رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

ساخت کشتی های حامل LNG توسط ایران
اهمیت : مهم

26

ایران با در اختیار داشتن بیشترین میعانات و ذخایر گازی جهانی، به دنبال افزایش صادرات گاز به همسایگان، اروپا و مناطق دور دست است. در این زمینه یکی از مشکلاتی که وجود دارد هزینه بالای احداث خط لوله انتقال است، ایران درصدد است با توسعه صنعت ‌«ال‌ان‌جی»‌، ظرفیت صادرات گاز را افزایش دهد. در صورتی که ایران به فناوری ‌«ال‌ان‌جی»‌ و انتقال آن از طریق کشتی‌ها دست یابد امکان صادرات گاز ایران به شرق آسیا و غرب اروپا نیز فراهم می‌شود.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

صادقی مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش٬ با اشاره به فراهم کردن شرایط برای ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» در ایران گفت: پس از لغو تحریم ها، کار ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» را به طور جدی آغاز خواهیم کرد. امکان ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» و نفتکش های «VLCC» در کشور وجود دارد، و بر این اساس قرار است از طریق همکاری با یک شرکت خارجی، مقدمات ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» فراهم شود.

صادقی در ادامه توضیح داد: ما در کشور تجارت ساخت کشتی های تانکر و کانتینربر را داریم اما برای ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» باید مقدمات کار فراهم شود. از طریق انتقال دانش ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» به داخل کشور، می توانیم ساخت این نوع کشتی ها را که فناوری پیچیده ای دارند، در داخل کشور آغاز کنیم.صادقی درخصوص ساخت نفتکش ها و شناورهای بزرگ گفت که : با یک شرکت بزرگ آلمانی تفاهمنامه امضا شده و مذاکراتی نیز با شرکت های معتبر کره ای و چینی انجام شده است.

وی با اشاره به تفاوت هزینه ساخت شناور و نفتکش در ایران و چین، گفت: شاید هزینه ساخت کشتی در چین از ایران ارزان تر تمام شود، اما باید توجه داشت که کیفیت برخی کشتی های ساخت چین، پایین تر است به طوری که پس از مدت کوتاهی نیاز به اورهال اساسی پیدا می کنند.

شهرام کوکبی، یکی از بنیانگذاران انجمن مهندسان دریایی درباره ساخت کشتی های حامل LNGگفت: ایران در شرایط کنونی به توانایی مورد نیاز برای ساخت این نوع از کشتی ها رسیده اما یکی از موضوعاتی که در زمینه ساخت کشتی اهمیت دارد این است که ما فقط به توان فنی در ساخت یا به عبارتی اجرا رسیده ایم. ساخت کشتی در ۳ مرحله به طور کلان انجام می شود. این ۳ مرحله شامل طراحی، تامین تجهیزات و ساخت می شود. ایران در شرایط کنونی می تواند پروژه ساخت کشتی را اجرا کند و در ۲ مرحله دیگر با مشکلاتی مانند کمبود دانش فنی مواجه است.

کوکبی، که عضو سابق هیات مدیره شرکت کشتی سازی ایزوایکو است، با اشاره به این که ایران در دو مرحله نخست ساخت کشتی نیاز به پیمانکاران خارجی دارد، توضیح داد: در برخی از پروژه های این ظرفیت در کشور وجود دارد که مهندسان داخلی در طراحی هم فعالیت کنند یا قطعه سازان برخی از قطعات را تامین کنند اما به طور کلی در ۲ مرحله نخست کشتی های بزرگ و کانتیربر یا حامل «ال ان جی» ایران به طور قطع نیاز به پیمانکاران خارجی دارد.

حمید شاه بندرزاده، عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس گفت:به دلیل تغییر سیاست توسعه صنایع دریایی در دولت گذشته این صنعت با مشکلات زیادی رو به رو شد.

با اینکه هنوز برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه صنایع دریایی به طور عمومی منتشر نشده و در آخرین مراحل کارشناسی به سر می برد به نظر می رسد کشتی سازان و فعالان در زمینه ساختارهای فراساحلی اقداماتی پیشرو در دست اجرا دارند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه جلب توجه می کند این است که آیا این اقدامات بر اساس حمایت های دولتی از صنایع دریایی انجام می شود یا از این که با تمام مشکلات پیش رو این صنعت در آخر توانست به سیاستی بلندمدت و یکپارچه دست یابد؟


با توجه به موارد بالا صادرات گاز به صورت LNG ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر باعث کاهش هزینه های حمل و نقل شده و باید این موضوع بررسی شود که در ساخت این کشتی ها پیمانکار خارجی طرف قرار داد ایران چه کشوری است و شرکت حمل و نقل مربوطه در ایران که مجری ساخت این کشتی ها می شود٬ کدام است. تمام این موارد بستگی به حمایت دولت از صنایع دریایی و رفع کامل تحریم ها دارد.

ایران با در اختیار داشتن بیشترین میعانات و ذخایر گازی جهانی، به دنبال افزایش صادرات گاز به همسایگان، اروپا و مناطق دور دست است. در این زمینه یکی از مشکلاتی که وجود دارد هزینه بالای احداث خط لوله انتقال است، ایران درصدد است با توسعه صنعت ‌«ال‌ان‌جی»‌، ظرفیت صادرات گاز را افزایش دهد. در صورتی که ایران به فناوری ‌«ال‌ان‌جی»‌ و انتقال آن از طریق کشتی‌ها دست یابد امکان صادرات گاز ایران به شرق آسیا و غرب اروپا نیز فراهم می‌شود.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

صادقی مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش٬ با اشاره به فراهم کردن شرایط برای ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» در ایران گفت: پس از لغو تحریم ها، کار ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» را به طور جدی آغاز خواهیم کرد. امکان ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» و نفتکش های «VLCC» در کشور وجود دارد، و بر این اساس قرار است از طریق همکاری با یک شرکت خارجی، مقدمات ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» فراهم شود.

صادقی در ادامه توضیح داد: ما در کشور تجارت ساخت کشتی های تانکر و کانتینربر را داریم اما برای ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» باید مقدمات کار فراهم شود. از طریق انتقال دانش ساخت کشتی های حمل «ال ان جی» به داخل کشور، می توانیم ساخت این نوع کشتی ها را که فناوری پیچیده ای دارند، در داخل کشور آغاز کنیم.صادقی درخصوص ساخت نفتکش ها و شناورهای بزرگ گفت که : با یک شرکت بزرگ آلمانی تفاهمنامه امضا شده و مذاکراتی نیز با شرکت های معتبر کره ای و چینی انجام شده است.

وی با اشاره به تفاوت هزینه ساخت شناور و نفتکش در ایران و چین، گفت: شاید هزینه ساخت کشتی در چین از ایران ارزان تر تمام شود، اما باید توجه داشت که کیفیت برخی کشتی های ساخت چین، پایین تر است به طوری که پس از مدت کوتاهی نیاز به اورهال اساسی پیدا می کنند.

شهرام کوکبی، یکی از بنیانگذاران انجمن مهندسان دریایی درباره ساخت کشتی های حامل LNGگفت: ایران در شرایط کنونی به توانایی مورد نیاز برای ساخت این نوع از کشتی ها رسیده اما یکی از موضوعاتی که در زمینه ساخت کشتی اهمیت دارد این است که ما فقط به توان فنی در ساخت یا به عبارتی اجرا رسیده ایم. ساخت کشتی در ۳ مرحله به طور کلان انجام می شود. این ۳ مرحله شامل طراحی، تامین تجهیزات و ساخت می شود. ایران در شرایط کنونی می تواند پروژه ساخت کشتی را اجرا کند و در ۲ مرحله دیگر با مشکلاتی مانند کمبود دانش فنی مواجه است.

کوکبی، که عضو سابق هیات مدیره شرکت کشتی سازی ایزوایکو است، با اشاره به این که ایران در دو مرحله نخست ساخت کشتی نیاز به پیمانکاران خارجی دارد، توضیح داد: در برخی از پروژه های این ظرفیت در کشور وجود دارد که مهندسان داخلی در طراحی هم فعالیت کنند یا قطعه سازان برخی از قطعات را تامین کنند اما به طور کلی در ۲ مرحله نخست کشتی های بزرگ و کانتیربر یا حامل «ال ان جی» ایران به طور قطع نیاز به پیمانکاران خارجی دارد.

حمید شاه بندرزاده، عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس گفت:به دلیل تغییر سیاست توسعه صنایع دریایی در دولت گذشته این صنعت با مشکلات زیادی رو به رو شد.

با اینکه هنوز برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه صنایع دریایی به طور عمومی منتشر نشده و در آخرین مراحل کارشناسی به سر می برد به نظر می رسد کشتی سازان و فعالان در زمینه ساختارهای فراساحلی اقداماتی پیشرو در دست اجرا دارند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه جلب توجه می کند این است که آیا این اقدامات بر اساس حمایت های دولتی از صنایع دریایی انجام می شود یا از این که با تمام مشکلات پیش رو این صنعت در آخر توانست به سیاستی بلندمدت و یکپارچه دست یابد؟


با توجه به موارد بالا صادرات گاز به صورت LNG ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر باعث کاهش هزینه های حمل و نقل شده و باید این موضوع بررسی شود که در ساخت این کشتی ها پیمانکار خارجی طرف قرار داد ایران چه کشوری است و شرکت حمل و نقل مربوطه در ایران که مجری ساخت این کشتی ها می شود٬ کدام است. تمام این موارد بستگی به حمایت دولت از صنایع دریایی و رفع کامل تحریم ها دارد.
1394/10/23
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333