رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

زیان انباشته مهم‌ترین نقیصه خودرویی‌ها
اهمیت : مهم

19

پس از دو سال انتظار، آخرین بزنگاه برجام فرا رسید و سرانجام بازار سهام نیز حرکت خود را آغاز کرد. بسیاری از فعالان بازار، اعتقاد داشتند که پس از لغو تحریم‌ها امکان دارد بورس تهران قفل شود و صف‌های خرید سنگین باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شود. این اتفاق کم‌و‌بیش برای همه گروه‌های صنعتی بورس رخ داد. در این بین شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات در حالی طی یک ماه گذشته بیش از 40 درصد رشد کرده است که اغلب شرکت‌های این گروه از زیان‌های سنگین انباشته رنج می‌برند.
نهایت‌نگر:

به گزارش اقتصاد نیوز:

صنعت خودرو که ۳ درصد از ارزش روز بازار سهام را تشکیل می دهد، بیش از ۶هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد. این در حالی است که زیان انباشته این صنعت طبق آخرین ترازنامه های منتشر شده توسط خود شرکت ها، بیش از هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان است. برخی از نمادهای حاضر در این گروه بیش از سرمایه ثبتی خود زیان انباشته دارند.

بیشترین میزان زیان انباشته میان سازندگان وسایل نقلیه موتوری در نمادهای خاور، خساپا و خکاوه و همچنین خپارس دیده می شود که همگی همراه با بازار طی چند روز گذشته رشدهای عجیب قیمتی را در سهام خود مشاهده کرده اند. اگرچه با ورود سرمایه گذار خارجی قطعا اوضاع خودروسازان بهتر از آنچه در سال های تحریم تجربه شده است، خواهد بود، اما بعید به نظر می رسد که این شرکت ها به چنان سودآوری در کوتاه مدت برسند که قیمت های فعلی سهام را توجیه کند.

همان طور که پیش تر ذکر شد، ورود سرمایه گذار خارجی و همچنین تاثیرگذاری این سرمایه گذاری ها احتمالا دست کم چند سال مالی به طول خواهد انجامید. از طرف دیگر بعید به نظر می رسد که در کوتاه مدت بازار پررونقی برای خودرو های داخلی شکل گیرد و به فرض بالاترین سرعت در سرمایه گذاری، این شرکت ها احتمالا نمی توانند با ظرفیت کامل اقدام به تولید و فروش کنند، بنابراین تقسیم سود در این شرکت ها ممکن است سال ها به طول انجامد.

به گزارش دنیای اقتصاد، نکته نگران کننده دیگری که در صورت های مالی خودروسازان مشاهده می شود، حجم انبوه بدهی های این شرکت ها است. این صنعت جمعا 20 هزار میلیارد تومان بدهی جاری و 28 هزار میلیارد تومان بدهی غیر جاری دارند. دست کم برای دو سال گذشته جریانات نقدی این شرکت ها به شدت دچار مشکل بوده است. اگر فرض را بر این بگیریم که صادرات گسترده خودرو دست کم در آینده نزدیک میسر نیست، باید این نکته را مد نظر داشت که قرار است این شرکت ها محصولات خود را در همین بازار (بازار داخلی) به فروش برسانند.

در واقع با وجود این بدهی های سنگین که امکان دارد زیان انباشته این صنعت را در پایان سال مالی جاری افزایش دهد و با در نظر گرفتن ضعف در جریانات نقدی مثبت، شاید انتظار وقوع معجزه در سال آینده برای این صنعت دور از ذهن باشد. این نکته ای است که احتمالا بازار سهام دیر یا زود، پس از آنکه التهابات و هیجان خرید سهام کاهش یافت و روند رشد و شکوفایی سودآوری خودرویی ها مطول شد، به آن آگاه خواهد شد و سرمایه گذاری های خود را با اصلاح قیمت، بهینه خواهد کرد.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.
بنابراین با توجه به گفته های بالا در صنعت خودرو و قطعات به جهت سرمایه گذاری باید دنبال سهم هایی باشیم که از بدهی کمتر برخوردار باشند و زیان انباشته نیز نداشته باشند. همچنین باید دید بلند مدت در سرمایه گذاری این صنعت داشته باشیم.

پس از دو سال انتظار، آخرین بزنگاه برجام فرا رسید و سرانجام بازار سهام نیز حرکت خود را آغاز کرد. بسیاری از فعالان بازار، اعتقاد داشتند که پس از لغو تحریم‌ها امکان دارد بورس تهران قفل شود و صف‌های خرید سنگین باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شود. این اتفاق کم‌و‌بیش برای همه گروه‌های صنعتی بورس رخ داد. در این بین شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات در حالی طی یک ماه گذشته بیش از 40 درصد رشد کرده است که اغلب شرکت‌های این گروه از زیان‌های سنگین انباشته رنج می‌برند.
نهایت‌نگر:

به گزارش اقتصاد نیوز:

صنعت خودرو که ۳ درصد از ارزش روز بازار سهام را تشکیل می دهد، بیش از ۶هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد. این در حالی است که زیان انباشته این صنعت طبق آخرین ترازنامه های منتشر شده توسط خود شرکت ها، بیش از هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان است. برخی از نمادهای حاضر در این گروه بیش از سرمایه ثبتی خود زیان انباشته دارند.

بیشترین میزان زیان انباشته میان سازندگان وسایل نقلیه موتوری در نمادهای خاور، خساپا و خکاوه و همچنین خپارس دیده می شود که همگی همراه با بازار طی چند روز گذشته رشدهای عجیب قیمتی را در سهام خود مشاهده کرده اند. اگرچه با ورود سرمایه گذار خارجی قطعا اوضاع خودروسازان بهتر از آنچه در سال های تحریم تجربه شده است، خواهد بود، اما بعید به نظر می رسد که این شرکت ها به چنان سودآوری در کوتاه مدت برسند که قیمت های فعلی سهام را توجیه کند.

همان طور که پیش تر ذکر شد، ورود سرمایه گذار خارجی و همچنین تاثیرگذاری این سرمایه گذاری ها احتمالا دست کم چند سال مالی به طول خواهد انجامید. از طرف دیگر بعید به نظر می رسد که در کوتاه مدت بازار پررونقی برای خودرو های داخلی شکل گیرد و به فرض بالاترین سرعت در سرمایه گذاری، این شرکت ها احتمالا نمی توانند با ظرفیت کامل اقدام به تولید و فروش کنند، بنابراین تقسیم سود در این شرکت ها ممکن است سال ها به طول انجامد.

به گزارش دنیای اقتصاد، نکته نگران کننده دیگری که در صورت های مالی خودروسازان مشاهده می شود، حجم انبوه بدهی های این شرکت ها است. این صنعت جمعا 20 هزار میلیارد تومان بدهی جاری و 28 هزار میلیارد تومان بدهی غیر جاری دارند. دست کم برای دو سال گذشته جریانات نقدی این شرکت ها به شدت دچار مشکل بوده است. اگر فرض را بر این بگیریم که صادرات گسترده خودرو دست کم در آینده نزدیک میسر نیست، باید این نکته را مد نظر داشت که قرار است این شرکت ها محصولات خود را در همین بازار (بازار داخلی) به فروش برسانند.

در واقع با وجود این بدهی های سنگین که امکان دارد زیان انباشته این صنعت را در پایان سال مالی جاری افزایش دهد و با در نظر گرفتن ضعف در جریانات نقدی مثبت، شاید انتظار وقوع معجزه در سال آینده برای این صنعت دور از ذهن باشد. این نکته ای است که احتمالا بازار سهام دیر یا زود، پس از آنکه التهابات و هیجان خرید سهام کاهش یافت و روند رشد و شکوفایی سودآوری خودرویی ها مطول شد، به آن آگاه خواهد شد و سرمایه گذاری های خود را با اصلاح قیمت، بهینه خواهد کرد.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.
بنابراین با توجه به گفته های بالا در صنعت خودرو و قطعات به جهت سرمایه گذاری باید دنبال سهم هایی باشیم که از بدهی کمتر برخوردار باشند و زیان انباشته نیز نداشته باشند. همچنین باید دید بلند مدت در سرمایه گذاری این صنعت داشته باشیم.
1394/11/03
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333