رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

صنعتی که تمام‌نشدنی است
اهمیت : مهم

10

صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزا در جهان تبدیل شده است. این صنعت نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی به‌شمار می‌رود که می‌تواند در همه بخش‌های اقتصادی اثر مطلوبی به جای بگذارد.یکی از مهم‌ترین مزایای گردشگری، اشتغالزایی بالای آن است، مزیتی که ممکن است صنایع دیگر چندان از آن برخوردار نباشند. علاوه بر آن میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار پایین‌تر از صنایع دیگر است، از این‌رو کشورهای مختلف جهان در رقابتی تنگاتنگ در پی دستیابی به مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری برآمده‌اند.
گسترش صمت:

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به گزارش سازمان جهانی گردشگری چندی پیش اعلام کرد: بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۴میلادی تعداد گردشگران خارجی که بین کشورهای مختلف جابه جا شده اند به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر می رسد که گردش مالی حساب شده بدون احتساب درآمد حمل ونقل یک هزار و ۲۴۵ میلیارد دلار و با احتساب درآمد حمل ونقل یک هزار و ۴۷۶ میلیارد دلار است. مسعود سلطانی فر افزود: تعداد گردشگران دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۳۰ میلادی به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر می رسد. وی با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ساله ایران اظهار کرد: بر این اساس سهم گردشگری از ۰/۰۹درصد در سال۸۳ باید به ۱/۵درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد، یعنی باید حدود ۲۰میلیون گردشگر در این سال به ایران سفر کنند.

تاثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی غیرقابل انکار است. مزایایی که این صنعت می تواند به همراه بیاورد ممکن است در صنایع دیگر چندان قابل توجه نباشد. در این باره علی جعفری کارشناس اقتصادی عنوان کرد: گردشگری به نوعی در بخش خدمات جای می گیرد و به خاطر گردش مالی بالای آن، به عنوان صنعت مطرح شده است. گردش مالی سالانه این صنعت هزار میلیارد دلار است، بنابراین بسیاری از کشورهای جهان، افزایش سرانه خود را مبتنی بر صنعت گردشگری قرار داده اند. وی افزود: بزرگترین کشورها از نظر گردشگری به ترتیب فرانسه، اسپانیا، آلمان، امریکا و چین و... به شمار می روند که ۲۵درصد تولید ناخالص ملی آنها مبتنی بر صنعت گردشگری است، اما در ایران این درصد در سطح بسیار پایینی قرار دارد و چندان قبل توجه نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که هر گردشگر ایرانی که به خارج سفر می کند، ارز زیادی به همراه خود خارج می کند، گفت: در سال گذشته نزدیک به ۲میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند، با یک محاسبه ساده می توانیم حدس بزنیم، به چه میزان ارز از کشور خارج شد. اما مسئله قابل توجه این است که چقدر گردشگر از ترکیه به ایران سفر کرده اند.

جعفری با اشاره به اینکه ما کشور بزرگی با تنوع آب وهوایی زیادی هستیم، یادآور شد: مسئله تنها این است که ما باید امکانات بیشتری را در خدمت این صنعت قرار بدهیم. صنعت هتلداری را پیشرفته کنیم یا نیروی های آموزش دیده در این زمینه تربیت کنیم و فرهنگ عمومی را در این زمینه ارتقا ببخشیم.

این کارشناس اقتصادی با برشمردن موانع گردشگری در ایران بیان کرد: نخستین مسئله بحث امکانات است که در این زمینه باید به توسعه هتلداری توجه ویژه ای داشته باشیم. از سوی دیگر نیز باید بر آموزش کارکنان و فرهنگ عمومی در جذب گردشگران توجه داشته باشیم. درنهایت رویکرد و باور دولتمردان به این مسئله بسیار حائز اهمیت است، چراکه باور داشتن دولتمردان به این مسئله که صنعت گردشگری می تواند از بسیاری از صنایع دیگر مثمرثمرتر باشد، بسیار مهم است.

بی برنامگی در صنعت گردشگری ← عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی می گوید: امکانات گردشگری در ایران چندان قابل توجه نیست، چراکه در ایران امکانات بالقوه ای مانند هتلداری و حمل ونقل در قالب سیاست های کلانی که بتواند زمینه گردشگری را فراهم کند، برنامه ریزی و مهیا نشده است. ابونوری با اشاره به این موضوع که گردشگری تنها دیدن آثار تاریخی نیست و ابعاد گسترده تری نیز دارد که می تواند تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی در هر کشوری داشته باشد، یادآور شد: گردشگری در دنیای کنونی ابعاد مختلف و گوناگونی دارد، از گردشگری سیاحتی و مذهبی تا گردشگری طبیعت و کویرگردی تا گردشگری پزشکی و... را می تواند در دل خود جای دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بی برنامگی متولیان صنعت گردشگری در ایران، عنوان کرد: در کشورهایی که صنعت گردشگری جزو اولویت های درآمدزایی برای آنها قلمداد می شود، آمار گردشگران به تفکیک هدف گردشگری ارائه شده و بر مبنای آن برنامه ریزی می شود. اما در کشور ما هیچ آمار مدون و برنامه ریزی شده ای از سوی نهادهای متولی وجود ندارد.

بنابراین چون ما سازمان نظام یافته و منسجمی که موضوع گردشگری را با تمام ابعاد آن سازماندهی کند، در کشور نداریم، نمی توان آمار دقیقی در این رابطه ارائه کرد که آثار آن را بر اقتصاد سنجید. به گفته ابونوری، در علم اقتصاد به میزان سرمایه گذاری می توان بهره وری داشت، بنابراین در زمینه گردشگری مسئله اساسی این موضوع است که میزان سرمایه گذاری ما به چه میزان است تا دریابیم درنهایت بازگشت سرمایه گذاری به چه میزان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان همچنین به هزینه های بالای گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: میزان هزینه درون گردی در داخل به مراتب گران تر از کشورهای دیگر شده است، به گونه ای که حتی گردشگر داخلی را نیز به خارج از کشور سوق می دهد که سبب خروج ارز از کشور خواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به این که کشور ما دارای منابع غنی از نفت و گاز می باشد بنابراین از لحاظ درآمدزایی بیشترین توجه را به خود جلب نموده است. اما این نکته از یاد نرود که این منابع تجدید ناپذیر است و تمام می شوند٬ بنابراین باید در حوزه ای سرمایه گذاری صورت پذیرد که علاوه بر درآمدزایی٬ نگرانی از بابت تمام شدن آن نباشد. کشور ما دارای ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری می‌ باشد و با توجه به قرارگرفتن در دوره پسا برجام و ورود سرمایه گذاران و گردشگران خارجی٬ باید زمینه های صنعت گردشگری را در ایران ایجاد و تقویت شود


صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزا در جهان تبدیل شده است. این صنعت نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی به‌شمار می‌رود که می‌تواند در همه بخش‌های اقتصادی اثر مطلوبی به جای بگذارد.یکی از مهم‌ترین مزایای گردشگری، اشتغالزایی بالای آن است، مزیتی که ممکن است صنایع دیگر چندان از آن برخوردار نباشند. علاوه بر آن میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار پایین‌تر از صنایع دیگر است، از این‌رو کشورهای مختلف جهان در رقابتی تنگاتنگ در پی دستیابی به مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری برآمده‌اند.
گسترش صمت:

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به گزارش سازمان جهانی گردشگری چندی پیش اعلام کرد: بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۴میلادی تعداد گردشگران خارجی که بین کشورهای مختلف جابه جا شده اند به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر می رسد که گردش مالی حساب شده بدون احتساب درآمد حمل ونقل یک هزار و ۲۴۵ میلیارد دلار و با احتساب درآمد حمل ونقل یک هزار و ۴۷۶ میلیارد دلار است. مسعود سلطانی فر افزود: تعداد گردشگران دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۳۰ میلادی به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر می رسد. وی با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ساله ایران اظهار کرد: بر این اساس سهم گردشگری از ۰/۰۹درصد در سال۸۳ باید به ۱/۵درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد، یعنی باید حدود ۲۰میلیون گردشگر در این سال به ایران سفر کنند.

تاثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی غیرقابل انکار است. مزایایی که این صنعت می تواند به همراه بیاورد ممکن است در صنایع دیگر چندان قابل توجه نباشد. در این باره علی جعفری کارشناس اقتصادی عنوان کرد: گردشگری به نوعی در بخش خدمات جای می گیرد و به خاطر گردش مالی بالای آن، به عنوان صنعت مطرح شده است. گردش مالی سالانه این صنعت هزار میلیارد دلار است، بنابراین بسیاری از کشورهای جهان، افزایش سرانه خود را مبتنی بر صنعت گردشگری قرار داده اند. وی افزود: بزرگترین کشورها از نظر گردشگری به ترتیب فرانسه، اسپانیا، آلمان، امریکا و چین و... به شمار می روند که ۲۵درصد تولید ناخالص ملی آنها مبتنی بر صنعت گردشگری است، اما در ایران این درصد در سطح بسیار پایینی قرار دارد و چندان قبل توجه نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که هر گردشگر ایرانی که به خارج سفر می کند، ارز زیادی به همراه خود خارج می کند، گفت: در سال گذشته نزدیک به ۲میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند، با یک محاسبه ساده می توانیم حدس بزنیم، به چه میزان ارز از کشور خارج شد. اما مسئله قابل توجه این است که چقدر گردشگر از ترکیه به ایران سفر کرده اند.

جعفری با اشاره به اینکه ما کشور بزرگی با تنوع آب وهوایی زیادی هستیم، یادآور شد: مسئله تنها این است که ما باید امکانات بیشتری را در خدمت این صنعت قرار بدهیم. صنعت هتلداری را پیشرفته کنیم یا نیروی های آموزش دیده در این زمینه تربیت کنیم و فرهنگ عمومی را در این زمینه ارتقا ببخشیم.

این کارشناس اقتصادی با برشمردن موانع گردشگری در ایران بیان کرد: نخستین مسئله بحث امکانات است که در این زمینه باید به توسعه هتلداری توجه ویژه ای داشته باشیم. از سوی دیگر نیز باید بر آموزش کارکنان و فرهنگ عمومی در جذب گردشگران توجه داشته باشیم. درنهایت رویکرد و باور دولتمردان به این مسئله بسیار حائز اهمیت است، چراکه باور داشتن دولتمردان به این مسئله که صنعت گردشگری می تواند از بسیاری از صنایع دیگر مثمرثمرتر باشد، بسیار مهم است.

بی برنامگی در صنعت گردشگری ← عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی می گوید: امکانات گردشگری در ایران چندان قابل توجه نیست، چراکه در ایران امکانات بالقوه ای مانند هتلداری و حمل ونقل در قالب سیاست های کلانی که بتواند زمینه گردشگری را فراهم کند، برنامه ریزی و مهیا نشده است. ابونوری با اشاره به این موضوع که گردشگری تنها دیدن آثار تاریخی نیست و ابعاد گسترده تری نیز دارد که می تواند تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی در هر کشوری داشته باشد، یادآور شد: گردشگری در دنیای کنونی ابعاد مختلف و گوناگونی دارد، از گردشگری سیاحتی و مذهبی تا گردشگری طبیعت و کویرگردی تا گردشگری پزشکی و... را می تواند در دل خود جای دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بی برنامگی متولیان صنعت گردشگری در ایران، عنوان کرد: در کشورهایی که صنعت گردشگری جزو اولویت های درآمدزایی برای آنها قلمداد می شود، آمار گردشگران به تفکیک هدف گردشگری ارائه شده و بر مبنای آن برنامه ریزی می شود. اما در کشور ما هیچ آمار مدون و برنامه ریزی شده ای از سوی نهادهای متولی وجود ندارد.

بنابراین چون ما سازمان نظام یافته و منسجمی که موضوع گردشگری را با تمام ابعاد آن سازماندهی کند، در کشور نداریم، نمی توان آمار دقیقی در این رابطه ارائه کرد که آثار آن را بر اقتصاد سنجید. به گفته ابونوری، در علم اقتصاد به میزان سرمایه گذاری می توان بهره وری داشت، بنابراین در زمینه گردشگری مسئله اساسی این موضوع است که میزان سرمایه گذاری ما به چه میزان است تا دریابیم درنهایت بازگشت سرمایه گذاری به چه میزان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان همچنین به هزینه های بالای گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: میزان هزینه درون گردی در داخل به مراتب گران تر از کشورهای دیگر شده است، به گونه ای که حتی گردشگر داخلی را نیز به خارج از کشور سوق می دهد که سبب خروج ارز از کشور خواهد شد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به این که کشور ما دارای منابع غنی از نفت و گاز می باشد بنابراین از لحاظ درآمدزایی بیشترین توجه را به خود جلب نموده است. اما این نکته از یاد نرود که این منابع تجدید ناپذیر است و تمام می شوند٬ بنابراین باید در حوزه ای سرمایه گذاری صورت پذیرد که علاوه بر درآمدزایی٬ نگرانی از بابت تمام شدن آن نباشد. کشور ما دارای ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری می‌ باشد و با توجه به قرارگرفتن در دوره پسا برجام و ورود سرمایه گذاران و گردشگران خارجی٬ باید زمینه های صنعت گردشگری را در ایران ایجاد و تقویت شود

1394/12/17
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333