رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

بررسی شرکای کیلومتر 14
اهمیت : مهم

12

یکی از شرکت هایی که در دوران پسا تحریم، بیشترین استفاده را حداقل به لحاظ شراکت در میان خودروسازان داخلی کرد، ایران خودرو بوده است. این همکاری ها از جهات مختلف در خصوص برندهای معروفی چون فیات – کرایسلر(ایتالیایی – امریکایی) و دایملر (آلمانی) قابل تامل است.
نهایت‌نگر: به گزارش پرشین خودرو:

این خودروساز چند روز گذشته نیز قراردادی با پژو به امضا رساند که به نظر متفاوت از قرارداد گذشته با این خودروساز بوده است. ضمن این که رنو نیز همچنان مشتری دست به نقد اروپایی و البته رقیب پژو نیز حضور دارد. بنابراین می تواند اهرم فشار خوبی برای زیاده خواهی های پژو محسوب شود.

رنو نیز در دور بعدی مذاکرات قرار دارد. این خودروساز که پشتوانه سهامی دولت فرانسه را نیز دارد، مثل پژو، ایران خودرو را در بحبوحه تحریم تنها نگذاشت و احتمالا یکی از گزینه های مهم ایران خودرو به خاطر وفاداریش خواهد بود و شاید حتی سهمی بیشتر از 15درصد را از آن خود کند. صحبت های حاشیه ای نیز این موضوع را تایید می کند و شاید در روزهای آینده خبری مهمتر از قرارداد پژو از شراکت رنو و ایران خودرو شنیده شود.

رنو کپچر، کلیو4 و البته گل سرسبد این خودروها یعنی کوئید به لحاظ قیمتی در جریان مذاکرات تولیدات آینده دو شرکت هستند. اما مهمترین خبر رسمی که در کنفرانس اخیر مدیرعامل ایران خودرو مورد تایید قرار گرفت بحث شراکت با فیات – کرایسلر بود.

داستان شراکت ایران خودرو و این شرکت دو ملیتی از آن جنبه حائز اهمیت است که هیچ گاه بعد انقلاب خودروسازان امریکایی به طور مستقیم همکاری با خودروسازان وطنی نداشته اند و در این میان خودروسازان داخلی نیز تابع سیاست های نظام بوده اند. نکته جالب اینجاست که با توجه به مالکیت کرایسلر امریکایی از سوی فیات، آبی پوشان کیلومتر 14 می توانند به واسطه این شرکت اروپایی تکنولوژی امریکایی را نیز در اختیار داشته باشند. البته صحبت از قطعی شدن توافق دو طرف زود است؛ چرا که هنوز مذارکات نهایی نیست.

شرکت کرایسلر، به عنوان یکی از سه خودروساز بزرگ، در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. در ژانویه ۲۰۰۹ قراردادی میان کرایسلر و فیات منعقد شد که بر پایه آن فیات ۲۰ درصد از سهام کرایسلر را خریداری کرد همچنین شبکه توزیع خودروهای کرایسلر در آمریکای شمالی نیز به این شرکت ایتالیایی واگذار می شد و فیات هم اکنون مالک بیش از 68درصد سهام این امریکایی خوش نام است.

جالب است بدانید فراری، مازراتی، آلفا رومئو، جیپ و دوج از برندهای زیرمجموعه فیات محسوب می شوند. بنابراین در صورت امضای قرارداد با این خودروساز و انتقال تکنولوژی و البته مهیا شدن بستری مناسب در داخل می توان آینده خوبی به واسطه این شراکت قائل شد.

توافق بر سر خرید سهام ایدم و چرخش گر یکی از اتفاقات نادر در صنعت خودرو طی سال های اخیر بود که به واسطه آن پای دایملر آلمانی را به ایران باز خواهد کرد. موضوعی که هاشم یکه زارع از آن به عنوان "حضور تمام قد بنز در ایران" یاد می کند.

شرکت دایملر-بنز در سال ۱۹۹۸ میلادی شرکت آمریکایی کرایسلر را به ارزش ۳۸ میلیارد دلار خریداری کرد، که تا آن زمان، بزرگترین معامله میان شرکت های خودروسازی محسوب می شد. سپس نام شرکت به دایملرکرایسلر آگ تغییر پیدا کرد. این خودروساز آلمانی را به لحاظ میزان درآمد سالیانه، پس از جنرال موتورز، گروه فولکس واگن و تویوتا، تقریبا آن را می توان چهارمین خودروساز بزرگ جهان به شمار آورد و هم اکنون مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون؛ مرسدس آام گ، مرسدس بنز و اسمارت است.

برای شراکت با دایملر قرار است یک شرکت خدمات پس از فروش مشترک با سهام غالب(51درصدی بنز) و یک شرکت تولیدی با سهام غالب داخلی(51درصد ایران خودرو) تاسیس شود. در تفاهم نامه ای واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب رسیده است همچنین مالک برند مرسدس قصد دارد مدیریت خدمات پس از فروش فعلی خودروهای تجاری ایران خودرو یعنی گواه را از آن خود کند و از ایران خودرو خریداری کند.

بحث حضور بزرگان دیگری چون مزدا، سیتروئن و سوزوکی نیز فعلا داغ است.

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به موارد بالا٬ بطورکلی با این مذاکرات می‌توان آینده ای روشن برای صنعت خودرو و نه فقط ایران خودرو متصور بود. البته به شرطی که شرکت های خودرو ساز داخلی از این فرصت ها به جهت بروزرسانی تکنولوژی خود بهره کامل را ببرند.

یکی از شرکت هایی که در دوران پسا تحریم، بیشترین استفاده را حداقل به لحاظ شراکت در میان خودروسازان داخلی کرد، ایران خودرو بوده است. این همکاری ها از جهات مختلف در خصوص برندهای معروفی چون فیات – کرایسلر(ایتالیایی – امریکایی) و دایملر (آلمانی) قابل تامل است.
نهایت‌نگر: به گزارش پرشین خودرو:

این خودروساز چند روز گذشته نیز قراردادی با پژو به امضا رساند که به نظر متفاوت از قرارداد گذشته با این خودروساز بوده است. ضمن این که رنو نیز همچنان مشتری دست به نقد اروپایی و البته رقیب پژو نیز حضور دارد. بنابراین می تواند اهرم فشار خوبی برای زیاده خواهی های پژو محسوب شود.

رنو نیز در دور بعدی مذاکرات قرار دارد. این خودروساز که پشتوانه سهامی دولت فرانسه را نیز دارد، مثل پژو، ایران خودرو را در بحبوحه تحریم تنها نگذاشت و احتمالا یکی از گزینه های مهم ایران خودرو به خاطر وفاداریش خواهد بود و شاید حتی سهمی بیشتر از 15درصد را از آن خود کند. صحبت های حاشیه ای نیز این موضوع را تایید می کند و شاید در روزهای آینده خبری مهمتر از قرارداد پژو از شراکت رنو و ایران خودرو شنیده شود.

رنو کپچر، کلیو4 و البته گل سرسبد این خودروها یعنی کوئید به لحاظ قیمتی در جریان مذاکرات تولیدات آینده دو شرکت هستند. اما مهمترین خبر رسمی که در کنفرانس اخیر مدیرعامل ایران خودرو مورد تایید قرار گرفت بحث شراکت با فیات – کرایسلر بود.

داستان شراکت ایران خودرو و این شرکت دو ملیتی از آن جنبه حائز اهمیت است که هیچ گاه بعد انقلاب خودروسازان امریکایی به طور مستقیم همکاری با خودروسازان وطنی نداشته اند و در این میان خودروسازان داخلی نیز تابع سیاست های نظام بوده اند. نکته جالب اینجاست که با توجه به مالکیت کرایسلر امریکایی از سوی فیات، آبی پوشان کیلومتر 14 می توانند به واسطه این شرکت اروپایی تکنولوژی امریکایی را نیز در اختیار داشته باشند. البته صحبت از قطعی شدن توافق دو طرف زود است؛ چرا که هنوز مذارکات نهایی نیست.

شرکت کرایسلر، به عنوان یکی از سه خودروساز بزرگ، در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. در ژانویه ۲۰۰۹ قراردادی میان کرایسلر و فیات منعقد شد که بر پایه آن فیات ۲۰ درصد از سهام کرایسلر را خریداری کرد همچنین شبکه توزیع خودروهای کرایسلر در آمریکای شمالی نیز به این شرکت ایتالیایی واگذار می شد و فیات هم اکنون مالک بیش از 68درصد سهام این امریکایی خوش نام است.

جالب است بدانید فراری، مازراتی، آلفا رومئو، جیپ و دوج از برندهای زیرمجموعه فیات محسوب می شوند. بنابراین در صورت امضای قرارداد با این خودروساز و انتقال تکنولوژی و البته مهیا شدن بستری مناسب در داخل می توان آینده خوبی به واسطه این شراکت قائل شد.

توافق بر سر خرید سهام ایدم و چرخش گر یکی از اتفاقات نادر در صنعت خودرو طی سال های اخیر بود که به واسطه آن پای دایملر آلمانی را به ایران باز خواهد کرد. موضوعی که هاشم یکه زارع از آن به عنوان "حضور تمام قد بنز در ایران" یاد می کند.

شرکت دایملر-بنز در سال ۱۹۹۸ میلادی شرکت آمریکایی کرایسلر را به ارزش ۳۸ میلیارد دلار خریداری کرد، که تا آن زمان، بزرگترین معامله میان شرکت های خودروسازی محسوب می شد. سپس نام شرکت به دایملرکرایسلر آگ تغییر پیدا کرد. این خودروساز آلمانی را به لحاظ میزان درآمد سالیانه، پس از جنرال موتورز، گروه فولکس واگن و تویوتا، تقریبا آن را می توان چهارمین خودروساز بزرگ جهان به شمار آورد و هم اکنون مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون؛ مرسدس آام گ، مرسدس بنز و اسمارت است.

برای شراکت با دایملر قرار است یک شرکت خدمات پس از فروش مشترک با سهام غالب(51درصدی بنز) و یک شرکت تولیدی با سهام غالب داخلی(51درصد ایران خودرو) تاسیس شود. در تفاهم نامه ای واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب رسیده است همچنین مالک برند مرسدس قصد دارد مدیریت خدمات پس از فروش فعلی خودروهای تجاری ایران خودرو یعنی گواه را از آن خود کند و از ایران خودرو خریداری کند.

بحث حضور بزرگان دیگری چون مزدا، سیتروئن و سوزوکی نیز فعلا داغ است.

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
با توجه به موارد بالا٬ بطورکلی با این مذاکرات می‌توان آینده ای روشن برای صنعت خودرو و نه فقط ایران خودرو متصور بود. البته به شرطی که شرکت های خودرو ساز داخلی از این فرصت ها به جهت بروزرسانی تکنولوژی خود بهره کامل را ببرند.
1394/11/20
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333