رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

حذف چینی ها از بازار خودروی ایران
اهمیت : مهم

5

معاون وزیر صنعت در حالی به چینی‌ها اخطار داده که اگر قطعات خود را داخلی‌سازی نکنند از بازار خودرو ایران حذف می شوند که برخی کارشناسان معتقدند حذف چینی‌ها از بازار خودرو ایران به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.
نهایت‌نگر:

به گزارش اقتصادنیوز:

محسن صالحی نیا روز گذشته در جریان بازدید از نمایشگاه صنعت خودرو هشدار داد که با توجه به تعرفه های تعیین شده، چینی ها باید به سرعت در زمینه توسعه داخلی سازی محصولات شان در ایران عمل کنند، در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد.

صالحی نیا با اشاره به مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی گفته است که فولکس واگن آلمان، رنو، هیوندایی و کیاموتورز در حال مذاکره با خودروسازان هستند و به نظر می رسد آنها بتوانند جایگزین مناسبی برای چینی ها باشند.

در همین زمینه، امیرحسن کاکائی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت به اقتصاد نیوز می گوید: در حال حاضر دوباره رابطه ایران با بزرگان صنعت خودرو دنیا برقرار شده و بستر توسعه صنعت خودرو به سبک و سیاق خودروسازان اروپایی و ژاپنی فراهم شده است.

او می گوید: با برقرار شدن روایط ایران با خارجی ها ما آماده یک جهش هستیم که این جهش خود را در کیفیت، قیمت و سطح تکنولوژی نشان خواهد داد و صنعت خودرو ما را به سمتی می برد که بتوانیم به همکاری خود با برندهای معتبر روی آوریم که در چنین شرایطی طبیعی است از خودروسازان چینی فاصله بگیریم.

این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: چینی ها در دوره تحریم ها برای خود جایگاهی در صنعت خودرو ایران به دست آوردند به طوری که صاحب سهم در بازار ایران شدند و بعید است به راحتی از این بازار خارج شوند چرا که ورود خودروسازان جدید و عرضه محصولات آنها زمانبر بوده و دستکم دو سال زمان می برد.

کاکایی در خصوص اظهارات معاون وزیر صنعت تصریح می کند: به نظر می رسد در دوره ای قرار گرفته ایم که باید به سمت داخلی سازی قطعات برخی خودروها برویم از این رو هشدار معاون وزیر صنعت هوشمندانه بوده و به نظر می رسد که اگر چینی ها قصد ماندن در بازار ایران را دارند بهتر است به تولید برخی قطعات در داخل ایران روی آورند.

در همین زمینه فربد زاوه به اقتصانیوز می گوید: حضور خودروسازان چینی در صنعت خودرو ایران رو به افزایش است و جای خالی یک اظهار نظر مناسب و قوی در خصوص ادامه فعالیت چینی ها حس می شد بنابراین اظهارات معاون وزیر صنعت در این خصوص به موقع بود.

این کارشناس بازار خودرو می افزاید: وقتی خودروسازان ما در مذاکره با بزرگان صنعت خودرو از آنها می خواهند 30 درصد صادرات محصولات تولیدی و 40 درصد ساخت داخل را بر عهده گیرند، پس بهتر است که از چینی ها هم بخواهیم که چنین راهی را برگزینند و فقط به فکر تولید برای بازار ایران نباشند بلکه از ظرفیت های کشورمان برای تولید محصول و صادرات آن به بازارهای منطقه استفاده کنند.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
با توجه به موارد بالا٬ این موضوع که اگر چینی ها قطعات خودروهای خود را داخلی نکنند باید از بازار ایران بروند٬ به چه میزان بر روی شرکت های خودروساز داخلی اثر می‌گذارد٬ نیاز به بررسی کارشناسان دارد.

معاون وزیر صنعت در حالی به چینی‌ها اخطار داده که اگر قطعات خود را داخلی‌سازی نکنند از بازار خودرو ایران حذف می شوند که برخی کارشناسان معتقدند حذف چینی‌ها از بازار خودرو ایران به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.
نهایت‌نگر:

به گزارش اقتصادنیوز:

محسن صالحی نیا روز گذشته در جریان بازدید از نمایشگاه صنعت خودرو هشدار داد که با توجه به تعرفه های تعیین شده، چینی ها باید به سرعت در زمینه توسعه داخلی سازی محصولات شان در ایران عمل کنند، در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد.

صالحی نیا با اشاره به مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی گفته است که فولکس واگن آلمان، رنو، هیوندایی و کیاموتورز در حال مذاکره با خودروسازان هستند و به نظر می رسد آنها بتوانند جایگزین مناسبی برای چینی ها باشند.

در همین زمینه، امیرحسن کاکائی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت به اقتصاد نیوز می گوید: در حال حاضر دوباره رابطه ایران با بزرگان صنعت خودرو دنیا برقرار شده و بستر توسعه صنعت خودرو به سبک و سیاق خودروسازان اروپایی و ژاپنی فراهم شده است.

او می گوید: با برقرار شدن روایط ایران با خارجی ها ما آماده یک جهش هستیم که این جهش خود را در کیفیت، قیمت و سطح تکنولوژی نشان خواهد داد و صنعت خودرو ما را به سمتی می برد که بتوانیم به همکاری خود با برندهای معتبر روی آوریم که در چنین شرایطی طبیعی است از خودروسازان چینی فاصله بگیریم.

این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: چینی ها در دوره تحریم ها برای خود جایگاهی در صنعت خودرو ایران به دست آوردند به طوری که صاحب سهم در بازار ایران شدند و بعید است به راحتی از این بازار خارج شوند چرا که ورود خودروسازان جدید و عرضه محصولات آنها زمانبر بوده و دستکم دو سال زمان می برد.

کاکایی در خصوص اظهارات معاون وزیر صنعت تصریح می کند: به نظر می رسد در دوره ای قرار گرفته ایم که باید به سمت داخلی سازی قطعات برخی خودروها برویم از این رو هشدار معاون وزیر صنعت هوشمندانه بوده و به نظر می رسد که اگر چینی ها قصد ماندن در بازار ایران را دارند بهتر است به تولید برخی قطعات در داخل ایران روی آورند.

در همین زمینه فربد زاوه به اقتصانیوز می گوید: حضور خودروسازان چینی در صنعت خودرو ایران رو به افزایش است و جای خالی یک اظهار نظر مناسب و قوی در خصوص ادامه فعالیت چینی ها حس می شد بنابراین اظهارات معاون وزیر صنعت در این خصوص به موقع بود.

این کارشناس بازار خودرو می افزاید: وقتی خودروسازان ما در مذاکره با بزرگان صنعت خودرو از آنها می خواهند 30 درصد صادرات محصولات تولیدی و 40 درصد ساخت داخل را بر عهده گیرند، پس بهتر است که از چینی ها هم بخواهیم که چنین راهی را برگزینند و فقط به فکر تولید برای بازار ایران نباشند بلکه از ظرفیت های کشورمان برای تولید محصول و صادرات آن به بازارهای منطقه استفاده کنند.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
با توجه به موارد بالا٬ این موضوع که اگر چینی ها قطعات خودروهای خود را داخلی نکنند باید از بازار ایران بروند٬ به چه میزان بر روی شرکت های خودروساز داخلی اثر می‌گذارد٬ نیاز به بررسی کارشناسان دارد.
1394/12/10
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333