رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

انتقاد مدیرعامل کشتیرانی از ساخت کشتی/داجمر: اشتباه های گذشته صنعت کشتی سازی را به جایگاهش نرساند
اهمیت : عادی

1

اقتصاد > صنعت - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد سیاست گذاری و تصمیم گیری های اشتباه گذشته، این صنعت را به جایگاه واقعی خود نرسانده است.
خبر آنلاین:

علیرغم حمایت شرکت های کشتیرانی از ساخت کشتی در داخل، متاسفانه سیاست گذاری و تصمیم گیری های اشتباه گذشته، این صنعت را به جایگاه واقعی خود نرسانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب گفت: چندی است برخی رسانه های دریایی با جو سازی و به بهانه حمایت از کشتی سازی، توسعه و ظرفیت سازی ناوگان ملی و تجاری کشور را زیر سوال می برند این در حالی است که سفارش های ۱۲ سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی سازان داخلی گواه حمایت کشتیرانی ها از این صنعت است ، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.

محمد حسین داجمر با بیان اینکه این اتفاق میلیون ها دلار خسارت به اقتصاد کشور و ناوگان ملی وارد کرده است خاطرنشان ساخت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با شرکت های ایزوایکو، اروندان و صدرا قرارداد ساخت کشتی به امضاء رسانده است اما تنها دو فروند کشتی از کارخانه ایزوایکو تحویل گرفته و قرارداد با شرکت های اروندان و صدرا لغو شده است. در این میان شرکت ملی نفتکش نیز علیرغم قراردادهای متعددی که با شرکت های کشتی سازی منعقد کرد، به علت ناتوانی این شرکت ها حتی یک فروند کشتی هم تحویل نگرفته است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: متاسفانه کشتی سازان ما به جای شروع با ساخت کشتی های کوچک به یکباره سنگ بزرگ ساخت کشتی های بزرگ اقیانوس پیما را برداشته و در زمینه ساخت کشتی در داخل شعارگونه عمل می کنند و در این ارتباط برای دستیابی به اهدافشان سعی کردند با ایجاد فشارهای سیاسی، دو شرکت بزرگ کشتیرانی را مجبور به سفارش کنند حتی باعث شدند مجوز خرید کشتی از خارج منوط به خرید چند فروند کشتی از داخل باشد.

داجمر ادامه داد: متاسفانه افرادی که علیه کشتیرانی ها جوسازی می کنند به شرایط یک بنگاه اقتصادی توجه ندارند و بیشتر به دنبال دریافت یارانه هستند تا عدم توانایی در ساخت را با دریافت سوبسید بپوشانند. هر چند آنان به خوبی می دانند ساخت کشتی با تکنولوژی قدیمی، غیراقتصادی و زیان ده است و به هیچ وجه عاقلانه نیست.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به کرات گفته شده صنعت ساخت کشتی در داخل را می باید ابتدا از تعمیرات شروع شود افزود: سرمایه گذاری در تعمیرات کشتی اگر چه ممکن است در ابتدا اقتصادی نباشد اما از آنجایی که سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده است، می توان با این نگاه کشتی سازی را فعال کرد ضمن اینکه ورود به مباحث نفتی و فراساحلی نیز می تواند به تقویت و توسعه صنایع دریایی کمک کند.

داجمر با تاکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ساخت داخل و با وجود شرایط تحریمی خود ، مذاکراتی برای ساخت ۱۰ فروند شناور خدماتی فراساحلی با یکی از کشتی سازان داخلی داشته است افزود: اگر کشتی سازان ما بتوانند مسائل فاینانس را پشتیبانی کنند این شرکت سفارش ساخت ۱۰ فروند شناور فراساحلی را نهایی می کند اما با توجه به تجربه نه چندان موفق ساخت شناورهای بزرگ در گذشته و امکانات حال حاضر ، چنانچه کشتی سازان داخل نتوانند به تعهدات و قراردادهای قبلی خود عمل کنند ، این کار دور ریختن مجدد سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: سازندگان کشتی باید با تجهیز امکانات خود ، نیروی انسانی و زیربناها ، تکلیف سفارش های قبلی را مشخص کنند در این صورت می توان نسبت به سفارش ساخت کشتی های کوچک و خدماتی به آنها اقدام کرد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر بازار غیرقابل پیش‌بینی است.
Q346

اقتصاد > صنعت - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد سیاست گذاری و تصمیم گیری های اشتباه گذشته، این صنعت را به جایگاه واقعی خود نرسانده است.
خبر آنلاین:

علیرغم حمایت شرکت های کشتیرانی از ساخت کشتی در داخل، متاسفانه سیاست گذاری و تصمیم گیری های اشتباه گذشته، این صنعت را به جایگاه واقعی خود نرسانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب گفت: چندی است برخی رسانه های دریایی با جو سازی و به بهانه حمایت از کشتی سازی، توسعه و ظرفیت سازی ناوگان ملی و تجاری کشور را زیر سوال می برند این در حالی است که سفارش های ۱۲ سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی سازان داخلی گواه حمایت کشتیرانی ها از این صنعت است ، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.

محمد حسین داجمر با بیان اینکه این اتفاق میلیون ها دلار خسارت به اقتصاد کشور و ناوگان ملی وارد کرده است خاطرنشان ساخت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با شرکت های ایزوایکو، اروندان و صدرا قرارداد ساخت کشتی به امضاء رسانده است اما تنها دو فروند کشتی از کارخانه ایزوایکو تحویل گرفته و قرارداد با شرکت های اروندان و صدرا لغو شده است. در این میان شرکت ملی نفتکش نیز علیرغم قراردادهای متعددی که با شرکت های کشتی سازی منعقد کرد، به علت ناتوانی این شرکت ها حتی یک فروند کشتی هم تحویل نگرفته است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: متاسفانه کشتی سازان ما به جای شروع با ساخت کشتی های کوچک به یکباره سنگ بزرگ ساخت کشتی های بزرگ اقیانوس پیما را برداشته و در زمینه ساخت کشتی در داخل شعارگونه عمل می کنند و در این ارتباط برای دستیابی به اهدافشان سعی کردند با ایجاد فشارهای سیاسی، دو شرکت بزرگ کشتیرانی را مجبور به سفارش کنند حتی باعث شدند مجوز خرید کشتی از خارج منوط به خرید چند فروند کشتی از داخل باشد.

داجمر ادامه داد: متاسفانه افرادی که علیه کشتیرانی ها جوسازی می کنند به شرایط یک بنگاه اقتصادی توجه ندارند و بیشتر به دنبال دریافت یارانه هستند تا عدم توانایی در ساخت را با دریافت سوبسید بپوشانند. هر چند آنان به خوبی می دانند ساخت کشتی با تکنولوژی قدیمی، غیراقتصادی و زیان ده است و به هیچ وجه عاقلانه نیست.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به کرات گفته شده صنعت ساخت کشتی در داخل را می باید ابتدا از تعمیرات شروع شود افزود: سرمایه گذاری در تعمیرات کشتی اگر چه ممکن است در ابتدا اقتصادی نباشد اما از آنجایی که سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده است، می توان با این نگاه کشتی سازی را فعال کرد ضمن اینکه ورود به مباحث نفتی و فراساحلی نیز می تواند به تقویت و توسعه صنایع دریایی کمک کند.

داجمر با تاکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ساخت داخل و با وجود شرایط تحریمی خود ، مذاکراتی برای ساخت ۱۰ فروند شناور خدماتی فراساحلی با یکی از کشتی سازان داخلی داشته است افزود: اگر کشتی سازان ما بتوانند مسائل فاینانس را پشتیبانی کنند این شرکت سفارش ساخت ۱۰ فروند شناور فراساحلی را نهایی می کند اما با توجه به تجربه نه چندان موفق ساخت شناورهای بزرگ در گذشته و امکانات حال حاضر ، چنانچه کشتی سازان داخل نتوانند به تعهدات و قراردادهای قبلی خود عمل کنند ، این کار دور ریختن مجدد سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: سازندگان کشتی باید با تجهیز امکانات خود ، نیروی انسانی و زیربناها ، تکلیف سفارش های قبلی را مشخص کنند در این صورت می توان نسبت به سفارش ساخت کشتی های کوچک و خدماتی به آنها اقدام کرد.


نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر بازار غیرقابل پیش‌بینی است.
Q346
1393/09/11
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333