رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

تعرفه واردات خودرو نیازمند تدوین سیاستی ۱۰ ساله
اهمیت : مهم

2

در مناطق آزاد، قانون‌گریزی گسترده‌ای در زمینه واردات خودرو اتفاق می‌افتد. اگر براساس قانون محدودیتی برای واردات خودرو اعمال شده، این قانون باید در سراسر کشور اجرا شود.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

مناطق آزاد از حیث تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند و از قوانین کلی کشور معافیت ندارند این در حالی است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به تصویب رسیده و این موضوع باید در مناطق آزاد صدق کند تا به محلی برای خروج ارز تبدیل نشود.

تاکنون در منطقه آزاد اروند حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شده است که به طور تقریبی با واردات کل کشور برابری می کند و در این مناطق خروج ارز به راحتی اتفاق می افتد.

برای مثال اگر واردات خودرویی با حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی در کشور ممنوع است، این ممنوعیت شامل مناطق آزاد هم می شود. اگر استفاده از کالایی در خارج از کشور ممنوع است در مناطق آزاد نیز باید ممنوع باشد زیرا اجرای قوانین برای مردم یک منطقه یا استان نباید با دیگر نقاط کشور مغایرت داشته باشد.

همچنین تقدیر از ورزشکاران با صدور مجوز برای واردات خودرو روش قابل قبول نبوده و این تشکر معادل رانت است زیرا گاهی به ورزشکاری مجوز واردات خودرویی داده می شود که در داخل کشور خدمات پس از فروش ندارد. همچنین برخی اوقات قیمت مجوز از قیمت خودرو چند برابر بیشتر است.

در گذشته برای قدردانی از ورزشکاران، این افراد می توانستند خودروهایی که در کشور مجوز واردات دارند را همراه با معافیت واردات ارائه کنند این در حالی است که خط قانون در حوزه تجارت باید در همه جا یکسان اجرا شود تا برای عده ای درآمد یک شبه ایجاد نشود.

در برخی جزیره ها نیز این مجوزها داده شد، در حالی که مسئولان وقت از این موضوع آگاه بودند که مردم این مناطق قدرت خرید این خودروها را ندارند و این مجوزها به طور قطع در اختیار دلالان قرار گرفته و از این امتیازها سود بردند. بنابراین با ارائه اینگونه مجوزها، عده ای دلال منفعت می برند.

تغییر تعرفه واردات ← تعرفه گمرکی واردات خودرو باید سیاست کلی ۱۰ ساله داشته باشد. برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و فراهم شدن امکان تولید خودروهای مناسب برای خودروسازان، باید سیاست کاهش پلکانی تعرفه خودرو اعمال شود تا تولیدکننده بداند بازار انحصاری در اختیار ندارد.

در دنیا یک علم ثابت شده که تعرفه به معنای حمایت از تولید از جیب مصرف کننده است. بنابراین تعرفه خودرو باید به صورت پلکانی رو به کاهش باشد تا تولیدکننده آسیب ندیده و خودروساز بداند که در ۱۰سال آینده چگونه برنامه ریزی کند.

داغ شدن بحث تعرفه واردات خودرو به صورت سالانه در روزهای پایانی هر سال مشکل ساز است زیرا بازاری کاذب برای فروشنده و خریدار به وجود می آورد و این ۲ قشر به طور مداوم برای خرید و فروش تردید دارند. ضمن اینکه این موضوع حاشیه بازار را دچار تنش کرده و در قیمت خودرو نوسان ایجاد می کند. بنابراین در بخش تعرفه باید سیاستی کلی ابلاغ شود تا علاوه بر تولیدکننده، مصرف کننده نیز تکلیف خود را با خودرو و خودروساز بداند.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.
با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن مواجه هستند واردات بی رویه خودروهای خارجی نیز می تواند تهدید دیگر برای این صنعت باشد. البته تا وقتی که کیفیت خودروهای داخلی در حد خودروهای خارجی نشده است٬ به نظر نمی رسد وجود این خودروها تهدید چندانی باشد. فقط موضوع خروج ارز از کشور مطرح می شود.

در مناطق آزاد، قانون‌گریزی گسترده‌ای در زمینه واردات خودرو اتفاق می‌افتد. اگر براساس قانون محدودیتی برای واردات خودرو اعمال شده، این قانون باید در سراسر کشور اجرا شود.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری گسترش صمت :

مناطق آزاد از حیث تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند و از قوانین کلی کشور معافیت ندارند این در حالی است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به تصویب رسیده و این موضوع باید در مناطق آزاد صدق کند تا به محلی برای خروج ارز تبدیل نشود.

تاکنون در منطقه آزاد اروند حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شده است که به طور تقریبی با واردات کل کشور برابری می کند و در این مناطق خروج ارز به راحتی اتفاق می افتد.

برای مثال اگر واردات خودرویی با حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی در کشور ممنوع است، این ممنوعیت شامل مناطق آزاد هم می شود. اگر استفاده از کالایی در خارج از کشور ممنوع است در مناطق آزاد نیز باید ممنوع باشد زیرا اجرای قوانین برای مردم یک منطقه یا استان نباید با دیگر نقاط کشور مغایرت داشته باشد.

همچنین تقدیر از ورزشکاران با صدور مجوز برای واردات خودرو روش قابل قبول نبوده و این تشکر معادل رانت است زیرا گاهی به ورزشکاری مجوز واردات خودرویی داده می شود که در داخل کشور خدمات پس از فروش ندارد. همچنین برخی اوقات قیمت مجوز از قیمت خودرو چند برابر بیشتر است.

در گذشته برای قدردانی از ورزشکاران، این افراد می توانستند خودروهایی که در کشور مجوز واردات دارند را همراه با معافیت واردات ارائه کنند این در حالی است که خط قانون در حوزه تجارت باید در همه جا یکسان اجرا شود تا برای عده ای درآمد یک شبه ایجاد نشود.

در برخی جزیره ها نیز این مجوزها داده شد، در حالی که مسئولان وقت از این موضوع آگاه بودند که مردم این مناطق قدرت خرید این خودروها را ندارند و این مجوزها به طور قطع در اختیار دلالان قرار گرفته و از این امتیازها سود بردند. بنابراین با ارائه اینگونه مجوزها، عده ای دلال منفعت می برند.

تغییر تعرفه واردات ← تعرفه گمرکی واردات خودرو باید سیاست کلی ۱۰ ساله داشته باشد. برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و فراهم شدن امکان تولید خودروهای مناسب برای خودروسازان، باید سیاست کاهش پلکانی تعرفه خودرو اعمال شود تا تولیدکننده بداند بازار انحصاری در اختیار ندارد.

در دنیا یک علم ثابت شده که تعرفه به معنای حمایت از تولید از جیب مصرف کننده است. بنابراین تعرفه خودرو باید به صورت پلکانی رو به کاهش باشد تا تولیدکننده آسیب ندیده و خودروساز بداند که در ۱۰سال آینده چگونه برنامه ریزی کند.

داغ شدن بحث تعرفه واردات خودرو به صورت سالانه در روزهای پایانی هر سال مشکل ساز است زیرا بازاری کاذب برای فروشنده و خریدار به وجود می آورد و این ۲ قشر به طور مداوم برای خرید و فروش تردید دارند. ضمن اینکه این موضوع حاشیه بازار را دچار تنش کرده و در قیمت خودرو نوسان ایجاد می کند. بنابراین در بخش تعرفه باید سیاستی کلی ابلاغ شود تا علاوه بر تولیدکننده، مصرف کننده نیز تکلیف خود را با خودرو و خودروساز بداند.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.
با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن مواجه هستند واردات بی رویه خودروهای خارجی نیز می تواند تهدید دیگر برای این صنعت باشد. البته تا وقتی که کیفیت خودروهای داخلی در حد خودروهای خارجی نشده است٬ به نظر نمی رسد وجود این خودروها تهدید چندانی باشد. فقط موضوع خروج ارز از کشور مطرح می شود.
1394/09/19
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333