رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

نادیده گرفته شدن نقش لیزینگ
اهمیت : مهم

4

بر اساس بسته خروج از رکود، برای حدود 129 هزار دستگاه خودرو وام در نظر گرفته شده تا خودروسازان بتوانند با جذب منابع حاصل از فروش قسطی بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنند. این در حالیست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان راه انداختن لیزینگ‌ها و برطرف کردن مشکلات آنها اگر در دستور کار قرار می‌گرفت، بدون اینکه منابعی از طریق سیستم بانکی به اقتصاد وارد شود، قادر بود بازار خودرو را از رکود خارج کند.
سایت بنکر:

محمد کاظم رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران در این باره می گوید : لیزینگ های کشور هم اکنون با دو مشکل اساسی مواجه هستند. نخست اینکه هنوز نتوانسته اند با سازمان امور مالیاتی بر سر پرداخت مالیات بر ارزرش افزوده به تفاهم برسند. طراحی سیستم مالیاتی به گونه ای است که آنها مجبورند دوبار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که این موضوع باعث شده خرید لیزینگی نه برای مشتری و نه برای صاحبان لیزینگ صرفه اقتصادی نداشته باشد.
او می افزاید: موضوع دیگر به رسمیت شناخته نشدن آنها از سوی بانک مرکزی به عنوان موسسات اعتباری است که این موضوع سبب شده تا فعالیت آنها با اما و اگرهایی مواجه شده و نتوانند اعتماد لازم را نزد مشتریان به وجود آورند و فعالیت های خود را گسترش دهند.
کاظم تصریح می کند: بر اساس آمار منتشر شده تا کنون حدود 30 شرکت لیزینگی مجوزهای لازم را کسب کرده اند، 300 لیزینگ غیر رسمی مورد شناسایی قرار گرفته اند و پیش بینی شده بین 600 تا هزار شرکت لیزینگی، به صورت غیر رسمی و ناشناخته فعالیت هایی را در بخش های مختلف اقتصاد انجام دهند.
اما در این میان صاحبان لیزینگ های قانونی معتقدند که در بسته خروج از رکود دولت آنها از قلم افتاده اند و به عبارت دیگر به بازی گرفته نشده اند به همین خاطر از تیم اقتصادی دولت گلایه دارند که اگر در این بسته نقشی هم برای آنان در نظر می گرفتند می توانستند در شرایط ویژه کنونی که بازارهای کشور در رکود عمیق به سر می برد، به اقتصاد کمک کرده و در راستای رکودزدایی گام بردارند.
داود میرخانی رشتی، مدیرعامل ایران خودرو معتقد است: شاید دولت می توانست بازار خودرو را که عمده لیزینگ ها در آن به فعالیت می پردازند از طریق لیزینگ ها سر و سامان می داد و از رکود خارج می کرد و به جای اینکه منابع بانکی را در اختیار خودروسازان قرار دهد، مثلث خودروساز، لیزینگ و مشتری را تشکیل می داد و با برطرف کردن موانع فعالیت آنها فضا را برای نقش آفرینی بیشتر لیزینگ ها آماده می کرد.
او می گوید: به نظر می رسد با فعال شدن لیزینگ ها اقتصاد ایران بتواند در بخش تقاضا تحرک خاصی به خود بگیرد و در این میان مردم بتوانند انواع نیازهای خود به مسکن، خودرو، لوازم خانگی و . . . را از طریق لیزینگ ها تامین کنند.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
هر جمله ای که از قدیم مانده بی تاثیر نیست. ضرب المثل «هر شخصی را بهر کاری ساختند» را می توان با اندکی تغییر به «صنعت لیرینگ را بهر تحریک تقاضا ساختند» تبدیل کرد. به سخن جدی اگر در کشور ما همه چیز در جای خودش بود و صنایع در کار همدیگر مداخله نداشتند و در عوض راه را برای پیشرفت همدیگر هموار می کردند٬ شاید الان اقتصاد ما این قدر مریض نبود. بنابراین با برطرف نمودن مشکلات لیزینگی ها و جا انداختن این صنعت در کشور٬ بخشی از مشکلات در بخش تقاضا را می توان در هنگام رکود برطرف نمود.

بر اساس بسته خروج از رکود، برای حدود 129 هزار دستگاه خودرو وام در نظر گرفته شده تا خودروسازان بتوانند با جذب منابع حاصل از فروش قسطی بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنند. این در حالیست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان راه انداختن لیزینگ‌ها و برطرف کردن مشکلات آنها اگر در دستور کار قرار می‌گرفت، بدون اینکه منابعی از طریق سیستم بانکی به اقتصاد وارد شود، قادر بود بازار خودرو را از رکود خارج کند.
سایت بنکر:

محمد کاظم رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران در این باره می گوید : لیزینگ های کشور هم اکنون با دو مشکل اساسی مواجه هستند. نخست اینکه هنوز نتوانسته اند با سازمان امور مالیاتی بر سر پرداخت مالیات بر ارزرش افزوده به تفاهم برسند. طراحی سیستم مالیاتی به گونه ای است که آنها مجبورند دوبار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که این موضوع باعث شده خرید لیزینگی نه برای مشتری و نه برای صاحبان لیزینگ صرفه اقتصادی نداشته باشد.
او می افزاید: موضوع دیگر به رسمیت شناخته نشدن آنها از سوی بانک مرکزی به عنوان موسسات اعتباری است که این موضوع سبب شده تا فعالیت آنها با اما و اگرهایی مواجه شده و نتوانند اعتماد لازم را نزد مشتریان به وجود آورند و فعالیت های خود را گسترش دهند.
کاظم تصریح می کند: بر اساس آمار منتشر شده تا کنون حدود 30 شرکت لیزینگی مجوزهای لازم را کسب کرده اند، 300 لیزینگ غیر رسمی مورد شناسایی قرار گرفته اند و پیش بینی شده بین 600 تا هزار شرکت لیزینگی، به صورت غیر رسمی و ناشناخته فعالیت هایی را در بخش های مختلف اقتصاد انجام دهند.
اما در این میان صاحبان لیزینگ های قانونی معتقدند که در بسته خروج از رکود دولت آنها از قلم افتاده اند و به عبارت دیگر به بازی گرفته نشده اند به همین خاطر از تیم اقتصادی دولت گلایه دارند که اگر در این بسته نقشی هم برای آنان در نظر می گرفتند می توانستند در شرایط ویژه کنونی که بازارهای کشور در رکود عمیق به سر می برد، به اقتصاد کمک کرده و در راستای رکودزدایی گام بردارند.
داود میرخانی رشتی، مدیرعامل ایران خودرو معتقد است: شاید دولت می توانست بازار خودرو را که عمده لیزینگ ها در آن به فعالیت می پردازند از طریق لیزینگ ها سر و سامان می داد و از رکود خارج می کرد و به جای اینکه منابع بانکی را در اختیار خودروسازان قرار دهد، مثلث خودروساز، لیزینگ و مشتری را تشکیل می داد و با برطرف کردن موانع فعالیت آنها فضا را برای نقش آفرینی بیشتر لیزینگ ها آماده می کرد.
او می گوید: به نظر می رسد با فعال شدن لیزینگ ها اقتصاد ایران بتواند در بخش تقاضا تحرک خاصی به خود بگیرد و در این میان مردم بتوانند انواع نیازهای خود به مسکن، خودرو، لوازم خانگی و . . . را از طریق لیزینگ ها تامین کنند.


برچسب‌ها:

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
هر جمله ای که از قدیم مانده بی تاثیر نیست. ضرب المثل «هر شخصی را بهر کاری ساختند» را می توان با اندکی تغییر به «صنعت لیرینگ را بهر تحریک تقاضا ساختند» تبدیل کرد. به سخن جدی اگر در کشور ما همه چیز در جای خودش بود و صنایع در کار همدیگر مداخله نداشتند و در عوض راه را برای پیشرفت همدیگر هموار می کردند٬ شاید الان اقتصاد ما این قدر مریض نبود. بنابراین با برطرف نمودن مشکلات لیزینگی ها و جا انداختن این صنعت در کشور٬ بخشی از مشکلات در بخش تقاضا را می توان در هنگام رکود برطرف نمود.
1394/08/30
0
/
1
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333