رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

۳ عامل ۴۴ درصد صادرات مواد معدنی را کاهش داد
اهمیت : مهم

4

صادرات محصولات معدنی یکی از اهداف اصلی فعالان بخش معدن به شمار می‌رود به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و استفاده از فناوری‌های جدید و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی قدرت رقابتی خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند. متاسفانه این موضوع با رکود ایجادشده در جهان به ویژه بازار محصولات معدنی همراه شده است، در نتیجه صادرات محصولات معدنی با اتفاق خوبی همراه نخواهد بود.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری صمت :

با توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، بدون شک ورود فعالان معدنی به بازارهای جهانی دستخوش تغییر خواهد شد اما متاسفانه این موضوع با رکود ایجادشده در جهان به ویژه بازار محصولات معدنی همراه شده است، در نتیجه صادرات محصولات معدنی با اتفاق خوبی همراه نخواهد بود. از سویی دیگر ثابت ماندن نرخ دلار در بودجه ۹۵ منجر به تضعیف صادرات محصولات معدنی شده و به دنبال آن رقابت برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی دشوار خواهد شد. این در حالی است که در روزهای گذشته محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد: «وضعیت صادرات بعد از سال های زیادی که رشد مثبت داشت براساس آمارها در ۷ ماه ابتدایی سال جاری با رشد منفی ۱۵/۱ درصدی روبه رو شده که مهم ترین دلیل آن به کاهش قیمت نفت و تاثیر ۴۰ درصدی آن بر میعانات گازی بر می گردد. »

به گفته لاهوتی، بخش صنعت کاهش ۴۴ درصد صادرات داشته که به وضعیت عوارض صادراتی سال های گذشته مربوط می شود که باعث شد بازارهای صادراتی از ما گرفته شود. با وجود آنکه این عوارض برداشته شد اما نتوانستیم دوباره به جایگاه قبلی مان بازگردیم.

بهرام شکوری، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت وگو با صمت، درباره کاهش صادرات محصولات معدنی اظهار کرد: بخش عمده ای از این موضوع به رکود و کاهش قیمت های جهانی بازمی گردد. اما بدون شک عوامل دیگری در این زمینه موثر خواهند بود از جمله بحث زیرساخت ها.

زیرساخت ها نقشی اساسی در قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایفا می کنند. بنگاه های اقتصادی ما نیز با توجه به اینکه با تحریم ها مواجه بوده و در این زمان دسترسی به نوآوری ها و تجهیزات روز دنیا نداشتند بدون شک قیمت تمام شده آنها در درون بنگاه با افزایش همراه بود، اما در کنار این موضوع به میزان قیمت تمام شده از سوی مدیران بنگاه های اقتصادی، هزینه حمل محصول پرداخت می شود. شکوری افزود: نکته دیگر نام تجاری در بازارها است. متاسفانه ما در حوزه مواد معدنی برای موضوع نام تجاری اقدامی انجام نداده ایم. در اختیار داشتن نام تجاری می تواند مزیتی در صادرات محصولات معدنی باشد. به گفته نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، بخش عمده کاهش صادرات مربوط به کاهش تقاضا می شود که به دنبال آن منجر به کاهش قیمت محصولات معدنی شده است. شکوری در ادامه اظهار کرد: نباید منتظر بود با گذشت زمانی کوتاه قیمت ها افزایش یافته و به دنبال آن صادرات محصولات معدنی نیز رونق پیدا کند.

کامران وکیل٬ دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی گفت: همزمانی ۳ عامل تعویض دولت چین، رکود داخلی ناشی از اقدامات دولت قبل و سیاست های کنترل تورم دولت فعلی و ظهور پدیده داعش در کشورهای منطقه باعث از دست دادن همزمان ۳ بازار بزرگ و کاهش ۴۴ درصدی صادرات و افت تولید شد.

وکیل در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در برنامه ریزی های انجام شده، ایران برای بازارهای منطقه ای جایگاه ویژه ای قائل شده است؛ به عنوان مثال امید آن می رفت که با پایان یافتن بحران در عراق، اقلیم کردستان، افغانستان و سوریه این کشورها به بازارهای پرکشش محصولات ایرانی تبدیل شوند که با ظهور پدیده شوم داعش این امیدها از دست رفت. وی در ادامه با اشاره به بازار دیگر برای محصولات ایرانی گفت: از طرف دیگر تنها کشوری که در سال های تحریم رابطه تجاری خود را با ایران حفظ کرد، چین بود که این کشور بازار فروش محصولات نیمه فرآوری شده ما بود و بعد از فرآوری کامل، آنها را به بازارهای هدف خود و گاهی ایران صادر می کرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی، دیگر بازار تولیدکنندگان را بازار داخلی معرفی کرد و گفت: در داخل نیز با شرایط اقتصادی که در دولت قبل به وجود آمد و سیاست های ضد تورمی دولت جدید با یک رکود و کمبود نقدینگی روبه رو شدیم که این عوامل هم بازار داخلی را مختل و کار را برای تولیدکنندگان سخت کرد. وی افزود: از دست دادن همزمان این ۳ بازار بزرگ باعث افت شدید تقاضا و کاهش تولید شد که ما در ۷ ماه اخیر اثرات آن را در کاهش تعداد پروانه های اکتشاف و بهره برداری و خروج سرمایه ها در حوزه معدن می بینیم و گوشه ای از این رخداد را در آمار صادرات شاهد هستیم.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.
در حالی که تمام صنایع منتظر اجرایی شدن برجام و بهتر شدن روابط با دیگر کشورها و نیز پیدا کردن بازارهای هدف جدید هستند٬ اوضاع نابسمان کشورهای همسایه و رکود ایجاد شده در بازار مواد و محصولات معدنی٬ بحرانی جدید را برای این صنعت رقم زده است.

صادرات محصولات معدنی یکی از اهداف اصلی فعالان بخش معدن به شمار می‌رود به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و استفاده از فناوری‌های جدید و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی قدرت رقابتی خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند. متاسفانه این موضوع با رکود ایجادشده در جهان به ویژه بازار محصولات معدنی همراه شده است، در نتیجه صادرات محصولات معدنی با اتفاق خوبی همراه نخواهد بود.
نهایت‌نگر:

به گزارش پایگاه خبری صمت :

با توافق حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، بدون شک ورود فعالان معدنی به بازارهای جهانی دستخوش تغییر خواهد شد اما متاسفانه این موضوع با رکود ایجادشده در جهان به ویژه بازار محصولات معدنی همراه شده است، در نتیجه صادرات محصولات معدنی با اتفاق خوبی همراه نخواهد بود. از سویی دیگر ثابت ماندن نرخ دلار در بودجه ۹۵ منجر به تضعیف صادرات محصولات معدنی شده و به دنبال آن رقابت برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی دشوار خواهد شد. این در حالی است که در روزهای گذشته محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد: «وضعیت صادرات بعد از سال های زیادی که رشد مثبت داشت براساس آمارها در ۷ ماه ابتدایی سال جاری با رشد منفی ۱۵/۱ درصدی روبه رو شده که مهم ترین دلیل آن به کاهش قیمت نفت و تاثیر ۴۰ درصدی آن بر میعانات گازی بر می گردد. »

به گفته لاهوتی، بخش صنعت کاهش ۴۴ درصد صادرات داشته که به وضعیت عوارض صادراتی سال های گذشته مربوط می شود که باعث شد بازارهای صادراتی از ما گرفته شود. با وجود آنکه این عوارض برداشته شد اما نتوانستیم دوباره به جایگاه قبلی مان بازگردیم.

بهرام شکوری، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت وگو با صمت، درباره کاهش صادرات محصولات معدنی اظهار کرد: بخش عمده ای از این موضوع به رکود و کاهش قیمت های جهانی بازمی گردد. اما بدون شک عوامل دیگری در این زمینه موثر خواهند بود از جمله بحث زیرساخت ها.

زیرساخت ها نقشی اساسی در قیمت تمام شده محصولات صادراتی ایفا می کنند. بنگاه های اقتصادی ما نیز با توجه به اینکه با تحریم ها مواجه بوده و در این زمان دسترسی به نوآوری ها و تجهیزات روز دنیا نداشتند بدون شک قیمت تمام شده آنها در درون بنگاه با افزایش همراه بود، اما در کنار این موضوع به میزان قیمت تمام شده از سوی مدیران بنگاه های اقتصادی، هزینه حمل محصول پرداخت می شود. شکوری افزود: نکته دیگر نام تجاری در بازارها است. متاسفانه ما در حوزه مواد معدنی برای موضوع نام تجاری اقدامی انجام نداده ایم. در اختیار داشتن نام تجاری می تواند مزیتی در صادرات محصولات معدنی باشد. به گفته نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، بخش عمده کاهش صادرات مربوط به کاهش تقاضا می شود که به دنبال آن منجر به کاهش قیمت محصولات معدنی شده است. شکوری در ادامه اظهار کرد: نباید منتظر بود با گذشت زمانی کوتاه قیمت ها افزایش یافته و به دنبال آن صادرات محصولات معدنی نیز رونق پیدا کند.

کامران وکیل٬ دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی گفت: همزمانی ۳ عامل تعویض دولت چین، رکود داخلی ناشی از اقدامات دولت قبل و سیاست های کنترل تورم دولت فعلی و ظهور پدیده داعش در کشورهای منطقه باعث از دست دادن همزمان ۳ بازار بزرگ و کاهش ۴۴ درصدی صادرات و افت تولید شد.

وکیل در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در برنامه ریزی های انجام شده، ایران برای بازارهای منطقه ای جایگاه ویژه ای قائل شده است؛ به عنوان مثال امید آن می رفت که با پایان یافتن بحران در عراق، اقلیم کردستان، افغانستان و سوریه این کشورها به بازارهای پرکشش محصولات ایرانی تبدیل شوند که با ظهور پدیده شوم داعش این امیدها از دست رفت. وی در ادامه با اشاره به بازار دیگر برای محصولات ایرانی گفت: از طرف دیگر تنها کشوری که در سال های تحریم رابطه تجاری خود را با ایران حفظ کرد، چین بود که این کشور بازار فروش محصولات نیمه فرآوری شده ما بود و بعد از فرآوری کامل، آنها را به بازارهای هدف خود و گاهی ایران صادر می کرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی، دیگر بازار تولیدکنندگان را بازار داخلی معرفی کرد و گفت: در داخل نیز با شرایط اقتصادی که در دولت قبل به وجود آمد و سیاست های ضد تورمی دولت جدید با یک رکود و کمبود نقدینگی روبه رو شدیم که این عوامل هم بازار داخلی را مختل و کار را برای تولیدکنندگان سخت کرد. وی افزود: از دست دادن همزمان این ۳ بازار بزرگ باعث افت شدید تقاضا و کاهش تولید شد که ما در ۷ ماه اخیر اثرات آن را در کاهش تعداد پروانه های اکتشاف و بهره برداری و خروج سرمایه ها در حوزه معدن می بینیم و گوشه ای از این رخداد را در آمار صادرات شاهد هستیم.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت ، منفی خواهد بود.
در حالی که تمام صنایع منتظر اجرایی شدن برجام و بهتر شدن روابط با دیگر کشورها و نیز پیدا کردن بازارهای هدف جدید هستند٬ اوضاع نابسمان کشورهای همسایه و رکود ایجاد شده در بازار مواد و محصولات معدنی٬ بحرانی جدید را برای این صنعت رقم زده است.
1394/09/07
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333