید ریلی، در زمینه برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد و قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان همکاری داشته باشند.

برای برقی کردن خط تهران ـ مشهد، شرکت زیمنس در حوزه سیگنالینگ، تجهیزات برقی، لکوموتیو برقی، واگن مسافری و سرویس و نگهداری کامل، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. این پروژه در کنار قطار پرسرعت تهران ـ اصفهان، مدنظر زیمنس برای فاینانس و تامین مالی نیز بوده است. همچنین در زمینه تامین و نگهداری ۵۰۰ واگن مسافری، توسعه و بروزسازی سیستم های راه آهن، آموزش و انتقال فناوری، همکاری های مشترک با ایران داشته باشند. انتقال دانش فنی ساخت واگن، از دیگر برنامه های زیمنس برای توسعه همکاری ریلی با ایران است. تامین مالی و فاینانس این پروژه ها نیز موردتوجه زیمنس بوده است.

مذاکره ریلی با ایتالیا← سفر هیاتی از نمایندگان سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی به سرپرستی مدیرعامل راه آهن ایران به ایتالیا که در آن پروژه های زیربنایی ایران به مسئولان و سرمایه گذاران ایتالیایی معرفی شد، دستاوردهایی برای راه آهن ایران به همراه داشته و آنطور که مسئولان راه آهن ایران اعلام کرده اند، برخی شرکت های ایتالیایی علاقه مندی خود را برای کار با ایران اعلام کرده اند. در این سفر، مدیرعامل راه آهن ایران دیدار جداگانه ای با رییس راه آهن ایتالیا و روسای شرکت های معتبر ریلی ایتالیا داشت؛ محور این مذاکرات همکاری های مشترک در زمینه راه اندازی خطوط قطارهای پرسرعت بود. به گفته مسئولان راه آهن ایران با توجه به معرفی پروژه های مختلف، امکان سرمایه گذاری برای راه اندازی قطارهای پرسرعت در ایران توسط ایتالیایی ها وجود دارد.

مذاکره ریلی با کمیسیون اروپا← دیدار مدیرعامل راه آهن ایران با مدیرکل حمل ونقل کمیسیون اروپا در چند هفته گذشته نیز دستاورهای ریلی برای ایران به دنبال داشته است. در این دیدار، مدیرکل حمل ونقل کمیسیون اروپا ضمن اعلام آمادگی برای همکاری دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا برای انتقال فناوری و ارائه مشاوره درباره پروژه های ریلی ایران نیز آماده همکاری است. مسیرهای ریلی در حال ساخت، برقی کردن خطوط و راه اندازی خطوط پرسرعت، از جمله پروژه هایی است که ایران و کمیسیون اروپا درباره آنها مذاکره کرده اند.

با توجه به تجربه بالای کمیسیون اروپا در حوزه احداث خطوط پرسرعت و برقی کردن خطوط، این کمیسیون اعلام کرده است آمادگی همکاری دوجانبه ریلی با ایران، به ویژه در زمینه انتقال فناوری و ارائه مشاوره در پروژه های ریلی را دارد.

مذاکره ریلی با سوئد←
سوئد از دیگر کشورهایی است که تمایل به سرمایه گذاری در راه آهن ایران دارد. این مطلب در هفته های گذشته و در جریان دیدار و مذاکره وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر انرژی سوئد در ایران، اعلام و قرار شد کشور سوئد در حوزه ریلی به ویژه در بخش سیگنالینگ و ارتباطات، با راه آهن ایران همکاری داشته باشد.

مذاکره ریلی با فرانسه← فرانسه از کشورهایی است که پیش از اجرای برجام نیز در مشارکت با پروژه های ریلی ایران پیشقدم شده بود. سال گذشته و پیش از اجرای برجام، قرارداد توسعه و بازآفرینی ۳ ایستگاه قطار تهران، مشهد و قم با یک شرکت فرانسوی پیشینه دار در این حوزه در ایران، منعقد شد.

از سوی دیگر در یکی دو هفته گذشته و در جریان سفر وزیر حمل ونقل، دریا، شیلات فرانسه به ایران و بازدید وی از ایستگاه راه آهن تهران، قرارداد خواهرخواندگی ایستگاه های راه آهن تهران و لیون فرانسه منعقد شد تا تاکیدی بر همکاری های بیشتر ایران و فرانسه در زمینه ریلی باشد.

علاقه ایران به فاینانس خارجی ← در مذاکره و مشارکت خارجی، علاقه مندی اصلی ایران به جذب فاینانس و سرمایه گذاری است. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن ایران در پاسخ به صمت، با بیان این مطلب می افزاید: مشارکت با خارجی ها زمانی میسر می شود که آنها شرط های ما را تامین کنند که یکی از مهم ترین آنها، بحث فاینانس است. به گفته وی، راه آهن ایران از کشورهای خارجی انتظار دارد وام هایی که در سرمایه گذاری خارجی ارائه می دهند، وام های بلندمدت (۲۰ تا ۴۰ ساله) باشد. همچنین نرخ این تسهیلات باید نرخ ترجیحی باشد؛ نه نرخ عادی بانک هایی که فاینانس می کنند و سود بالای تسهیلات آنها هزینه های زیادی در بازپرداخت به ایران تحمیل خواهد کرد.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه سرمایه گذاری خارجی به صورت «بی اوتی» که در آن سرمایه گذار از محل فروش کالا و خدمات، سرمایه خود را برداشت می کند، در بخش های زیرساختی مانند راه آهن ممکن نیست و در هیچ جای دنیا انجام نمی شود زیرا تامین زیرساخت، درآمدزایی مالی ندارد و کشور دیگر نمی تواند سرمایه صرف شده خود را از این محل بازپس گیرد.

آنطور که مدیرعامل راه آهن ایران می گوید، شرط ایران برای مشارکت خارجی ها با راه آهن ایران در همه مذاکره ها اعلام شده و در این زمینه کشورهای خارجی به دنبال راهکارهای تامین منابع بلندمدت هستند.

به نظر می رسد، وزارت راه و شهرسازی با توجه به کمبود بودجه عمرانی دولت و توان پایین بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، به طور جدی به دنبال جلب توجه خارجی ها به حوزه های زیرساختی به ویژه صنعت ریلی ایران است و شاید به همین خاطر باشد که مدیرعامل راه آهن ایران، صنعت ریلی را یکی از جذاب ترین حوزه های سرمایه گذاری خارجی در ایران در یک دهه آینده می داند.


1395/02/12
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333