رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه

پدال افزایش قیمت خودرو زیر پای دولت / خودرو اسقاطی نایاب شد !
اهمیت : مهم

13
نهایت‌نگر: وارد کنندگان خودرو به کشور، در حالی مصوبه تیرماه ستاد مدیریت حمل و نقل را مانع تراشی دولت بر سر واردات خودرو می خوانند که به اعتقاد ستاد مدیریت، تغییر مقررات شماره گذاری خودرو منجر به تسریع روند خروج فرسوده ها شده است. بر این اساس طبق مصوبات ستاد مدیریت قرار بر این بود که متناسب با مصرف خودرو وارداتی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده به حساب ستاد سوخت واریز شود، به این معنا که به ازای هر خودرو با مصرف کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر، یک خودرو فرسوده اسقاط شود، به ازای واردات خودرو با مصرف 6 تا 10 لیتر، دو خودرو و به ازای هر خودرو با مصرف بالاتر از 10 لیتر، 3 خودرو فرسوده اسقاط شود که آن زمان ارزش این خودرو ها 15 میلیون ریال بود. با این شرایط ستاد مدیریت در تیرماه سالجاری مصوبه دیگری به وارد کنندگان ابلاغ کرد مبنی بر اینکه وارد کنندگان به جای پرداخت هزینه اسقاط خودرو به حساب ستاد سوخت باید خود به عنوان متولی، اقدام به اسقاط خودرو های فرسوده کنند.حال با توجه به مقررات جدید وارد کنندگان عنوان می کنند که از زمان تصویب این قانون یک بازار کاذب ایجاد شده که در آن دلالان، خریدار پر و پا قرص خودرو فرسوده شده اند تا این خودرو های فرسوده را با قیمت های دلخواه به واردکننده ها بفروشند؛ به طوری که خودروی اسقاطی به ارزش 25 میلیون ریال باید از دلالان به قیمت بیش از 40 میلیون خریداری شود. در عین حال ظاهرا مسوولان ستاد از مصوبه خود راضی به نظر می رسند چراکه معتقدند در سال گذشته تعداد خودروهای فرسوده ثبت نامی برای اسقاط به 72 هزار دستگاه رسید، حال آنکه آمارها نشان می دهد از ابتدای امسال تاکنون 155 هزار دستگاه خودروی فرسوده برای اسقاط ثبت نام کرده اند که از این تعداد تاکنون حدود 80 هزار دستگاه اسقاط شده است. از سوی دیگر رئیس کل گمرک ایران از وجود تعدادی از خودروهای ۲۵۰۰ سی سی در برخی از گمرکات به صورت متروکه خبر داد و گفت: این خودروها به دلیل ممنوعیت ورود مرجوع خواهند شد. مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران درباره مالکیت خودروهای بالای 2500 سی سی که هم اکنون در گمرک وجود دارند، اظهار کرد: صاحبان این خودروها افراد حقیقی و حقوقی هستند، البته تعداد افراد حقوقی کمتر است. وی با تاکید بر اینکه گمرک مسوول ارائه مجوز واردات این خودروها نیست، تصریح کرد: هرچند برخی اعلام کردند که خودروها قبل از اعلام ممنوعیت واردات، مجوز دریافت کرده اند، اما مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات این خودروها از صراحت لازم برخوردار است و نمی توانیم آنها را ترخیص کنیم.

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر بازار غیرقابل پیش‌بینی است.
+
نهایت‌نگر: وارد کنندگان خودرو به کشور، در حالی مصوبه تیرماه ستاد مدیریت حمل و نقل را مانع تراشی دولت بر سر واردات خودرو می خوانند که به اعتقاد ستاد مدیریت، تغییر مقررات شماره گذاری خودرو منجر به تسریع روند خروج فرسوده ها شده است. بر این اساس طبق مصوبات ستاد مدیریت قرار بر این بود که متناسب با مصرف خودرو وارداتی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده به حساب ستاد سوخت واریز شود، به این معنا که به ازای هر خودرو با مصرف کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر، یک خودرو فرسوده اسقاط شود، به ازای واردات خودرو با مصرف 6 تا 10 لیتر، دو خودرو و به ازای هر خودرو با مصرف بالاتر از 10 لیتر، 3 خودرو فرسوده اسقاط شود که آن زمان ارزش این خودرو ها 15 میلیون ریال بود. با این شرایط ستاد مدیریت در تیرماه سالجاری مصوبه دیگری به وارد کنندگان ابلاغ کرد مبنی بر اینکه وارد کنندگان به جای پرداخت هزینه اسقاط خودرو به حساب ستاد سوخت باید خود به عنوان متولی، اقدام به اسقاط خودرو های فرسوده کنند.حال با توجه به مقررات جدید وارد کنندگان عنوان می کنند که از زمان تصویب این قانون یک بازار کاذب ایجاد شده که در آن دلالان، خریدار پر و پا قرص خودرو فرسوده شده اند تا این خودرو های فرسوده را با قیمت های دلخواه به واردکننده ها بفروشند؛ به طوری که خودروی اسقاطی به ارزش 25 میلیون ریال باید از دلالان به قیمت بیش از 40 میلیون خریداری شود. در عین حال ظاهرا مسوولان ستاد از مصوبه خود راضی به نظر می رسند چراکه معتقدند در سال گذشته تعداد خودروهای فرسوده ثبت نامی برای اسقاط به 72 هزار دستگاه رسید، حال آنکه آمارها نشان می دهد از ابتدای امسال تاکنون 155 هزار دستگاه خودروی فرسوده برای اسقاط ثبت نام کرده اند که از این تعداد تاکنون حدود 80 هزار دستگاه اسقاط شده است. از سوی دیگر رئیس کل گمرک ایران از وجود تعدادی از خودروهای ۲۵۰۰ سی سی در برخی از گمرکات به صورت متروکه خبر داد و گفت: این خودروها به دلیل ممنوعیت ورود مرجوع خواهند شد. مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران درباره مالکیت خودروهای بالای 2500 سی سی که هم اکنون در گمرک وجود دارند، اظهار کرد: صاحبان این خودروها افراد حقیقی و حقوقی هستند، البته تعداد افراد حقوقی کمتر است. وی با تاکید بر اینکه گمرک مسوول ارائه مجوز واردات این خودروها نیست، تصریح کرد: هرچند برخی اعلام کردند که خودروها قبل از اعلام ممنوعیت واردات، مجوز دریافت کرده اند، اما مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات این خودروها از صراحت لازم برخوردار است و نمی توانیم آنها را ترخیص کنیم.

نظر کارشناس: تاثیر این خبر بر بازار غیرقابل پیش‌بینی است.
+
1393/07/20
0
/
0
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333