رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب پانیذ نوربخش
...
پانیذ نوربخش
@paneez_noorbakhsh
324

عنوان بلاگ : خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران


خلاصه در گذشته‌های دور، ایران مسیر تجارت خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد. مشابه این مسیر که به آن "جاده ابریشم" اطلاق می‌شد و یک راه بزرگ کسب درآمد برای شاهنشاهی ایران به شمار می‌رفت، اکنون پس گذشت صدها سال در حال شکل گیری است. شایان ذکر است این تنها پروژه ارتباط کشورها از طریق ایران نیست و پروژه‌های دیگری در حال اجرا و ارتقا هستند؛ بر این اساس گویی انقلابی در راه‌های مواصلاتی از طریق کشورمان در حال شکل گیری است. نشریه شهیر اکونومیست در این باره نگاشته ایران در راه اس

خط راه آهن ایران- چین:

در گذشته های دور، ایران مسیر تجارت خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد. مشابه این مسیر که به آن "جاده ابریشم" اطلاق می شد و یک راه بزرگ کسب درآمد برای شاهنشاهی ایران به شمار می رفت، اکنون پس گذشت صدها سال در حال شکل گیری است. شایان ذکر است این تنها پروژه ارتباط کشورها از طریق ایران نیست و پروژه های دیگری در حال اجرا و ارتقا هستند؛ بر این اساس گویی انقلابی در راه های مواصلاتی از طریق کشورمان در حال شکل گیری است. نشریه شهیر اکونومیست در این باره نگاشته ایران در راه است؛ باید خود را آماده الحاق مجدد ایران به جهان کنیم. دستیاران حسن روحانی رییس جمهوری ایران اعلام می کنند که بازار تجارت ایران دیگر محدود به یک بازار داخلی قوی 80 میلیونی نخواهد بود، بلکه به بازار تجارت 500 میلیونی اتحادیه اروپا خواهد پیوست.
اولین قطار سریع السیر قاره پیمای ایران، مسافت 10 هزار و 500 کیلومتری شهر 'یی وو' در شرق چین به تهران را با یک سفر 14 روزه و عبور از خاک کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان با موفقیت پشت سر گذاشت و ایران ورود این قطار را 'پیشرفتی بزرگ' برای کشور توصیف کرد. یکی از وزرای کابینه ایران در این زمینه اعلام کرده است: 'ما در حال تبدیل شدن به اولین قطب مواصلاتی میان شرق و غرب جهان هستیم'.
ایران امیدوار است تا ماه آوریل که خط آهن جدید ترابری قزاقستان به ایران بطور کامل افتتاح می شود مدت زمان سفر به چین به طرزی محسوس کوتاه شود و این سفر تنها در عرض هشت روز انجام شود. این مدت زمان یک ماه کمتر از مدت زمان سفر دریایی میان دو کشور است. اگر ترکیه هم به مسیر این خط آهن افزوده شود، هیچ بعید نخواهد بود این مسیر خط آهن جایگزین 'کانال سوئز' شود و اولین راه مواصلاتی چین با عبور از ایران به اروپا باشد.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران

سایر خطوط مواصلاتی راه آهن نیز در دست برنامه ریزی و اجرا هستند. 'عباس آخوندی' وزیر راه و ترابری ایران که تحصیلکرده انگلیس است تا شش ماه آینده خط آهنی را افتتاح خواهد کرد که از بندر بهسازی شده 'چابهار' در جنوب شرق ایران به سمت معادن افغانستان امتداد خواهد داشت. با این خط آهن مواد معدنی از این معادن با کشتی پس از عبور از پاکستان به هند منتقل خواهد شد. آخوندی افزود که ظرف مدت دو سال ایران پلی را بر روی رودخانه "شط العرب" که تا عمق خاک عراق داخل منطقه 'هلال حاصلخیز' Fertile Crescent خواهد ساخت.
با این مسیر تازه خط آهن شرق از طریق جمهوری آذربایجان به سمت روسیه و جمهوری های آسیای میانه متصل خواهد شد. آخوندی می گوید : 'ما در گذشته در بازار تجارت تنها متکی به خود بودیم و راه های مواصلاتی برون مرزی مان بسیار ضعیف بود اما اگر بخواهیم برای یک دهه آینده بازارهای مان را به خارج از کشور هم بسط و امتداد دهیم لازم است این راه های مواصلاتی را به طور مقتضی ارتقا و گسترش دهیم '.
اکونومیست سپس اشاره می کند: 'سپاه پاسداران انقلاب اسلامی' مترصد آن است که تا چین هم دسترسی پیدا کند. با این چشم انداز، سپاه تمایل دارد که دولت تمام انرژی خود را وقف صنعت حمل و نقل نماید نه آنکه به خارجی ها قراردادهایی را در میادین نفتی پیشنهاد دهد که به اعتقاد او عواید چندانی هم برای کشور ایجاد نخواهد کرد. پارلمان کنونی ایران در بخش خصوصی صنعت حمل و نقل سرمایه گذاری کرده و حتی این بخش را مشمول یک معافیت ده ساله مالیاتی نموده است. اما همچنان مشکل اصلی، مرحله تأمین اعتبار قراردادها در این زمینه است. در برنامه پنج ساله ششم ایران که هم اکنون در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است آخوندی طبق برنامه ریزی هایش 28 میلیارد دلار برای صنعت راه آهن، 20 میلیارد دلار برای بهسازی راه های کشور، 50 میلیارد دلار برای ارتقا ناوگان هوایی کشور که به جا مانده از دوران قبل از انقلاب است و 7 میلیارد دلار برای نوسازی و ساخت فرودگاه های کشور شامل طرح توسعه فرودگاه بزرگ 'امام خمینی' بودجه در نظر گرفته است. طرح توسعه فرودگاه 'امام خمینی' با هدف فرود آمدن بزرگ ترین و مدرن ترین هواپیماها در آن طراحی شده است. اما نفت ارزان آنقدر دولت را زیر فشار مالی قرار داده است که دولت حتی به زحمت می تواند حقوق کارکنانش را بپردازد چه برسد به آن که پروژه های توسعه زیرساخت های کشور را عملیاتی کند. این مشکلات، دولت را مصمم به جذب سرمایه گذاری خارجی کرده و ظاهراً این رویکرد به خوبی جواب داده است.
برای تامین بودجه خط راه آهن مشهد، چین یک وام 2 میلیارد دلاری پیشنهاد داده است که ظاهرا 'شرکت ملی نفت ایران' طرف قرارداد آن است. اعطای این وام در دوران تحریم متوقف مانده بود. کره جنوبی هم به دنبال معامله مشابهی است . ایتالیایی ها هم در صف انتظار ایستاده اند. اما مانع اصلی بر سر اجرای تمام این طرح ها، ممنوعیت بانکی ایران است .اکثر بانک های خارجی از آن بیم دارند که در صورت کار کردن با بانک های ایرانی از سوی آمریکا جریمه شوند. با این حساب، تأمین اعتبار برای تمام پروژه های در نظر گرفته شده فوق العاده دشوار خواهد بود .برای ایران، راه اندازی 'خط آهن ابریشم' بین شرق و غرب مستلزم ایجاد رابطه ای بهتر با همسایگان است که امروز نگران جان گرفتن ایران بعد از توافق هسته ای هستند. روسیه از آن بیم دارد که ایران استیلای مسکو بر بازار منطقه را به چالش بکشاند.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران


امارات که در قدرت نمایی های فرقه گرایانه منطقه همواره پشتیبان عربستان است هم از آن می ترسد که ایران با جاذبه های فراوان گردشگری اش نقش امارات را به عنوان یک قطب جهانی اقتصاد به چالش بکشاند. اما تمام این ها بستگی به مهارت های دیپلماتیک روحانی دارد.
"احمد داوود اوغلو" نخست وزیر ترکیه در ششم مارس وارد تهران شد و در این سفر در مورد احداث خط آهن سریع السیر هم گفت و گو کرد.
این خط آهن در صورت راه اندازی به رغم تفاوت رویه هایی که دو کشور در مورد سوریه دارند، 'دوران طلایی' دریاچه 'وان' ترکیه را احیا خواهد کرد چون سطح تجارت متقابل دو کشور را سه برابر خواهد کرد .ایران در دریاها هم به دنبال فرصت هایی نو است.

در ماه فوریه یک محموله دریایی پتروشیمی ایران وارد 'آنتورپ ' بلژیک شد .این اولین کشتی ایرانی بود که در شش سال گذشته در اروپا لنگر می انداخت. "شرکت ملی کشتیرانی ایران IRISL" درنظر دارد که به شرق دور، عمان و حتی امریکا هم محموله صادر کند و امیدوار است ناوگان قوی اش را که مجهز به ۱۶۰ کشتی است تا آخر امسال گسترده تر کند. طبق اعلام آخوندی امکان دارد شرکت هواپیمایی 'ایران ایر' هم بعد از طرح دوساله بازسازی همین رویه را دنبال کند.

کریدور شمالجنوب:

موافقتنامه کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. کریدور شمال - جنوب مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است. کریدور شمال–جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می پردازند.

کریدور شمال–جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، علاوه بر کریدورهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به کریدور ترانزیتی شمال–جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران

این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

در صورت فعال شدن تمام حلقه های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران

منابع:
  • روزنامه دنیای اقتصاد
  • http://www.economist.com/news/middle-east-and-africa/21695765-some-treats-ahead-railway-enthusiasts-iranu2019s-new-continent-spanning
  • ویکی پدیا

خلاصه در گذشته‌های دور، ایران مسیر تجارت خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد. مشابه این مسیر که به آن "جاده ابریشم" اطلاق می‌شد و یک راه بزرگ کسب درآمد برای شاهنشاهی ایران به شمار می‌رفت، اکنون پس گذشت صدها سال در حال شکل گیری است. شایان ذکر است این تنها پروژه ارتباط کشورها از طریق ایران نیست و پروژه‌های دیگری در حال اجرا و ارتقا هستند؛ بر این اساس گویی انقلابی در راه‌های مواصلاتی از طریق کشورمان در حال شکل گیری است. نشریه شهیر اکونومیست در این باره نگاشته ایران در راه اس

خط راه آهن ایران- چین:

در گذشته های دور، ایران مسیر تجارت خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد. مشابه این مسیر که به آن "جاده ابریشم" اطلاق می شد و یک راه بزرگ کسب درآمد برای شاهنشاهی ایران به شمار می رفت، اکنون پس گذشت صدها سال در حال شکل گیری است. شایان ذکر است این تنها پروژه ارتباط کشورها از طریق ایران نیست و پروژه های دیگری در حال اجرا و ارتقا هستند؛ بر این اساس گویی انقلابی در راه های مواصلاتی از طریق کشورمان در حال شکل گیری است. نشریه شهیر اکونومیست در این باره نگاشته ایران در راه است؛ باید خود را آماده الحاق مجدد ایران به جهان کنیم. دستیاران حسن روحانی رییس جمهوری ایران اعلام می کنند که بازار تجارت ایران دیگر محدود به یک بازار داخلی قوی 80 میلیونی نخواهد بود، بلکه به بازار تجارت 500 میلیونی اتحادیه اروپا خواهد پیوست.
اولین قطار سریع السیر قاره پیمای ایران، مسافت 10 هزار و 500 کیلومتری شهر 'یی وو' در شرق چین به تهران را با یک سفر 14 روزه و عبور از خاک کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان با موفقیت پشت سر گذاشت و ایران ورود این قطار را 'پیشرفتی بزرگ' برای کشور توصیف کرد. یکی از وزرای کابینه ایران در این زمینه اعلام کرده است: 'ما در حال تبدیل شدن به اولین قطب مواصلاتی میان شرق و غرب جهان هستیم'.
ایران امیدوار است تا ماه آوریل که خط آهن جدید ترابری قزاقستان به ایران بطور کامل افتتاح می شود مدت زمان سفر به چین به طرزی محسوس کوتاه شود و این سفر تنها در عرض هشت روز انجام شود. این مدت زمان یک ماه کمتر از مدت زمان سفر دریایی میان دو کشور است. اگر ترکیه هم به مسیر این خط آهن افزوده شود، هیچ بعید نخواهد بود این مسیر خط آهن جایگزین 'کانال سوئز' شود و اولین راه مواصلاتی چین با عبور از ایران به اروپا باشد.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران

سایر خطوط مواصلاتی راه آهن نیز در دست برنامه ریزی و اجرا هستند. 'عباس آخوندی' وزیر راه و ترابری ایران که تحصیلکرده انگلیس است تا شش ماه آینده خط آهنی را افتتاح خواهد کرد که از بندر بهسازی شده 'چابهار' در جنوب شرق ایران به سمت معادن افغانستان امتداد خواهد داشت. با این خط آهن مواد معدنی از این معادن با کشتی پس از عبور از پاکستان به هند منتقل خواهد شد. آخوندی افزود که ظرف مدت دو سال ایران پلی را بر روی رودخانه "شط العرب" که تا عمق خاک عراق داخل منطقه 'هلال حاصلخیز' Fertile Crescent خواهد ساخت.
با این مسیر تازه خط آهن شرق از طریق جمهوری آذربایجان به سمت روسیه و جمهوری های آسیای میانه متصل خواهد شد. آخوندی می گوید : 'ما در گذشته در بازار تجارت تنها متکی به خود بودیم و راه های مواصلاتی برون مرزی مان بسیار ضعیف بود اما اگر بخواهیم برای یک دهه آینده بازارهای مان را به خارج از کشور هم بسط و امتداد دهیم لازم است این راه های مواصلاتی را به طور مقتضی ارتقا و گسترش دهیم '.
اکونومیست سپس اشاره می کند: 'سپاه پاسداران انقلاب اسلامی' مترصد آن است که تا چین هم دسترسی پیدا کند. با این چشم انداز، سپاه تمایل دارد که دولت تمام انرژی خود را وقف صنعت حمل و نقل نماید نه آنکه به خارجی ها قراردادهایی را در میادین نفتی پیشنهاد دهد که به اعتقاد او عواید چندانی هم برای کشور ایجاد نخواهد کرد. پارلمان کنونی ایران در بخش خصوصی صنعت حمل و نقل سرمایه گذاری کرده و حتی این بخش را مشمول یک معافیت ده ساله مالیاتی نموده است. اما همچنان مشکل اصلی، مرحله تأمین اعتبار قراردادها در این زمینه است. در برنامه پنج ساله ششم ایران که هم اکنون در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است آخوندی طبق برنامه ریزی هایش 28 میلیارد دلار برای صنعت راه آهن، 20 میلیارد دلار برای بهسازی راه های کشور، 50 میلیارد دلار برای ارتقا ناوگان هوایی کشور که به جا مانده از دوران قبل از انقلاب است و 7 میلیارد دلار برای نوسازی و ساخت فرودگاه های کشور شامل طرح توسعه فرودگاه بزرگ 'امام خمینی' بودجه در نظر گرفته است. طرح توسعه فرودگاه 'امام خمینی' با هدف فرود آمدن بزرگ ترین و مدرن ترین هواپیماها در آن طراحی شده است. اما نفت ارزان آنقدر دولت را زیر فشار مالی قرار داده است که دولت حتی به زحمت می تواند حقوق کارکنانش را بپردازد چه برسد به آن که پروژه های توسعه زیرساخت های کشور را عملیاتی کند. این مشکلات، دولت را مصمم به جذب سرمایه گذاری خارجی کرده و ظاهراً این رویکرد به خوبی جواب داده است.
برای تامین بودجه خط راه آهن مشهد، چین یک وام 2 میلیارد دلاری پیشنهاد داده است که ظاهرا 'شرکت ملی نفت ایران' طرف قرارداد آن است. اعطای این وام در دوران تحریم متوقف مانده بود. کره جنوبی هم به دنبال معامله مشابهی است . ایتالیایی ها هم در صف انتظار ایستاده اند. اما مانع اصلی بر سر اجرای تمام این طرح ها، ممنوعیت بانکی ایران است .اکثر بانک های خارجی از آن بیم دارند که در صورت کار کردن با بانک های ایرانی از سوی آمریکا جریمه شوند. با این حساب، تأمین اعتبار برای تمام پروژه های در نظر گرفته شده فوق العاده دشوار خواهد بود .برای ایران، راه اندازی 'خط آهن ابریشم' بین شرق و غرب مستلزم ایجاد رابطه ای بهتر با همسایگان است که امروز نگران جان گرفتن ایران بعد از توافق هسته ای هستند. روسیه از آن بیم دارد که ایران استیلای مسکو بر بازار منطقه را به چالش بکشاند.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران


امارات که در قدرت نمایی های فرقه گرایانه منطقه همواره پشتیبان عربستان است هم از آن می ترسد که ایران با جاذبه های فراوان گردشگری اش نقش امارات را به عنوان یک قطب جهانی اقتصاد به چالش بکشاند. اما تمام این ها بستگی به مهارت های دیپلماتیک روحانی دارد.
"احمد داوود اوغلو" نخست وزیر ترکیه در ششم مارس وارد تهران شد و در این سفر در مورد احداث خط آهن سریع السیر هم گفت و گو کرد.
این خط آهن در صورت راه اندازی به رغم تفاوت رویه هایی که دو کشور در مورد سوریه دارند، 'دوران طلایی' دریاچه 'وان' ترکیه را احیا خواهد کرد چون سطح تجارت متقابل دو کشور را سه برابر خواهد کرد .ایران در دریاها هم به دنبال فرصت هایی نو است.

در ماه فوریه یک محموله دریایی پتروشیمی ایران وارد 'آنتورپ ' بلژیک شد .این اولین کشتی ایرانی بود که در شش سال گذشته در اروپا لنگر می انداخت. "شرکت ملی کشتیرانی ایران IRISL" درنظر دارد که به شرق دور، عمان و حتی امریکا هم محموله صادر کند و امیدوار است ناوگان قوی اش را که مجهز به ۱۶۰ کشتی است تا آخر امسال گسترده تر کند. طبق اعلام آخوندی امکان دارد شرکت هواپیمایی 'ایران ایر' هم بعد از طرح دوساله بازسازی همین رویه را دنبال کند.

کریدور شمالجنوب:

موافقتنامه کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. کریدور شمال - جنوب مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است. کریدور شمال–جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می پردازند.

کریدور شمال–جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، علاوه بر کریدورهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به کریدور ترانزیتی شمال–جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران

این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

در صورت فعال شدن تمام حلقه های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.

خط راه آهن ایران-چین، کریدور ایران-روسیه و اثرات آن بر آینده اقتصاد ایران

منابع:
  • روزنامه دنیای اقتصاد
  • http://www.economist.com/news/middle-east-and-africa/21695765-some-treats-ahead-railway-enthusiasts-iranu2019s-new-continent-spanning
  • ویکی پدیا
1395/01/15 از نهایت‌نگر
0
/
9
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333