رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

واگذاری ۵۰درصد سایپا کاشان به «سیتروئن» فرانسه
اهمیت : مهم

36

برنامه‌ریزی‌ها، از سرمایه‌گذاری سیتروئن در سایپای کاشان حکایت دارد، به‌طوری که براساس تازه‌ترین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان سایپا قرار است ۵۰درصد این شرکت به سیتروئن واگذار شودکه براین اساس، سایپاکاشان تبدیل به مرکزتولید خودروی سیتروئن در خاورمیانه، افریقا و هندخواهد شد ومحصولات تولیدی سایپا کاشان علاوه برفروش در داخل کشور به این کشورها نیزصادر خواهد شد. همچنین مقرر است سایپا کاشان به پارک صنعتی تولید خودرو تبدیل شده و خطوط تولیدی و مونتاژی موتور وقطعات اصلی دراین پارک صنعتی راه اندازی شوند.
گسترش صمت:

میزان سرمایه گذاری سیتروئن در سایپا کاشان برای خرید سهام، راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از ۳۰۰میلیون یورو خواهد بود. از دیگر توافق انجام شده گروه خودروسازی سایپا با پژو سیتروئن، همکاری رنو با این گروه خودروسازی در شرکت پارس خودرو در قالب شرکت رنو – پارس به صورت سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) خواهد بود که به سرعت توسعه می یابد، به طوری که دومین محصول این همکاری پس از رفع تحریم ها در تابستان امسال تولید خواهد شد. در سال جدید نیز بیش از ۸۰هزار خودرو در پارس خودرو، در قالب این سرمایه گذاری (جوینت ونچر)، تولید خواهد شد.

همچنین رنو قصد دارد علاوه بر سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) فعلی خود با گروه سایپا در شرکت رنو- پارس، سرمایه گذاری مستقیم در گروه خودروسازی را به انجام برساند که مذاکرات آن در حال پیگیری بوده و توافق های کلی حاصل شده است. این خبرها در دیدار و بازدید جمعی از فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری ها از خطوط تولید سایپا عنوان شد. در این دیدار بزرگان بازار سرمایه نشستی با مدیران ارشد مالی سایپا داشته و به گفت وگو پرداختند.

به گزارش سایپا نیوز، در ابتدای این دیدار حسن قره ئی، قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا ضمن معرفی توانمندی ها و ظرفیت های موجود در گروه سایپا به ارائه گزارشی از عملکرد این گروه در حوزه بازار سرمایه پرداخت و گفت: درباره انجام مشارکت با شرکت های خارجی، توافق سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیونی یورویی انجام شده است. وی با اشاره به همکاری خوبی که سایپا در گذشته با شرکت نیسان در ساخت محصولات متنوع داشته است، گفت: پارس خودرو در سال های متمادی، شریک استراتژیک نیسان است، به طوری که نیسان پاترول، خودروی محبوب ماکسیما، نیسان قشقایی و درنهایت خودروی فناوریک تیانا از محصولات تولیدی نیسان با پارس خودرو بوده و در حال مذاکره با این شرکت برای تولید محصولات جدید در پارس خودرو نیز هستیم.

قره ئی افزود: سایپا محصولات متنوعی را با شرکت کیا تولید کرده است و هم اکنون نیز در حال تولید محصول سراتو با این شرکت است و در همین حال مذاکرات با کیا درخصوص توسعه همکاری با رویکرد جدید در حال پیگیری است. قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه سایپا با اشاره به سیاست توسعه محصول این گروه گفت: براساس استراتژی کلان سایپا که در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴۰ صنعت خودرو است، در نظر داریم، ۵۰درصد تولیدات آینده را با نشان(برند) سایپا و ۵۰درصد تولید را نیز به صورت مشترک با شرکای خارجی انجام دهیم. وی افزود: درباره تولید با نشان(برند) سایپا علاوه بر بهره گیری از دو پلتفرم ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰، دو پلتفرم مدرن sp۰ و sp۱ در حال توسعه هستند و قرار است در نیمه دوم سال ۹۶ خودروهای جدید براساس این یکی از این پلتفرم ها تولید و درنهایت به بازار ارائه شود.

قره ئی یادآور شد: با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته سهم سایپا بازار ۲/۸درصد افزایش یافته و هدف گذاری رشد ۵درصدی افزایش سهم بازار برای سال ۹۵ انجام شده است. در ادامه علیرضا بادکوبه، عضو موظف هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و قائم مقام مدیرعامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا در زمینه افزایش سرمایه این گروه خودروسازی گفت: در نیمه دوم سال ۹۴ پروژه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا کلید خورد که براساس آن سرمایه شرکت سایپا از هزار و ۷۴۴میلیارد تومان به ۳هزار و ۹۲۷میلیارد تومان، شرکت زامیاد با افزایش سرمایه ۱۲۵درصدی، از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۵۵۳ میلیارد تومان رسید، در شرکت رایان سایپا افزایش سرمایه ۱۱۰درصدی در دست اقدام است و سرمایه آن از ۲۴۰میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین بنا داریم تا پایان سال، سرمایه این شرکت را تا هزار میلیارد تومان افزایش دهیم. در همین راستا در شرکت های سایپا آذین افزایش سرمایه ۱۱۲میلیارد تومانی، پارس خودرو افزایش سرمایه ۱۶۰۰میلیارد تومانی، سازه گستر افزایش سرمایه ۶۹۹میلیارد تومانی، مگاموتور افزایش سرمایه ۳۶۵میلیارد تومانی و سایپادیزل ۷۵۶میلیارد تومانی خواهیم داشت.

عضو موظف هیات مدیره سایپا گفت: اصلاح ساختار همه شرکت های گروه سایپا انجام شده و به احتمال زیاد تا پایان اردیبهشت سال ۹۵ نهایی خواهد شد. همچنین اصلاح ساختار شرکت سایپا و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، در ۲۶ اسفند ۹۴ به اتمام رسید. وی اظهار کرد: این گروه توانسته در مدت ۳۸ روز ساختار مالی ۱۷ شرکت زیرمجموعه خود را از طریق افزایش سرمایه و استفاده از معافیت مالیاتی اصلاح کند.

این اقدام در حالی انجام شد که ثبت افزایش سرمایه یادشده تا ۲۶ اسفند به اتمام رسید و همه این شرکت ها گواهی ثبت خود را دریافت کردند. عضو موظف هیات مدیره سایپا در ادامه با بیان اینکه پارس خودرو از محل مطالبات و آورده سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد، کاهش هزینه های مالی و مدیریت خرید را از استراتژی های اصلی سایپا اعلام کرد و گفت: مانده تسهیلات سایپا از بانک ها و موسسات مالی، حدود ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نرخ موثر بهره آن ۳۰ درصد است که این موضوع منجر به هزینه مالی ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای گروه سایپا شده است.

وی افزود: همچنین شرکت سایپا برنامه انتشار هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی و اجاره برای تامین مالی از طریق بورس را در سال۹۵ در دستور کار قرار داده که بدین وسیله هزینه های مالی به ازای هر دستگاه کاهش می یابد. بادکوبه افزود: گروه سایپا ۱۳هزار میلیارد تومان خرید داخلی و خارجی دارد که در نظر داریم با مدیریت هزینه ها از طریق دریافت تخفیف های خرید، تجمیع خرید؛ استفاده از منابع فروشندگان و سایر روش های ممکن هزینه های خرید را کاهش دهیم. عضو موظف هیات مدیره سایپا فروش ۸۰۰میلیارد دارایی مازاد را به عنوان یکی دیگر از اقدامات کلیدی گروه سایپا برای دستیابی به اهداف سودآوری گروه سایپا عنوان کرد.

در ادامه ناصر آخوندی، قائم مقام مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها ضمن اشاره به شرایط خوبی که سایپا در چند ماه اخیر در بازار سرمایه ایجاد کرده است، گفت: در این باره سعی شده ارائه اطلاعات بر اساس واقعیت ها باشد تا کارگزاران که امین مردم هستند بتوانند بر اساس شفافیت موجود به راهنمایی مردم بپردازند، در این صورت بنا بر تعامل، همزبانی و همدلی قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم با تعامل و یکدلی با فعالان بازار سرمایه آثار مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

قائم مقام مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها در ادامه افزود: تصمیم جدی بر مدیریت و کاهش هزینه های سایپا است. همچنین با کاهش نرخ بهره تسهیلات به ۲۲درصد، تامین مالی از منابع خارجی (یوزانس) با در نظر گرفتن ریسک نرخ ارز و کاهش هزینه های مالی به طور قطع اتفاق های خوبی در زمینه تامین مالی سال ۹۵ رخ خواهد داد. آخوندی پیش بینی کرد سایپا به جایگاهی برسد که هیچ یک از سهامداران تمایل به عرضه سهام خود در بازار نداشته باشند چراکه این شرکت در سال ۹۵ با کاهش هزینه، افزایش تولید و روش های نوین تامین مالی با سودآوری عملیاتی همراه خواهد بود. همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را شاهد خواهیم بود.

سایپا با مدیریت اقتصادی و براساس برنامه پیش می رود. علاوه بر این شرکت سایپا قصد دارد تعدادی از دارایی های مازاد خود را به فروش برساند. قائم مقام مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها درباره ظرفیت گروه سایپا و علاقه مندی شرکت های خارجی به مشارکت با سایپا گفت: ظرفیت اصلی سایپا نیروی انسانی ماهر و خطوط تولید مدرن است که می تواند منجر به تبدیل شدن سایپا به عنوان هاب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه، هند و افریقا برای خودروسازان بین المللی شود.

سید مهدی آستانی مدیرعامل سرمایه گذاری سایپا در رابطه با افزایش سرمایه شرکت و زمان آن گفت: این افزایش سرمایه به طور قطع قبل از مجمع عمومی سالانه امسال در ۲ مرحله اتفاق می افتد که از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی بوده و تا پایان اردیبهشت به مرحله عمل خواهد رسید. درباره زمین پلاسکو هم اقدامات موثری انجام شده و در صورت نهایی شدن آن از طریق کدال اعلام خواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نماد ، مثبت خواهد بود.

برنامه‌ریزی‌ها، از سرمایه‌گذاری سیتروئن در سایپای کاشان حکایت دارد، به‌طوری که براساس تازه‌ترین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان سایپا قرار است ۵۰درصد این شرکت به سیتروئن واگذار شودکه براین اساس، سایپاکاشان تبدیل به مرکزتولید خودروی سیتروئن در خاورمیانه، افریقا و هندخواهد شد ومحصولات تولیدی سایپا کاشان علاوه برفروش در داخل کشور به این کشورها نیزصادر خواهد شد. همچنین مقرر است سایپا کاشان به پارک صنعتی تولید خودرو تبدیل شده و خطوط تولیدی و مونتاژی موتور وقطعات اصلی دراین پارک صنعتی راه اندازی شوند.
گسترش صمت:

میزان سرمایه گذاری سیتروئن در سایپا کاشان برای خرید سهام، راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از ۳۰۰میلیون یورو خواهد بود. از دیگر توافق انجام شده گروه خودروسازی سایپا با پژو سیتروئن، همکاری رنو با این گروه خودروسازی در شرکت پارس خودرو در قالب شرکت رنو – پارس به صورت سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) خواهد بود که به سرعت توسعه می یابد، به طوری که دومین محصول این همکاری پس از رفع تحریم ها در تابستان امسال تولید خواهد شد. در سال جدید نیز بیش از ۸۰هزار خودرو در پارس خودرو، در قالب این سرمایه گذاری (جوینت ونچر)، تولید خواهد شد.

همچنین رنو قصد دارد علاوه بر سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) فعلی خود با گروه سایپا در شرکت رنو- پارس، سرمایه گذاری مستقیم در گروه خودروسازی را به انجام برساند که مذاکرات آن در حال پیگیری بوده و توافق های کلی حاصل شده است. این خبرها در دیدار و بازدید جمعی از فعالان بازار سرمایه و مدیران کارگزاری ها از خطوط تولید سایپا عنوان شد. در این دیدار بزرگان بازار سرمایه نشستی با مدیران ارشد مالی سایپا داشته و به گفت وگو پرداختند.

به گزارش سایپا نیوز، در ابتدای این دیدار حسن قره ئی، قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه خودروسازی سایپا ضمن معرفی توانمندی ها و ظرفیت های موجود در گروه سایپا به ارائه گزارشی از عملکرد این گروه در حوزه بازار سرمایه پرداخت و گفت: درباره انجام مشارکت با شرکت های خارجی، توافق سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیونی یورویی انجام شده است. وی با اشاره به همکاری خوبی که سایپا در گذشته با شرکت نیسان در ساخت محصولات متنوع داشته است، گفت: پارس خودرو در سال های متمادی، شریک استراتژیک نیسان است، به طوری که نیسان پاترول، خودروی محبوب ماکسیما، نیسان قشقایی و درنهایت خودروی فناوریک تیانا از محصولات تولیدی نیسان با پارس خودرو بوده و در حال مذاکره با این شرکت برای تولید محصولات جدید در پارس خودرو نیز هستیم.

قره ئی افزود: سایپا محصولات متنوعی را با شرکت کیا تولید کرده است و هم اکنون نیز در حال تولید محصول سراتو با این شرکت است و در همین حال مذاکرات با کیا درخصوص توسعه همکاری با رویکرد جدید در حال پیگیری است. قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک گروه سایپا با اشاره به سیاست توسعه محصول این گروه گفت: براساس استراتژی کلان سایپا که در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴۰ صنعت خودرو است، در نظر داریم، ۵۰درصد تولیدات آینده را با نشان(برند) سایپا و ۵۰درصد تولید را نیز به صورت مشترک با شرکای خارجی انجام دهیم. وی افزود: درباره تولید با نشان(برند) سایپا علاوه بر بهره گیری از دو پلتفرم ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰، دو پلتفرم مدرن sp۰ و sp۱ در حال توسعه هستند و قرار است در نیمه دوم سال ۹۶ خودروهای جدید براساس این یکی از این پلتفرم ها تولید و درنهایت به بازار ارائه شود.

قره ئی یادآور شد: با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته سهم سایپا بازار ۲/۸درصد افزایش یافته و هدف گذاری رشد ۵درصدی افزایش سهم بازار برای سال ۹۵ انجام شده است. در ادامه علیرضا بادکوبه، عضو موظف هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و قائم مقام مدیرعامل در امور مالی و اقتصادی شرکت سایپا در زمینه افزایش سرمایه این گروه خودروسازی گفت: در نیمه دوم سال ۹۴ پروژه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا کلید خورد که براساس آن سرمایه شرکت سایپا از هزار و ۷۴۴میلیارد تومان به ۳هزار و ۹۲۷میلیارد تومان، شرکت زامیاد با افزایش سرمایه ۱۲۵درصدی، از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۵۵۳ میلیارد تومان رسید، در شرکت رایان سایپا افزایش سرمایه ۱۱۰درصدی در دست اقدام است و سرمایه آن از ۲۴۰میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین بنا داریم تا پایان سال، سرمایه این شرکت را تا هزار میلیارد تومان افزایش دهیم. در همین راستا در شرکت های سایپا آذین افزایش سرمایه ۱۱۲میلیارد تومانی، پارس خودرو افزایش سرمایه ۱۶۰۰میلیارد تومانی، سازه گستر افزایش سرمایه ۶۹۹میلیارد تومانی، مگاموتور افزایش سرمایه ۳۶۵میلیارد تومانی و سایپادیزل ۷۵۶میلیارد تومانی خواهیم داشت.

عضو موظف هیات مدیره سایپا گفت: اصلاح ساختار همه شرکت های گروه سایپا انجام شده و به احتمال زیاد تا پایان اردیبهشت سال ۹۵ نهایی خواهد شد. همچنین اصلاح ساختار شرکت سایپا و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، در ۲۶ اسفند ۹۴ به اتمام رسید. وی اظهار کرد: این گروه توانسته در مدت ۳۸ روز ساختار مالی ۱۷ شرکت زیرمجموعه خود را از طریق افزایش سرمایه و استفاده از معافیت مالیاتی اصلاح کند.

این اقدام در حالی انجام شد که ثبت افزایش سرمایه یادشده تا ۲۶ اسفند به اتمام رسید و همه این شرکت ها گواهی ثبت خود را دریافت کردند. عضو موظف هیات مدیره سایپا در ادامه با بیان اینکه پارس خودرو از محل مطالبات و آورده سهامداران، اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد، کاهش هزینه های مالی و مدیریت خرید را از استراتژی های اصلی سایپا اعلام کرد و گفت: مانده تسهیلات سایپا از بانک ها و موسسات مالی، حدود ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نرخ موثر بهره آن ۳۰ درصد است که این موضوع منجر به هزینه مالی ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای گروه سایپا شده است.

وی افزود: همچنین شرکت سایپا برنامه انتشار هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی و اجاره برای تامین مالی از طریق بورس را در سال۹۵ در دستور کار قرار داده که بدین وسیله هزینه های مالی به ازای هر دستگاه کاهش می یابد. بادکوبه افزود: گروه سایپا ۱۳هزار میلیارد تومان خرید داخلی و خارجی دارد که در نظر داریم با مدیریت هزینه ها از طریق دریافت تخفیف های خرید، تجمیع خرید؛ استفاده از منابع فروشندگان و سایر روش های ممکن هزینه های خرید را کاهش دهیم. عضو موظف هیات مدیره سایپا فروش ۸۰۰میلیارد دارایی مازاد را به عنوان یکی دیگر از اقدامات کلیدی گروه سایپا برای دستیابی به اهداف سودآوری گروه سایپا عنوان کرد.

در ادامه ناصر آخوندی، قائم مقام مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها ضمن اشاره به شرایط خوبی که سایپا در چند ماه اخیر در بازار سرمایه ایجاد کرده است، گفت: در این باره سعی شده ارائه اطلاعات بر اساس واقعیت ها باشد تا کارگزاران که امین مردم هستند بتوانند بر اساس شفافیت موجود به راهنمایی مردم بپردازند، در این صورت بنا بر تعامل، همزبانی و همدلی قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم با تعامل و یکدلی با فعالان بازار سرمایه آثار مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

قائم مقام مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها در ادامه افزود: تصمیم جدی بر مدیریت و کاهش هزینه های سایپا است. همچنین با کاهش نرخ بهره تسهیلات به ۲۲درصد، تامین مالی از منابع خارجی (یوزانس) با در نظر گرفتن ریسک نرخ ارز و کاهش هزینه های مالی به طور قطع اتفاق های خوبی در زمینه تامین مالی سال ۹۵ رخ خواهد داد. آخوندی پیش بینی کرد سایپا به جایگاهی برسد که هیچ یک از سهامداران تمایل به عرضه سهام خود در بازار نداشته باشند چراکه این شرکت در سال ۹۵ با کاهش هزینه، افزایش تولید و روش های نوین تامین مالی با سودآوری عملیاتی همراه خواهد بود. همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را شاهد خواهیم بود.

سایپا با مدیریت اقتصادی و براساس برنامه پیش می رود. علاوه بر این شرکت سایپا قصد دارد تعدادی از دارایی های مازاد خود را به فروش برساند. قائم مقام مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ها درباره ظرفیت گروه سایپا و علاقه مندی شرکت های خارجی به مشارکت با سایپا گفت: ظرفیت اصلی سایپا نیروی انسانی ماهر و خطوط تولید مدرن است که می تواند منجر به تبدیل شدن سایپا به عنوان هاب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه، هند و افریقا برای خودروسازان بین المللی شود.

سید مهدی آستانی مدیرعامل سرمایه گذاری سایپا در رابطه با افزایش سرمایه شرکت و زمان آن گفت: این افزایش سرمایه به طور قطع قبل از مجمع عمومی سالانه امسال در ۲ مرحله اتفاق می افتد که از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی بوده و تا پایان اردیبهشت به مرحله عمل خواهد رسید. درباره زمین پلاسکو هم اقدامات موثری انجام شده و در صورت نهایی شدن آن از طریق کدال اعلام خواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نماد ، مثبت خواهد بود.
1395/01/23
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333