رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

پوشش مسیر قاره‌ای توسط قطارهای ایرانی
اهمیت : مهم

13

به گزارش اکونومیست، تا ماه آپریل، یعنی زمانی که اولین خط راه آهن به سوی قزاقستان باز خواهد شد، زمان رسیدن محموله‌های ایرانی به چین (بزرگترین شریک تجاری ایران) به هشت روز خواهد رسید که یک ماه از مسیر دریایی رسیدن محموله‌ها را خواهد کاست.
نهایت‌نگر:

مسیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلیومتری از شرق چین به سمت قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان قبل از گشایش مسیر قطار چین به تهران بسیار کند بود. اما پس از رسیدن اولین قطار از چین به تهران پس از ۱۴ روز مقامات ایرانی اعلام کرده اند که ایران در حال تبدیل شدن به قطب اصلی میان شرق و غرب آسیا است.

تا ماه آپریل، یعنی زمانی که اولین خط راه آهن به سوی قزاقستان باز خواهد شد، زمان رسیدن محموله های ایرانی به چین (بزرگترین شریک تجاری ایران) به هشت روز خواهد رسید که یک ماه از مسیر دریایی رسیدن محموله ها را خواهد کاست.

با اتصال این راه از طریق ترکیه به اروپا، این خط جایگزینی مناسب برای کانال سوئز خواهد بود تا محموله های ایرانی و چینی به اروپا منتقل گردند. رئیس جمهور ایران حسن روحانی گفته است که با بازگشایی این خط ایرانیان دیگر محدود به بازارهای محلی نخواهند بود و به بازار اتحادیه اروپا نیز راه خواهند یافت.

سایر خط های راه آهن نیز در راه اند! عباس آخوندی اعلام کرده است که ظرف شش ماه آتی خط راه آهن به سمت معادن افغانستان، خط حمل و نقل چابهار با گذر از پاکستان بازگشایی خواهد شد. طی دو سال آتی، ایران پلی بر روی رودخانه شط العرب عراق احداث خواهد کرد. راه های جدید به سمت آذربایجان، روسیه و آسیای مرکزی گشوده خواهد شد. ایران همچنین قصد دارد خط راه آهن داخلی را طی یک دهه آتی دوبرابر کند و قطارهای پرسرعت با خطوط برقی را جایگزین نماید. با تکمیل این پروژه سفر ۴۲۰ کیلومتری به سمت اصفهان تنها ۹۰ دقیقه و سفر ۹۲۰ کیلومتری به سمت مشهد تنها ۶ ساعت زمان خواهد برد.

پوشش مسیر قاره ای توسط قطارهای ایرانی

به نظر می رسد ایران تمایل بیشتری به چشم انداز صنعت حمل و نقل دارد تا قراردادهای خارجی در میادین نفتی. دولت برای تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی صنعت حمل و نقل معافیت ده ساله مالیاتی را نیز در نظر گرفته است.

اما از مشکلات این پیش روی این صنعت، مشکلات تأمین مالی است. آخوندی تمایل دارد مبلغ ۲۸ میلیارد دلار بر روی راه آهن، ۲۰ میلیارد دلار بر روی جاده، ۵۰ میلیارد دلار بر روی ناوگان هوایی و ۷ میلیارد دلاری بر روی فرودگاه ها ( به خصوص فرودگاه امام خمینی) هزینه کند.

با توجه به قیمت پایین نفت و هزینه های بالای بخش دولتی، دولت تمایل به جذب سرمایه گذاری خارجی دارد. برای تأمین مالی خط راه آهن مشهد، چین بارها تمایل خود را برای پرداخت وام ۲ میلیارد دلاری اعلام نموده است. کره جنوبی نیز در حال بررسی برای انعقاد قراردادی مشابه است.

خط راه آهن ابریشم به بهبود روابط همسایه ای نیز نیازمند است (کسانی که از ایران پس از تحریم ترس دارند). رفع تحریم ها برای ایران مانند یک شمشیر دولبه ای شده که از طرفی به بهبود روابط تجاری با غرب شده، اما از طرفی تهدیدی برای همسایگان گشته است. روسیه از اینکه ایران به رقیب منطقه ای در بازار تبدیل گردد نگران است و امارات متحده عرب نیز از این که ایران رقیبی برای صنعت گردشگری این کشور شود نگران است.

تحقق همه این موارد به سیاست های دولت بستگی خواهد داشت و جهان باید خود را برای ارتباط مجدد ایران با دنیا آماده کند.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.

به گزارش اکونومیست، تا ماه آپریل، یعنی زمانی که اولین خط راه آهن به سوی قزاقستان باز خواهد شد، زمان رسیدن محموله‌های ایرانی به چین (بزرگترین شریک تجاری ایران) به هشت روز خواهد رسید که یک ماه از مسیر دریایی رسیدن محموله‌ها را خواهد کاست.
نهایت‌نگر:

مسیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلیومتری از شرق چین به سمت قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان قبل از گشایش مسیر قطار چین به تهران بسیار کند بود. اما پس از رسیدن اولین قطار از چین به تهران پس از ۱۴ روز مقامات ایرانی اعلام کرده اند که ایران در حال تبدیل شدن به قطب اصلی میان شرق و غرب آسیا است.

تا ماه آپریل، یعنی زمانی که اولین خط راه آهن به سوی قزاقستان باز خواهد شد، زمان رسیدن محموله های ایرانی به چین (بزرگترین شریک تجاری ایران) به هشت روز خواهد رسید که یک ماه از مسیر دریایی رسیدن محموله ها را خواهد کاست.

با اتصال این راه از طریق ترکیه به اروپا، این خط جایگزینی مناسب برای کانال سوئز خواهد بود تا محموله های ایرانی و چینی به اروپا منتقل گردند. رئیس جمهور ایران حسن روحانی گفته است که با بازگشایی این خط ایرانیان دیگر محدود به بازارهای محلی نخواهند بود و به بازار اتحادیه اروپا نیز راه خواهند یافت.

سایر خط های راه آهن نیز در راه اند! عباس آخوندی اعلام کرده است که ظرف شش ماه آتی خط راه آهن به سمت معادن افغانستان، خط حمل و نقل چابهار با گذر از پاکستان بازگشایی خواهد شد. طی دو سال آتی، ایران پلی بر روی رودخانه شط العرب عراق احداث خواهد کرد. راه های جدید به سمت آذربایجان، روسیه و آسیای مرکزی گشوده خواهد شد. ایران همچنین قصد دارد خط راه آهن داخلی را طی یک دهه آتی دوبرابر کند و قطارهای پرسرعت با خطوط برقی را جایگزین نماید. با تکمیل این پروژه سفر ۴۲۰ کیلومتری به سمت اصفهان تنها ۹۰ دقیقه و سفر ۹۲۰ کیلومتری به سمت مشهد تنها ۶ ساعت زمان خواهد برد.

پوشش مسیر قاره ای توسط قطارهای ایرانی

به نظر می رسد ایران تمایل بیشتری به چشم انداز صنعت حمل و نقل دارد تا قراردادهای خارجی در میادین نفتی. دولت برای تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی صنعت حمل و نقل معافیت ده ساله مالیاتی را نیز در نظر گرفته است.

اما از مشکلات این پیش روی این صنعت، مشکلات تأمین مالی است. آخوندی تمایل دارد مبلغ ۲۸ میلیارد دلار بر روی راه آهن، ۲۰ میلیارد دلار بر روی جاده، ۵۰ میلیارد دلار بر روی ناوگان هوایی و ۷ میلیارد دلاری بر روی فرودگاه ها ( به خصوص فرودگاه امام خمینی) هزینه کند.

با توجه به قیمت پایین نفت و هزینه های بالای بخش دولتی، دولت تمایل به جذب سرمایه گذاری خارجی دارد. برای تأمین مالی خط راه آهن مشهد، چین بارها تمایل خود را برای پرداخت وام ۲ میلیارد دلاری اعلام نموده است. کره جنوبی نیز در حال بررسی برای انعقاد قراردادی مشابه است.

خط راه آهن ابریشم به بهبود روابط همسایه ای نیز نیازمند است (کسانی که از ایران پس از تحریم ترس دارند). رفع تحریم ها برای ایران مانند یک شمشیر دولبه ای شده که از طرفی به بهبود روابط تجاری با غرب شده، اما از طرفی تهدیدی برای همسایگان گشته است. روسیه از اینکه ایران به رقیب منطقه ای در بازار تبدیل گردد نگران است و امارات متحده عرب نیز از این که ایران رقیبی برای صنعت گردشگری این کشور شود نگران است.

تحقق همه این موارد به سیاست های دولت بستگی خواهد داشت و جهان باید خود را برای ارتباط مجدد ایران با دنیا آماده کند.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
1395/01/10
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333