رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

بررسی مزایا و چالش‌های حمل‌ونقل دریایی کشور
اهمیت : مهم

40

رکود جهانی از یک سو و تحریم‌ها از سوی دیگر، همچون سدی مانع باروری مناسب حمل‌ونقل دریایی ایران در چند سال گذشته شده بود اما با اجرای برجام، فرصتی برای رونق دوباره حمل‌ونقل دریایی ایران فراهم شده است. امکان انتقال حجم بسیار زیاد کالا در یک‌بار جابه‌جایی، اهمیت ویژه‌ای به حمل‌ونقل دریایی در تجارت و صنعت داده است و در همه دنیا، این شیوه حمل‌ونقل، سهم ۹۰ درصدی در جابه‌جایی کالا دارد.
گسترش صمت:

علی جهاندیده، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به صمت با یادآوری اینکه ایران پس از اجرای برجام می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود، جایگاه مهم خود در حمل ونقل دریایی منطقه را ارتقا دهد، در بیان مزیت های ایران در این حوزه می گوید: شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دو ظرفیت مهم کشور در حمل ونقل دریایی هستند. این دو شرکت بخش زیادی از حمل ونقل دریایی بار در جهان را بر عهده دارند و حتی می توان گفت شرکت نفتکش نخستین ناوگان حمل ونقل نفت در جهان است.

جهاندیده وجود مرزهای آبی طولانی در شمال و جنوب کشور را مزیت مهم دیگر کشورمان در حمل ونقل دریایی می داند و ادامه می دهد: این مرزها زمینه استفاده از کریدورهای حمل ونقل و ترانزیت شمال ـ جنوب و غرب ـ شرق را برای کشور فراهم کرده است. به گفته جهاندیده، اگرچه تاکنون از مزایای حمل ونقل دریایی ایران، بیشتر برای واردات و صادرات کالای کشور بهره برده ایم اما از این مزیت ها می توان برای ترانزیت و ترانشیپ کالای سایر کشورها نیز بهره برد.

با توجه به اینکه حمل ونقل و تجارت دریایی یکی از نخستین بخش هایی بود که در اثر تحریم، دچار مشکلات شده و تردد برخی کشتی ها به سواحل اروپایی دچار محدودیت شد، حالا با اجرای برجام فرصت های بی شماری پیش روی این حوزه قرار گرفته است. معاون سازمان بنادر و دریانوردی با لزوم تامین زیرساخت ها برای استفاده بهینه از شرایط پساتحریم و بازگشت به شرایطی که ایران در حمل ونقل دریایی قبل از تحریم داشته است، می گوید: از سوی دیگر، به دلیل ایجاد نیازهای جدید، زیرساخت هایی فراتر از قبل لازم است و به نظر می رسد نیاز داریم در همه حوزه ها، چه نرم افزاری و چه سخت افزاری و چه از نظر قوانین و آیین نامه ها، بسترها را برای توسعه حمل ونقل دریایی آماده کنیم.

تسهیل رویه جذب سرمایه گذار در بنادر، تجهیز و توسعه بنادر مهم همچون بندر شهید رجایی و بندر چابهار و توسعه سواحل مکران، نکته دیگری است که معاون سازمان بنادر و دریانوردی برای بهره گیری از فرصت برجام در توسعه حمل ونقل دریایی بر آن تاکید دارد. جهاندیده تاکید می کند: توسعه بندر شهیدرجایی به عنوان مهم ترین بندر و مرکز توزیع کالای کشورهای خلیج فارس باید در دستور کار باشد.

به دلیل تحریم، مرکز توزیع کالا در خلیج فارس به بندر جبل علی امارات متحده عربی منتقل شده است که با توجه به ظرفیت های بالای بندر شهید رجایی، باید در تغییر این وضعیت بکوشیم. وی یادآوری می کند: هر کشتی که بندر شهیدرجایی را انتخاب نمی کند و به بندر دیگری در حاشیه خلیج فارس می رود، هزینه حمل ونقل بیشتری خواهد پرداخت، بنابراین در مقیاس اقتصادی، به نفع خطوط کشتیرانی است که بنادر ایران را انتخاب کنند.

او با یادآوری اینکه در مدت زمان گذشته از اجرای برجام، حجم صادرات و واردات از طریق بنادر کشور افزایش داشته، می افزاید: پس از اجرای برجام، هزینه حمل ونقل هر کانتینر با کشتی حدود ۱۲۰۰ دلار کاهش داشته که این نیز مزیتی برای حمل ونقل دریایی است.

جهاندیده با یادآوری مشکلات حمل ونقل کالا از طریق دریا، پیش از اجرایی شدن برجام گفت: در شرایط قبلی، حمل ونقل کالا از طریق کشتی در خطوط دریایی برای ایران گرانتر بود اما پس از اجرای برجام، هزینه حمل ونقل و تخلیه بار کشتی در بنادر کاهش قابل توجهی داشته است. از سوی دیگر با اجرایی شدن برجام، کشتی های ایرانی و خارجی به راحتی در تمام بنادر دنیا و خلیج فارس تردد می کنند.

اگرچه کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه های ایران، هیچ کدام همه قابلیت های ایران در حمل ونقل دریایی را ندارند اما به خوبی توانسته اند از ظرفیت های محدود خود استفاده کرده و تبدیل به رقبایی جدی برای ایران شوند.

جهاندیده با اشاره به این نکته یادآوری می کند: برای اینکه بتوانیم به جایگاه مطلوب خود در حوزه حمل ونقل دریایی دست پیدا کنیم، باید به دیدگاه های بخش خصوصی احترام بگذاریم و باعث تشویق سرمایه گذاری آنها در این حوزه شویم. به باور جهاندیده، تسهیل در شرایط حضور بخش خصوصی در بنادر می تواند یکی از برنامه های اصلی ایران در پساتحریم باشد.

غفلت از مزیت های مسافری← کارشناسان بر این باورند که ایران اگرچه از مزیت های حمل ونقل دریایی در حوزه تجارت به خوبی بهره جسته یا تلاش برای بهره گیری بهینه از این مزایا دارد، اما حوزه مسافری دریایی همچنان مغفول مانده است. از آمار ۸میلیون نفری گردشگران دریایی در نوروز ۹۵ که بگذریم، باید یادآوری کرد که جای مسیرهای تردد و سفر دریایی به عنوان جایگزینی برای سفرهای جاده ای در ایران خالی است. البته برخی معتقدند نه تنها زیرساخت و سرمایه لازم برای راه انداری این سفرها وجود ندارد بلکه این سفرها حتی در صورت راه اندازی با استقبال مواجه نخواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.

رکود جهانی از یک سو و تحریم‌ها از سوی دیگر، همچون سدی مانع باروری مناسب حمل‌ونقل دریایی ایران در چند سال گذشته شده بود اما با اجرای برجام، فرصتی برای رونق دوباره حمل‌ونقل دریایی ایران فراهم شده است. امکان انتقال حجم بسیار زیاد کالا در یک‌بار جابه‌جایی، اهمیت ویژه‌ای به حمل‌ونقل دریایی در تجارت و صنعت داده است و در همه دنیا، این شیوه حمل‌ونقل، سهم ۹۰ درصدی در جابه‌جایی کالا دارد.
گسترش صمت:

علی جهاندیده، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به صمت با یادآوری اینکه ایران پس از اجرای برجام می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود، جایگاه مهم خود در حمل ونقل دریایی منطقه را ارتقا دهد، در بیان مزیت های ایران در این حوزه می گوید: شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دو ظرفیت مهم کشور در حمل ونقل دریایی هستند. این دو شرکت بخش زیادی از حمل ونقل دریایی بار در جهان را بر عهده دارند و حتی می توان گفت شرکت نفتکش نخستین ناوگان حمل ونقل نفت در جهان است.

جهاندیده وجود مرزهای آبی طولانی در شمال و جنوب کشور را مزیت مهم دیگر کشورمان در حمل ونقل دریایی می داند و ادامه می دهد: این مرزها زمینه استفاده از کریدورهای حمل ونقل و ترانزیت شمال ـ جنوب و غرب ـ شرق را برای کشور فراهم کرده است. به گفته جهاندیده، اگرچه تاکنون از مزایای حمل ونقل دریایی ایران، بیشتر برای واردات و صادرات کالای کشور بهره برده ایم اما از این مزیت ها می توان برای ترانزیت و ترانشیپ کالای سایر کشورها نیز بهره برد.

با توجه به اینکه حمل ونقل و تجارت دریایی یکی از نخستین بخش هایی بود که در اثر تحریم، دچار مشکلات شده و تردد برخی کشتی ها به سواحل اروپایی دچار محدودیت شد، حالا با اجرای برجام فرصت های بی شماری پیش روی این حوزه قرار گرفته است. معاون سازمان بنادر و دریانوردی با لزوم تامین زیرساخت ها برای استفاده بهینه از شرایط پساتحریم و بازگشت به شرایطی که ایران در حمل ونقل دریایی قبل از تحریم داشته است، می گوید: از سوی دیگر، به دلیل ایجاد نیازهای جدید، زیرساخت هایی فراتر از قبل لازم است و به نظر می رسد نیاز داریم در همه حوزه ها، چه نرم افزاری و چه سخت افزاری و چه از نظر قوانین و آیین نامه ها، بسترها را برای توسعه حمل ونقل دریایی آماده کنیم.

تسهیل رویه جذب سرمایه گذار در بنادر، تجهیز و توسعه بنادر مهم همچون بندر شهید رجایی و بندر چابهار و توسعه سواحل مکران، نکته دیگری است که معاون سازمان بنادر و دریانوردی برای بهره گیری از فرصت برجام در توسعه حمل ونقل دریایی بر آن تاکید دارد. جهاندیده تاکید می کند: توسعه بندر شهیدرجایی به عنوان مهم ترین بندر و مرکز توزیع کالای کشورهای خلیج فارس باید در دستور کار باشد.

به دلیل تحریم، مرکز توزیع کالا در خلیج فارس به بندر جبل علی امارات متحده عربی منتقل شده است که با توجه به ظرفیت های بالای بندر شهید رجایی، باید در تغییر این وضعیت بکوشیم. وی یادآوری می کند: هر کشتی که بندر شهیدرجایی را انتخاب نمی کند و به بندر دیگری در حاشیه خلیج فارس می رود، هزینه حمل ونقل بیشتری خواهد پرداخت، بنابراین در مقیاس اقتصادی، به نفع خطوط کشتیرانی است که بنادر ایران را انتخاب کنند.

او با یادآوری اینکه در مدت زمان گذشته از اجرای برجام، حجم صادرات و واردات از طریق بنادر کشور افزایش داشته، می افزاید: پس از اجرای برجام، هزینه حمل ونقل هر کانتینر با کشتی حدود ۱۲۰۰ دلار کاهش داشته که این نیز مزیتی برای حمل ونقل دریایی است.

جهاندیده با یادآوری مشکلات حمل ونقل کالا از طریق دریا، پیش از اجرایی شدن برجام گفت: در شرایط قبلی، حمل ونقل کالا از طریق کشتی در خطوط دریایی برای ایران گرانتر بود اما پس از اجرای برجام، هزینه حمل ونقل و تخلیه بار کشتی در بنادر کاهش قابل توجهی داشته است. از سوی دیگر با اجرایی شدن برجام، کشتی های ایرانی و خارجی به راحتی در تمام بنادر دنیا و خلیج فارس تردد می کنند.

اگرچه کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه های ایران، هیچ کدام همه قابلیت های ایران در حمل ونقل دریایی را ندارند اما به خوبی توانسته اند از ظرفیت های محدود خود استفاده کرده و تبدیل به رقبایی جدی برای ایران شوند.

جهاندیده با اشاره به این نکته یادآوری می کند: برای اینکه بتوانیم به جایگاه مطلوب خود در حوزه حمل ونقل دریایی دست پیدا کنیم، باید به دیدگاه های بخش خصوصی احترام بگذاریم و باعث تشویق سرمایه گذاری آنها در این حوزه شویم. به باور جهاندیده، تسهیل در شرایط حضور بخش خصوصی در بنادر می تواند یکی از برنامه های اصلی ایران در پساتحریم باشد.

غفلت از مزیت های مسافری← کارشناسان بر این باورند که ایران اگرچه از مزیت های حمل ونقل دریایی در حوزه تجارت به خوبی بهره جسته یا تلاش برای بهره گیری بهینه از این مزایا دارد، اما حوزه مسافری دریایی همچنان مغفول مانده است. از آمار ۸میلیون نفری گردشگران دریایی در نوروز ۹۵ که بگذریم، باید یادآوری کرد که جای مسیرهای تردد و سفر دریایی به عنوان جایگزینی برای سفرهای جاده ای در ایران خالی است. البته برخی معتقدند نه تنها زیرساخت و سرمایه لازم برای راه انداری این سفرها وجود ندارد بلکه این سفرها حتی در صورت راه اندازی با استقبال مواجه نخواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
1395/01/30
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333