رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

وضعیت صنعت خودرو با ارز تک نرخی
اهمیت : مهم

30

به باور فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی، آشفتگی بازار با تک‌نرخی شدن ارز سامان می‌یابد.تک‌نرخی شدن ارز به این معناست که دولت به‌موقع و به اندازه درخواست ارز موردنیاز را تامین می‌کند که در این شرایط بازار موازی ارز از بین می‌رود. ارز ۲ نرخی به عنوان یکی از متهمان ردیف نخست در دادگاه اقتصادی نشسته است؛ مبنای مبادلات و معاملات داخلی و برون‌مرزی که با کوچکترین افزایش قیمت، بازار را متحول می‌کند و جیب واسطه‌گرها را پرتر.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

صنعت خودرو از نرخ دلار تاثیر می پذیرد زیرا بسیاری از مواد اولیه در تولید قطعات وارداتی است بنابراین با افزایش نرخ ارز، قیمت قطعات و به دنبال آن قیمت تمام شده خودرو افزایش می یابد. به گفته استاد اقتصاد دانشگاه تهران، برای تامین ارز یک صنعت، موضوع «قیمت تمام شده محصولات آن صنعت» مطرح می شود.

آلبرت بغزیان در گفت وگو با صمت اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز به این معناست که دولت به موقع و به اندازه درخواست ارز موردنیاز را تامین می کند که در این شرایط بازار موازی ارز از بین می رود. به اعتقاد من دولت با تک نرخی کردن نمی تواند ارز موردنیاز را تامین کند بنابراین بازاری موازی با نرخی دیگر به وجود خواهد آمد.

این اقتصاددان در زمینه تاثیر ارز تک نرخی بر صنعت خودرو، این گونه توضیح داد: اگر صنعت خودرو تبدیل به صادرکننده شود، به طور قطع از این تصمیم بهره می برد اما از آنجایی که صنعت خودروی کشور صادرات محور نیست، تک نرخی شدن ارز تنها منجر به افزایش هزینه های تولید این صنعت می شود و به رکود صنعت خودرو شدت بیشتری می بخشد.

وی تصریح کرد: برای گذر از رکود و حمایت از صنایع، دولت باید به دنبال رفع مواردی باشد که رکود را به وجود آورد؛ مواردی مانند تحریم ها (که با اجرایی شدن برجام از میان می رود) و همچنین شوک ارزی که با بالا رفتن نرخ ارز ایجاد شد. بنابراین با افزایش نرخ ارز، درآمدها رشد زیادی نداشته و از تعداد خریداران کاسته شده است. در این شرایط تولیدکنندگان نیز حاضر نیستند محصولات خود را با سود پایین تر عرضه کنند. در حال حاضر با تک نرخی شدن ارز، رکود تنها از طریق کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده یک کالا از میدان اقتصاد و صنعت خارج می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار ثبات ارزی و نتیجه آن در ترغیب سرمایه گذاری خارجی گفت: تک نرخی شدن قیمت ارز، برنامه سرمایه گذاری در بخش درآمدها و هزینه ها را قابل پیش بینی می کند. سرمایه گذاری که محصولی را به کشور وارد و آن را تبدیل می کند، برای خارج کردن سود خود باید تغییرات نرخ ارز را در نظر بگیرد بنابراین تثبت بازار ارز و تعیین نرخ بهره به گونه ای که بتواند تعادل سرمایه گذاری پس انداز را برقرار کند و از طرف دیگر هزینه تولید را کاهش دهد، از پیامدهای مثبت تک نرخی شدن است. وی اضافه کرد: اگر بازاری موازی با تک نرخی شدن ارز به وجود آید دولت برای حمایت از برخی صنایع ناگزیر به اختصاص ارز ارزان قیمت تر خواهد بود که در این شرایط باز هم ارز ۲ نرخی می شود.

افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده خودرو را افزایش می دهد و در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یابد، با هر افزایش قیمتی، این خودروسازان هستند که از شرایط رکود ضرر می کنند. به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در دولت یازدهم نرخ ارز به ثبات نسبی رسید اما دلار این روزها قیمت افزایشی داشته که می تواند به بازار خودرو شوک وارد کند و قیمت ها را بالا ببرد. در شرایط فعلی که بازار خودرو روزهای رکود را تجربه می کند، این شوک به رکود بیشتر دامن می زند.

در این شرایط شاید بالا رفتن نرخ ارز در درازمدت پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد اما در کوتاه مدت به نفع خودروسازان نیست. شهرام شیرکوند در گفت وگو با صمت اظهار کرد: با تک نرخی شدن ارز، نوعی ثبات و امنیت خاطر برای فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان به وجود می آید به گونه ای که امکان برنامه ریزی برای استفاده از تمام ظرفیت تولید برای آنها فراهم می شود و دیگر نگران تورم نخواهند بود. همچنین فضای کسب وکار و رقابت روزهای بهتری را تجربه می کند.

با ثبات نرخ، قیمت ها ثابت و توان رقابت برای خودروسازان داخلی ایجاد می شود. اگر ارز با نرخ ۳ هزار و ۱۰۰ تومان به شکل مداوم به شرکت های خودروسازی تزریق شود، این صنعت را متحول می کند زیرا امکان رقابت را برای آنها فراهم خواهد کرد و ثبات سرمایه گذاری را برای آنها به همراه می آورد.

براساس این گزارش، خودرو به عنوان صنعتی تاثیرگذار و تاثیرپذیر در برخی بخش ها مانند واردات قطعات و مواد اولیه با نرخ ارز ارتباط تنگانگی دارد به گونه ای که با هر نوسان، بازار این صنعت دستخوش تغییر خواهد شد. اکنون که زمزمه هایی مبنی بر بسته شدن بودجه دولت با دلار ۳ هزار تومانی به گوش می رسد، اگر این نرخ ثابت بماند ثبات را به صنعت خودرو باز می گرداند اما اگر افزایش یابد، قیمت تمام شده خودرو را بالاتر برده و با توجه به قدرت پایین خرید مردم، خودرو به عنوان کالایی غیراساسی در اولویت های آخر برای خرید قرار می گیرد.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
نهایی شدن برجام و ورود دانش روز خودور سازی به ایران و بازارهای صادراتی جدید٬تحولی مثبت در صنعت خودرو ایجاد می نماید. اما به جهت بررسی اثر تک نرخی شدن ارز بر صنعت خودرو٬ باید دید که نرخ ارز چند در نظر گرفته می شود و خودرو سازان و همچنین قطعه سازان نرخ ارز مبادله ای را چند در بودجه خود نظر گرفته اند.

به باور فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی، آشفتگی بازار با تک‌نرخی شدن ارز سامان می‌یابد.تک‌نرخی شدن ارز به این معناست که دولت به‌موقع و به اندازه درخواست ارز موردنیاز را تامین می‌کند که در این شرایط بازار موازی ارز از بین می‌رود. ارز ۲ نرخی به عنوان یکی از متهمان ردیف نخست در دادگاه اقتصادی نشسته است؛ مبنای مبادلات و معاملات داخلی و برون‌مرزی که با کوچکترین افزایش قیمت، بازار را متحول می‌کند و جیب واسطه‌گرها را پرتر.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

صنعت خودرو از نرخ دلار تاثیر می پذیرد زیرا بسیاری از مواد اولیه در تولید قطعات وارداتی است بنابراین با افزایش نرخ ارز، قیمت قطعات و به دنبال آن قیمت تمام شده خودرو افزایش می یابد. به گفته استاد اقتصاد دانشگاه تهران، برای تامین ارز یک صنعت، موضوع «قیمت تمام شده محصولات آن صنعت» مطرح می شود.

آلبرت بغزیان در گفت وگو با صمت اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز به این معناست که دولت به موقع و به اندازه درخواست ارز موردنیاز را تامین می کند که در این شرایط بازار موازی ارز از بین می رود. به اعتقاد من دولت با تک نرخی کردن نمی تواند ارز موردنیاز را تامین کند بنابراین بازاری موازی با نرخی دیگر به وجود خواهد آمد.

این اقتصاددان در زمینه تاثیر ارز تک نرخی بر صنعت خودرو، این گونه توضیح داد: اگر صنعت خودرو تبدیل به صادرکننده شود، به طور قطع از این تصمیم بهره می برد اما از آنجایی که صنعت خودروی کشور صادرات محور نیست، تک نرخی شدن ارز تنها منجر به افزایش هزینه های تولید این صنعت می شود و به رکود صنعت خودرو شدت بیشتری می بخشد.

وی تصریح کرد: برای گذر از رکود و حمایت از صنایع، دولت باید به دنبال رفع مواردی باشد که رکود را به وجود آورد؛ مواردی مانند تحریم ها (که با اجرایی شدن برجام از میان می رود) و همچنین شوک ارزی که با بالا رفتن نرخ ارز ایجاد شد. بنابراین با افزایش نرخ ارز، درآمدها رشد زیادی نداشته و از تعداد خریداران کاسته شده است. در این شرایط تولیدکنندگان نیز حاضر نیستند محصولات خود را با سود پایین تر عرضه کنند. در حال حاضر با تک نرخی شدن ارز، رکود تنها از طریق کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده یک کالا از میدان اقتصاد و صنعت خارج می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار ثبات ارزی و نتیجه آن در ترغیب سرمایه گذاری خارجی گفت: تک نرخی شدن قیمت ارز، برنامه سرمایه گذاری در بخش درآمدها و هزینه ها را قابل پیش بینی می کند. سرمایه گذاری که محصولی را به کشور وارد و آن را تبدیل می کند، برای خارج کردن سود خود باید تغییرات نرخ ارز را در نظر بگیرد بنابراین تثبت بازار ارز و تعیین نرخ بهره به گونه ای که بتواند تعادل سرمایه گذاری پس انداز را برقرار کند و از طرف دیگر هزینه تولید را کاهش دهد، از پیامدهای مثبت تک نرخی شدن است. وی اضافه کرد: اگر بازاری موازی با تک نرخی شدن ارز به وجود آید دولت برای حمایت از برخی صنایع ناگزیر به اختصاص ارز ارزان قیمت تر خواهد بود که در این شرایط باز هم ارز ۲ نرخی می شود.

افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده خودرو را افزایش می دهد و در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یابد، با هر افزایش قیمتی، این خودروسازان هستند که از شرایط رکود ضرر می کنند. به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در دولت یازدهم نرخ ارز به ثبات نسبی رسید اما دلار این روزها قیمت افزایشی داشته که می تواند به بازار خودرو شوک وارد کند و قیمت ها را بالا ببرد. در شرایط فعلی که بازار خودرو روزهای رکود را تجربه می کند، این شوک به رکود بیشتر دامن می زند.

در این شرایط شاید بالا رفتن نرخ ارز در درازمدت پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد اما در کوتاه مدت به نفع خودروسازان نیست. شهرام شیرکوند در گفت وگو با صمت اظهار کرد: با تک نرخی شدن ارز، نوعی ثبات و امنیت خاطر برای فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان به وجود می آید به گونه ای که امکان برنامه ریزی برای استفاده از تمام ظرفیت تولید برای آنها فراهم می شود و دیگر نگران تورم نخواهند بود. همچنین فضای کسب وکار و رقابت روزهای بهتری را تجربه می کند.

با ثبات نرخ، قیمت ها ثابت و توان رقابت برای خودروسازان داخلی ایجاد می شود. اگر ارز با نرخ ۳ هزار و ۱۰۰ تومان به شکل مداوم به شرکت های خودروسازی تزریق شود، این صنعت را متحول می کند زیرا امکان رقابت را برای آنها فراهم خواهد کرد و ثبات سرمایه گذاری را برای آنها به همراه می آورد.

براساس این گزارش، خودرو به عنوان صنعتی تاثیرگذار و تاثیرپذیر در برخی بخش ها مانند واردات قطعات و مواد اولیه با نرخ ارز ارتباط تنگانگی دارد به گونه ای که با هر نوسان، بازار این صنعت دستخوش تغییر خواهد شد. اکنون که زمزمه هایی مبنی بر بسته شدن بودجه دولت با دلار ۳ هزار تومانی به گوش می رسد، اگر این نرخ ثابت بماند ثبات را به صنعت خودرو باز می گرداند اما اگر افزایش یابد، قیمت تمام شده خودرو را بالاتر برده و با توجه به قدرت پایین خرید مردم، خودرو به عنوان کالایی غیراساسی در اولویت های آخر برای خرید قرار می گیرد.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
نهایی شدن برجام و ورود دانش روز خودور سازی به ایران و بازارهای صادراتی جدید٬تحولی مثبت در صنعت خودرو ایجاد می نماید. اما به جهت بررسی اثر تک نرخی شدن ارز بر صنعت خودرو٬ باید دید که نرخ ارز چند در نظر گرفته می شود و خودرو سازان و همچنین قطعه سازان نرخ ارز مبادله ای را چند در بودجه خود نظر گرفته اند.
1394/10/27
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333