رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

جزئیات همکاری بنز و ایران‌خودرو
اهمیت : مهم

12

در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و سپس C بنز پیش‌بینی شده است اما به نظر نمی‌رسد که قیمت ایده‌آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.
نهایت‌نگر:

یکی از قول وقرارهایی که میان صنایع ایران و سرمایه گذاران خارجی گذاشته شده و عمل به آن منوط به اجرایی شدن برجام بود، توافقات ایران خودرو و بنز بود. مفاد این توافق در مذاکرات هیأت های تجاری تعیین و به صورت پیش نویس درآمده است، پیش نویسی که یکی از دست به نقدترین و آماده ترین توافقات مکتوب برای آغاز همکاری است. بنز در مذاکرات خود با ایران خودرو ابراز تمایل و آمادگی کرده است که 30 تا 50 درصد از سهام دو شرکت تابعه ایران خودرو را برای مشارکت در ورود و تولید خودرو و قطعه در ایران خریداری کند.

بنابراعلام قبلی، دفتر بنز در ایران نیز می باید به زودی آغاز به کار کند و براساس قرارداد ده ساله ای که با بنز منعقد خواهد شد، تولید خودروهای تجاری به زودی در ایران آغاز خواهد شد و بنز مشکلی با شروطی مانند داخلی سازی 40 درصدی تولیدات مشترک و کمک به صادرات 30 درصد محصول تولیدی نداشته است.

آلمان ها؛ نخستین هیأت اروپایی حاضر در تهران


اواخر تیرماه سال جاری بود که خبر رسید ده ها شرکت آلمانی به عنوان نخستین هیأت بلندپایه اروپایی راهی تهران شده اند که در میان آن ها نام شرکت های لینده، زیمنس، باسف، فولکس واگن، جی آی زد و دایملر (بنز) هم به چشم می خورد. این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور پس از خلل ارتباطی ایجادشده در دوران تحریم بود. یکی از این خلل، قطع همکاری خودروسازان ایرانی و آلمانی بود.

ساخت سه نوع موتور دیزلی

موتورهای سری 400 دیزلی، موتورهای سری 900 دیزلی مربوط به خودروهای سنگین و نیمه سنگین که استاندارد آلایندگی یورو4 و یورو5 را دارند و همچنین موتورهای سری 900 گازسوز با استاندارد آلایندگی یورو6 با توان 300 اسب بخار و حجم 7.7 لیتری، سه نوع موتوری هستند که در آینده ای نزدیک با همکاری شرکت دایملر در ایدم به تولید خواهند رسید.

بر این اساس، نخستین کامیون مرسدس بنز که پیش از پایان سال عرضه خواهد شد، آکسور (Axor) و دومین کامیونی که با آرم بنز پیش از پایان سال به خطوط تولید ایران خودرو دیزل راه خواهد یافت، آکتروس (Actros) خواهد بود.

همچنین بنا بر اعلام قبلی، موتور سری 900 روی کامیونت جدید 6 تن آرنا نیز نصب خواهد شد و در مینی بوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد.

قطعیت خرید 30 درصد سهام ایدم

دایملر در برنامه ریزی های خود برای ورود به صنعت خودروی ایران، خرید بخشی از سهام شرکت ایدم را پیش بینی کرده بود که در تفاهم نامه منعقده واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب و امضای دو طرف رسیده است.

هدف از واگذاری این میزان سهام از شرکت ایدم به مرسدس بنز، گسترش دامنه همکاری در محصولات جدید و به روزآوری فناوری مورد استفاده در خطوط تولیدی شرکت ایدم در تبریز عنوان شده است.

سهام محور خودرو؛ خرید بعدی بنز

بنا بر آن چه دیروز هشم یکه زارع - مدیرعامل ایران خودرو - اعلام کرد، بنز به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای کار و تجاری را در منطقه ایجاد کنند که مبتنی بر سرمایه گذاری مشترک است.

بر اساس تفاهنامه ای که با بنز امضا شده است، سهم ایران خودرو دیزل در این شرکت 51 درصد و سهم بنز 49 درصد است.

در بیانیه نیز آن چه مورد تاکید قرار گرفته است، سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ای کامیون های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون های مرسدس بنز و قطعات آن ها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو (تولیدکننده اکسل) در کنار ایدم توسط دایملر است.

علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن این که دایملر اعلام کرد برای تحقق این برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد خواهد کرد.

بحث شیرین «سواری»

طبق توافقات انجام شده به زودی قرارداد پنج ساله ای با بنز امضا خواهد شد که براساس آن شرکت ستاره ایران به عنوان واردکننده و شرکت تاپ خودرو به عنوان تولیدکننده، کار واردات و همچنین تولید و عرضه خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد.

ضمن آن که بنز ابراز تمایل کرده است که 50 درصد شرکت ستاره ایران را خریداری کند.

مدیران ایران خودرو در پاسخ به پیگیری های ما برای دانستن جزئیات بیش تر از همکاری ایران خودرو و مرسدس بنز، توپ را به زمین خودروساز آلمانی می اندازند و می گویند نظر بنز این است که خارج از چارچوب بیانیه مشترک اخیر که در روز 28 دی ماه اعلام شد، اطلاعات بیش تری از توافقات منتشر نشود و جزئیات مربوط به هر یک از بندهای توافق نامه در زمان تعیین شده برای اجرای آن ها در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

بنا بر اعلام قبلی، در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و در ادامه سواری کلاس C بنز هم پیش بینی شده و این پتانسیل نیز وجود دارد که در آینده برخی از مدل های سواری شرکت بنز در ایران خودرو دیزل نیز تولید شود.

اما با توجه به این که قیمت ارزان ترین خودرو جدید پژو برای تولید در ایران 63 میلیون تومان اعلام شد، به نظر نمی رسد که ارزان ترین سواری بنز نیز حتی در کلاس های اعلام شده، قیمت ایده آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.

آغاز احیای همکاری ها با تولید «آکسور»

ایران خودرو دیزل در راستای افزایش مجدد همکاری های خود با شرکت مرسدس بنز که در سال های گذشته به دلیل محدودیت ها و موانع ناشی از تحریم کاهش یافته بود، سال گذشته خط تولید کشنده آکسور مرسدس بنز در ایران را مجددا راه اندازی کرد و این محصول هم اکنون در خط تولید این شرکت در حال تولید است.

مدل جدید «اکتروس»

یکی دیگر از دستاوردهای تعاملات جدید با بنز، اضافه شدن مدل جدید کشنده اکتروس با موتور قوی تری به سبد محصولات ایران خودرو دیزل و جایگزینی آن با آکسور خواهد بود.

آمبولانس اسپرینتر 400

پیش از این، غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین از توافق با بنز برای تولید یک مدل آمبولانس خبر داده و گفته بود که طبق قراردادی که به نگارش درآمده، بنز دانش فنی ما را نیز ارتقا خواهد داد و اجازه صادرات نیز به ما داده شده است.

این آمبولانس مدل جدید اسپرینتر یعنی اسپرینتر 400 است.

قطعه سازی

برای تولید برخی از قطعات نیز سرمایه گذاری مشترک خواهد شد و ایران خودرو دیزل هم اکنون نیز در شرکت چرخش گر با ZF آلمان شراکت دارد.

تولید اتوبوس با شاسی بنز و گیربکس ZF

براساس برنامه دولت، تولید 17هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در دست اجرا بوده و قرار است موتور جدید بنز سری 936 که پایه گازسوز است، روی این اتوبوس ها نصب شود.

همچنین اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس ZF و طراحی داخلی و خارجی مدرن از دیگر محصولات جدید ایران خودرو دیزل با همکاری دایملر است که در حال نمونه سازی و تست است.

واگذاری «گواه» به شرکت مشترک ایکو و بنز

در استاندارد جهانی، هر مشتری راضی 10 مشتری جدید برای شرکت جذب می کند. بر این اساس و بنابراعلام ایران خودرو دیزل، در دور تازه همکاری با بنز، ارزیابی و بررسی آمادگی شبکه خدمات پس از فروش یکی از پیش شرط های مهم است.

در برنامه جدید این شرکت، پیش از عرضه هر محصول، شبکه خدماتی آن ایجاد می شود و ایران خودرو دیزل این تعهد را با همکاری بنز دنبال خواهد کرد.

بر این اساس دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش «گواه» نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند.




برچسب‌ها:


در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و سپس C بنز پیش‌بینی شده است اما به نظر نمی‌رسد که قیمت ایده‌آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.
نهایت‌نگر:

یکی از قول وقرارهایی که میان صنایع ایران و سرمایه گذاران خارجی گذاشته شده و عمل به آن منوط به اجرایی شدن برجام بود، توافقات ایران خودرو و بنز بود. مفاد این توافق در مذاکرات هیأت های تجاری تعیین و به صورت پیش نویس درآمده است، پیش نویسی که یکی از دست به نقدترین و آماده ترین توافقات مکتوب برای آغاز همکاری است. بنز در مذاکرات خود با ایران خودرو ابراز تمایل و آمادگی کرده است که 30 تا 50 درصد از سهام دو شرکت تابعه ایران خودرو را برای مشارکت در ورود و تولید خودرو و قطعه در ایران خریداری کند.

بنابراعلام قبلی، دفتر بنز در ایران نیز می باید به زودی آغاز به کار کند و براساس قرارداد ده ساله ای که با بنز منعقد خواهد شد، تولید خودروهای تجاری به زودی در ایران آغاز خواهد شد و بنز مشکلی با شروطی مانند داخلی سازی 40 درصدی تولیدات مشترک و کمک به صادرات 30 درصد محصول تولیدی نداشته است.

آلمان ها؛ نخستین هیأت اروپایی حاضر در تهران


اواخر تیرماه سال جاری بود که خبر رسید ده ها شرکت آلمانی به عنوان نخستین هیأت بلندپایه اروپایی راهی تهران شده اند که در میان آن ها نام شرکت های لینده، زیمنس، باسف، فولکس واگن، جی آی زد و دایملر (بنز) هم به چشم می خورد. این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور پس از خلل ارتباطی ایجادشده در دوران تحریم بود. یکی از این خلل، قطع همکاری خودروسازان ایرانی و آلمانی بود.

ساخت سه نوع موتور دیزلی

موتورهای سری 400 دیزلی، موتورهای سری 900 دیزلی مربوط به خودروهای سنگین و نیمه سنگین که استاندارد آلایندگی یورو4 و یورو5 را دارند و همچنین موتورهای سری 900 گازسوز با استاندارد آلایندگی یورو6 با توان 300 اسب بخار و حجم 7.7 لیتری، سه نوع موتوری هستند که در آینده ای نزدیک با همکاری شرکت دایملر در ایدم به تولید خواهند رسید.

بر این اساس، نخستین کامیون مرسدس بنز که پیش از پایان سال عرضه خواهد شد، آکسور (Axor) و دومین کامیونی که با آرم بنز پیش از پایان سال به خطوط تولید ایران خودرو دیزل راه خواهد یافت، آکتروس (Actros) خواهد بود.

همچنین بنا بر اعلام قبلی، موتور سری 900 روی کامیونت جدید 6 تن آرنا نیز نصب خواهد شد و در مینی بوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد.

قطعیت خرید 30 درصد سهام ایدم

دایملر در برنامه ریزی های خود برای ورود به صنعت خودروی ایران، خرید بخشی از سهام شرکت ایدم را پیش بینی کرده بود که در تفاهم نامه منعقده واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب و امضای دو طرف رسیده است.

هدف از واگذاری این میزان سهام از شرکت ایدم به مرسدس بنز، گسترش دامنه همکاری در محصولات جدید و به روزآوری فناوری مورد استفاده در خطوط تولیدی شرکت ایدم در تبریز عنوان شده است.

سهام محور خودرو؛ خرید بعدی بنز

بنا بر آن چه دیروز هشم یکه زارع - مدیرعامل ایران خودرو - اعلام کرد، بنز به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای کار و تجاری را در منطقه ایجاد کنند که مبتنی بر سرمایه گذاری مشترک است.

بر اساس تفاهنامه ای که با بنز امضا شده است، سهم ایران خودرو دیزل در این شرکت 51 درصد و سهم بنز 49 درصد است.

در بیانیه نیز آن چه مورد تاکید قرار گرفته است، سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ای کامیون های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون های مرسدس بنز و قطعات آن ها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو (تولیدکننده اکسل) در کنار ایدم توسط دایملر است.

علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن این که دایملر اعلام کرد برای تحقق این برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد خواهد کرد.

بحث شیرین «سواری»

طبق توافقات انجام شده به زودی قرارداد پنج ساله ای با بنز امضا خواهد شد که براساس آن شرکت ستاره ایران به عنوان واردکننده و شرکت تاپ خودرو به عنوان تولیدکننده، کار واردات و همچنین تولید و عرضه خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد.

ضمن آن که بنز ابراز تمایل کرده است که 50 درصد شرکت ستاره ایران را خریداری کند.

مدیران ایران خودرو در پاسخ به پیگیری های ما برای دانستن جزئیات بیش تر از همکاری ایران خودرو و مرسدس بنز، توپ را به زمین خودروساز آلمانی می اندازند و می گویند نظر بنز این است که خارج از چارچوب بیانیه مشترک اخیر که در روز 28 دی ماه اعلام شد، اطلاعات بیش تری از توافقات منتشر نشود و جزئیات مربوط به هر یک از بندهای توافق نامه در زمان تعیین شده برای اجرای آن ها در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

بنا بر اعلام قبلی، در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و در ادامه سواری کلاس C بنز هم پیش بینی شده و این پتانسیل نیز وجود دارد که در آینده برخی از مدل های سواری شرکت بنز در ایران خودرو دیزل نیز تولید شود.

اما با توجه به این که قیمت ارزان ترین خودرو جدید پژو برای تولید در ایران 63 میلیون تومان اعلام شد، به نظر نمی رسد که ارزان ترین سواری بنز نیز حتی در کلاس های اعلام شده، قیمت ایده آلی برای طیف قابل توجهی از مشتریان بازار خودروی ایران داشته باشد.

آغاز احیای همکاری ها با تولید «آکسور»

ایران خودرو دیزل در راستای افزایش مجدد همکاری های خود با شرکت مرسدس بنز که در سال های گذشته به دلیل محدودیت ها و موانع ناشی از تحریم کاهش یافته بود، سال گذشته خط تولید کشنده آکسور مرسدس بنز در ایران را مجددا راه اندازی کرد و این محصول هم اکنون در خط تولید این شرکت در حال تولید است.

مدل جدید «اکتروس»

یکی دیگر از دستاوردهای تعاملات جدید با بنز، اضافه شدن مدل جدید کشنده اکتروس با موتور قوی تری به سبد محصولات ایران خودرو دیزل و جایگزینی آن با آکسور خواهد بود.

آمبولانس اسپرینتر 400

پیش از این، غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین از توافق با بنز برای تولید یک مدل آمبولانس خبر داده و گفته بود که طبق قراردادی که به نگارش درآمده، بنز دانش فنی ما را نیز ارتقا خواهد داد و اجازه صادرات نیز به ما داده شده است.

این آمبولانس مدل جدید اسپرینتر یعنی اسپرینتر 400 است.

قطعه سازی

برای تولید برخی از قطعات نیز سرمایه گذاری مشترک خواهد شد و ایران خودرو دیزل هم اکنون نیز در شرکت چرخش گر با ZF آلمان شراکت دارد.

تولید اتوبوس با شاسی بنز و گیربکس ZF

براساس برنامه دولت، تولید 17هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در دست اجرا بوده و قرار است موتور جدید بنز سری 936 که پایه گازسوز است، روی این اتوبوس ها نصب شود.

همچنین اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس ZF و طراحی داخلی و خارجی مدرن از دیگر محصولات جدید ایران خودرو دیزل با همکاری دایملر است که در حال نمونه سازی و تست است.

واگذاری «گواه» به شرکت مشترک ایکو و بنز

در استاندارد جهانی، هر مشتری راضی 10 مشتری جدید برای شرکت جذب می کند. بر این اساس و بنابراعلام ایران خودرو دیزل، در دور تازه همکاری با بنز، ارزیابی و بررسی آمادگی شبکه خدمات پس از فروش یکی از پیش شرط های مهم است.

در برنامه جدید این شرکت، پیش از عرضه هر محصول، شبکه خدماتی آن ایجاد می شود و ایران خودرو دیزل این تعهد را با همکاری بنز دنبال خواهد کرد.

بر این اساس دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش «گواه» نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند.




برچسب‌ها:

1394/11/19
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333