رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

انتقاد برخی کارشناسان از یک تصمیم خودرویی
اهمیت : مهم

17

تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشته که معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است.
ایسنا:

چندی پیش اعلام شد که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تغییری نکرده و تعرفه های سال جاری در سال 1395 نیز اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا به این ترتیب سال آینده نیز تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی معادل 40 درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی سی معادل 55 درصد خواهد بود.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: تعرفه واردات خودرو بالا است و تثبیت آن به معنای حمایت از خودروسازان و عدم توجه به نیاز مصرف کنندگان است.

علی خاکساری خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان از بالا بودن تعرفه واردات خودرو متضرر می شوند و از آن سو نیز خودروسازان به دلیل بالا بودن تعرفه واردات انگیزه ای برای اصلاح عملکرد خود نخواهند داشت بنابراین مانند دو دهه گذشته ایران خودرو و سایپا به صورت انحصاری خودروها را با همان کیفیت و با قیمت های بالا عرضه خواهند کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره تاثیرات تثبیت تعرفه واردات بر قیمت خودروهای داخلی در سال آینده، می گوید: با لغو تحریم ها و برقرار شدن سوئیفت، هزینه های نقل و انتقال مالی و واردات مواد اولیه صنعت خودرو کاهش می یابد بنابراین در سال آینده شاهد کاهش 5 تا 10 درصدی هزینه های تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.

شهرام آزادی خاطرنشان می کند: البته از آن سو نیز سال آینده تورم حداقل 10 درصدی وجود خواهد داشت که باعث افزایش هزینه هایی چون رشد قیمت مواد اولیه داخلی و دستمزد خواهد شد بنابراین در مجموع در سال آینده قیمت خودروهای داخلی ثابت مانده و تغییرات چندانی نخواهد داشت.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز با انتقاد از عدم کاهش تعرفه واردات خودرو می گوید: برنده تثبیت و بالا ماندن تعرفه واردات خودرو، دولت و خودروسازان و بازنده آن، مصرف کنندگان هستند.

امرالله امینی ادامه می دهد: برخی مسوولان در سخنرانی های خود می گویند که صنعت خودرو باید رقابت پذیر شده و کیفیت این محصولات افزایش یابد با این حال در عمل آنچه اتفاق می افتد، بالا ماندن تعرفه واردات خودرو است.

وی خاطرنشان می کند: به نظر می رسد که با توجه به کاهش قیمت نفت، دولت تمایل نداشته درآمدهایش از ناحیه واردات خودرو کاهش یابد بنابراین تعرفه را کاهش نداده اند.




برچسب‌ها:


تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشته که معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است.
ایسنا:

چندی پیش اعلام شد که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تغییری نکرده و تعرفه های سال جاری در سال 1395 نیز اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا به این ترتیب سال آینده نیز تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی معادل 40 درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی سی معادل 55 درصد خواهد بود.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: تعرفه واردات خودرو بالا است و تثبیت آن به معنای حمایت از خودروسازان و عدم توجه به نیاز مصرف کنندگان است.

علی خاکساری خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان از بالا بودن تعرفه واردات خودرو متضرر می شوند و از آن سو نیز خودروسازان به دلیل بالا بودن تعرفه واردات انگیزه ای برای اصلاح عملکرد خود نخواهند داشت بنابراین مانند دو دهه گذشته ایران خودرو و سایپا به صورت انحصاری خودروها را با همان کیفیت و با قیمت های بالا عرضه خواهند کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره تاثیرات تثبیت تعرفه واردات بر قیمت خودروهای داخلی در سال آینده، می گوید: با لغو تحریم ها و برقرار شدن سوئیفت، هزینه های نقل و انتقال مالی و واردات مواد اولیه صنعت خودرو کاهش می یابد بنابراین در سال آینده شاهد کاهش 5 تا 10 درصدی هزینه های تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.

شهرام آزادی خاطرنشان می کند: البته از آن سو نیز سال آینده تورم حداقل 10 درصدی وجود خواهد داشت که باعث افزایش هزینه هایی چون رشد قیمت مواد اولیه داخلی و دستمزد خواهد شد بنابراین در مجموع در سال آینده قیمت خودروهای داخلی ثابت مانده و تغییرات چندانی نخواهد داشت.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز با انتقاد از عدم کاهش تعرفه واردات خودرو می گوید: برنده تثبیت و بالا ماندن تعرفه واردات خودرو، دولت و خودروسازان و بازنده آن، مصرف کنندگان هستند.

امرالله امینی ادامه می دهد: برخی مسوولان در سخنرانی های خود می گویند که صنعت خودرو باید رقابت پذیر شده و کیفیت این محصولات افزایش یابد با این حال در عمل آنچه اتفاق می افتد، بالا ماندن تعرفه واردات خودرو است.

وی خاطرنشان می کند: به نظر می رسد که با توجه به کاهش قیمت نفت، دولت تمایل نداشته درآمدهایش از ناحیه واردات خودرو کاهش یابد بنابراین تعرفه را کاهش نداده اند.




برچسب‌ها:

1394/12/08
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333