رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

سال ۹۴ برای قطعه‌سازان چگونه گذشت
اهمیت : مهم

27

فعالان صنعت قطعه‌سازی ضمن پیش‌بینی سال ۹۵، ۹۴ را سال خوبی برای صنعت قطعه ندانستند اما در عین حال اظهار امیدواری کردند که سال جدید با ورود فناوری‌های روزآمد توسط قطعه‌سازان خارجی، این صنعت بروز شده و با فناوری روز، اقدام به تولید قطعاتی متنوع کند.
گسترش صمت:

فاصله قطعه سازی تا سال های طلایی ← سیامک مقتدری، مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور درباره وضعیت صنعت قطعه سازی کشور در سال ۹۴ در گفت وگو با صمت گفت: در بحث سفارش ها در سال ۹۴ با نوسانی مواجه بودیم که کمتر تجربه شده بود. وی افزود: وقتی به ماه های میانی سال ۹۴ رسیدیم سفارش ها بسیار کاهش یافت که دلایل این امر مشکلات مالی و نقدینگی بود که باعث این امر شد، اما در انتهای سال با درنظر گرفتن مشوق ها وضعیت تا حدودی بهتر شد.

مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور گفت: سال ۹۴ به لحاظ سفارش های جدید و نقدینگی، وضعیت صنعت قطعه نسبت به سال های ۹۱ و ۹۲ بهبود یافت، اما این بهبود به منزله پیشرفت نیست زیرا هنوز تا سال های طلایی این صنایع، فاصله زیادی وجود دارد چرا که در دوره ای، تولید خودرو به یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ خودرو رسیده بود.

مقتدری در ادامه به ورود خودروسازان خارجی اشاره کرد و گفت: با ورود خودروسازان بین المللی، دریچه هایی در زمینه سرمایه گذاری و روزآمد شدن دانش و فناوری باز خواهد شد که بارقه های امیدی برای صنعت کشور خواهد بود. او افزود: ورود قطعه سازان خارجی نیز این روند را تکمیل کرده و باعث پیشرفت و ارتقای فناوری می شود که همایش و نمایشگاه صنعت خودرو و قطعه سازی در پایان سال، خود مزیدی بر این علت بود.

مقتدری افزود: اما اگر رشد اقتصادی سال ۹۵ نیز همانند سال ۹۴ که به طور تقریبی نزدیک به صفر بود و یا همچون سال های ۹۱ و ۹۲ که با رشدی منفی همراه بود، ادامه داشته باشد وضعیت قطعه سازی نابه سامان تر خواهد شد. او گفت: بنابراین نمی توان صنعت را جدا از کل کشور دانست، در نتیجه رکود در اقتصاد رکود در صنایع را به همراه خود داشته است. سیامک مقتدری در پایان سخنان خود گفت: اگر رشد اقتصادی در سال آینده براساس سخنان رییس جمهوری به رشدی معادل ۶درصد برسد، وضعیت به طور قطع بهبود خواهد یافت. در این میان قدرت خرید مردم و سیاست های تشویقی دولت نیز در این امر بی تاثیر نخواهد بود.


سالی پر از شوک برای قطعه سازان← یونس اکبرپورپایدار، رییس انجمن قطعه سازان تبریز نیز در همین راستا به صمت گفت: ۹۴ سال خوبی برای صنعت قطعه سازی کشور نبود زیرا تیراژ تولید و پرداختی ها (مالی و نقدینگی) در نوسان قرار داشت و زمانی که پرداختی ها به درستی انجام نشود، روی کسب و کار تاثیر مستقیمی گذاشته و قدرت تولید را کاهش می دهد، بنابراین صنعت به روزمرگی دچار می شود.

این فعال صنعت قطعه ادامه داد: صنعت قطعه سازی در سال ۹۴ دچار نوسانات زیادی شد، به طوری که در بعضی ماه ها وضعیت بهتری بر این صنعت حاکم بود اما این شرایط پایدار نمی ماند. وی به تغییر شرایط پس از به فرجام رسیدن برجام اشاره کرد و گفت: با ورود شرکت های خارجی به صنعت قطعه ایران، وضعیت این صنعت به مراتب بهتر خواهد شد، به شرط اینکه قطعه سازان بتوانند سطح استاندارد و فناوری خود را بالا برده و محصولات خود را ارتقا دهند.

رییس انجمن قطعه سازان تبریز تصریح کرد: این امر جز با کمک دولت و ارائه وام های کم بهره و یارانه اتفاق نمی افتد. زیرا ماشین آلات این صنعت مربوط به چند دهه پیش و فرسوده بوده و قابل اتکا برای رشد نیست، بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت ها وجود دارد. اکبرپورپایدار ادامه داد: صنعت قطعه سازی وابسته به صنعت خودرواست و به تبع، شرایط آن نیز به طور مستقیم بر قطعه سازی تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین شوک هایی که پیش از این از سوی صنعت خودرو به صنعت قطعه وارد شده، قطعه سازان را بسیار دلسرد کرده است وی به این شوک ها در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: مقطعی از سال سفارش هایی از سوی خودروسازان داده شد اما محصول تولیدی را تحویل نمی گرفتند که این روند باعث شد بسیاری از واحدها تعطیل و کارکنان زیادی تعدیل شوند. اکبرپورپایدار گفت: سال ۹۴، سال پر از شوکی برای تولیدکنندگان این حوزه بود و اضطرابی که از وضعیت بازار خودرو به قطعه سازی وارد شد، این صنعت را بسیار ضربه پذیر کرد.

تنوع مدل و حمایت از صنعت قطعه سازی ← در همین حال نگاه سعید صبوری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، به سال ۹۴ همچون دیگر فعالان این صنعت بود و در گفت وگو با صمت عنوان کرد: سال ۹۴ سال خوبی برای صنعت قطعه سازی نبود چرا که سالی پر از چالش برای صنعتگران قطعه ساز کشور بود. او گفت: کمبود نقدینگی باعث شد آمار تولید کاهش یابد و حتی زمانی که آمار تولید در برخی ماه های سال ۹۴ افزایش یافت، بازهم مشکلات مالی صنعتگران قطعه ساز ادامه داشت.

صبوری ادامه داد: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ شاهد افت ۵۰درصدی در تولید بودیم ضمن آنکه کیفیت لازم در کالاهای تولیدی وجود نداشت. او گفت: البته در ماه های آخر سال تحرک بازار به نسبت خوب بود اما هنوز مشکلات مالی، صنعت قطعه سازی را آسیب پذیر کرده است. عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: خودروهای خارجی در حال ورود به بازار هستند که امیدواریم این روند با سیاست و مدیریت ویژه ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگان قطعات خودرو در داخل متضرر نشوند.

وی اظهار امیدواری کرد که سال ۹۵ با وجود تغییراتی که در ماه های پایانی سال در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد، سال خوبی برای قطعه سازان کشور باشد و با واردات فناوری به کشور و همچنین راه اندازی قطعات کلیدی که در زمان تحریم ها، آسیب های جدی به صنعت خودرو وارد کرد، به سوی خودکفایی در صنعت خودرو گام برداریم.


با توجه به موارد بالا می‌توان عمده ترین مشکلات قطعه سازان را مطالبات آن‌ها از خودروسازان و پایین بودن تکنولوژی ساخت دانست. بنابراین انتظار می‌رود که با ورود شرکت های قطعه ساز به ایران و تبادل دانش و فناوری و به دنبال آن همکاری شرکت‌های خودرو ساز داخلی با قطعه سازان٬ شاهد به حرکت درآمدن چرخ این صنعت باشیم.

فعالان صنعت قطعه‌سازی ضمن پیش‌بینی سال ۹۵، ۹۴ را سال خوبی برای صنعت قطعه ندانستند اما در عین حال اظهار امیدواری کردند که سال جدید با ورود فناوری‌های روزآمد توسط قطعه‌سازان خارجی، این صنعت بروز شده و با فناوری روز، اقدام به تولید قطعاتی متنوع کند.
گسترش صمت:

فاصله قطعه سازی تا سال های طلایی ← سیامک مقتدری، مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور درباره وضعیت صنعت قطعه سازی کشور در سال ۹۴ در گفت وگو با صمت گفت: در بحث سفارش ها در سال ۹۴ با نوسانی مواجه بودیم که کمتر تجربه شده بود. وی افزود: وقتی به ماه های میانی سال ۹۴ رسیدیم سفارش ها بسیار کاهش یافت که دلایل این امر مشکلات مالی و نقدینگی بود که باعث این امر شد، اما در انتهای سال با درنظر گرفتن مشوق ها وضعیت تا حدودی بهتر شد.

مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور گفت: سال ۹۴ به لحاظ سفارش های جدید و نقدینگی، وضعیت صنعت قطعه نسبت به سال های ۹۱ و ۹۲ بهبود یافت، اما این بهبود به منزله پیشرفت نیست زیرا هنوز تا سال های طلایی این صنایع، فاصله زیادی وجود دارد چرا که در دوره ای، تولید خودرو به یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ خودرو رسیده بود.

مقتدری در ادامه به ورود خودروسازان خارجی اشاره کرد و گفت: با ورود خودروسازان بین المللی، دریچه هایی در زمینه سرمایه گذاری و روزآمد شدن دانش و فناوری باز خواهد شد که بارقه های امیدی برای صنعت کشور خواهد بود. او افزود: ورود قطعه سازان خارجی نیز این روند را تکمیل کرده و باعث پیشرفت و ارتقای فناوری می شود که همایش و نمایشگاه صنعت خودرو و قطعه سازی در پایان سال، خود مزیدی بر این علت بود.

مقتدری افزود: اما اگر رشد اقتصادی سال ۹۵ نیز همانند سال ۹۴ که به طور تقریبی نزدیک به صفر بود و یا همچون سال های ۹۱ و ۹۲ که با رشدی منفی همراه بود، ادامه داشته باشد وضعیت قطعه سازی نابه سامان تر خواهد شد. او گفت: بنابراین نمی توان صنعت را جدا از کل کشور دانست، در نتیجه رکود در اقتصاد رکود در صنایع را به همراه خود داشته است. سیامک مقتدری در پایان سخنان خود گفت: اگر رشد اقتصادی در سال آینده براساس سخنان رییس جمهوری به رشدی معادل ۶درصد برسد، وضعیت به طور قطع بهبود خواهد یافت. در این میان قدرت خرید مردم و سیاست های تشویقی دولت نیز در این امر بی تاثیر نخواهد بود.


سالی پر از شوک برای قطعه سازان← یونس اکبرپورپایدار، رییس انجمن قطعه سازان تبریز نیز در همین راستا به صمت گفت: ۹۴ سال خوبی برای صنعت قطعه سازی کشور نبود زیرا تیراژ تولید و پرداختی ها (مالی و نقدینگی) در نوسان قرار داشت و زمانی که پرداختی ها به درستی انجام نشود، روی کسب و کار تاثیر مستقیمی گذاشته و قدرت تولید را کاهش می دهد، بنابراین صنعت به روزمرگی دچار می شود.

این فعال صنعت قطعه ادامه داد: صنعت قطعه سازی در سال ۹۴ دچار نوسانات زیادی شد، به طوری که در بعضی ماه ها وضعیت بهتری بر این صنعت حاکم بود اما این شرایط پایدار نمی ماند. وی به تغییر شرایط پس از به فرجام رسیدن برجام اشاره کرد و گفت: با ورود شرکت های خارجی به صنعت قطعه ایران، وضعیت این صنعت به مراتب بهتر خواهد شد، به شرط اینکه قطعه سازان بتوانند سطح استاندارد و فناوری خود را بالا برده و محصولات خود را ارتقا دهند.

رییس انجمن قطعه سازان تبریز تصریح کرد: این امر جز با کمک دولت و ارائه وام های کم بهره و یارانه اتفاق نمی افتد. زیرا ماشین آلات این صنعت مربوط به چند دهه پیش و فرسوده بوده و قابل اتکا برای رشد نیست، بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت ها وجود دارد. اکبرپورپایدار ادامه داد: صنعت قطعه سازی وابسته به صنعت خودرواست و به تبع، شرایط آن نیز به طور مستقیم بر قطعه سازی تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین شوک هایی که پیش از این از سوی صنعت خودرو به صنعت قطعه وارد شده، قطعه سازان را بسیار دلسرد کرده است وی به این شوک ها در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: مقطعی از سال سفارش هایی از سوی خودروسازان داده شد اما محصول تولیدی را تحویل نمی گرفتند که این روند باعث شد بسیاری از واحدها تعطیل و کارکنان زیادی تعدیل شوند. اکبرپورپایدار گفت: سال ۹۴، سال پر از شوکی برای تولیدکنندگان این حوزه بود و اضطرابی که از وضعیت بازار خودرو به قطعه سازی وارد شد، این صنعت را بسیار ضربه پذیر کرد.

تنوع مدل و حمایت از صنعت قطعه سازی ← در همین حال نگاه سعید صبوری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، به سال ۹۴ همچون دیگر فعالان این صنعت بود و در گفت وگو با صمت عنوان کرد: سال ۹۴ سال خوبی برای صنعت قطعه سازی نبود چرا که سالی پر از چالش برای صنعتگران قطعه ساز کشور بود. او گفت: کمبود نقدینگی باعث شد آمار تولید کاهش یابد و حتی زمانی که آمار تولید در برخی ماه های سال ۹۴ افزایش یافت، بازهم مشکلات مالی صنعتگران قطعه ساز ادامه داشت.

صبوری ادامه داد: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ شاهد افت ۵۰درصدی در تولید بودیم ضمن آنکه کیفیت لازم در کالاهای تولیدی وجود نداشت. او گفت: البته در ماه های آخر سال تحرک بازار به نسبت خوب بود اما هنوز مشکلات مالی، صنعت قطعه سازی را آسیب پذیر کرده است. عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: خودروهای خارجی در حال ورود به بازار هستند که امیدواریم این روند با سیاست و مدیریت ویژه ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگان قطعات خودرو در داخل متضرر نشوند.

وی اظهار امیدواری کرد که سال ۹۵ با وجود تغییراتی که در ماه های پایانی سال در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد، سال خوبی برای قطعه سازان کشور باشد و با واردات فناوری به کشور و همچنین راه اندازی قطعات کلیدی که در زمان تحریم ها، آسیب های جدی به صنعت خودرو وارد کرد، به سوی خودکفایی در صنعت خودرو گام برداریم.


با توجه به موارد بالا می‌توان عمده ترین مشکلات قطعه سازان را مطالبات آن‌ها از خودروسازان و پایین بودن تکنولوژی ساخت دانست. بنابراین انتظار می‌رود که با ورود شرکت های قطعه ساز به ایران و تبادل دانش و فناوری و به دنبال آن همکاری شرکت‌های خودرو ساز داخلی با قطعه سازان٬ شاهد به حرکت درآمدن چرخ این صنعت باشیم.
1394/12/26
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333