رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

سهم یک درصدی ایران از خودروسازی جهان
اهمیت : مهم

3

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از سهم یک درصدی جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی تولید خودرو در سال های ۲۰۱۴- ۲۰۱۲ میلادی (سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ خورشیدی) نشان دارد؛ در حالی که چین با شتاب دهی به خودروسازی خود در این مدت از ۲۳ به ۲۶ درصد رسیده است.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» :

جهان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی ۱۰ کشور شاخص تولیدکننده خودرو داشت که نزدیک به ۸۰ درصد بازار را در اختیار داشتند. در سال ۲۰۱۰، چین با تولید ۱۸ میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو رتبه نخست را داشت و در سال ۲۰۱۴ نیز با ساخت ۲۳ میلیون و ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو همچنان در این جایگاه تثبیت ماند. پس از چین که در مدت مورد بررسی رتبه نخست را از آن خود ساخت، ژاپن و آمریکا برای کسب رتبه دوم رقابتی نزدیک دارند.

ژاپن با تولید ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰ و سهم ۱۲ درصدی، رتبه دوم را کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ با تولید ۹ میلیون و ۷۷۰ هزار دستگاه پس از آمریکا در جایگاه سوم نشست.آمریکا در سال ۲۰۱۰ میزان تولید خودرو خود را هفت میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه اعلام کرد و پس از ژاپن در رتبه سوم جهان جای گرفت اما در سال ۲۰۱۴ توانست با تولید ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو و کسب سهم ۱۳ درصدی جهان در این بخش به جایگاه دوم صعود کند.

برپایه جدول های آماری منتشر شده، به ترتیب چین، آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، هند، مکزیک، برزیل، اسپانیا و کانادا ۱۰ کشور شاخص جهان در زمینه تولید خودرو به شمار می روند. آمار کل تولید خودرو در جهان در سال ۲۰۱۰ برابر ۷۸ میلیون و ۴۰ هزار دستگاه بود که در سال ۲۰۱۴ به ۹۰ میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه رسید.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمهوری اسلامی ایران در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رتبه سیزدهم جهان را در این بخش از آن خود ساخت. ایران در سال ۲۰۱۰ با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه، نسبت به سال پیش از آن ۱۴.۷ درصد رشد تولید داشت. در سال ۲۰۱۱ میزان تولید خودرو در کشور ما به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به عملکرد سال پیش از آن ۳.۱ درصد افزایش نشان داد.

کشور ما در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب یک میلیون، بیش از ۷۴۰ هزار دستگاه و یک میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که رتبه های هجدهم، بیستم و هجدهم جهان را در این زمینه به دست آورد. گرچه در سال ۲۰۱۲ نسبت به ۲۰۱۱ کاهش ۳۹.۳ درصدی و در سال ۲۰۱۳ نیز افت ۲۵.۶ درصدی را در همسنجی با سال ۲۰۱۲ تجربه کردیم اما در سال ۲۰۱۴ افزایش ۴۶.۸ درصدی تولید خودرو را به دست آوردیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده امسال برنامه تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو را هدفگذاری کرده است که در همسنجی با رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تولید شده در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۸۴.۳ درصد را پوشش می دهد. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو، رتبه سیزدهم جهان را در این بخش به خود اختصاص داده بود.

همچنین سال ۱۳۹۲ همراه با تشدید تحریم ها و مشکل های پدید آمده، افت تولید در این بخش، موجب تنزل به جایگاه بیستم شد و آمارهای منتشر شده رقم تولید ۷۳۰ هزار دستگاه را نشان داد. برخی آمارهای غیررسمی حاکی است نزدیک به ۱۶ میلیون تا ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در کشور پلاک دارند که هفت میلیون آنها باید از رده خارج شوند.

برپایه هدف گذاری کمی برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید در سال ۱۳۹۶ بالغ بر یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سبک (سواری و وانت) تولید شود و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است که یک سوم آن باید راهی بازارهای صادراتی شود.

همچنین شمار خودروهای تجاری (اتوبوس، مینی بوس و کامیون) نیز برای سال ۱۳۹۶، نزدیک به ۴۳ هزار دستگاه پیش بینی و در افق ۱۴۰۴ رسیدن به ۱۲۰ هزار دستگاه هدفگذاری شده است که یک چهارم تولید در آن زمان باید صادر شود.

استان های تهران، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان مناطق فعال در صنعت خودروسازی کشور به شمار می روند و استان های آذربایجان غربی، سمنان، کرمانشاه، لرستان و مازندران در زمینه قطعه سازی و مجموعه سازی فعالیت دارند.



آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از سهم یک درصدی جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی تولید خودرو در سال های ۲۰۱۴- ۲۰۱۲ میلادی (سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ خورشیدی) نشان دارد؛ در حالی که چین با شتاب دهی به خودروسازی خود در این مدت از ۲۳ به ۲۶ درصد رسیده است.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» :

جهان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی ۱۰ کشور شاخص تولیدکننده خودرو داشت که نزدیک به ۸۰ درصد بازار را در اختیار داشتند. در سال ۲۰۱۰، چین با تولید ۱۸ میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو رتبه نخست را داشت و در سال ۲۰۱۴ نیز با ساخت ۲۳ میلیون و ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو همچنان در این جایگاه تثبیت ماند. پس از چین که در مدت مورد بررسی رتبه نخست را از آن خود ساخت، ژاپن و آمریکا برای کسب رتبه دوم رقابتی نزدیک دارند.

ژاپن با تولید ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰ و سهم ۱۲ درصدی، رتبه دوم را کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ با تولید ۹ میلیون و ۷۷۰ هزار دستگاه پس از آمریکا در جایگاه سوم نشست.آمریکا در سال ۲۰۱۰ میزان تولید خودرو خود را هفت میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه اعلام کرد و پس از ژاپن در رتبه سوم جهان جای گرفت اما در سال ۲۰۱۴ توانست با تولید ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو و کسب سهم ۱۳ درصدی جهان در این بخش به جایگاه دوم صعود کند.

برپایه جدول های آماری منتشر شده، به ترتیب چین، آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، هند، مکزیک، برزیل، اسپانیا و کانادا ۱۰ کشور شاخص جهان در زمینه تولید خودرو به شمار می روند. آمار کل تولید خودرو در جهان در سال ۲۰۱۰ برابر ۷۸ میلیون و ۴۰ هزار دستگاه بود که در سال ۲۰۱۴ به ۹۰ میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه رسید.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمهوری اسلامی ایران در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رتبه سیزدهم جهان را در این بخش از آن خود ساخت. ایران در سال ۲۰۱۰ با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه، نسبت به سال پیش از آن ۱۴.۷ درصد رشد تولید داشت. در سال ۲۰۱۱ میزان تولید خودرو در کشور ما به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به عملکرد سال پیش از آن ۳.۱ درصد افزایش نشان داد.

کشور ما در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب یک میلیون، بیش از ۷۴۰ هزار دستگاه و یک میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که رتبه های هجدهم، بیستم و هجدهم جهان را در این زمینه به دست آورد. گرچه در سال ۲۰۱۲ نسبت به ۲۰۱۱ کاهش ۳۹.۳ درصدی و در سال ۲۰۱۳ نیز افت ۲۵.۶ درصدی را در همسنجی با سال ۲۰۱۲ تجربه کردیم اما در سال ۲۰۱۴ افزایش ۴۶.۸ درصدی تولید خودرو را به دست آوردیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده امسال برنامه تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو را هدفگذاری کرده است که در همسنجی با رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تولید شده در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۸۴.۳ درصد را پوشش می دهد. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو، رتبه سیزدهم جهان را در این بخش به خود اختصاص داده بود.

همچنین سال ۱۳۹۲ همراه با تشدید تحریم ها و مشکل های پدید آمده، افت تولید در این بخش، موجب تنزل به جایگاه بیستم شد و آمارهای منتشر شده رقم تولید ۷۳۰ هزار دستگاه را نشان داد. برخی آمارهای غیررسمی حاکی است نزدیک به ۱۶ میلیون تا ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در کشور پلاک دارند که هفت میلیون آنها باید از رده خارج شوند.

برپایه هدف گذاری کمی برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید در سال ۱۳۹۶ بالغ بر یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سبک (سواری و وانت) تولید شود و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است که یک سوم آن باید راهی بازارهای صادراتی شود.

همچنین شمار خودروهای تجاری (اتوبوس، مینی بوس و کامیون) نیز برای سال ۱۳۹۶، نزدیک به ۴۳ هزار دستگاه پیش بینی و در افق ۱۴۰۴ رسیدن به ۱۲۰ هزار دستگاه هدفگذاری شده است که یک چهارم تولید در آن زمان باید صادر شود.

استان های تهران، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان مناطق فعال در صنعت خودروسازی کشور به شمار می روند و استان های آذربایجان غربی، سمنان، کرمانشاه، لرستان و مازندران در زمینه قطعه سازی و مجموعه سازی فعالیت دارند.


1395/01/28
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333