رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

پشت پرده وام خودرو
اهمیت : مهم

15

در اخبار تکمیلی منتشر شده درباره خودروهای مشمول وام 25 میلیون تومانی٬ نکته ای عجیب وجود داشت و آن‌ این‌که خودروهای کاملا مونتاژی چینی که توسط دو خودروساز ایرانی سرهم‌بندی می‌شوند نیز با اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت در فهرست مشمولان وام قرار گرفته‌اند.
سایت بنکر:

این در حالی است که سیاست اصولی بسته خروج از رکود دولت این است که خودروهای تولید داخل یعنی خودروهایی که عمده قطعات آن در داخل کشور و توسط قطعه سازان ایرانی تولید می شود، از این وام برخوردار و بازار فروش پیدا کنند تا سرانجام چرخ راکد صنعت خودرو به گردش افتاده و اشتغال موجود در آن حفظ شود.
این امر مورد تاکید دولت و بانک مرکزی نیز هست، اما معلوم نیست در این میان چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت ساز ناکوک می زند و به گفته سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اصرار دارد خودروهای تمام مونتاژی چینی هم به فهرست خودروهای مشمول وام 25 میلیون تومانی خودرو اضافه شود.

آیا مونتاژ، آن هم مونتاژ خودروهای چینی که در کیفیت آن تردید جدی وجود دارد، باید از این وام برخوردار شوند؟ آیا قرار است مصرف کننده ایرانی با بهره ۱۶ درصد و به مدت ۷ سال، اشتغال در بخش خودروسازی چین را تامین کند؟ آیا ایرانیان باید هزینه این اشتغال را بپردازند؟ پاسخ این پرسش ها و پرسش های مشابه قطعا منفی است و رویه صحیح این است که وام خودرو ـ که روی آن نیز حرف و حدیث فراوانی هست ـ باعث ایجاد گردش در صنعت خودرو و زنجیره صنایع وابسته به آن شود، نه این که صنعت مونتاژ و بخصوص مونتاژ خودروهای چینی را تقویت کند.

اما در این میان باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که توضیح بدهد چرا با اصرار، خواستار برخوردار شدن خودروهای چینی از وام ۲۵ میلیون تومانی است؟ چرا می خواهد به قیمت سرپا ماندن چند کارخانه نه چندان بزرگ مونتاژ کاری، منافع مصرف کنندگان ایرانی را ضایع سازد؟ چرا واسطه می شود که با پول ایرانیان در چین اشتغال ایجاد شود؟ .


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
معمولا هیچ لطف بزرگان بی حکمت نیست. این که پشت پرده چرخاندن چرخ خودروهای مونتاژچینی در ایران با تسهیلات جدید٬ چه چیز است٫ موضوعی است که باید سریعا روشن بشود. در غیر اینصورت وضعیت خودروسازان داخلی بازهم نا بسامان خواهد ماند.

در اخبار تکمیلی منتشر شده درباره خودروهای مشمول وام 25 میلیون تومانی٬ نکته ای عجیب وجود داشت و آن‌ این‌که خودروهای کاملا مونتاژی چینی که توسط دو خودروساز ایرانی سرهم‌بندی می‌شوند نیز با اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت در فهرست مشمولان وام قرار گرفته‌اند.
سایت بنکر:

این در حالی است که سیاست اصولی بسته خروج از رکود دولت این است که خودروهای تولید داخل یعنی خودروهایی که عمده قطعات آن در داخل کشور و توسط قطعه سازان ایرانی تولید می شود، از این وام برخوردار و بازار فروش پیدا کنند تا سرانجام چرخ راکد صنعت خودرو به گردش افتاده و اشتغال موجود در آن حفظ شود.
این امر مورد تاکید دولت و بانک مرکزی نیز هست، اما معلوم نیست در این میان چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت ساز ناکوک می زند و به گفته سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اصرار دارد خودروهای تمام مونتاژی چینی هم به فهرست خودروهای مشمول وام 25 میلیون تومانی خودرو اضافه شود.

آیا مونتاژ، آن هم مونتاژ خودروهای چینی که در کیفیت آن تردید جدی وجود دارد، باید از این وام برخوردار شوند؟ آیا قرار است مصرف کننده ایرانی با بهره ۱۶ درصد و به مدت ۷ سال، اشتغال در بخش خودروسازی چین را تامین کند؟ آیا ایرانیان باید هزینه این اشتغال را بپردازند؟ پاسخ این پرسش ها و پرسش های مشابه قطعا منفی است و رویه صحیح این است که وام خودرو ـ که روی آن نیز حرف و حدیث فراوانی هست ـ باعث ایجاد گردش در صنعت خودرو و زنجیره صنایع وابسته به آن شود، نه این که صنعت مونتاژ و بخصوص مونتاژ خودروهای چینی را تقویت کند.

اما در این میان باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که توضیح بدهد چرا با اصرار، خواستار برخوردار شدن خودروهای چینی از وام ۲۵ میلیون تومانی است؟ چرا می خواهد به قیمت سرپا ماندن چند کارخانه نه چندان بزرگ مونتاژ کاری، منافع مصرف کنندگان ایرانی را ضایع سازد؟ چرا واسطه می شود که با پول ایرانیان در چین اشتغال ایجاد شود؟ .


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر صنعت غیرقابل پیش‌بینی است.
معمولا هیچ لطف بزرگان بی حکمت نیست. این که پشت پرده چرخاندن چرخ خودروهای مونتاژچینی در ایران با تسهیلات جدید٬ چه چیز است٫ موضوعی است که باید سریعا روشن بشود. در غیر اینصورت وضعیت خودروسازان داخلی بازهم نا بسامان خواهد ماند.
1394/08/18
0
/
3
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333