رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب فاطمه توتونچی
ارتباطات فاطمه توتونچی
...
فاطمه توتونچی
@tootoonchi.atu
64

عنوان بلاگ : هوش هیجانی چیست؟
دسته : آموزشی


خلاصه هوش هیجانی به عنوان یکی از جذاب ترین مباحث علم روانشناسی در سال های اخیر توجه خیلی ها رو به خود جلب کرده است چرا که در واقع متخصصان هوش هیجانی به این حقیقت اذعان کرده اند که هوش هیجانی(EQ) تاثیر بیشتری نسبت به ضریب هوشی(IQ) در موفقیت های افراد دارد.

هوش هیجانی به عنوان یکی از جذاب ترین مباحث علم روانشناسی در سال های اخیر توجه خیلی ها رو به خود جلب کرده است چرا که در واقع متخصصان هوش هیجانی به این حقیقت اذعان کرده اند که هوش هیجانی(EQ) تاثیر بیشتری نسبت به ضریب هوشی(IQ) در موفقیت های افراد دارد . هوش هیجانی اصطلاحی است که روان شناسان برای توصیف این که چگونه افراد مختلف می توانند به خوبی احساسات خود را مدیریت کرده و نسبت به دیگران واکنش نشان دهند، مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که از هوش هیجانی استفاده می کنند به مهارت های کمتری برای مدیریت تعارض، پاسخ به نیازهای دیگران و محافظت و مدیریت احساسات برای اینکه اخلالی در زندگی به وجود نیاید، نیاز دارند.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست؟

اندازه گیری هوش هیجانی موضوعی نسبتا جدید در زمینه ی روان شناسی است و برای اولین بار در اواسط دهه ی ۸۰ میلادی کشف شده است. چندین مدل در زمینه ی هوش هیجانی در حال توسعه است، اما در این بلاگ تنها به بررسی «مدل مختلط» از این شاخه ی روان شناسی که توسط روان شناس برجسته دنیل گلمن توسعه داده شده، خواهیم پرداخت. مدل مختلط دارای پنج مهارت مهم و کلیدی است:

  • خود آگاهی: این مهارت در واقع شناخت هیجان های خود است؛ یعنی آگاهی از احساسات خود که شامل یک ارزیابی دقیق از زمانی است که فرد در چه زمانی به چه کمک ها و عواطفی نیاز دارد.
  • خودگردانی: این مهارت به عنوان کنترل هیجان های خود شناخته می شود که باید فرد دارای مهارت کنترل و اداره هیجان ها، مناسب و بجا بودن آن ها در هر موقعیت و مدیریت هیجان ها باشد. در این مهارت فرد باید هیجان های خود را به گونه ای مدیریت کند که باعث ایجاد اختلاف نبوده و آرامش را در بحث و جدال ها حفظ کرده و همچنین از فعالیت های ترحم و وحشت اجتناب کند.
  • خود انگیزشی: این مهارت نیز در واقع برانگیختن و به هیجان آوردن خود است؛ یعنی استفاده از هیجان ها برای هدفی خاص، تمرکز و توجه، ایجاد انگیزه در خود و تسلط بر خویشتن و خلاقیت است. در مدل گلمن این مهارت باید شامل رضایت، کنجکاوی و توجه باشد.
  • همدلی: در حالی که سه مهارت قبلی در خصوص تعامل فرد با خود بود، این مهارت درباره ی تعامل فرد با دیگران است. در این مرحله فرد باید دارای مهارت شناخت هیجان های دیگران، توانایی همدلی و یگانگی با دیگران باشد.
  • مهارت های اجتماعی: این دسته شامل استفاده از همدلی و همچنین مذاکره با نیازهای دیگران است؛ در این مهارت فرد باید بتواند روابط خود با دیگران و هیجان های آن ها را تنظیم کند.

در بلاگ بعدی سعی می شود روش های افزایش هوش هیجانی را عنوان کنیم.

منابع:
  • گزیده ای از سایت های روانشناسی

خلاصه هوش هیجانی به عنوان یکی از جذاب ترین مباحث علم روانشناسی در سال های اخیر توجه خیلی ها رو به خود جلب کرده است چرا که در واقع متخصصان هوش هیجانی به این حقیقت اذعان کرده اند که هوش هیجانی(EQ) تاثیر بیشتری نسبت به ضریب هوشی(IQ) در موفقیت های افراد دارد.

هوش هیجانی به عنوان یکی از جذاب ترین مباحث علم روانشناسی در سال های اخیر توجه خیلی ها رو به خود جلب کرده است چرا که در واقع متخصصان هوش هیجانی به این حقیقت اذعان کرده اند که هوش هیجانی(EQ) تاثیر بیشتری نسبت به ضریب هوشی(IQ) در موفقیت های افراد دارد . هوش هیجانی اصطلاحی است که روان شناسان برای توصیف این که چگونه افراد مختلف می توانند به خوبی احساسات خود را مدیریت کرده و نسبت به دیگران واکنش نشان دهند، مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که از هوش هیجانی استفاده می کنند به مهارت های کمتری برای مدیریت تعارض، پاسخ به نیازهای دیگران و محافظت و مدیریت احساسات برای اینکه اخلالی در زندگی به وجود نیاید، نیاز دارند.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست؟

اندازه گیری هوش هیجانی موضوعی نسبتا جدید در زمینه ی روان شناسی است و برای اولین بار در اواسط دهه ی ۸۰ میلادی کشف شده است. چندین مدل در زمینه ی هوش هیجانی در حال توسعه است، اما در این بلاگ تنها به بررسی «مدل مختلط» از این شاخه ی روان شناسی که توسط روان شناس برجسته دنیل گلمن توسعه داده شده، خواهیم پرداخت. مدل مختلط دارای پنج مهارت مهم و کلیدی است:

  • خود آگاهی: این مهارت در واقع شناخت هیجان های خود است؛ یعنی آگاهی از احساسات خود که شامل یک ارزیابی دقیق از زمانی است که فرد در چه زمانی به چه کمک ها و عواطفی نیاز دارد.
  • خودگردانی: این مهارت به عنوان کنترل هیجان های خود شناخته می شود که باید فرد دارای مهارت کنترل و اداره هیجان ها، مناسب و بجا بودن آن ها در هر موقعیت و مدیریت هیجان ها باشد. در این مهارت فرد باید هیجان های خود را به گونه ای مدیریت کند که باعث ایجاد اختلاف نبوده و آرامش را در بحث و جدال ها حفظ کرده و همچنین از فعالیت های ترحم و وحشت اجتناب کند.
  • خود انگیزشی: این مهارت نیز در واقع برانگیختن و به هیجان آوردن خود است؛ یعنی استفاده از هیجان ها برای هدفی خاص، تمرکز و توجه، ایجاد انگیزه در خود و تسلط بر خویشتن و خلاقیت است. در مدل گلمن این مهارت باید شامل رضایت، کنجکاوی و توجه باشد.
  • همدلی: در حالی که سه مهارت قبلی در خصوص تعامل فرد با خود بود، این مهارت درباره ی تعامل فرد با دیگران است. در این مرحله فرد باید دارای مهارت شناخت هیجان های دیگران، توانایی همدلی و یگانگی با دیگران باشد.
  • مهارت های اجتماعی: این دسته شامل استفاده از همدلی و همچنین مذاکره با نیازهای دیگران است؛ در این مهارت فرد باید بتواند روابط خود با دیگران و هیجان های آن ها را تنظیم کند.

در بلاگ بعدی سعی می شود روش های افزایش هوش هیجانی را عنوان کنیم.

منابع:
  • گزیده ای از سایت های روانشناسی
1395/06/23 از نهایت‌نگر
0
/
20
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333