رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

رد پای رکود در بازار شوینده‌ها
اهمیت : مهم

21

آمارها نشان می‌دهد که در ۵ماه نخست امسال صادرات مواد شوینده و بهداشتی حدود ۱۲ درصد کاهش داشته و درحال‌حاضر شاهد رکود در بازار این محصولات هستیم، این در حالی است که در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ هدف بر این است که صادرات این محصولات رشد حداقلی ۷درصد و حداکثری ۱۴ درصدی را تجربه کند.مشکل اصلی این صنعت ناشی از استراتژی اقتصادی جایگزینی واردات است.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی درباره وضعیت بازار این صنعت به صمت می گوید: با وجود رکود در بازار، رقابت بین تولیدکنندگان صنعت شوینده سنگین است. پیش از این رضا صحرایی، رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به صمت گفته بود: مشکل اصلی این صنعت ناشی از استراتژی اقتصادی جایگزینی واردات است. به گفته او سیاست حمایت از تولید داخل همواره بر اساس وضع تعرفه های وارداتی و به صورت غیرواقعی و کوتاه مدت بوده است. او ادامه می دهد: گمان می کنیم هرچه تعرفه واردات بالاتر برود و جلوی واردات گرفته شود، تولید داخل رشد پیدا می کند در صورتی که در ۵۰سال اخیر تولید داخل کارا نشده و به سطح جهانی نرسیده و نتوانسته ایم در رقابت، همسطح صنایع جهانی حرکت کنیم.

نیاز به بازاریابی صادراتی← وی با بیان اینکه فرهنگ بازاریابی نیز در ایران وجود ندارد، می افزاید: این موضوع در حوزه صادرات بسیار مهم است، این در حالی است که به دلیل ناآشنایی واحدهای تولیدی با فرهنگ بازاریابی صادراتی گاهی آنها در قیمت های ارائه شده با یکدیگر رقابت نامناسبی دارند و از همین رو بعضی اوقات برای فروش ارزان تر کالای بی کیفیت به بازار ارائه می شود که این امر اعتبار کالای ایرانی را زیرسوال می برد. رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه صادرات مواد شوینده تنها به کشورهای منطقه انجام می شود، ادامه می دهد: رقیبان صادراتی ایران، ترکیه و نشان(برند)های بین المللی هستند و از آنجایی که واحدهای تولیدی ایران هیچ گاه به دنبال نشان(برند)سازی نرفته اند، توان رقابتی اندکی در کالای ایرانی وجود دارد و با اینکه قیمت کالاهای ایرانی بسیار ارزان تر از محصولات خارجی است تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی بیشتر است.

رکود در بازار← در شرایط کنونی شاهد افت و رکود در بازار صنایع شوینده هستیم. بختیار علم بیگی در گفت وگو با صمت می افزاید: در این شرایط تلاش کارخانه های تولیدکننده بر این است که مشتریان خود را حفظ کنند. چندی پیش و به گفته برخی مصرف کنندگان بسته های پودر شوینده حاوی مواد شوینده کمتر و البته با همان بسته بندی سابق بوده اند. موضوعی که علم بیگی با رد آن می گوید: اگر حجم کالایی کم شده، در عوض قیمت آن نیز کاهش یافته است.

به گفته او تولیدکنندگان در شرایط رکود نمی خواهند مشتریان خود را از دست دهند و از راه های گوناگون سعی در حفظ مشتریان خود دارند و در تلاشند تا رضایت آنها را جلب کنند. دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی با بیان اینکه حجم تولیدات مواد شوینده در کشور زیاد است، اظهار می کند: درحال حاضر به طور تقریبی صنعت مواد شوینده به بلوغ رسیده است. تولیدات کارخانه ها نیز از استاندارد کامل برخوردار هستند.

علم بیگی درباره میزان و ظرفیت تولیدات صنایع شوینده در کشور تصریح می کند: از نظر ظرفیت های تولید، ظرفیت تولید مایع ظرفشویی ۲ برابر، پودرهای شوینده ۲ برابر و شامپوها ۲ تا ۲/۵ برابر شده و با توجه به ظرفیت موجود امکان تولید بیشتر در کشور وجود دارد. با این حال کشش فروش وجود ندارد، چرا که رقابت بین تولیدکنندگان صنعت شوینده سنگین است.

دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۲۲۰ واحد تولیدی در زمینه مواد شوینده فعال هستند، می افزاید: حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد تولید در اختیار ۱۵ واحد صنعتی بزرگ است و بقیه محصولات از سوی واحدهای کوچکتر تولید می شود که تنها ضعف واحدهای کوچک، نبود ماشین آلات مدرن و سرمایه کافی برای تولید انبوه است.

به گفته علم بیگی پیش از این در فهرست کالاهای دارای تعرفه ترجیحی با ترکیه٬ مواد شوینده نیز وجود داشت اما به دلیل اینکه این اتفاق تنها به سود ترکیه بود، به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت این تعرفه ترجیحی برداشته و حذف شد. وی با تاکید بر اینکه تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در شرایط مطلوبی قرار دارد، تصریح می کند: درحال حاضر حدود ۸۵ درصد از مواد اولیه در داخل تولید و بقیه از خارج کشور تامین می شود.

رقابت با کالای خارجی←ایران در بخش تولید محصولات شوینده از قابلیت های بسیاری بالایی برخوردار است اما نه تنها نتوانسته ایم از این ظرفیت برای تامین نیاز بازارهای داخلی استفاده کنیم بلکه متاسفانه شاهد این واقعیت تلخ هستیم که بخش عمده ای از بازار را در اختیار مواد شوینده و بهداشتی خارجی قرار داده ایم تا جایی که بازار محصولات شوینده ایرانی به شدت در حال رقابت با اجناس ترکیه ای است.

محمدرضا بوترابی در گفت وگو با صمت می افزاید: مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی خارجی باید تا اندازه ای وارد کشور شوند چراکه واردات بی رویه آنها تولید این محصولات را در داخل با مشکلاتی مواجه می کند. اما تولیدکنندگان ایرانی نیز باید کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند. به گفته او با بالا رفتن کیفیت این کالاها شرایط برای صادرات نیز فراهم می شود. همانطور که در گذشته نیز به کشورهای سی آی اس و کشور روسیه صادراتی در این حوزه داشته ایم.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نمادهای , , , و ، منفی خواهد بود.
یکی از مشکلات شوینده ها اعلام نرخ داخلی فروش محصولات از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان می باشد که از سال ۹۳ تا کنون افزایش نرخی صورت نپذیرفته است. به عنوان دیگر مشکلات می توان از برند سازی٬ افزایش کیفیت محصولات و یافتن بازارهای صادراتی و از سویی دیگر رکود داخل کشور٬ یاد کرد. در بحث تامین مواد اولیه با توجه به این که مواد اولیه مورد نیاز شوینده نفتی است٬ و نفت هم که روند نزولی را در پی گرفته است٬ مشکلی وجود ندارد. باید سیاست واردات در حوزه شوینده ها تقویت بشود و دستگاه های تولیدی به روز شوند.

آمارها نشان می‌دهد که در ۵ماه نخست امسال صادرات مواد شوینده و بهداشتی حدود ۱۲ درصد کاهش داشته و درحال‌حاضر شاهد رکود در بازار این محصولات هستیم، این در حالی است که در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ هدف بر این است که صادرات این محصولات رشد حداقلی ۷درصد و حداکثری ۱۴ درصدی را تجربه کند.مشکل اصلی این صنعت ناشی از استراتژی اقتصادی جایگزینی واردات است.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی درباره وضعیت بازار این صنعت به صمت می گوید: با وجود رکود در بازار، رقابت بین تولیدکنندگان صنعت شوینده سنگین است. پیش از این رضا صحرایی، رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به صمت گفته بود: مشکل اصلی این صنعت ناشی از استراتژی اقتصادی جایگزینی واردات است. به گفته او سیاست حمایت از تولید داخل همواره بر اساس وضع تعرفه های وارداتی و به صورت غیرواقعی و کوتاه مدت بوده است. او ادامه می دهد: گمان می کنیم هرچه تعرفه واردات بالاتر برود و جلوی واردات گرفته شود، تولید داخل رشد پیدا می کند در صورتی که در ۵۰سال اخیر تولید داخل کارا نشده و به سطح جهانی نرسیده و نتوانسته ایم در رقابت، همسطح صنایع جهانی حرکت کنیم.

نیاز به بازاریابی صادراتی← وی با بیان اینکه فرهنگ بازاریابی نیز در ایران وجود ندارد، می افزاید: این موضوع در حوزه صادرات بسیار مهم است، این در حالی است که به دلیل ناآشنایی واحدهای تولیدی با فرهنگ بازاریابی صادراتی گاهی آنها در قیمت های ارائه شده با یکدیگر رقابت نامناسبی دارند و از همین رو بعضی اوقات برای فروش ارزان تر کالای بی کیفیت به بازار ارائه می شود که این امر اعتبار کالای ایرانی را زیرسوال می برد. رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه صادرات مواد شوینده تنها به کشورهای منطقه انجام می شود، ادامه می دهد: رقیبان صادراتی ایران، ترکیه و نشان(برند)های بین المللی هستند و از آنجایی که واحدهای تولیدی ایران هیچ گاه به دنبال نشان(برند)سازی نرفته اند، توان رقابتی اندکی در کالای ایرانی وجود دارد و با اینکه قیمت کالاهای ایرانی بسیار ارزان تر از محصولات خارجی است تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی بیشتر است.

رکود در بازار← در شرایط کنونی شاهد افت و رکود در بازار صنایع شوینده هستیم. بختیار علم بیگی در گفت وگو با صمت می افزاید: در این شرایط تلاش کارخانه های تولیدکننده بر این است که مشتریان خود را حفظ کنند. چندی پیش و به گفته برخی مصرف کنندگان بسته های پودر شوینده حاوی مواد شوینده کمتر و البته با همان بسته بندی سابق بوده اند. موضوعی که علم بیگی با رد آن می گوید: اگر حجم کالایی کم شده، در عوض قیمت آن نیز کاهش یافته است.

به گفته او تولیدکنندگان در شرایط رکود نمی خواهند مشتریان خود را از دست دهند و از راه های گوناگون سعی در حفظ مشتریان خود دارند و در تلاشند تا رضایت آنها را جلب کنند. دبیر انجمن صنایع شوینده و بهداشتی با بیان اینکه حجم تولیدات مواد شوینده در کشور زیاد است، اظهار می کند: درحال حاضر به طور تقریبی صنعت مواد شوینده به بلوغ رسیده است. تولیدات کارخانه ها نیز از استاندارد کامل برخوردار هستند.

علم بیگی درباره میزان و ظرفیت تولیدات صنایع شوینده در کشور تصریح می کند: از نظر ظرفیت های تولید، ظرفیت تولید مایع ظرفشویی ۲ برابر، پودرهای شوینده ۲ برابر و شامپوها ۲ تا ۲/۵ برابر شده و با توجه به ظرفیت موجود امکان تولید بیشتر در کشور وجود دارد. با این حال کشش فروش وجود ندارد، چرا که رقابت بین تولیدکنندگان صنعت شوینده سنگین است.

دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۲۲۰ واحد تولیدی در زمینه مواد شوینده فعال هستند، می افزاید: حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد تولید در اختیار ۱۵ واحد صنعتی بزرگ است و بقیه محصولات از سوی واحدهای کوچکتر تولید می شود که تنها ضعف واحدهای کوچک، نبود ماشین آلات مدرن و سرمایه کافی برای تولید انبوه است.

به گفته علم بیگی پیش از این در فهرست کالاهای دارای تعرفه ترجیحی با ترکیه٬ مواد شوینده نیز وجود داشت اما به دلیل اینکه این اتفاق تنها به سود ترکیه بود، به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت این تعرفه ترجیحی برداشته و حذف شد. وی با تاکید بر اینکه تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در شرایط مطلوبی قرار دارد، تصریح می کند: درحال حاضر حدود ۸۵ درصد از مواد اولیه در داخل تولید و بقیه از خارج کشور تامین می شود.

رقابت با کالای خارجی←ایران در بخش تولید محصولات شوینده از قابلیت های بسیاری بالایی برخوردار است اما نه تنها نتوانسته ایم از این ظرفیت برای تامین نیاز بازارهای داخلی استفاده کنیم بلکه متاسفانه شاهد این واقعیت تلخ هستیم که بخش عمده ای از بازار را در اختیار مواد شوینده و بهداشتی خارجی قرار داده ایم تا جایی که بازار محصولات شوینده ایرانی به شدت در حال رقابت با اجناس ترکیه ای است.

محمدرضا بوترابی در گفت وگو با صمت می افزاید: مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی خارجی باید تا اندازه ای وارد کشور شوند چراکه واردات بی رویه آنها تولید این محصولات را در داخل با مشکلاتی مواجه می کند. اما تولیدکنندگان ایرانی نیز باید کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند. به گفته او با بالا رفتن کیفیت این کالاها شرایط برای صادرات نیز فراهم می شود. همانطور که در گذشته نیز به کشورهای سی آی اس و کشور روسیه صادراتی در این حوزه داشته ایم.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر نمادهای , , , و ، منفی خواهد بود.
یکی از مشکلات شوینده ها اعلام نرخ داخلی فروش محصولات از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان می باشد که از سال ۹۳ تا کنون افزایش نرخی صورت نپذیرفته است. به عنوان دیگر مشکلات می توان از برند سازی٬ افزایش کیفیت محصولات و یافتن بازارهای صادراتی و از سویی دیگر رکود داخل کشور٬ یاد کرد. در بحث تامین مواد اولیه با توجه به این که مواد اولیه مورد نیاز شوینده نفتی است٬ و نفت هم که روند نزولی را در پی گرفته است٬ مشکلی وجود ندارد. باید سیاست واردات در حوزه شوینده ها تقویت بشود و دستگاه های تولیدی به روز شوند.
1394/09/25
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333