رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب احمد آقاجان
...
286

عنوان بلاگ : ارشن چیست؟
دسته : ershan


خلاصه در مدت فعالیت هرچند کوتاه ارشن، افتخار همراهی با متخصصین، صاحبنظران و فعالین بازار سرمایه را داشته‌ایم. نکته‌ی قابل تاملی که در این تعامل برای ما روشن شد، حس ناآشنایی برخی از همراهان با فضای ارشن بوده است. واقعیت این است که تفاوت‌هایی بنیادین میان ارشن و سایر منابع رایج در این حوزه – اعم از انجمن‌های اینترنتی، سایت‌های تحلیلی خبری و حتی گروه‌های تخصصی در شبکه‌های تلفن همراه- وجود دارد.

با عنایت به تجربیات شخصی و نقش کارشناسان شرکت کارگزاری نهایت نگر، تجربه و دانش مناسبی از بازار سرمایه ایران در تیم ما وجود داشت. علی رغم این آگاهی، مطالعه و تحقیقات گسترده ای در شناسایی نیازهای بازار سرمایه در کشورهای پیشرو، نحوه سامان دهی این نیازها و پاسخ به آن ها، صورت گرفت.

با توجه به کثرت و تنوع ابزارهایی که به شکل کلاسیک در خدمت سرمایه گذاران وطن عزیزمان وجود داشت، به هیچ وجه تمایلی به ارایه ی خدمتی مشابه و آزمودن آزموده های قبلی نداشتیم.

ارشن چه نیست؟!
اجازه دهید قبل از پرداختن به رویکرد ارشن، با ذکر انتظاراتی که نباید از ارشن داشت، دیدگاه های خود را به هم نزدیک نماییم.

  • ارشن تالار گفتگو (forum) نیست! تالارهای گفتگو در اوایل دهه 80 میلادی و در تکامل بولتن های الکترونیکی شکل گرفتند که روی موضوعات متنوع مورد علاقه کاربران برای بحث، تمرکز داشتند. اگرچه تولد این تالارها، تحولی در تعاملات مجازی بوده است اما به دلیل وجود موضوعات تکراری، پراکنده بودن اطلاعات، عدم شناخت دقیق مشارکت کنندگان در بحث ها، بحث های های طولانی و دشواری دسترسی به سوابق موثر گفتگوها، استقبال کاربران از آن ها به شدت کاهش یافته است.
  • ارشن فضای گپ و گفت عمومی (chat room) نیست! اکثر کاربران ایرانی chat را با نام یاهو به یاد دارند. ابزارهای گپ و گفت از زمان تولد خود تا کنون پیشرفت زیادی داشته اند و حتی به گوشی های همراه (viber, whats app, …) نیز راه یافته اند. این ابزارها تا حدود زیادی شبیه تالارهای گفتگو هستند با این تفاوت که تبادل پیام به صورت برخط صورت می گیرد. علاوه بر نقاط ضعف تالارهای گفتگو، اشکالاتی همچون عدم طبقه بندی اطلاعات و ماندگاری پایین مکالمات نیز به chat room وارد است.
  • ارشن، خبرگزاری یا سرویس خبرخوان، نیست! ارشن تولید کننده یا پخش کننده خبر نیست. انتشار اخبار در ارشن تنها شامل گزیده ای از مهم ترین اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه است که توسط کارشناسان، انتخاب و بصورت مختصر تحلیل می گردند.
  • ارشن محلی برای تبلیغات نیست! هدف ارشن، جذب کاربر و سپس کسب درآمد از محل تبلیغات، نبوده است و نخواهد بود. به جای درج آگهی های تبلیغاتی چشم نواز!، فضای صفحات به منظور درج اطلاعات مفید و موثر برای کاربران استفاده خواهد شد.
  • ارشن صرفا یک شبکه اجتماعی نیست! ایجاد و توسعه شبکه ارتباطی کاربران، تنها یکی از کارکردهای ارشن است. هرچند توسعه ارتباط کاربران، به عنوان رکن اصلی شبکه های اجتماعی، در ارشن وجود دارد، اما هدف اصلی ارشن انتشار هدفمند اطلاعات، برقراری جریان اطلاعاتی مؤثر، تصمیم سازی و انجام معاملات مناسب با استفاده از این بستر است.

و اما ارشن ... [i]

هرچند نیازها و انتظارات فعالین بازار سرمایه با توجه به تجربه و خبرگی آنها متفاوت است اما در هرحال، این انتظارات روشن و متواضعانه هستند:

  • سرمایه گذاران انتظار دارند تا به موقع، بدون رانت و بصورت شفاف، در جریان اخبار و شایعات تاثیرگذار قرار گیرند؛
  • انتظار دارند که به اطلاعات حال و گذشته بازار، به صورت طبقه بندی شده دسترسی داشته باشند؛
  • انتظار دارند تا بتوانند به منبعی قابل اتکا برای تحلیل وضعیت بازار و نمادها دسترسی داشته باشند؛
  • انتظار دارند تا بپرسند و پاسخ خود را دریافت کنند؛
  • انتظار دارند تا با روش ها و مفاهیم نوین سرمایه گذاری، آشنا شوند؛
  • انتظار دارند با مشورت متخصصین قابل اعتماد، تصمیم بگیرند؛
  • و در نهایت به آسانی معاملات خود را انجام دهند و دارایی خود را مدیریت کنند.

پیشرفت سریع تکنولوژی از یک طرف، و توسعه و گسترش بازار سرمایه، از طرف دیگر، وجود یک رویکرد جامع برای تامین انتظارات سرمایه گذاران را به صورت همزمان، ممکن و اجتناب ناپذیر نموده است. بر این اساس، مفهوم "داد و ستد اجتماعی (social trading) "، در نخستین سال های دهه جاری میلادی، متولد شد.

اگرچه ادعای فراهم نمودن چنین فضایی، جذاب و فریباست، اما تحقق آن به یقین آسان نخواهد بود. ارشن، رسانه اجتماعی-تحلیل بازار سرمایه، با این چشم انداز قدم به عرصه نهاد و به خوبی می دانیم که راهی بس دشوار پیش رویمان قرار دارد.

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر ... آری شود، لیک به خون جگر شود.

[i] اِرشَن در زبان اوستایی به معنای اسب نر است. اسب جایگاهی والا در فرهنگ و ادبیات کهن ایران، و همچنین نقشی تعیین کننده در بازی استراتژیک شطرنج دارد. اسب متفاوت ترین روش حرکت را در میان مهره های شطرنج دارد و تنها مهره ای است که علاوه بر دسترسی بر تمام خانه ها قدرت پریدن از مهره های دیگر را نیز داراست.

منابع:
  • این نوشته برگرفته از رویکرد شرکت راهکارهای جامع ارشن در طراحی این رسانه است.

خلاصه در مدت فعالیت هرچند کوتاه ارشن، افتخار همراهی با متخصصین، صاحبنظران و فعالین بازار سرمایه را داشته‌ایم. نکته‌ی قابل تاملی که در این تعامل برای ما روشن شد، حس ناآشنایی برخی از همراهان با فضای ارشن بوده است. واقعیت این است که تفاوت‌هایی بنیادین میان ارشن و سایر منابع رایج در این حوزه – اعم از انجمن‌های اینترنتی، سایت‌های تحلیلی خبری و حتی گروه‌های تخصصی در شبکه‌های تلفن همراه- وجود دارد.

با عنایت به تجربیات شخصی و نقش کارشناسان شرکت کارگزاری نهایت نگر، تجربه و دانش مناسبی از بازار سرمایه ایران در تیم ما وجود داشت. علی رغم این آگاهی، مطالعه و تحقیقات گسترده ای در شناسایی نیازهای بازار سرمایه در کشورهای پیشرو، نحوه سامان دهی این نیازها و پاسخ به آن ها، صورت گرفت.

با توجه به کثرت و تنوع ابزارهایی که به شکل کلاسیک در خدمت سرمایه گذاران وطن عزیزمان وجود داشت، به هیچ وجه تمایلی به ارایه ی خدمتی مشابه و آزمودن آزموده های قبلی نداشتیم.

ارشن چه نیست؟!
اجازه دهید قبل از پرداختن به رویکرد ارشن، با ذکر انتظاراتی که نباید از ارشن داشت، دیدگاه های خود را به هم نزدیک نماییم.

  • ارشن تالار گفتگو (forum) نیست! تالارهای گفتگو در اوایل دهه 80 میلادی و در تکامل بولتن های الکترونیکی شکل گرفتند که روی موضوعات متنوع مورد علاقه کاربران برای بحث، تمرکز داشتند. اگرچه تولد این تالارها، تحولی در تعاملات مجازی بوده است اما به دلیل وجود موضوعات تکراری، پراکنده بودن اطلاعات، عدم شناخت دقیق مشارکت کنندگان در بحث ها، بحث های های طولانی و دشواری دسترسی به سوابق موثر گفتگوها، استقبال کاربران از آن ها به شدت کاهش یافته است.
  • ارشن فضای گپ و گفت عمومی (chat room) نیست! اکثر کاربران ایرانی chat را با نام یاهو به یاد دارند. ابزارهای گپ و گفت از زمان تولد خود تا کنون پیشرفت زیادی داشته اند و حتی به گوشی های همراه (viber, whats app, …) نیز راه یافته اند. این ابزارها تا حدود زیادی شبیه تالارهای گفتگو هستند با این تفاوت که تبادل پیام به صورت برخط صورت می گیرد. علاوه بر نقاط ضعف تالارهای گفتگو، اشکالاتی همچون عدم طبقه بندی اطلاعات و ماندگاری پایین مکالمات نیز به chat room وارد است.
  • ارشن، خبرگزاری یا سرویس خبرخوان، نیست! ارشن تولید کننده یا پخش کننده خبر نیست. انتشار اخبار در ارشن تنها شامل گزیده ای از مهم ترین اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه است که توسط کارشناسان، انتخاب و بصورت مختصر تحلیل می گردند.
  • ارشن محلی برای تبلیغات نیست! هدف ارشن، جذب کاربر و سپس کسب درآمد از محل تبلیغات، نبوده است و نخواهد بود. به جای درج آگهی های تبلیغاتی چشم نواز!، فضای صفحات به منظور درج اطلاعات مفید و موثر برای کاربران استفاده خواهد شد.
  • ارشن صرفا یک شبکه اجتماعی نیست! ایجاد و توسعه شبکه ارتباطی کاربران، تنها یکی از کارکردهای ارشن است. هرچند توسعه ارتباط کاربران، به عنوان رکن اصلی شبکه های اجتماعی، در ارشن وجود دارد، اما هدف اصلی ارشن انتشار هدفمند اطلاعات، برقراری جریان اطلاعاتی مؤثر، تصمیم سازی و انجام معاملات مناسب با استفاده از این بستر است.

و اما ارشن ... [i]

هرچند نیازها و انتظارات فعالین بازار سرمایه با توجه به تجربه و خبرگی آنها متفاوت است اما در هرحال، این انتظارات روشن و متواضعانه هستند:

  • سرمایه گذاران انتظار دارند تا به موقع، بدون رانت و بصورت شفاف، در جریان اخبار و شایعات تاثیرگذار قرار گیرند؛
  • انتظار دارند که به اطلاعات حال و گذشته بازار، به صورت طبقه بندی شده دسترسی داشته باشند؛
  • انتظار دارند تا بتوانند به منبعی قابل اتکا برای تحلیل وضعیت بازار و نمادها دسترسی داشته باشند؛
  • انتظار دارند تا بپرسند و پاسخ خود را دریافت کنند؛
  • انتظار دارند تا با روش ها و مفاهیم نوین سرمایه گذاری، آشنا شوند؛
  • انتظار دارند با مشورت متخصصین قابل اعتماد، تصمیم بگیرند؛
  • و در نهایت به آسانی معاملات خود را انجام دهند و دارایی خود را مدیریت کنند.

پیشرفت سریع تکنولوژی از یک طرف، و توسعه و گسترش بازار سرمایه، از طرف دیگر، وجود یک رویکرد جامع برای تامین انتظارات سرمایه گذاران را به صورت همزمان، ممکن و اجتناب ناپذیر نموده است. بر این اساس، مفهوم "داد و ستد اجتماعی (social trading) "، در نخستین سال های دهه جاری میلادی، متولد شد.

اگرچه ادعای فراهم نمودن چنین فضایی، جذاب و فریباست، اما تحقق آن به یقین آسان نخواهد بود. ارشن، رسانه اجتماعی-تحلیل بازار سرمایه، با این چشم انداز قدم به عرصه نهاد و به خوبی می دانیم که راهی بس دشوار پیش رویمان قرار دارد.

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر ... آری شود، لیک به خون جگر شود.

[i] اِرشَن در زبان اوستایی به معنای اسب نر است. اسب جایگاهی والا در فرهنگ و ادبیات کهن ایران، و همچنین نقشی تعیین کننده در بازی استراتژیک شطرنج دارد. اسب متفاوت ترین روش حرکت را در میان مهره های شطرنج دارد و تنها مهره ای است که علاوه بر دسترسی بر تمام خانه ها قدرت پریدن از مهره های دیگر را نیز داراست.

منابع:
  • این نوشته برگرفته از رویکرد شرکت راهکارهای جامع ارشن در طراحی این رسانه است.

برچسب ها:
1394/01/17 از نهایت‌نگر
0
/
24
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333