رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

خرید خودرو با پول مجازی
اهمیت : مهم

26

برای تحریک بازار خرید و فروش خودرو فرشته‌های نجات مختلفی وجود دارد که برخی از آنها ابتکاری و برخی استفاده از تجربه خودروسازان خارجی است. هنگامی‌که سخن از ایجاد انگیزش در بازار خرید خودرو به میان می‌آید بحث تمرکز بر فروش لیزینگی، فروش اقساطی و حمایت‌های دولتی مطرح می‌شود اما در این بین یک روش رایج در دنیا از قلم می‌افتد؛ روشی که آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، بر آن تاکید دارد و پس از طرح آن در جمع‌های تخصصی خودرو بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
گسترش صمت:

«فروش خودرو از طریق کارت های اعتباری» موضوعی است که در ایران مغفول مانده و محبی نژاد آن را یکی از راهکاری موثر برای خروج از رکود می داند. پس از طرح این مسئله، صمت با این کارشناس صنعت خودرو به گفت وگو نشست تا از جزییات این روش آگاهی یابد. آنچه در ادامه می خوانید، نتیجه این گفت وگو است:

در حال حاضر تمام بانک های کشور کارت های اعتباری خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند. آیا منظور شما از تحریک بازار و افزایش قدرت خرید مردم با کارت های اعتباری بانکی، کارت های موجود در کشور است؟
بیش از ۹۵ درصد کارت های اعتباری مورد استفاده در کشور، غیراعتباری (دبیت کارت) است و میزان اعتبار آن همان پول نقدی است که در حساب دارنده کارت وجود دارد. برای رونق بازار کالاهای بادوام مانند خودرو باید از «کردیت کارت»ها استفاده کرد. این کارت ها براساس اعتبار مشتری نزد بانک تهیه می شود و در کشورهای رده چندم دنیا (کشورهای جهان سوم) نیز مورداستفاده قرار می گیرند. در کشورهایی که از کارت های اعتباری استفاده می شود به نوعی پول مجازی در جریان معامله ها قرار می گیرد.

پول مجازی به چه معناست؟
پول مجازی به این معناست که اعتبار مشتری به جای پول مطرح است و بانک بر پایه قرارداد با مشتری به توافق هایی می رسد که یکی از آنها، دریافت نکردن سود تسهیلات از مشتری است. در معامله هایی که با کارت های اعتباری انجام می شود فروشنده برای دریافت پول اقساطی که با مشتری به توافق می رسد این آرامش خاطر را دارد که پول از طریق بانک به حسابش واریز خواهد شد.

گاهی امکان دارد بانک پول را در اختیار مشتری قرار دهد که در این صورت سود مشارکت برای اقساط درنظر می گیرد. کارت های اعتباری قدرت خرید مردم را به شدت افزایش می دهد و میزان اعتبار و خوش حسابی مشتری، ضامن دریافت کارت بانکی است و به طور قطع مشتریانی که اعتباری نداشته باشند، از دریافت این کارت ها محروم خواهند شد. به مشتریان خوش حساب نیز بین ۲ تا ۵۰ برابر درآمد ماهانه شان اعتبار تعلق می گیرد. بنابراین کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی، تولیدات صنعتی، خودرو و... به صورت اقساطی و با خرج کردن اعتبار مردم به راحتی می تواند نیازهای آنها را برطرف سازد. بنابراین علاوه بر بالا رفتن رفاه عمومی و اجتماعی مردم، صنایع داخلی نیز تحریک شده و کارخانه ها به تولید می پردازند.

این کارت ها تنها مصرف داخلی دارد یا می توان از آن در معامله های بین المللی نیز استفاده کرد؟
امکان صدور کارت های اعتباری بانکی به دو روش وجود دارد. در یک روش می توان این کارت ها را به صورت بین المللی صادر کرد که «مستر کارت» و «ویزا کارت» نمونه ای از آن است. این دو کارت مانند شبکه شتاب داخلی، به شبکه ای جهانی متصل هستند.

در روش دیگر کارت های اعتباری برای استفاده در داخل یک کشور تهیه می شود. این کارت ها با ارز همان کشور کار می کند. در داخل کشور این امکان وجود دارد که به راحتی در کوتاه ترین زمان این کارت های اعتباری در اختیار مشتریان قرار بگیرد که جای آن در نظام نوین بانکی خالی است. یکی از مهم ترین عوامل رونق اقتصادی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه کارت های اعتباری (کردیت کارت) است. این کارت ها باعث می شوند خرید و فروش کالا، افزایش تقاضا و گردش پول به جریان بیفتد. اگر نظام نوین بانکداری در کشور اتفاق بیفتد و فضایی رقابتی بین بانک ها به وجود آید، به طور یقین کارت های اعتباری نخستین گزینه برای انتخاب بانک ها خواهد بود.

از آنجایی که خودروسازان در فروش اقساطی خودرو، سود مشارکت دریافت می کنند آیا حاضر به تمکین از فروش خودرو با کارت های اعتباری خواهند بود؟
برای پاسخ به این پرسش و دریافت سود مشارکت ابتدا به فروش لیزینگی اشاره می کنیم. در فروش لیزینگی که از طریق برخی شرکت ها یا خودروساز انجام می شود، توافقی بین خودروساز و بانک انجام می شود که براساس آن اگر خودروساز بخواهد وجه حاصل از فروش خودرو را به صورت اقساطی دریافت کند، بانک بهره مالی نخواهد گرفت اما اگر خودروساز خواهان دریافت پول نقد باشد، بانک ناگزیر است به مشتری اعتبار دهد بنابراین براساس نرخ تورم، از مشتری سود دریافت می کند.

اگر خرید و فروش اعتبار در ایران مانند دیگر کشورها میسر شود، این اعتبار قابل انتقال است و در بخش خودرو می تواند برای رونق بخشی و کاهش هزینه ها قطعه سازان اثرگذار باشد. در حال حاضر خودروسازان با قطعه سازان توافق کرده اند که بدهی های خود را در ۴ماه پرداخت کنند. اگر خودروساز بتواند این اعتبار را از مشتری دریافت و به قطعه ساز منتقل کند، براساس اقساطی که بانک به طور قطع پرداخت می کند و این پول به دست قطعه ساز برسد، دیگر سود بانکی معنا ندارد بنابراین در کاهش قیمت خودرو بسیار اثرگذار خواهد بود.

هنگامی که زنجیره تامین خودروسازی به جای پول از این اعتبار بدون دخالت خودروساز استفاده کند، سود بانکی به حداقل می رسد زیرا دیگر بدهی خودروسازان به قطعه سازان به تعویق نمی افتد و هزینه های آنها کاهش پیدا می کند. از آنجایی که دولت تصمیم دارد در سال ۹۵ به رکود اقتصادی پایان دهد، استفاده از کارت های اعتباری دولت را در رسیدن به این مهم یاری می رساند زیرا قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند و به دنبال آن اقتصاد رونق می یابد.

از آنجایی که در خرید با کارت های اعتباری فروشنده با بانک طرف حساب خواهد بود و بانک به عنوان واسطه فروشنده و خریدار عمل می کند، بانک چگونه می تواند از تضمین های مناسب برای سنجش اعتبار مشتریان استفاده کند؟
این امر از طریق بانک مرکزی انجام می شود. در حال حاضر تمام نظام های ثبت احوال و مراودات اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت متمرکز و با شماره ملی انجام می شود و بر اساس این شماره تعامل های اقتصادی یک شخص قابل ردیابی است. بنابراین اگر بانک مرکزی تدبیر کافی به خرج دهد، این امکان وجود دارد که با شماره ملی و کد اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی می تواند افراد بدحساب را شناسایی
کند. اگر شخصی برای مثال تسهیلاتی دریافت کند و چند قسط آن را نپردازد، این موضوع در سیستم بانکی روی شماره ملی شخص درج می شود و دیگر نمی تواند از این خدمات عمومی بانکی استفاده کند.
در این شرایط افراد ترجیح می دهند در امور بانکی خود نیز خوش حساب باشند. موضوع اعتبارسنجی مشتری هنوز در بسیاری از بانک های کشور تعریف نشده است و ضرورتی ندارد که مشتری کارمند بانک یا وثیقه باشد. اگر مشتری کسب اعتبار کرده باشد و مشتری کم ریسکی به حساب آید، به راحتی می تواند از تسهیلات اعتبار خود استفاده کند. هنگامی که امکاناتی وجود دارد و استمرار استفاده از آن برای مشتری بانک مفید باشد، به طور قطع اعتبار خود را زیر سوال نمی برد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به موارد بالا به نظر می رسد که فروش خودرو به روش فوق بیشتر به نفع قطعه سازان باشد و مطالبات آن ها از خودروسازان را کاهش دهد.

برای تحریک بازار خرید و فروش خودرو فرشته‌های نجات مختلفی وجود دارد که برخی از آنها ابتکاری و برخی استفاده از تجربه خودروسازان خارجی است. هنگامی‌که سخن از ایجاد انگیزش در بازار خرید خودرو به میان می‌آید بحث تمرکز بر فروش لیزینگی، فروش اقساطی و حمایت‌های دولتی مطرح می‌شود اما در این بین یک روش رایج در دنیا از قلم می‌افتد؛ روشی که آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، بر آن تاکید دارد و پس از طرح آن در جمع‌های تخصصی خودرو بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
گسترش صمت:

«فروش خودرو از طریق کارت های اعتباری» موضوعی است که در ایران مغفول مانده و محبی نژاد آن را یکی از راهکاری موثر برای خروج از رکود می داند. پس از طرح این مسئله، صمت با این کارشناس صنعت خودرو به گفت وگو نشست تا از جزییات این روش آگاهی یابد. آنچه در ادامه می خوانید، نتیجه این گفت وگو است:

در حال حاضر تمام بانک های کشور کارت های اعتباری خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند. آیا منظور شما از تحریک بازار و افزایش قدرت خرید مردم با کارت های اعتباری بانکی، کارت های موجود در کشور است؟
بیش از ۹۵ درصد کارت های اعتباری مورد استفاده در کشور، غیراعتباری (دبیت کارت) است و میزان اعتبار آن همان پول نقدی است که در حساب دارنده کارت وجود دارد. برای رونق بازار کالاهای بادوام مانند خودرو باید از «کردیت کارت»ها استفاده کرد. این کارت ها براساس اعتبار مشتری نزد بانک تهیه می شود و در کشورهای رده چندم دنیا (کشورهای جهان سوم) نیز مورداستفاده قرار می گیرند. در کشورهایی که از کارت های اعتباری استفاده می شود به نوعی پول مجازی در جریان معامله ها قرار می گیرد.

پول مجازی به چه معناست؟
پول مجازی به این معناست که اعتبار مشتری به جای پول مطرح است و بانک بر پایه قرارداد با مشتری به توافق هایی می رسد که یکی از آنها، دریافت نکردن سود تسهیلات از مشتری است. در معامله هایی که با کارت های اعتباری انجام می شود فروشنده برای دریافت پول اقساطی که با مشتری به توافق می رسد این آرامش خاطر را دارد که پول از طریق بانک به حسابش واریز خواهد شد.

گاهی امکان دارد بانک پول را در اختیار مشتری قرار دهد که در این صورت سود مشارکت برای اقساط درنظر می گیرد. کارت های اعتباری قدرت خرید مردم را به شدت افزایش می دهد و میزان اعتبار و خوش حسابی مشتری، ضامن دریافت کارت بانکی است و به طور قطع مشتریانی که اعتباری نداشته باشند، از دریافت این کارت ها محروم خواهند شد. به مشتریان خوش حساب نیز بین ۲ تا ۵۰ برابر درآمد ماهانه شان اعتبار تعلق می گیرد. بنابراین کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی، تولیدات صنعتی، خودرو و... به صورت اقساطی و با خرج کردن اعتبار مردم به راحتی می تواند نیازهای آنها را برطرف سازد. بنابراین علاوه بر بالا رفتن رفاه عمومی و اجتماعی مردم، صنایع داخلی نیز تحریک شده و کارخانه ها به تولید می پردازند.

این کارت ها تنها مصرف داخلی دارد یا می توان از آن در معامله های بین المللی نیز استفاده کرد؟
امکان صدور کارت های اعتباری بانکی به دو روش وجود دارد. در یک روش می توان این کارت ها را به صورت بین المللی صادر کرد که «مستر کارت» و «ویزا کارت» نمونه ای از آن است. این دو کارت مانند شبکه شتاب داخلی، به شبکه ای جهانی متصل هستند.

در روش دیگر کارت های اعتباری برای استفاده در داخل یک کشور تهیه می شود. این کارت ها با ارز همان کشور کار می کند. در داخل کشور این امکان وجود دارد که به راحتی در کوتاه ترین زمان این کارت های اعتباری در اختیار مشتریان قرار بگیرد که جای آن در نظام نوین بانکی خالی است. یکی از مهم ترین عوامل رونق اقتصادی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه کارت های اعتباری (کردیت کارت) است. این کارت ها باعث می شوند خرید و فروش کالا، افزایش تقاضا و گردش پول به جریان بیفتد. اگر نظام نوین بانکداری در کشور اتفاق بیفتد و فضایی رقابتی بین بانک ها به وجود آید، به طور یقین کارت های اعتباری نخستین گزینه برای انتخاب بانک ها خواهد بود.

از آنجایی که خودروسازان در فروش اقساطی خودرو، سود مشارکت دریافت می کنند آیا حاضر به تمکین از فروش خودرو با کارت های اعتباری خواهند بود؟
برای پاسخ به این پرسش و دریافت سود مشارکت ابتدا به فروش لیزینگی اشاره می کنیم. در فروش لیزینگی که از طریق برخی شرکت ها یا خودروساز انجام می شود، توافقی بین خودروساز و بانک انجام می شود که براساس آن اگر خودروساز بخواهد وجه حاصل از فروش خودرو را به صورت اقساطی دریافت کند، بانک بهره مالی نخواهد گرفت اما اگر خودروساز خواهان دریافت پول نقد باشد، بانک ناگزیر است به مشتری اعتبار دهد بنابراین براساس نرخ تورم، از مشتری سود دریافت می کند.

اگر خرید و فروش اعتبار در ایران مانند دیگر کشورها میسر شود، این اعتبار قابل انتقال است و در بخش خودرو می تواند برای رونق بخشی و کاهش هزینه ها قطعه سازان اثرگذار باشد. در حال حاضر خودروسازان با قطعه سازان توافق کرده اند که بدهی های خود را در ۴ماه پرداخت کنند. اگر خودروساز بتواند این اعتبار را از مشتری دریافت و به قطعه ساز منتقل کند، براساس اقساطی که بانک به طور قطع پرداخت می کند و این پول به دست قطعه ساز برسد، دیگر سود بانکی معنا ندارد بنابراین در کاهش قیمت خودرو بسیار اثرگذار خواهد بود.

هنگامی که زنجیره تامین خودروسازی به جای پول از این اعتبار بدون دخالت خودروساز استفاده کند، سود بانکی به حداقل می رسد زیرا دیگر بدهی خودروسازان به قطعه سازان به تعویق نمی افتد و هزینه های آنها کاهش پیدا می کند. از آنجایی که دولت تصمیم دارد در سال ۹۵ به رکود اقتصادی پایان دهد، استفاده از کارت های اعتباری دولت را در رسیدن به این مهم یاری می رساند زیرا قدرت خرید مردم افزایش پیدا می کند و به دنبال آن اقتصاد رونق می یابد.

از آنجایی که در خرید با کارت های اعتباری فروشنده با بانک طرف حساب خواهد بود و بانک به عنوان واسطه فروشنده و خریدار عمل می کند، بانک چگونه می تواند از تضمین های مناسب برای سنجش اعتبار مشتریان استفاده کند؟
این امر از طریق بانک مرکزی انجام می شود. در حال حاضر تمام نظام های ثبت احوال و مراودات اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت متمرکز و با شماره ملی انجام می شود و بر اساس این شماره تعامل های اقتصادی یک شخص قابل ردیابی است. بنابراین اگر بانک مرکزی تدبیر کافی به خرج دهد، این امکان وجود دارد که با شماره ملی و کد اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی می تواند افراد بدحساب را شناسایی
کند. اگر شخصی برای مثال تسهیلاتی دریافت کند و چند قسط آن را نپردازد، این موضوع در سیستم بانکی روی شماره ملی شخص درج می شود و دیگر نمی تواند از این خدمات عمومی بانکی استفاده کند.
در این شرایط افراد ترجیح می دهند در امور بانکی خود نیز خوش حساب باشند. موضوع اعتبارسنجی مشتری هنوز در بسیاری از بانک های کشور تعریف نشده است و ضرورتی ندارد که مشتری کارمند بانک یا وثیقه باشد. اگر مشتری کسب اعتبار کرده باشد و مشتری کم ریسکی به حساب آید، به راحتی می تواند از تسهیلات اعتبار خود استفاده کند. هنگامی که امکاناتی وجود دارد و استمرار استفاده از آن برای مشتری بانک مفید باشد، به طور قطع اعتبار خود را زیر سوال نمی برد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به موارد بالا به نظر می رسد که فروش خودرو به روش فوق بیشتر به نفع قطعه سازان باشد و مطالبات آن ها از خودروسازان را کاهش دهد.
1395/01/22
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333