رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

خودروساز فرانسوی خریدار کارخانه است
اهمیت : مهم

22

دو ماه از زمانی‌که برای امضای قرارداد رنو با گروه خودروسازی سایپا تعیین شده بود می‌گذرد، حالا شنیده می‌شود رنو به عقب بازگشته و قصد دارد خط تولید «بن رو» را از سایپا خریداری کند. رنوی فرانسوی بیش از یک دهه است که در بازار ایران سهم دارد و محصولاتش با وجود استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری بالا در میان مردم ایران طرفدار دارد. شاید همین سهم بازار از پیش تعیین شده بود که رنو را وسوسه کرد پیش از اجرایی شدن برجام، مذاکرات محرمانه خود را برای بازگشت این بار با سرمایه‌گذاری مستقیم به ایران آغاز کند.
نهایت‌نگر:

به گزارش روزنامه فرصت امروز:

رنو این بار تلاش کرد با احتیاط بیشتری قدم به بازار ایران بگذارد، این گونه بود که در سفر رئیس جمهور ایران دو هفته پس از اجرای برجام، فقط چارچوب های همکاری رنو به ایران مشخص شد و این خودروساز فرانسوی ترجیح داد از دیگر رقیب هموطنش در امضای قرارداد با ایرانی ها عقب بماند ولی با حوصله تر به سهم خود از بازار رویایی ایران بیندیشد.

نیمه دی ماه بود که انتشار اخبار متنوع درباره نحوه مشارکت رنو با خودروسازان ایرانی آغاز شد. خرید پارس خودرو بالقوه ترین گزینه رنو بود که اجازه بالفعل شدن پیدا نکرد. گرچه امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت در آخرین گفت وگویش با «فرصت امروز» همچنان از وجود این گزینه در مذاکرات با رنو سخن گفته بود اما شواهد حاکی از منتفی شدن خرید پارس خودرو است.

پس از گزینه پارس خودرو، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت در اختیار قرار دادن یکی از سایت های تولید خودرو سایپا را به رنو مطرح کرد که پس از این صحبت «بن رو» به عنوان اصلی ترین گزینه فروش مطرح شد. پس از این حاشیه در نهایت مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که قرارداد رنو با این شرکت تا نیمه اسفند به امضا خواهد رسید. اکنون پس از گذشت دو ماه، دیگر صحبت از شکل گیری جوینت ونچر میان این دو شرکت نیست بلکه گویا قرار است رنو با خرید ۸۰ درصد سهم «بن رو» تقریباً به طور مستقل در ایران اقدام به تولید خودرو کند. اما سایت «بن رو» چه مشخصاتی دارد؟

سایت «بن رو» در دهه ۸۰ توسط بخش خصوصی برای تولید خودروهای فیات در ساوه تاسیس شد؛ پروژه ای که در همان ابتدای راه با شکست مواجه شد، تا اینکه گروه خودروسازی سایپا، این شرکت را خریداری کرد.فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره این سایت به «فرصت امروز» می گوید: «بن رو یکی از بهترین خطوط پیش رنگ را در ایران دارد البته بهتر از بن رو تکنولوژی پیش رنگ ایران خودرو است اما می توان گفت که در گروه خودروسازی سایپا، بن رو بهترین خط پیش رنگ را دارد.

در مقیاس بخش خصوصی، بن رو دستگاه های تست پایان خط خوبی هم دارد. شاید رنو با خریدن بن رو، آن ارزش افزوده ای را که می توانست با خرید پارس خودرو برسد به دست نیاورد زیرا پارس خودرو بیش از ۵/۲ برابر بن رو ظرفیت تولید دارد، همچنین موقعیت مکانی بهتری هم نسبت به بن رو دارد. شاید اگر رنو می توانست در ایران کارخانه تاسیس کند، ظرف ۲۴ ماه کارخانه بهتری تاسیس می کرد اما در کل بن رو جزو یکی از خطوط تولید خوب ایران است. » نکته بعدی که در این گزارش قابل بررسی است، فروش ۸۰ درصد از سهام یک شرکت خودروسازی ایرانی به یک شریک اروپایی برای نخستین بار در ایران است. آیا چنین حرکتی نشان از شکستن مقاومت تصمیم گیران درباره حضور مستقل خارجی ها در بازار دارد؟

زاوه با بیان اینکه شاید رنو به این دلیل به دنبال خرید بن رو است که می داند دیگر امکان صاحب کارخانه شدن در ایران برایش فراهم نخواهد شد، تصریح می کند: «تصور من این است در حوزه خصوصی سازی و فروش سهام به خارجی ها دوگانگی وجود دارد. نظر آقای روحانی این است که دولت بنگاهدار خوبی نیست اما مجموعه وزارت صنعت علاقه ای به دست کشیدن از بنگاهداری ندارد. به واسطه همه نشانه هایی که مبنی بر تمایل به بنگاهداری وزارت صنعت مشاهده می کنم، به اعتقاد من رنو دست کم تا زمان وزارت آقای نعمت زاده در ایران صاحب کارخانه نخواهد شد و این بحث به سرانجام نخواهد رسید. »

او می افزاید: «رنو به دنبال بردن بیشترین منفعت است و با خرید بن رو می تواند با پرداخت رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون، یک سهم بازار مشخص در ایران را خریداری کند. » حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره به «فرصت امروز» می گوید: «امروزه معادلات اقتصاد خودرو در دنیا به حدی پیچیده است که صنعت خودروسازی ایران برای طی مسیر توسعه خود چاره ای ندارد جز مشارکت با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا که هر کدام مالک بخشی از بازار جهانی خودرو هستند. در واقع مشارکت با این شرکت ها تنها راه ممکن برای آن است که صنعت خودروی ایران ضمن حصول شرایط تولید خودرو در کلاس جهانی از فروش آن در بازارهای هدف شرکای خارجی خود مطمئن شود. ضمن آنکه مشارکت باعث می شود تاثیر انحصار که آفت بزرگی در مسیر توسعه صنعت خودروسازی ایران تا کنون بوده است، کمرنگ شود. »

او ادامه می دهد: «در این بین برای سرعت بخشیدن به توسعه صنعت خودروی ایران باید از همه روش های مشارکت از جمله فروش سهام که یکی از بهترین روش ها برای ورود نقدینگی خارجی به این صنعت است بهره جست. با این توضیحات می توان گفت که مشارکت شرکت سایپا از طریق فروش بن رو به شرکت رنو در صورتی که منافع سهامدار درآن لحاظ شود یقینا می تواند گروه سایپا را که بخش مهمی از پتانسیل صنعت خودروسازی ایران در آن نهفته است سریع تر به مسیر توسعه هدایت کند. اگر شرایط رنو برای خرید بن رو مناسب باشد به نظر می رسد فروش آن به این شرکت اروپایی مناسب تر است تا به شرکت چینی چانگان که آن هم مشتری خرید بن رو است. »



دو ماه از زمانی‌که برای امضای قرارداد رنو با گروه خودروسازی سایپا تعیین شده بود می‌گذرد، حالا شنیده می‌شود رنو به عقب بازگشته و قصد دارد خط تولید «بن رو» را از سایپا خریداری کند. رنوی فرانسوی بیش از یک دهه است که در بازار ایران سهم دارد و محصولاتش با وجود استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری بالا در میان مردم ایران طرفدار دارد. شاید همین سهم بازار از پیش تعیین شده بود که رنو را وسوسه کرد پیش از اجرایی شدن برجام، مذاکرات محرمانه خود را برای بازگشت این بار با سرمایه‌گذاری مستقیم به ایران آغاز کند.
نهایت‌نگر:

به گزارش روزنامه فرصت امروز:

رنو این بار تلاش کرد با احتیاط بیشتری قدم به بازار ایران بگذارد، این گونه بود که در سفر رئیس جمهور ایران دو هفته پس از اجرای برجام، فقط چارچوب های همکاری رنو به ایران مشخص شد و این خودروساز فرانسوی ترجیح داد از دیگر رقیب هموطنش در امضای قرارداد با ایرانی ها عقب بماند ولی با حوصله تر به سهم خود از بازار رویایی ایران بیندیشد.

نیمه دی ماه بود که انتشار اخبار متنوع درباره نحوه مشارکت رنو با خودروسازان ایرانی آغاز شد. خرید پارس خودرو بالقوه ترین گزینه رنو بود که اجازه بالفعل شدن پیدا نکرد. گرچه امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت در آخرین گفت وگویش با «فرصت امروز» همچنان از وجود این گزینه در مذاکرات با رنو سخن گفته بود اما شواهد حاکی از منتفی شدن خرید پارس خودرو است.

پس از گزینه پارس خودرو، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت در اختیار قرار دادن یکی از سایت های تولید خودرو سایپا را به رنو مطرح کرد که پس از این صحبت «بن رو» به عنوان اصلی ترین گزینه فروش مطرح شد. پس از این حاشیه در نهایت مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که قرارداد رنو با این شرکت تا نیمه اسفند به امضا خواهد رسید. اکنون پس از گذشت دو ماه، دیگر صحبت از شکل گیری جوینت ونچر میان این دو شرکت نیست بلکه گویا قرار است رنو با خرید ۸۰ درصد سهم «بن رو» تقریباً به طور مستقل در ایران اقدام به تولید خودرو کند. اما سایت «بن رو» چه مشخصاتی دارد؟

سایت «بن رو» در دهه ۸۰ توسط بخش خصوصی برای تولید خودروهای فیات در ساوه تاسیس شد؛ پروژه ای که در همان ابتدای راه با شکست مواجه شد، تا اینکه گروه خودروسازی سایپا، این شرکت را خریداری کرد.فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره این سایت به «فرصت امروز» می گوید: «بن رو یکی از بهترین خطوط پیش رنگ را در ایران دارد البته بهتر از بن رو تکنولوژی پیش رنگ ایران خودرو است اما می توان گفت که در گروه خودروسازی سایپا، بن رو بهترین خط پیش رنگ را دارد.

در مقیاس بخش خصوصی، بن رو دستگاه های تست پایان خط خوبی هم دارد. شاید رنو با خریدن بن رو، آن ارزش افزوده ای را که می توانست با خرید پارس خودرو برسد به دست نیاورد زیرا پارس خودرو بیش از ۵/۲ برابر بن رو ظرفیت تولید دارد، همچنین موقعیت مکانی بهتری هم نسبت به بن رو دارد. شاید اگر رنو می توانست در ایران کارخانه تاسیس کند، ظرف ۲۴ ماه کارخانه بهتری تاسیس می کرد اما در کل بن رو جزو یکی از خطوط تولید خوب ایران است. » نکته بعدی که در این گزارش قابل بررسی است، فروش ۸۰ درصد از سهام یک شرکت خودروسازی ایرانی به یک شریک اروپایی برای نخستین بار در ایران است. آیا چنین حرکتی نشان از شکستن مقاومت تصمیم گیران درباره حضور مستقل خارجی ها در بازار دارد؟

زاوه با بیان اینکه شاید رنو به این دلیل به دنبال خرید بن رو است که می داند دیگر امکان صاحب کارخانه شدن در ایران برایش فراهم نخواهد شد، تصریح می کند: «تصور من این است در حوزه خصوصی سازی و فروش سهام به خارجی ها دوگانگی وجود دارد. نظر آقای روحانی این است که دولت بنگاهدار خوبی نیست اما مجموعه وزارت صنعت علاقه ای به دست کشیدن از بنگاهداری ندارد. به واسطه همه نشانه هایی که مبنی بر تمایل به بنگاهداری وزارت صنعت مشاهده می کنم، به اعتقاد من رنو دست کم تا زمان وزارت آقای نعمت زاده در ایران صاحب کارخانه نخواهد شد و این بحث به سرانجام نخواهد رسید. »

او می افزاید: «رنو به دنبال بردن بیشترین منفعت است و با خرید بن رو می تواند با پرداخت رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون، یک سهم بازار مشخص در ایران را خریداری کند. » حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره به «فرصت امروز» می گوید: «امروزه معادلات اقتصاد خودرو در دنیا به حدی پیچیده است که صنعت خودروسازی ایران برای طی مسیر توسعه خود چاره ای ندارد جز مشارکت با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا که هر کدام مالک بخشی از بازار جهانی خودرو هستند. در واقع مشارکت با این شرکت ها تنها راه ممکن برای آن است که صنعت خودروی ایران ضمن حصول شرایط تولید خودرو در کلاس جهانی از فروش آن در بازارهای هدف شرکای خارجی خود مطمئن شود. ضمن آنکه مشارکت باعث می شود تاثیر انحصار که آفت بزرگی در مسیر توسعه صنعت خودروسازی ایران تا کنون بوده است، کمرنگ شود. »

او ادامه می دهد: «در این بین برای سرعت بخشیدن به توسعه صنعت خودروی ایران باید از همه روش های مشارکت از جمله فروش سهام که یکی از بهترین روش ها برای ورود نقدینگی خارجی به این صنعت است بهره جست. با این توضیحات می توان گفت که مشارکت شرکت سایپا از طریق فروش بن رو به شرکت رنو در صورتی که منافع سهامدار درآن لحاظ شود یقینا می تواند گروه سایپا را که بخش مهمی از پتانسیل صنعت خودروسازی ایران در آن نهفته است سریع تر به مسیر توسعه هدایت کند. اگر شرایط رنو برای خرید بن رو مناسب باشد به نظر می رسد فروش آن به این شرکت اروپایی مناسب تر است تا به شرکت چینی چانگان که آن هم مشتری خرید بن رو است. »


1395/01/31
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333