رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
مهرداد
@yusef_mehrdad
41

عنوان بلاگ : سوگیری هنگام انتخاب دارایی (1)
دسته : آموزشی


خلاصه بی‌شک این روزها بیش از هر زمان دیگری واژه‌ی «مالی رفتاری» و «رفتارشناسی» از بازیگران و فعالان بورس شنیده می‌شود. در این نوشته «سوگیری زادگاه» (home bias) به عنوان یکی از موضوعات جالب در مالی رفتاری بررسی می‌گردد. این سوگیری هنگام انتخاب دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد.

یکی از اولین قدمها در فرایند سرمایه گذاری، «انتخاب گزینه های سرمایه گذاری» است. در این گام باید به این سوال مهم پاسخ دهید که «برای سرمایه گذاری، چه دارایی هایی را بررسی و سپس انتخاب می کنید؟»

موقعی که می خواهید در بازار سهام سرمایه گذاری کنید برای انتخاب سهام مورد نظرتان با انبوهی از اطلاعات رو به رو هستید که پردازش آنها ضروری است. حالا اجازه دهید کار شما را راحت کنیم و چند گزینه را به شما پیشنهاد کنیم. شما می توانید از بین آنها دو گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. به تصویر زیر نگاه کنید و دو گزینه دلخواه تان را انتخاب کنید.

سوگیری هنگام انتخاب دارایی (1)

احتمالاً بر اساس انتخاب شما می توانیم بفهمیم که شما کجایی هستید. اگر دقت کنید ما این سهم ها را تصادفی انتخاب نکرده ایم بلکه هر جفت از آنها مربوط به یک منطقه ی جغرافیایی هستند. برای نمونه اگر Siemens و BASF را انتخاب کرده باشید، احتمالاً آلمانی و اگر خساپا و خودرو را انتخاب کرده باشید احتمالاً ایرانی هستید!

معمولاً وقوع چنین اتفاقی برای افراد در هنگام تشکیل پورتفو امری طبیعی است. این اتفاق «سوگیری زادگاه» یا home bias نامیده می شود. افراد دوست دارند روی سهم هایی بیش سرمایه گذاری کنند (بیش از حد متعارف) که فکر می کنند اطلاعات زیادی راجع به آن دارند.

هر چند این موضوع همواره درست نیست ولی ما به سهم هایی توجه می کنیم که آنها را می شناسیم. در اینجا نیز احتمالاً شما سهم هایی را انتخاب کرده اید که شرکت های آنها در کشورتان قرار دارند و در نتیجه اطلاعات بیشتری از آنها دارید و تمایل دارید در پورتفوی خود، سهم بیشتری به آنها اختصاص بدهید.

هرچند موضوع اصلی «سوگیری زادگاه»، سرمایه گذاری بین المللی است و مربوط به کشور محل سکونت است، اما به نظر می رسد که ساکنان شهرهای مختلف یک کشور نیز از همین الگو پیروی می کنند. یعنی افراد به شرکت هایی تمایل دارند که در شهر یا استان زادگاه (یا سکونت) آنها فعالیت می کنند.

سوگیری زادگاه علاوه بر کشورها و شهرها، ابعاد گسترده تری نیز دارد. برای نمونه، فعالان حوزه ی تکنولوژی بخش عمده ای از سرمایه ی خود را روی سهم های تکنولوژی سرمایه گذاری می کنند. این کار هنگامی که بحرانی مانند بحران «دات کام» به وجود می آید، نتایج تأسف باری به همراه دارد. نمونه ی دیگر این رفتار را می توان در کارمندان شرکت های بورسی دید؛ آنها علاقه ی فراوانی به بیش سرمایه گذاری در سهام کارفرمای خود (شرکتی که در آن مشغول فعالیت هستند) دارند.

آیا شما هم دچار «سوگیری زادگاه» شده اید؟

گزیده:
قاعده شماره 1: هیچ وقت پولت را از دست نده قاعده شماره 2: هیچ وقت قاعده ی اول را فراموش نکن. وارن بافت

منابع:
  • یاهو فاینانس
  • مطالب آموزشی دانشگاه ژنو

خلاصه بی‌شک این روزها بیش از هر زمان دیگری واژه‌ی «مالی رفتاری» و «رفتارشناسی» از بازیگران و فعالان بورس شنیده می‌شود. در این نوشته «سوگیری زادگاه» (home bias) به عنوان یکی از موضوعات جالب در مالی رفتاری بررسی می‌گردد. این سوگیری هنگام انتخاب دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد.

یکی از اولین قدمها در فرایند سرمایه گذاری، «انتخاب گزینه های سرمایه گذاری» است. در این گام باید به این سوال مهم پاسخ دهید که «برای سرمایه گذاری، چه دارایی هایی را بررسی و سپس انتخاب می کنید؟»

موقعی که می خواهید در بازار سهام سرمایه گذاری کنید برای انتخاب سهام مورد نظرتان با انبوهی از اطلاعات رو به رو هستید که پردازش آنها ضروری است. حالا اجازه دهید کار شما را راحت کنیم و چند گزینه را به شما پیشنهاد کنیم. شما می توانید از بین آنها دو گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. به تصویر زیر نگاه کنید و دو گزینه دلخواه تان را انتخاب کنید.

سوگیری هنگام انتخاب دارایی (1)

احتمالاً بر اساس انتخاب شما می توانیم بفهمیم که شما کجایی هستید. اگر دقت کنید ما این سهم ها را تصادفی انتخاب نکرده ایم بلکه هر جفت از آنها مربوط به یک منطقه ی جغرافیایی هستند. برای نمونه اگر Siemens و BASF را انتخاب کرده باشید، احتمالاً آلمانی و اگر خساپا و خودرو را انتخاب کرده باشید احتمالاً ایرانی هستید!

معمولاً وقوع چنین اتفاقی برای افراد در هنگام تشکیل پورتفو امری طبیعی است. این اتفاق «سوگیری زادگاه» یا home bias نامیده می شود. افراد دوست دارند روی سهم هایی بیش سرمایه گذاری کنند (بیش از حد متعارف) که فکر می کنند اطلاعات زیادی راجع به آن دارند.

هر چند این موضوع همواره درست نیست ولی ما به سهم هایی توجه می کنیم که آنها را می شناسیم. در اینجا نیز احتمالاً شما سهم هایی را انتخاب کرده اید که شرکت های آنها در کشورتان قرار دارند و در نتیجه اطلاعات بیشتری از آنها دارید و تمایل دارید در پورتفوی خود، سهم بیشتری به آنها اختصاص بدهید.

هرچند موضوع اصلی «سوگیری زادگاه»، سرمایه گذاری بین المللی است و مربوط به کشور محل سکونت است، اما به نظر می رسد که ساکنان شهرهای مختلف یک کشور نیز از همین الگو پیروی می کنند. یعنی افراد به شرکت هایی تمایل دارند که در شهر یا استان زادگاه (یا سکونت) آنها فعالیت می کنند.

سوگیری زادگاه علاوه بر کشورها و شهرها، ابعاد گسترده تری نیز دارد. برای نمونه، فعالان حوزه ی تکنولوژی بخش عمده ای از سرمایه ی خود را روی سهم های تکنولوژی سرمایه گذاری می کنند. این کار هنگامی که بحرانی مانند بحران «دات کام» به وجود می آید، نتایج تأسف باری به همراه دارد. نمونه ی دیگر این رفتار را می توان در کارمندان شرکت های بورسی دید؛ آنها علاقه ی فراوانی به بیش سرمایه گذاری در سهام کارفرمای خود (شرکتی که در آن مشغول فعالیت هستند) دارند.

آیا شما هم دچار «سوگیری زادگاه» شده اید؟

گزیده:
قاعده شماره 1: هیچ وقت پولت را از دست نده قاعده شماره 2: هیچ وقت قاعده ی اول را فراموش نکن. وارن بافت

منابع:
  • یاهو فاینانس
  • مطالب آموزشی دانشگاه ژنو
1395/02/14 از تهران
0
/
4
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333