رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

صنعت حمل و نقل؛بیشترین بازدهی در شرایط رکود
اهمیت : مهم

15

با توجه به رکودی که در بازار صنایع بورسی در سال های 93 و 94 حاکم شده است اکثر صنایع به دلیل سیاست های خاص اقتصادی با کاهش شدید فروش همراه شده اند اما صنعت حمل و نقل به علت شرایط خاص خود توانسته از این رکود حاکم بر جامعه جان سالم به در ببرد.
نهایت‌نگر:

به گزارش خبرگزاری موج:

جمال الدین نیک اندیش تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با موج درباره وضعیت صنعت حمل و نقل و شرایط سرمایه گذاری در آن گفت : با توجه به رکودی که در بازار صنایع بورسی در سال های ۹۳ و ۹۴ حاکم شده است اکثر صنایع به دلیل سیاست های خاص اقتصادی با کاهش شدید فروش همراه شده اند اما صنعت حمل و نقل به علت شرایط خاص خود توانسته از این رکود حاکم بر جامعه جان سالم به در ببرد. وی بیان داشت : بعد از اجرای قطعنامه های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و همچنین تحریم های یکجانبه ایالات متحده می توانیم مدعی شویم که حمل و نقل ما با سایر کشورها به کمترین حد خود رسید.

نیک اندیش گفت : چنین شرایطی برای کشورهای خاور دور و شرقی فرصت مناسبی بود تا از این قطع رابطه موقت به نفع خود استفاده کرده و کالاهای خود در انواع مختلف را به صورت غیر مستقیم و با استفاده از شرکت های حمل و نقل داخلی به کشور وارد کنند و از این طریق درآمدی هر چند کم به دست آورند در صورتی که کارخانه ها و تولیدکنندگان داخلی همچنان تحت تاثیر تحریم ها نمی توانستند در امر صادرات و واردات دخیل باشند و کسب درآمد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد : با روی کار آمدن دولت یازدهم و سیاست های مدبرانه آن در جریان مذاکرات هسته ای، کشور با دنیا وارد عرصه سیاست جدیدی شده و موجب شود تا رونق به جاده های ترانزیتی کشور بازگردد که در نتیجه آن برای تمامی کشورهای شرقی و غربی سیگنال مثبت فعالیت در بازار بکری که ایران بود ایجاد کرد، به گونه ای که کشورهای شرقی برای حفظ موقعیت خود در صورت لغو تحریم ها روابط خود را گسترش دادند تا با اجرایی شدن برجام از بازار عقب نمانند.

وی تصریح کرد : آمارها حاکی از افزایش ده درصدی حمل و نقل در سال ۱۳۹۳ بعد از یک حرکت نزولی سه ساله است.در شرایطی که صنایع بورسی مثل سیمان، فلزات و غیره با کاهش فروش و افزایش موجودی انبار مواجه اند، شرکت های حمل و نقل با افزایش ارائه خدمات هرچند اندک به حرکت رو به رشد خود ادامه دهند. اگر به صورت های مالی شش ماهه این صنعت هم نگاهی بیندازیم متوجه بهبود شاخص های فروش و سودآوری شرکت های موجود در این صنعت می شویم.

وی بیان داشت : اما بحث اصلی برای این صنعت بحث تکراری بازار سرمایه است که آن هم با اجرایی شدن برجام و رفع همه تحریم ها و قطع نامه ها علیه ایران و به وجود آمدن یک اقیانوس آبی در بازار فروش این صنعت است.

جمال الدین نیک اندیش تصریح کرد : بی شک در صورت اجرایی شدن برجام شرکت های حمل و نقل رونق خواهند گرفت ضمن این که ما شاهد فرصت های کاری بسیار خوبی خواهیم بود و همچنین موجبات افزایش چشمگیر درآمد در این صنعت فراهم خواهد شد، البته این اتفاق برای اکثر صنایع ما حادث می شود. این صنعت در شرایط پیش از تحریم هم توانسته بود با افزایش درآمد همراه باشد و این مورد در صورت های مالی شرکت های فعال صنعت حمل و نقل مشهود است که این موضوع اولین مزیت این صنعت در شرایط حال حاضر به نظر می رسد.

وی از دومین مزیت این صنعت این گونه یاد کرد : ما در حال حاضر در رکود جهانی به سر می بریم و مواد خام مانند نفت و به تبع آن محصولات پتروشیمی پایین ترین قیمت ها را دارند که این مسئله برای صنایع داخلی مرتبط با مواد خام یک بحران است اما تاثیرپذیری بازار حمل و نقل از ازین رکود جهانی کم و یا حداقل به شدت بقیه صنایع داخلی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد : بحث دیگر به کانال ارتباط صنعت حمل و نقل با دولت و بخش خصوصی است که اگر آن ها خواهان انجام مبادله باشند باید از شاه راه حمل و نقل کشور بگذرند که این امر مشابه حرکت چند جویبار کوچک است که در نهایت تشکیل یک رود را می دهند که مطمئنا قدرت یک رود که صنعت حمل و نقل باشد از چندین جویبار بیشتر خواهد بود.

تمامی این انتظارات سرمایه گذاران موجب شده که این صنعت P/E بالاتری نسبت به میانگین بازار داشته باشد که امیدواریم این انتظارات برآورده شود.وی با اشاره به صورت های مالی شش ماهه شرکت های این صنعت گفت : چون مقایسه گزارش ۹۳ نسبت به ۹۲ و ۶ ماهه ۹۴ نسبت به ۶ ماهه ۹۳ حاکی از پیشرفت در فروش می باشد موجب شده P/E سهم ها از میانگین بازار بالاتر رود.

این کارشناس مالی با اشاره به برخی از سهم های این صنعت و توجه به صورت های ۶ ماهه منتشر شده از آن ها گفت : شرکت هایی مثل حسینا، توریل و حپترو عملکرد بسیار مناسب تری را نسبت به سال گذشته داشته اند ضمن این که شرکت های حفارس و حبندر در شش ماهه امسال و سال گذشته زیان ده بوده اند و رهشاد سپاهان نیز سود بسیار پایینی را محقق کرده اند


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
قابل توجه است که بازدهی صنعت حمل و نقل در یکسال اخیر ۴۱٫۱۲٪ بوده است و این صنعت جزء صنایع پیشرو پس از اجرای برجام می باشد.

با توجه به رکودی که در بازار صنایع بورسی در سال های 93 و 94 حاکم شده است اکثر صنایع به دلیل سیاست های خاص اقتصادی با کاهش شدید فروش همراه شده اند اما صنعت حمل و نقل به علت شرایط خاص خود توانسته از این رکود حاکم بر جامعه جان سالم به در ببرد.
نهایت‌نگر:

به گزارش خبرگزاری موج:

جمال الدین نیک اندیش تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با موج درباره وضعیت صنعت حمل و نقل و شرایط سرمایه گذاری در آن گفت : با توجه به رکودی که در بازار صنایع بورسی در سال های ۹۳ و ۹۴ حاکم شده است اکثر صنایع به دلیل سیاست های خاص اقتصادی با کاهش شدید فروش همراه شده اند اما صنعت حمل و نقل به علت شرایط خاص خود توانسته از این رکود حاکم بر جامعه جان سالم به در ببرد. وی بیان داشت : بعد از اجرای قطعنامه های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و همچنین تحریم های یکجانبه ایالات متحده می توانیم مدعی شویم که حمل و نقل ما با سایر کشورها به کمترین حد خود رسید.

نیک اندیش گفت : چنین شرایطی برای کشورهای خاور دور و شرقی فرصت مناسبی بود تا از این قطع رابطه موقت به نفع خود استفاده کرده و کالاهای خود در انواع مختلف را به صورت غیر مستقیم و با استفاده از شرکت های حمل و نقل داخلی به کشور وارد کنند و از این طریق درآمدی هر چند کم به دست آورند در صورتی که کارخانه ها و تولیدکنندگان داخلی همچنان تحت تاثیر تحریم ها نمی توانستند در امر صادرات و واردات دخیل باشند و کسب درآمد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد : با روی کار آمدن دولت یازدهم و سیاست های مدبرانه آن در جریان مذاکرات هسته ای، کشور با دنیا وارد عرصه سیاست جدیدی شده و موجب شود تا رونق به جاده های ترانزیتی کشور بازگردد که در نتیجه آن برای تمامی کشورهای شرقی و غربی سیگنال مثبت فعالیت در بازار بکری که ایران بود ایجاد کرد، به گونه ای که کشورهای شرقی برای حفظ موقعیت خود در صورت لغو تحریم ها روابط خود را گسترش دادند تا با اجرایی شدن برجام از بازار عقب نمانند.

وی تصریح کرد : آمارها حاکی از افزایش ده درصدی حمل و نقل در سال ۱۳۹۳ بعد از یک حرکت نزولی سه ساله است.در شرایطی که صنایع بورسی مثل سیمان، فلزات و غیره با کاهش فروش و افزایش موجودی انبار مواجه اند، شرکت های حمل و نقل با افزایش ارائه خدمات هرچند اندک به حرکت رو به رشد خود ادامه دهند. اگر به صورت های مالی شش ماهه این صنعت هم نگاهی بیندازیم متوجه بهبود شاخص های فروش و سودآوری شرکت های موجود در این صنعت می شویم.

وی بیان داشت : اما بحث اصلی برای این صنعت بحث تکراری بازار سرمایه است که آن هم با اجرایی شدن برجام و رفع همه تحریم ها و قطع نامه ها علیه ایران و به وجود آمدن یک اقیانوس آبی در بازار فروش این صنعت است.

جمال الدین نیک اندیش تصریح کرد : بی شک در صورت اجرایی شدن برجام شرکت های حمل و نقل رونق خواهند گرفت ضمن این که ما شاهد فرصت های کاری بسیار خوبی خواهیم بود و همچنین موجبات افزایش چشمگیر درآمد در این صنعت فراهم خواهد شد، البته این اتفاق برای اکثر صنایع ما حادث می شود. این صنعت در شرایط پیش از تحریم هم توانسته بود با افزایش درآمد همراه باشد و این مورد در صورت های مالی شرکت های فعال صنعت حمل و نقل مشهود است که این موضوع اولین مزیت این صنعت در شرایط حال حاضر به نظر می رسد.

وی از دومین مزیت این صنعت این گونه یاد کرد : ما در حال حاضر در رکود جهانی به سر می بریم و مواد خام مانند نفت و به تبع آن محصولات پتروشیمی پایین ترین قیمت ها را دارند که این مسئله برای صنایع داخلی مرتبط با مواد خام یک بحران است اما تاثیرپذیری بازار حمل و نقل از ازین رکود جهانی کم و یا حداقل به شدت بقیه صنایع داخلی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد : بحث دیگر به کانال ارتباط صنعت حمل و نقل با دولت و بخش خصوصی است که اگر آن ها خواهان انجام مبادله باشند باید از شاه راه حمل و نقل کشور بگذرند که این امر مشابه حرکت چند جویبار کوچک است که در نهایت تشکیل یک رود را می دهند که مطمئنا قدرت یک رود که صنعت حمل و نقل باشد از چندین جویبار بیشتر خواهد بود.

تمامی این انتظارات سرمایه گذاران موجب شده که این صنعت P/E بالاتری نسبت به میانگین بازار داشته باشد که امیدواریم این انتظارات برآورده شود.وی با اشاره به صورت های مالی شش ماهه شرکت های این صنعت گفت : چون مقایسه گزارش ۹۳ نسبت به ۹۲ و ۶ ماهه ۹۴ نسبت به ۶ ماهه ۹۳ حاکی از پیشرفت در فروش می باشد موجب شده P/E سهم ها از میانگین بازار بالاتر رود.

این کارشناس مالی با اشاره به برخی از سهم های این صنعت و توجه به صورت های ۶ ماهه منتشر شده از آن ها گفت : شرکت هایی مثل حسینا، توریل و حپترو عملکرد بسیار مناسب تری را نسبت به سال گذشته داشته اند ضمن این که شرکت های حفارس و حبندر در شش ماهه امسال و سال گذشته زیان ده بوده اند و رهشاد سپاهان نیز سود بسیار پایینی را محقق کرده اند


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، مثبت خواهد بود.
قابل توجه است که بازدهی صنعت حمل و نقل در یکسال اخیر ۴۱٫۱۲٪ بوده است و این صنعت جزء صنایع پیشرو پس از اجرای برجام می باشد.
1394/09/18
0
/
2
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333