رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

نخستین رخداد مهم صنعت تامین مالی در پسا برجام
اهمیت : مهم

32

زمینه تامین مالی خرید هواپیماهای مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی کشور از طریق الگوی لیزینگ محقق می شود.با توجه به عدم توانایی مالی ایرلاین‌های داخلی و محدودیت در منایع مالی دولتی در این زمینه ٬ با وجود ایجاد زمینه­ های مساعد برای تحول در صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط پسابرجام، تأمین اعتبار خرید شرکت­های هواپیمایی ایرانی به چالشی جدی برای تحقق این امر منجر شده است.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه :

مهدی قدمی -مدیر عامل گروه مالی ملت٬ گفت : طبق سند چشم انداز ایران 1404 ناوگان هوایی کشور چیزی حدود 400 الی 500 فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد و این مهم نیازمند سرمایه گذاری حدود 20 میلیارد دلاری در طول 10 سال آینده است. مهدی قدمی به یکی از بندهای مهم توافقنامه ژنو اشاره کرد که به موجب این بند، کشورهای 1+5 متعهد شدند مجوز تأمین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران (مانند هواپیمایی هما و دیگر هواپیمایی های تحریم نشده ایرلاین ­های داخلی) و گواهی تعمیر و بازرسی ایمنی و خدمات وابسته در ایران را صادر کنند.

بر این اساس وی یکی از نتایج بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای جهان در شرایط پسابرجام را بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی کشور از طریق تعامل با تولیدکنندگان مطرح جهانی ازطریق استفاده از الگوهای مطرح تامین مالی خرید هواپیما ذکر کرد.

وی با توجه به عدم توانایی مالی ایرلاین های داخلی و محدودیت در منایع مالی دولتی در این زمینه عنوان کرد: با وجود ایجاد زمینه­ های مساعد برای تحول در صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط پسابرجام، تأمین اعتبار خرید شرکت­های هواپیمایی ایرانی به چالشی جدی برای تحقق این امر منجر شده است.

قدمی با اشاره به گزارش­های اخیر وزارت راه و شهرسازی، عنوان کرد: خالص دارایی اغلب شرکت­های هواپیمایی کشور بیش از ۳۰ میلیون دلار ارزش مالی ندارد. این در حالی است که متوسط قیمت هواپیمای جدید از شرکت های بویینگ یا ایرباس ارزش بیشتری نسبت به کل دارایی برخی از این شرکت­های هواپیمایی دارد.

وی همچنین با اشاره به بدهی سنگین شرکت­های هواپیمایی به «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی» و «شرکت فرودگاه های کشور» ، اضافه کرد: از سوی دیگر فعالان این صنعت معتقدند در هیچ جای دنیا نقدینگی برای خرید هواپیما از سوی شرکت­های هواپیمایی تأمین نمی­شود و معمولا دولت­ ها و ایرلاین ها نقدینگی مورد نیاز را از طریق روش­ها و ابزارهای مالی مختلف تخصیص می­دهند.

قدمی با توجه به نیاز مالی شرکت­های هواپیمایی، بر انتخاب الگوهای تامین مالی مناسب تاکید کرد و یکی از روش­ های مالی برای تأمین اعتبار در این عرصه را تأمین اعتبار از طریق فاینانس ذکر کرد.در حال حاضر باید سالانه یک و نیم میلیارد دلار از بودجه دولت به شرکت­های هواپیمایی برای خرید هواپیماهای جدید اختصاص یابد که این رقم در مقایسه با سطح واقعی نیاز، بسیار ناچیز است. قدمی معتقد است: محدودیت تسهیلات صندوق توسعه ملی از یک سو و شکل ارزی تسهیلات آن که نوسان­ های نرخ ارز را در پی دارد از سوی دیگر می­تواند ریسک ها و دغدغه هایی را برای بازپرداخت اقساط به همراه داشته باشد.

به گفته وی؛ در حال حاضر 200 فروند هواپیما در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که نیمی از آن­ها غیر فعال است از سوی دیگر تا سال 1404 باید 400 فروند هواپیمای جدید خریداری شود. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری پیش بینی کرده سالیانه 50 هواپیما در سال های آینده خریداری و به ناوگان هوایی کشور اضافه کند. امروزه این مسئله بسیاری از خطوط هوایی را بر آن داشته است، تا ازلیزینگ به عنوان یکی روش­های پیشرفته تأمین مالی، استفاده کنند.

قدمی با توجه به الگوهای تامین مالی خرید هواپیما، یاد آورشد: در تأمین مالی هواپیماهای تجاری، از روش های اجاره و وام استفاده می­ شود. در برخی منابع دیگر روش های تأمین مالی هواپیماهای تجاری مشتمل بر وام با وثیقه، لیزینگ مالی و لیزینگعملیاتی را از عمده ترین روش های مرسوم در این حوزه نام می برند. وی از جمله راه های دیگر در پرداخت پول خرید هواپیما مورد اشاره در متون مدیریت مالی را پول نقد، لیزینگ عملیاتی، فروش و اجاره مجدد، وام­های بانکی/ اجاره­ هایمالی، اجاره­ های مالیاتی، حمایت از تولیدکننده و گواهی وثیقه تجهیزات پیشرفته ذکر کرد.

مدیر عامل گروه مالی ملت یکی از موارد خاص را اجاره عملیاتی اجاره مجدد ذکر کرد که در آن خطوط هوایی، هواپیمای خود را برای تأمین پول نقد به فروش می­رساند وسپس همان هواپیما را از خریدار و برای یک دوره بازپرداخت، اجاره مجدد می­کنند.

قدمی به تشریح برنامه های گروه مالی ملت جهت تامین مالی صنعت هواپیمایی کشور پرداخت و عنوان کرد: در راستای اهداف بانک ملت در تامین مالی پروژه­ ها و صنایع کشور و با توجه به شرایط پسا برجامی کشور در نظر دارد زمینه تامین مالی خرید هواپیماهای مورد نیاز شرکت های هواپیمایی کشور را از طریق الگوی لیزینگ محقق کند.

در واقع این امر با توجه به برخورداری گروه مالی ملت از زنجیره ارزش افزوده شرکت واسپاری ملت و با همکاری و همراهی شرکت تامین سرمایه بانک ملت صورت خواهد گرفت. وی موضوع فعالیت شرکت واسپاری ملت را انجام عملیات لیزینگ شامل تأمین کالاهای مجاز مورد درخواست مشتریان از فروشندگان و تولیدکنندگان و واگذاری آن­ها از طریق اجاره یا فروش اقساطی در چارچوب ضوابط و دستورالعمل اجرایی تأسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت­های لیزینگ و سایر مقررات مربوطه تعریف کرد.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نمادهای و ، مثبت خواهد بود.
با توجه به این موضوع که شرکت واسپاری ملت در صف شرکت هایی قرار دارد که قرار است در بازار سرمایه عرضه شود٬ درصورت تامین مالی خرید هواپیماها از طریق این شرکت٬ می توان انتظار سودآوری بالاتری از این شرکت را داشت. البته باید کارشناسان بررسی کنند که چه مبلغی از تامین مالی خرید هواپیماها بر عهده این شرکت قرار می گیرد تا از این محل سود شناسایی کند.

زمینه تامین مالی خرید هواپیماهای مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی کشور از طریق الگوی لیزینگ محقق می شود.با توجه به عدم توانایی مالی ایرلاین‌های داخلی و محدودیت در منایع مالی دولتی در این زمینه ٬ با وجود ایجاد زمینه­ های مساعد برای تحول در صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط پسابرجام، تأمین اعتبار خرید شرکت­های هواپیمایی ایرانی به چالشی جدی برای تحقق این امر منجر شده است.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه :

مهدی قدمی -مدیر عامل گروه مالی ملت٬ گفت : طبق سند چشم انداز ایران 1404 ناوگان هوایی کشور چیزی حدود 400 الی 500 فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد و این مهم نیازمند سرمایه گذاری حدود 20 میلیارد دلاری در طول 10 سال آینده است. مهدی قدمی به یکی از بندهای مهم توافقنامه ژنو اشاره کرد که به موجب این بند، کشورهای 1+5 متعهد شدند مجوز تأمین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران (مانند هواپیمایی هما و دیگر هواپیمایی های تحریم نشده ایرلاین ­های داخلی) و گواهی تعمیر و بازرسی ایمنی و خدمات وابسته در ایران را صادر کنند.

بر این اساس وی یکی از نتایج بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای جهان در شرایط پسابرجام را بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی کشور از طریق تعامل با تولیدکنندگان مطرح جهانی ازطریق استفاده از الگوهای مطرح تامین مالی خرید هواپیما ذکر کرد.

وی با توجه به عدم توانایی مالی ایرلاین های داخلی و محدودیت در منایع مالی دولتی در این زمینه عنوان کرد: با وجود ایجاد زمینه­ های مساعد برای تحول در صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط پسابرجام، تأمین اعتبار خرید شرکت­های هواپیمایی ایرانی به چالشی جدی برای تحقق این امر منجر شده است.

قدمی با اشاره به گزارش­های اخیر وزارت راه و شهرسازی، عنوان کرد: خالص دارایی اغلب شرکت­های هواپیمایی کشور بیش از ۳۰ میلیون دلار ارزش مالی ندارد. این در حالی است که متوسط قیمت هواپیمای جدید از شرکت های بویینگ یا ایرباس ارزش بیشتری نسبت به کل دارایی برخی از این شرکت­های هواپیمایی دارد.

وی همچنین با اشاره به بدهی سنگین شرکت­های هواپیمایی به «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی» و «شرکت فرودگاه های کشور» ، اضافه کرد: از سوی دیگر فعالان این صنعت معتقدند در هیچ جای دنیا نقدینگی برای خرید هواپیما از سوی شرکت­های هواپیمایی تأمین نمی­شود و معمولا دولت­ ها و ایرلاین ها نقدینگی مورد نیاز را از طریق روش­ها و ابزارهای مالی مختلف تخصیص می­دهند.

قدمی با توجه به نیاز مالی شرکت­های هواپیمایی، بر انتخاب الگوهای تامین مالی مناسب تاکید کرد و یکی از روش­ های مالی برای تأمین اعتبار در این عرصه را تأمین اعتبار از طریق فاینانس ذکر کرد.در حال حاضر باید سالانه یک و نیم میلیارد دلار از بودجه دولت به شرکت­های هواپیمایی برای خرید هواپیماهای جدید اختصاص یابد که این رقم در مقایسه با سطح واقعی نیاز، بسیار ناچیز است. قدمی معتقد است: محدودیت تسهیلات صندوق توسعه ملی از یک سو و شکل ارزی تسهیلات آن که نوسان­ های نرخ ارز را در پی دارد از سوی دیگر می­تواند ریسک ها و دغدغه هایی را برای بازپرداخت اقساط به همراه داشته باشد.

به گفته وی؛ در حال حاضر 200 فروند هواپیما در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که نیمی از آن­ها غیر فعال است از سوی دیگر تا سال 1404 باید 400 فروند هواپیمای جدید خریداری شود. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری پیش بینی کرده سالیانه 50 هواپیما در سال های آینده خریداری و به ناوگان هوایی کشور اضافه کند. امروزه این مسئله بسیاری از خطوط هوایی را بر آن داشته است، تا ازلیزینگ به عنوان یکی روش­های پیشرفته تأمین مالی، استفاده کنند.

قدمی با توجه به الگوهای تامین مالی خرید هواپیما، یاد آورشد: در تأمین مالی هواپیماهای تجاری، از روش های اجاره و وام استفاده می­ شود. در برخی منابع دیگر روش های تأمین مالی هواپیماهای تجاری مشتمل بر وام با وثیقه، لیزینگ مالی و لیزینگعملیاتی را از عمده ترین روش های مرسوم در این حوزه نام می برند. وی از جمله راه های دیگر در پرداخت پول خرید هواپیما مورد اشاره در متون مدیریت مالی را پول نقد، لیزینگ عملیاتی، فروش و اجاره مجدد، وام­های بانکی/ اجاره­ هایمالی، اجاره­ های مالیاتی، حمایت از تولیدکننده و گواهی وثیقه تجهیزات پیشرفته ذکر کرد.

مدیر عامل گروه مالی ملت یکی از موارد خاص را اجاره عملیاتی اجاره مجدد ذکر کرد که در آن خطوط هوایی، هواپیمای خود را برای تأمین پول نقد به فروش می­رساند وسپس همان هواپیما را از خریدار و برای یک دوره بازپرداخت، اجاره مجدد می­کنند.

قدمی به تشریح برنامه های گروه مالی ملت جهت تامین مالی صنعت هواپیمایی کشور پرداخت و عنوان کرد: در راستای اهداف بانک ملت در تامین مالی پروژه­ ها و صنایع کشور و با توجه به شرایط پسا برجامی کشور در نظر دارد زمینه تامین مالی خرید هواپیماهای مورد نیاز شرکت های هواپیمایی کشور را از طریق الگوی لیزینگ محقق کند.

در واقع این امر با توجه به برخورداری گروه مالی ملت از زنجیره ارزش افزوده شرکت واسپاری ملت و با همکاری و همراهی شرکت تامین سرمایه بانک ملت صورت خواهد گرفت. وی موضوع فعالیت شرکت واسپاری ملت را انجام عملیات لیزینگ شامل تأمین کالاهای مجاز مورد درخواست مشتریان از فروشندگان و تولیدکنندگان و واگذاری آن­ها از طریق اجاره یا فروش اقساطی در چارچوب ضوابط و دستورالعمل اجرایی تأسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت­های لیزینگ و سایر مقررات مربوطه تعریف کرد.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نمادهای و ، مثبت خواهد بود.
با توجه به این موضوع که شرکت واسپاری ملت در صف شرکت هایی قرار دارد که قرار است در بازار سرمایه عرضه شود٬ درصورت تامین مالی خرید هواپیماها از طریق این شرکت٬ می توان انتظار سودآوری بالاتری از این شرکت را داشت. البته باید کارشناسان بررسی کنند که چه مبلغی از تامین مالی خرید هواپیماها بر عهده این شرکت قرار می گیرد تا از این محل سود شناسایی کند.
1394/11/06
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333