رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

نگاهی به وضعیت همکاری با خودروساز آلمانی
اهمیت : مهم

7

پس از آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات خودروهای جدید را صادر کرد، آنچه این مصوبه را ازدرجه اهمیت بالایی برخوردار کرد، نام خودروسازان امریکایی و اروپایی دراین فهرست بود.بر اساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرده، یکی از شروط اساسی برای ورود نشان(برند)های خارجی به بازار ایران، افزایش عمق ساخت داخل وتکیه بر توان تولیدکنندگان وقطعه‌سازان داخلی است.کشور آلمان به‌عنوان یکی ازقطب‌های اصلی صنعت خودروسازی جهان چندین کارخانه مهم خودروسازی را درخود جای داده است که یکی ازاین برندهای شناخته شده،اپل است.
گسترش صمت:

بر اساس آنچه در سایت سازمان توسعه تجارت درج شده، در سال گذشته مجوز ورود انواع خودرو از شرکت های فولکس واگن، شورولت، اپُل، اشکودا و دی اس صادر شده و این خودروسازان می توانند نسبت به صادرات محصولات خود به ایران اقدام کنند. هرچند به وجود آمدن چنین شرایطی، از دستاوردهای برجام به شمار می رود اما نکته مهم در این شرایط، حرکت این نشان(برند)ها به سمت داخلی سازی قطعات این خودروها است.

در میان فهرست خودروهای تازه وارد به ایران، اپُل نیز به چشم می خورد. کشور آلمان به عنوان یکی از قطب های اصلی صنعت خودروسازی جهان چندین کارخانه مهم خودروسازی را در خود جای داده است که یکی از این نشان(برند)های شناخته شده، اپُل است. نشان(برند)ی که در سال های نه چندان دور با ارائه دو محصول اپُل کورسا و وسترا، توانست با سلیقه جوانان ایرانی هماهنگ شده و سهم پررنگی در بازار ایران داشته باشد.

پیشینه فعالیت این کارخانه به سال ۱۸۶۲م و تولید چرخ خیاطی برمی گردد اما در سال های پایانی قرن نوزدهم و آغازین قرن بیستم میلادی، دست اندرکاران اپُل مطمئن شدند که تولید چرخ خیاطی آینده درخشانی ندارد و از این پس بود که اپُل رفته رفته به ساخت دوچرخه و موتورگازی و موتورسیکلت گرایش پیدا کرد. اما در سال ۱۸۹۸م و ۳ سال پس از مرگ پایه گذار کارخانه (آدام اپُل) که از قضا هرگز قصد تولید خودرو نداشت، نخستین گام ها برای ساخت اتومبیل در اپُل برداشته شد.

پسران آدام اپُل در روزهای آغازین سال ۱۸۹۹م کارگاه خودروسازی فریدریش لوتسمان را خریدند و با تولید نخستین خودروبه دنیای تولید اتومبیل پا گذاشتند. اپُل در ابتدا به دلیل ناتوانی و رقابت با صنایع پیشرفته خودروسازی در فرانسه تولید اتومبیل را متوقف کرد اما در ادامه مدلی روباز را به بازار عرضه کرد که موردعلاقه پزشکان و اقشار مرفه واقع شد و به همین دلیل «ماشین آقای دکتر» لقب گرفت. با وجود این شرایط، در سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲م و آغاز جنگ ایران و عراق و همچنین بحران نفتی، ضررهای مالی سنگینی به صنعت خودروسازی جهان تحمیل شد که اپُل نیز از این قاعده مستثنا نبود.

این کارخانه برای نخستین بار از سال ۱۹۵۰م، ۴۱۱میلیون مارک ضرر کرد. این شرایط برای اپُل ادامه داشت تا اینکه بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸م وضعیت مالی جنرال موتورز و در پی آن اپُل را بدتر از پیش کرد. در آن زمان خبرها حاکی از فروش این کارخانه به سرمایه گذاران چینی، کانادایی، روسی و گاهی نیز از سرمایه گذاری دولت امریکا در جنرال موتورز و کمک دولت آلمان به اپُل بود.

اما در این میان گاهی اخبار امیدوارکننده ای نیز از اپُل شنیده شد که شناخته شدن اپُل «آمپرا» به عنوانخودرو برتر سال ۲۰۱۲م، از جمله این اخبار بود. اما سرنوشت اپُل در ایران به عنوان نشان(برند)ی شناخته شده نیز با فراز و نشیب هایی همراه بود. مدل هایی همچون «کادت» و «رکورد» در سال های دور در خیابان های ایران حضور داشتند و با ازسرگیری واردات خودروهای خارجی در دهه ۱۳۷۰ نیز پای مدل هایی چون امگا، کورسا، آسترا و وکترا نیز به بازار ایران باز شد.

برای شروع کار، «اپُل کومودور» از محصولات اپُل آلمان که از زیرمجموعه های جنرال موتورز بود با نام «شورولت رویال» ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ روانه بازار ایران شد. با وجود موفقیت های ادامه دار اپُل، این شرکت پس از ۵۲ سال فعالیت ناگزیر شد به دلیل ورشکستگی خط تولید خود را تعطیل کند.

پس از ۵۲ سال تولید انواع خودروهایی که در تمام دنیا شناخته شده است، کارگران کارخانه اپُل تایید کردند که قلب تپنده این شرکت دیگر تولیدی نخواهد داشت. ورشکستگی کارخانه اپُل برای بوخوم آلمان یک ضربه سخت محسوب می شد و با تعطیلی کارخانه اپُل یک پروژه شاخص تحول ساختاری در شهر بوخوم تعطیل شد. این کارخانه بعد از افتتاح آن در سال ۱۹۹۲م به سرعت حدود ۱۰هزار نفر را استخدام کرد اما درمجموع هزینه بسته شدن این کارخانه بر اساس برآوردهای مختلف حدود ۵۵۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو برای شرکت اپُل هزینه به دنبال داشت.
در این شرایط و در سال ۹۳ بود که نماینده رسمی شرکت خودروسازی اپُل آلمان در ایران از اخذ و ارائه تاییدیه های نهایی مدل های کورسا و آسترا خبر داد و اعلام کرد که ۳ مدل دیگر نیز در حال گذراندن مراحل آزمون و اخذ تاییدیه های مربوط به استاندارد و محیط زیست در کشور است که با نهایی شدن آن زمینه ثبت سفارش، بازاریابی و فروش آن نیز فراهم خواهد شد و بر این اساس پس از اخذ مجوزهای لازم، ۵ مدل از خودروهای این شرکت آلمانی به زودی وارد بازار ایران خواهد شد.

در آن زمان مقرر شده بود که تمام ۵ مدل یاد شده به سفارش بازار ایران در کشور آلمان تولید و در گام نخست خودرو اپُل کورسا با موتور۱/۴و۱/۲ لیتری و با گیربکس دنده ای وارد بازار ایران شود و در آینده نزدیک نیز به سفارش بازار ایران مدل اتوماتیک آن تولید و توسط شرکت توان خودرو جی عرضه خواهد شد. همچنین قرار شد پس از آن نیز دیگر مدل های اپُل نیز وارد ایران شوند. حال پس از گذشت حدود ۲سال از آن زمان، مصوبه سازمان توسعه تجارت نشان از تحقق این اهداف دارد.

اما نکته ضروری این است که تازه واردهای بازار خودرو ایران باید بدانند ورود به بازاری دلچسب همچون ایران، شرایط متفاوتی را تجربه می کند و همانند گذشته بازار به صورت کامل در اختیار آنها نخواهد بود. باید بدانند که اگر در گام نخست با واردات فول سی کی دی در ایران حضور می یابند، باید رفته رفته نسبت به مونتاژ محصولات در داخل کشور اقدام کنند. روندی که درحال حاضر سایر نشان(برند)ها نیز در ایران در حال انجام هستند.

ورود اپُل به بازار خودرو ایران در حالی است که نشان(برند)هایی همچون فولکس واگن و دایملر از آمادگی شرکت های خود برای تولید مشترک در ایران خبر داده اند، بنابراین باید منتظر ماند و دید که شرایط برای استقبال و حضور نشان(برند)هایی که تنها اقدام به واردات می کنند، چگونه است. بی شک تفاوت قیمت ها و قدرت خرید مصرف کنندگان تکلیف را مشخص می کند.



پس از آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات خودروهای جدید را صادر کرد، آنچه این مصوبه را ازدرجه اهمیت بالایی برخوردار کرد، نام خودروسازان امریکایی و اروپایی دراین فهرست بود.بر اساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرده، یکی از شروط اساسی برای ورود نشان(برند)های خارجی به بازار ایران، افزایش عمق ساخت داخل وتکیه بر توان تولیدکنندگان وقطعه‌سازان داخلی است.کشور آلمان به‌عنوان یکی ازقطب‌های اصلی صنعت خودروسازی جهان چندین کارخانه مهم خودروسازی را درخود جای داده است که یکی ازاین برندهای شناخته شده،اپل است.
گسترش صمت:

بر اساس آنچه در سایت سازمان توسعه تجارت درج شده، در سال گذشته مجوز ورود انواع خودرو از شرکت های فولکس واگن، شورولت، اپُل، اشکودا و دی اس صادر شده و این خودروسازان می توانند نسبت به صادرات محصولات خود به ایران اقدام کنند. هرچند به وجود آمدن چنین شرایطی، از دستاوردهای برجام به شمار می رود اما نکته مهم در این شرایط، حرکت این نشان(برند)ها به سمت داخلی سازی قطعات این خودروها است.

در میان فهرست خودروهای تازه وارد به ایران، اپُل نیز به چشم می خورد. کشور آلمان به عنوان یکی از قطب های اصلی صنعت خودروسازی جهان چندین کارخانه مهم خودروسازی را در خود جای داده است که یکی از این نشان(برند)های شناخته شده، اپُل است. نشان(برند)ی که در سال های نه چندان دور با ارائه دو محصول اپُل کورسا و وسترا، توانست با سلیقه جوانان ایرانی هماهنگ شده و سهم پررنگی در بازار ایران داشته باشد.

پیشینه فعالیت این کارخانه به سال ۱۸۶۲م و تولید چرخ خیاطی برمی گردد اما در سال های پایانی قرن نوزدهم و آغازین قرن بیستم میلادی، دست اندرکاران اپُل مطمئن شدند که تولید چرخ خیاطی آینده درخشانی ندارد و از این پس بود که اپُل رفته رفته به ساخت دوچرخه و موتورگازی و موتورسیکلت گرایش پیدا کرد. اما در سال ۱۸۹۸م و ۳ سال پس از مرگ پایه گذار کارخانه (آدام اپُل) که از قضا هرگز قصد تولید خودرو نداشت، نخستین گام ها برای ساخت اتومبیل در اپُل برداشته شد.

پسران آدام اپُل در روزهای آغازین سال ۱۸۹۹م کارگاه خودروسازی فریدریش لوتسمان را خریدند و با تولید نخستین خودروبه دنیای تولید اتومبیل پا گذاشتند. اپُل در ابتدا به دلیل ناتوانی و رقابت با صنایع پیشرفته خودروسازی در فرانسه تولید اتومبیل را متوقف کرد اما در ادامه مدلی روباز را به بازار عرضه کرد که موردعلاقه پزشکان و اقشار مرفه واقع شد و به همین دلیل «ماشین آقای دکتر» لقب گرفت. با وجود این شرایط، در سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲م و آغاز جنگ ایران و عراق و همچنین بحران نفتی، ضررهای مالی سنگینی به صنعت خودروسازی جهان تحمیل شد که اپُل نیز از این قاعده مستثنا نبود.

این کارخانه برای نخستین بار از سال ۱۹۵۰م، ۴۱۱میلیون مارک ضرر کرد. این شرایط برای اپُل ادامه داشت تا اینکه بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸م وضعیت مالی جنرال موتورز و در پی آن اپُل را بدتر از پیش کرد. در آن زمان خبرها حاکی از فروش این کارخانه به سرمایه گذاران چینی، کانادایی، روسی و گاهی نیز از سرمایه گذاری دولت امریکا در جنرال موتورز و کمک دولت آلمان به اپُل بود.

اما در این میان گاهی اخبار امیدوارکننده ای نیز از اپُل شنیده شد که شناخته شدن اپُل «آمپرا» به عنوانخودرو برتر سال ۲۰۱۲م، از جمله این اخبار بود. اما سرنوشت اپُل در ایران به عنوان نشان(برند)ی شناخته شده نیز با فراز و نشیب هایی همراه بود. مدل هایی همچون «کادت» و «رکورد» در سال های دور در خیابان های ایران حضور داشتند و با ازسرگیری واردات خودروهای خارجی در دهه ۱۳۷۰ نیز پای مدل هایی چون امگا، کورسا، آسترا و وکترا نیز به بازار ایران باز شد.

برای شروع کار، «اپُل کومودور» از محصولات اپُل آلمان که از زیرمجموعه های جنرال موتورز بود با نام «شورولت رویال» ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ روانه بازار ایران شد. با وجود موفقیت های ادامه دار اپُل، این شرکت پس از ۵۲ سال فعالیت ناگزیر شد به دلیل ورشکستگی خط تولید خود را تعطیل کند.

پس از ۵۲ سال تولید انواع خودروهایی که در تمام دنیا شناخته شده است، کارگران کارخانه اپُل تایید کردند که قلب تپنده این شرکت دیگر تولیدی نخواهد داشت. ورشکستگی کارخانه اپُل برای بوخوم آلمان یک ضربه سخت محسوب می شد و با تعطیلی کارخانه اپُل یک پروژه شاخص تحول ساختاری در شهر بوخوم تعطیل شد. این کارخانه بعد از افتتاح آن در سال ۱۹۹۲م به سرعت حدود ۱۰هزار نفر را استخدام کرد اما درمجموع هزینه بسته شدن این کارخانه بر اساس برآوردهای مختلف حدود ۵۵۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو برای شرکت اپُل هزینه به دنبال داشت.
در این شرایط و در سال ۹۳ بود که نماینده رسمی شرکت خودروسازی اپُل آلمان در ایران از اخذ و ارائه تاییدیه های نهایی مدل های کورسا و آسترا خبر داد و اعلام کرد که ۳ مدل دیگر نیز در حال گذراندن مراحل آزمون و اخذ تاییدیه های مربوط به استاندارد و محیط زیست در کشور است که با نهایی شدن آن زمینه ثبت سفارش، بازاریابی و فروش آن نیز فراهم خواهد شد و بر این اساس پس از اخذ مجوزهای لازم، ۵ مدل از خودروهای این شرکت آلمانی به زودی وارد بازار ایران خواهد شد.

در آن زمان مقرر شده بود که تمام ۵ مدل یاد شده به سفارش بازار ایران در کشور آلمان تولید و در گام نخست خودرو اپُل کورسا با موتور۱/۴و۱/۲ لیتری و با گیربکس دنده ای وارد بازار ایران شود و در آینده نزدیک نیز به سفارش بازار ایران مدل اتوماتیک آن تولید و توسط شرکت توان خودرو جی عرضه خواهد شد. همچنین قرار شد پس از آن نیز دیگر مدل های اپُل نیز وارد ایران شوند. حال پس از گذشت حدود ۲سال از آن زمان، مصوبه سازمان توسعه تجارت نشان از تحقق این اهداف دارد.

اما نکته ضروری این است که تازه واردهای بازار خودرو ایران باید بدانند ورود به بازاری دلچسب همچون ایران، شرایط متفاوتی را تجربه می کند و همانند گذشته بازار به صورت کامل در اختیار آنها نخواهد بود. باید بدانند که اگر در گام نخست با واردات فول سی کی دی در ایران حضور می یابند، باید رفته رفته نسبت به مونتاژ محصولات در داخل کشور اقدام کنند. روندی که درحال حاضر سایر نشان(برند)ها نیز در ایران در حال انجام هستند.

ورود اپُل به بازار خودرو ایران در حالی است که نشان(برند)هایی همچون فولکس واگن و دایملر از آمادگی شرکت های خود برای تولید مشترک در ایران خبر داده اند، بنابراین باید منتظر ماند و دید که شرایط برای استقبال و حضور نشان(برند)هایی که تنها اقدام به واردات می کنند، چگونه است. بی شک تفاوت قیمت ها و قدرت خرید مصرف کنندگان تکلیف را مشخص می کند.


1395/02/05
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333