رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

کار 9 شرکت قطعه‌سازی با شرکای خارجی به مرحله نهایی رسید
اهمیت : مهم

41

تامین‌کنندگان قطعات خودرو، پس ازرسیدن به توافق هسته‌ای، ازنخستین گروه‌های صنعتی بودندکه رایزنی‌ها ومذاکرات خودراباشرکت‌های خارجی برای شراکت آغازکردند.نمایندگان قطعه‌سازان ایرانی درهمه سفرهای رئیس‌جمهور وهیات‌های رسمی ایران به کشورهای اروپایی حضورداشته وتفاهم‌نامه‌های زیادی هم پس ازاجرای برجام به امضارساندندکه ازجمله آنها امضای تفاهم‌نامه باانجمن‌های قطعه‌سازی هند،ایالت باواریای آلمان وترکیه بود.یکی ازانتقاداتی که به این روند واردشد،نبودبعداجرایی دراین امضاهابود.
نهایت‌نگر:

به گزارش روزنامه فرصت امروز:

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان می گوید که ۹ شرکت قطعه سازی ایرانی با شرکای اروپایی خود وارد فاز اجرایی شده اند. در ادامه روزنامه فرصت امروز با وی درباره تحولات صنعت قطعه سازی در پسابرجام گفت وگو کرده است.

یکی از نکات قوتی که مسئولان اجرایی دومین همایش بین المللی خودرو درباره آن سخن می گفتند، تفاهم نامه ها و مذاکرات قطعه سازان ایرانی با قطعه سازان مطرح خارجی در حاشیه این همایش بود، اکنون پس از گذشت یک ماه، طبعا باید دستاوردهای آن مشخص شده باشد. آیا خروجی ویژه ای از این مذاکرات صورت گرفته است؟

همزمان با این همایش، جلساتی تشکیل شد که در آن شرکت های خودروساز و قطعه ساز ایرانی با شرکت های همسان خارجی خود مذاکراتی داشتند. بخشی از این مذاکرات ادامه مذاکرات پیشین بود که نتایجش در زمان برگزاری کنفرانس و هفته های پس از آن اعلام شد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلساتی با مدیران ارشد شرکت های قطعه سازی و خودروسازی خارجی بر تولید قطعات محصولات در ایران تاکید کردند.

از سوی دیگر این کنفرانس آغازگر مذاکرات جدیدی نیز بود. در این کنفرانس انجمن های قطعه سازی انگلیس، فرانسه، ترکیه و هند نیز اعلام کردند که اعضای خودشان را برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب خواهند کرد. با توجه به صحبت های نافذ آقای رئیس جمهور که در آن به موضوع حمایت از سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران اشاره شد، بسیاری از شرکت های خارجی با دلگرمی بیشتری در جلسات حضور پیدا کردند.

در آغاز سال جدید یک هیات ایرانی به اتریش سفر کرد که در این بین نمایندگانی از طرف قطعه سازان ایرانی حضور داشتند. دستاورد سفر اتریش چه بود؟

در این سفر انجمن قطعه سازان ایران با بزرگ ترین خوشه صنعتی اتریش توافق نامه امضا کردند و همچنین دو توافق نامه دیگر با اتاق های بازرگانی اتریش و ایالت سازنده قطعات خودروی اتریش به امضا رسید.

اهداف اصلی این توافق نامه ها چه بود؟

این توافق نامه ها بر همکاری مشترک میان شرکت های دو کشور تاکید دارد. ایجاد شرکت های مشترک برای پیگیری همکاری شرکت های ایرانی و اتریشی، برگزاری نمایشگاه های مشترک در ایران و اتریش و برنامه ریزی برای استفاده از بازارهای صادراتی دو کشور از دیگر اهداف این توافق نامه ها است.

هفته گذشته هیاتی اقتصادی از هند به ایران آمده بود، آیا قطعه سازان ایرانی نیز با این هیات مذاکره کرده اند؟

ما توافق نامه ای با قطعه سازان هندی امضا کرده ایم که در آن به استفاده از بازارهای مشترک و سرمایه گذاری مشترک میان این دو کشور در زمینه قطعه سازی از بندهای این توافق نامه بوده است که البته در چند هفته آینده هیات دیگری از هند برای پیگیری اجرایی شدن توافقات انجام شده به ایران خواهند آمد.

یکی از انتقادات جدی که به روند فعالیت قطعه سازان وارد می شود، این است که تاکنون قطعه سازان ایرانی صرفا به امضای توافق نامه اکتفا کرده و خروجی آنها قابل لمس نیست. به اعتقاد شما خروجی این توافق نامه ها چه زمانی مشاهده خواهد شد؟

بله، اکنون ما فعلا در مرحله امضای توافق نامه ها هستیم و برای ورود به روند اجرایی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذاریم. اگر قرار است ما کارخانه مشترکی را ایجاد کنیم، طبیعتا ابتدا باید توافق کنیم و بخش های همکاری و مسئولیت های هر طرف مشخص شود. این توافقات در مرحله اول روی کاغذ می آیند و سپس وارد فاز اجرایی می شوند. اکنون نمونه های زیادی را داریم که توافقات را انجام داده و وارد فاز اجرایی شده اند.

مثلا کدام توافقات؟
اگر اجازه بدهید من نام شرکت ها را نبرم تا زمانی که خود شرکت ها موضوع را مطرح کنند اما اکنون 9 شرکت قطعه سازی ایرانی با برندهای شناخته شده جهانی وارد فاز اجرایی شده اند.

نام شرکت های خارجی را می توانید بگویید؟

شرکت هایی که اکنون وارد فاز اجرایی با قطعه سازان ایرانی شده اند آلمانی، فرانسوی و اتریشی هستند.

این شراکت ها مربوط به کدام بخش از قطعات خودرو است؟

بخش قطعات ایمنی خودروهای داخلی که یکی از مهم ترین مطالبات مشتریان است، از جمله موضوعات این شراکت ها است که معتبرترین شرکت دنیا در زمینه تامین این قطعات به ایران خواهد آمد. با ورود این شرکت سطح ایمنی خودروهای داخلی بسیار بالا خواهد رفت. همچنین در زمینه قطعات تزیینی خودرو نیز مذاکرات به مرحله اجرایی رسیده است که به اعتقاد من بخش مهمی از اینها نتیجه سومین کنفرانس بین المللی خودرو و سخنان آقای رئیس جمهور در این کنفرانس است.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به موارد بالا، یکی از موانعی که بر سر راه اکثر صنایع کشورمان از جمله قطعه سازی و خودروسازی وجود دارد، نبود دانش و تکنولوژی روز دنیاست. این امر باعث می شود که این شرکت ها در تولیدات خود تنوع زیادی نداشته باشند. بنابراین انعقاد این گونه قراردادها در مرحله اول باید به ارتقای سطح دانش شرکت ها منجر شود.

تامین‌کنندگان قطعات خودرو، پس ازرسیدن به توافق هسته‌ای، ازنخستین گروه‌های صنعتی بودندکه رایزنی‌ها ومذاکرات خودراباشرکت‌های خارجی برای شراکت آغازکردند.نمایندگان قطعه‌سازان ایرانی درهمه سفرهای رئیس‌جمهور وهیات‌های رسمی ایران به کشورهای اروپایی حضورداشته وتفاهم‌نامه‌های زیادی هم پس ازاجرای برجام به امضارساندندکه ازجمله آنها امضای تفاهم‌نامه باانجمن‌های قطعه‌سازی هند،ایالت باواریای آلمان وترکیه بود.یکی ازانتقاداتی که به این روند واردشد،نبودبعداجرایی دراین امضاهابود.
نهایت‌نگر:

به گزارش روزنامه فرصت امروز:

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان می گوید که ۹ شرکت قطعه سازی ایرانی با شرکای اروپایی خود وارد فاز اجرایی شده اند. در ادامه روزنامه فرصت امروز با وی درباره تحولات صنعت قطعه سازی در پسابرجام گفت وگو کرده است.

یکی از نکات قوتی که مسئولان اجرایی دومین همایش بین المللی خودرو درباره آن سخن می گفتند، تفاهم نامه ها و مذاکرات قطعه سازان ایرانی با قطعه سازان مطرح خارجی در حاشیه این همایش بود، اکنون پس از گذشت یک ماه، طبعا باید دستاوردهای آن مشخص شده باشد. آیا خروجی ویژه ای از این مذاکرات صورت گرفته است؟

همزمان با این همایش، جلساتی تشکیل شد که در آن شرکت های خودروساز و قطعه ساز ایرانی با شرکت های همسان خارجی خود مذاکراتی داشتند. بخشی از این مذاکرات ادامه مذاکرات پیشین بود که نتایجش در زمان برگزاری کنفرانس و هفته های پس از آن اعلام شد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلساتی با مدیران ارشد شرکت های قطعه سازی و خودروسازی خارجی بر تولید قطعات محصولات در ایران تاکید کردند.

از سوی دیگر این کنفرانس آغازگر مذاکرات جدیدی نیز بود. در این کنفرانس انجمن های قطعه سازی انگلیس، فرانسه، ترکیه و هند نیز اعلام کردند که اعضای خودشان را برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب خواهند کرد. با توجه به صحبت های نافذ آقای رئیس جمهور که در آن به موضوع حمایت از سرمایه گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران اشاره شد، بسیاری از شرکت های خارجی با دلگرمی بیشتری در جلسات حضور پیدا کردند.

در آغاز سال جدید یک هیات ایرانی به اتریش سفر کرد که در این بین نمایندگانی از طرف قطعه سازان ایرانی حضور داشتند. دستاورد سفر اتریش چه بود؟

در این سفر انجمن قطعه سازان ایران با بزرگ ترین خوشه صنعتی اتریش توافق نامه امضا کردند و همچنین دو توافق نامه دیگر با اتاق های بازرگانی اتریش و ایالت سازنده قطعات خودروی اتریش به امضا رسید.

اهداف اصلی این توافق نامه ها چه بود؟

این توافق نامه ها بر همکاری مشترک میان شرکت های دو کشور تاکید دارد. ایجاد شرکت های مشترک برای پیگیری همکاری شرکت های ایرانی و اتریشی، برگزاری نمایشگاه های مشترک در ایران و اتریش و برنامه ریزی برای استفاده از بازارهای صادراتی دو کشور از دیگر اهداف این توافق نامه ها است.

هفته گذشته هیاتی اقتصادی از هند به ایران آمده بود، آیا قطعه سازان ایرانی نیز با این هیات مذاکره کرده اند؟

ما توافق نامه ای با قطعه سازان هندی امضا کرده ایم که در آن به استفاده از بازارهای مشترک و سرمایه گذاری مشترک میان این دو کشور در زمینه قطعه سازی از بندهای این توافق نامه بوده است که البته در چند هفته آینده هیات دیگری از هند برای پیگیری اجرایی شدن توافقات انجام شده به ایران خواهند آمد.

یکی از انتقادات جدی که به روند فعالیت قطعه سازان وارد می شود، این است که تاکنون قطعه سازان ایرانی صرفا به امضای توافق نامه اکتفا کرده و خروجی آنها قابل لمس نیست. به اعتقاد شما خروجی این توافق نامه ها چه زمانی مشاهده خواهد شد؟

بله، اکنون ما فعلا در مرحله امضای توافق نامه ها هستیم و برای ورود به روند اجرایی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذاریم. اگر قرار است ما کارخانه مشترکی را ایجاد کنیم، طبیعتا ابتدا باید توافق کنیم و بخش های همکاری و مسئولیت های هر طرف مشخص شود. این توافقات در مرحله اول روی کاغذ می آیند و سپس وارد فاز اجرایی می شوند. اکنون نمونه های زیادی را داریم که توافقات را انجام داده و وارد فاز اجرایی شده اند.

مثلا کدام توافقات؟
اگر اجازه بدهید من نام شرکت ها را نبرم تا زمانی که خود شرکت ها موضوع را مطرح کنند اما اکنون 9 شرکت قطعه سازی ایرانی با برندهای شناخته شده جهانی وارد فاز اجرایی شده اند.

نام شرکت های خارجی را می توانید بگویید؟

شرکت هایی که اکنون وارد فاز اجرایی با قطعه سازان ایرانی شده اند آلمانی، فرانسوی و اتریشی هستند.

این شراکت ها مربوط به کدام بخش از قطعات خودرو است؟

بخش قطعات ایمنی خودروهای داخلی که یکی از مهم ترین مطالبات مشتریان است، از جمله موضوعات این شراکت ها است که معتبرترین شرکت دنیا در زمینه تامین این قطعات به ایران خواهد آمد. با ورود این شرکت سطح ایمنی خودروهای داخلی بسیار بالا خواهد رفت. همچنین در زمینه قطعات تزیینی خودرو نیز مذاکرات به مرحله اجرایی رسیده است که به اعتقاد من بخش مهمی از اینها نتیجه سومین کنفرانس بین المللی خودرو و سخنان آقای رئیس جمهور در این کنفرانس است.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به موارد بالا، یکی از موانعی که بر سر راه اکثر صنایع کشورمان از جمله قطعه سازی و خودروسازی وجود دارد، نبود دانش و تکنولوژی روز دنیاست. این امر باعث می شود که این شرکت ها در تولیدات خود تنوع زیادی نداشته باشند. بنابراین انعقاد این گونه قراردادها در مرحله اول باید به ارتقای سطح دانش شرکت ها منجر شود.
1395/01/25
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333