رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب معصومه عیدانی
ارتباطات معصومه عیدانی
...

عنوان بلاگ : بررسی صنعت حمل و نقل پس از برجام


خلاصه صنعت حمل ‏و نقل دریایی، بزرگترین صنعت بین‏‎المللی در جهان است. در ایران وجود دریاچه خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب از عواملی است که نقش ترانزیتی ایران را در خاورمیانه به خوبی نشان می‌دهد.انتظار می‌رود پس از لغو تحریم‌ها در بخش حمل و نقل، شاهد افزایش عملیات باشیم به طوری که ناوگان حمل و نقل باید برای پوشش دادن تقاضاهای اضافه شده در این دوره آماده باشند و برای این کار، طبیعتا باید ساختارهای این حوزه ارتقا پیدا کند که به‌طور قطع وضعیت صنعت حمل و نقل رو به بهبودی خواهد رفت.

صنعت حمل و نقل به عنوان جزء تفکیک ناپذیر تجارت جهانی درحال رشد بوده، به گونه ای که امروزه هزینه لجستیک مدیریت و کنترل جریان محصولات و خدمات از منابع تولید تا بازار مصرف در سطح جهانی حدود ۹٫۷ الی ۱۱٫۳ درصد بهای تمام شده محصول است که این درصد درحال حاضر در ایران حدود ۱۹٫۴ درصد است که این خود نشان دهنده وجود پتانسیل های عظیم در صنعت حمل و نقل و لجستیک است.

دو شاخص حمل فله خشک BDI و شاخص حمل کانتینری HRCIبرای سنجش هزینه حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرند که نگاهی به روند آنها نوسانات قیمتی این صنعت را منعکس می سازد.

شرکت های بین المللی بیمه به دلیل تحریم ها، از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالای ایران خودداری می کنند. با کاهش شدید نرخ کرایه های حمل و پایین آمدن درآمدها، حاشیه سود شرکت های کشتیرانی به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفته است. حدود ۹۵ تا ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا انجام می شود.

چالش های صنعت حمل و نقل

تحریم های اقتصادی بین المللی ← تمام تحریم هایی که در حال حاضر از سوی آمریکا، اروپا و کشورهای هم پیمان آنها اعمال شده است از نظر نوع و شدت در تاریخ صنعت حمل و نقل دریایی جهان بی سابقه است. این تحریم ها باعث شده که کشتی های ایرانی اجازه پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها را نداشته به همین خاطر کشتیرانی ایران مجبور به تغییر نام پرچم شناورها کرده و کشتی های خود را در کشورهای دیگر همچون مالت ثبت نموده است.

رکود در بازارهای جهانی ←با توجه به جهانی بودن فضای کسب و کار، صنعت حمل و نقل دریایی بیشتر از سایر بخش ها تحت تاثیر شرایط بازار های جهانی است. در شرایط کنونی شرکت های کشتیرانی جهان در جذب سرمایه و اخذ اعتبارات مالی از بانکها با مشکل مواجه هستند.

مازاد ظرفیت در ناوگان حمل و نقل دریایی← این مازاد ظرفیت، تجارت کانتینری را تحت تاثیر قرارداده است و در حال حاضر شاهد افت شدید نرخ ها در مسیرهای اصلی بویژه آسیا، اروپا هستیم به طوری که باعث کاهش درآمدهای عملیاتی و ضرر و زیان شرکت های کشتیرانی شده است.

بالا بودن عوارض بندری در مقایسه با سایر بنادر خلیج فارس ← برای پهلوگیری کشتی ها در بنادر ایران نیز هزینه بالادستی زیادی در مقایسه با سایر بنادر خلیج فارس برای شرکت های کشتیرانی و مالکان کشتی به وجود می آورد که دلیل آن هم ناگزیر کردن سازمان بنادر و دریانوردی به افزایش ظرفیت بنادر و اجرای پروژه های بندری از محل عواید خود سازمان است که این سازمان را از حالت یک نهاد حاکمیتی به یک ابزار بازرگانی و پول ساز درآورده است.

اجرای طرح مدیریت یکپارچه حمل و نقل دریایی و ارتقای مدیریت سیاست گذاری بخش، ایجاد امکانات مساوی برای کشتی های بخش دولتی و غیردولتی در زمینه سوخت، حقوق و عوارض بندر، تحقیق و توسعه پایگاه های اطلاعاتی بخش حمل ونقل دریایی و تحول در فن آوری و کاربرد فن آوری اطلاعات، از دیگر چالش های پیش روی این صنعت است.

تحریم های بانکی← تحریم های بانکی نیز باعث عدم امکان انتقال مالی از شرکت های گروه حمل و نقل شده است. با توجه به نیاز مبرم این گروه شرکت ها به مبادله ارز، تحریم های بانکی نقشی فلج کننده تر از تحریم های مستقیم کشتیرانی ایفا کردند.

اثرات لغو تحریم ها ←با لغو تحریم ها، تحول جدی در حمل و نقل دریایی و تجارت بین الملل اتفاق می افتد چون یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که غیرفعال شده است.

محمدحسین داجمر مدیرعامل کشتیرانی ایران٬ گفته است: درحال حاضر ظرفیت کشتیرانی ایران حدود 5.5 میلیون دی.دبلیو.تی است اما مساله اصلی در سفارشات، کشتی هایی است که به کشور کره جنوبی سفارش داده شده بود. پیش از تحریم ها حدود ۲۰ فروند کشتی برای ساخت به کره جنوبی سفارش داده شده اما به علت تحریم ها ساخت آنها متوقف شد که اگر تحریم ها برطرف شود ساخت آنها از سر گرفته خواهد شد و با افزایش ظرفیت نیز روبه رو می شویم و با وجود مشکلاتی که تحریم ها ایجاد کردند خوشبختانه پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

با وجود اینکه در زمینه تجارت و قطعات با تحریم هایی مواجه بوده ایم اما ناوگان کشتیرانی کشور در طول این مدت سرپا مانده است و توانستیم از توان داخلی در ساخت کشتی، ایجاد تعمیرگاه ها و بیمه داخلی استفاده کنیم و هر آنچه مورد تحریم قرار گرفته بود تا ناوگان کشتیرانی را فلج کند با توان داخلی جایگزین کنیم.

درحال حاضر ناوگان کشتیرانی نقش عمده ای در حمل ونقل تجاری ایفا می کند به گونه ای که تقریبا ۱۰۰درصد صادرات نفت از طریق ناوگان کشتیرانی و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد صادرات کالاهای خشک از طریق این ناوگان انجام می شود.

در این میان صندوق توسعه صنایع دریایی در توسعه این صنعت نقش موثری دارد که متاسفانه در طول این سال ها به این صندوق کم توجهی شده است اما خوشبختانه امسال رقمی در بودجه کشور برای این صندوق در نظر گرفته شده است که امیدواریم در امسال این صندوق فعال شود و در بخش توسعه صنایع دریایی به کار گرفته شود ضمن آنکه طرح جامع توسعه بنادر کشور نیز تدوین شده است. این شرایط در حالی است که در دولت قبل شاهد توسعه چندانی در حوزه بنادر کشور نبودیم و به علت تحریم ها فعالیت ها کاهش یافته بود.

تجزیه و تحلیل ریسک

ریسک نوسانات نرخ ارز← باتوجه به اینکه اغلب شرکت های گروه دارای درآمد و هزینه های ارزی هستند و همچنین جهت تامین منابع مالی پروژه های خود از منابع ارزی استفاده می کنند در نتیجه نوسان نرخ ارز می تواند منجر به تغییرات در درآمد و بهای تمام شده ی خدمات شود که در نهایت نوسان سودآوری گروه را در پی خواهد داشت.

رسیک قیمت نهاده های تولید خدمات← به دلیل شرایط حاکم بر کشور و نوسانات قیمت سوخت در سطح جهانی، قیمت نهاده های تولید خدمات دائما درحال نوسان است. عدم ثبات قیمت نهاده ها اعم از انواع سوخت سبک و سنگین، دستمزد کارکنان دریایی و سایر اجزای بهای تمام شده خدمات و هزینه های عمومی اداری و عدم امکان افزایش متناسب بهای خدمات شرکت منجر به کاهش سودآوری شرکت های صنعت می شود.

ریسک تکنولوژی← عامل تحریم و محدودیت های وضع شده از سوی کشورهای غربی برای کشور باعث عدم دسترسی به تکنولوژی های نرم افزاری و سخت افزاری روز دنیا و نیز محدودیت امکان ساخت دستگاه ها و نرم افزار های مورد نیاز داخل کشور از جمله عوامل ریسک در این صنعت است. استفاده ی اثربخش از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی کشور از جمله عوامل کاهنده این ریسک است.

ریسک نقدینگی← یکی از اصلی ترین ریسک های شرکت که متاسفانه در سال های گذشته هم وجود داشته است، ریسک نقدینگی است. در سال های اخیر عدم امکان به موقع تامین منابع کوتاه مدت ارزی و ریالی و متعاقب آن عدم ایفای به موقع تعهدات مالی باعث افزایش هزینه های مالی و نتیجتا کاهش سوددهی شرکت ها و عدم تکمیل پروژه های در دست اجرا طبق برنامه زمان بندی شده است.


مقایسه شرکت های گروه (اطلاعات پیش بینی شده)

منابع:
  • http://www.eghtesadnews.com/

خلاصه صنعت حمل ‏و نقل دریایی، بزرگترین صنعت بین‏‎المللی در جهان است. در ایران وجود دریاچه خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب از عواملی است که نقش ترانزیتی ایران را در خاورمیانه به خوبی نشان می‌دهد.انتظار می‌رود پس از لغو تحریم‌ها در بخش حمل و نقل، شاهد افزایش عملیات باشیم به طوری که ناوگان حمل و نقل باید برای پوشش دادن تقاضاهای اضافه شده در این دوره آماده باشند و برای این کار، طبیعتا باید ساختارهای این حوزه ارتقا پیدا کند که به‌طور قطع وضعیت صنعت حمل و نقل رو به بهبودی خواهد رفت.

صنعت حمل و نقل به عنوان جزء تفکیک ناپذیر تجارت جهانی درحال رشد بوده، به گونه ای که امروزه هزینه لجستیک مدیریت و کنترل جریان محصولات و خدمات از منابع تولید تا بازار مصرف در سطح جهانی حدود ۹٫۷ الی ۱۱٫۳ درصد بهای تمام شده محصول است که این درصد درحال حاضر در ایران حدود ۱۹٫۴ درصد است که این خود نشان دهنده وجود پتانسیل های عظیم در صنعت حمل و نقل و لجستیک است.

دو شاخص حمل فله خشک BDI و شاخص حمل کانتینری HRCIبرای سنجش هزینه حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرند که نگاهی به روند آنها نوسانات قیمتی این صنعت را منعکس می سازد.

شرکت های بین المللی بیمه به دلیل تحریم ها، از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالای ایران خودداری می کنند. با کاهش شدید نرخ کرایه های حمل و پایین آمدن درآمدها، حاشیه سود شرکت های کشتیرانی به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفته است. حدود ۹۵ تا ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا انجام می شود.

چالش های صنعت حمل و نقل

تحریم های اقتصادی بین المللی ← تمام تحریم هایی که در حال حاضر از سوی آمریکا، اروپا و کشورهای هم پیمان آنها اعمال شده است از نظر نوع و شدت در تاریخ صنعت حمل و نقل دریایی جهان بی سابقه است. این تحریم ها باعث شده که کشتی های ایرانی اجازه پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها را نداشته به همین خاطر کشتیرانی ایران مجبور به تغییر نام پرچم شناورها کرده و کشتی های خود را در کشورهای دیگر همچون مالت ثبت نموده است.

رکود در بازارهای جهانی ←با توجه به جهانی بودن فضای کسب و کار، صنعت حمل و نقل دریایی بیشتر از سایر بخش ها تحت تاثیر شرایط بازار های جهانی است. در شرایط کنونی شرکت های کشتیرانی جهان در جذب سرمایه و اخذ اعتبارات مالی از بانکها با مشکل مواجه هستند.

مازاد ظرفیت در ناوگان حمل و نقل دریایی← این مازاد ظرفیت، تجارت کانتینری را تحت تاثیر قرارداده است و در حال حاضر شاهد افت شدید نرخ ها در مسیرهای اصلی بویژه آسیا، اروپا هستیم به طوری که باعث کاهش درآمدهای عملیاتی و ضرر و زیان شرکت های کشتیرانی شده است.

بالا بودن عوارض بندری در مقایسه با سایر بنادر خلیج فارس ← برای پهلوگیری کشتی ها در بنادر ایران نیز هزینه بالادستی زیادی در مقایسه با سایر بنادر خلیج فارس برای شرکت های کشتیرانی و مالکان کشتی به وجود می آورد که دلیل آن هم ناگزیر کردن سازمان بنادر و دریانوردی به افزایش ظرفیت بنادر و اجرای پروژه های بندری از محل عواید خود سازمان است که این سازمان را از حالت یک نهاد حاکمیتی به یک ابزار بازرگانی و پول ساز درآورده است.

اجرای طرح مدیریت یکپارچه حمل و نقل دریایی و ارتقای مدیریت سیاست گذاری بخش، ایجاد امکانات مساوی برای کشتی های بخش دولتی و غیردولتی در زمینه سوخت، حقوق و عوارض بندر، تحقیق و توسعه پایگاه های اطلاعاتی بخش حمل ونقل دریایی و تحول در فن آوری و کاربرد فن آوری اطلاعات، از دیگر چالش های پیش روی این صنعت است.

تحریم های بانکی← تحریم های بانکی نیز باعث عدم امکان انتقال مالی از شرکت های گروه حمل و نقل شده است. با توجه به نیاز مبرم این گروه شرکت ها به مبادله ارز، تحریم های بانکی نقشی فلج کننده تر از تحریم های مستقیم کشتیرانی ایفا کردند.

اثرات لغو تحریم ها ←با لغو تحریم ها، تحول جدی در حمل و نقل دریایی و تجارت بین الملل اتفاق می افتد چون یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که غیرفعال شده است.

محمدحسین داجمر مدیرعامل کشتیرانی ایران٬ گفته است: درحال حاضر ظرفیت کشتیرانی ایران حدود 5.5 میلیون دی.دبلیو.تی است اما مساله اصلی در سفارشات، کشتی هایی است که به کشور کره جنوبی سفارش داده شده بود. پیش از تحریم ها حدود ۲۰ فروند کشتی برای ساخت به کره جنوبی سفارش داده شده اما به علت تحریم ها ساخت آنها متوقف شد که اگر تحریم ها برطرف شود ساخت آنها از سر گرفته خواهد شد و با افزایش ظرفیت نیز روبه رو می شویم و با وجود مشکلاتی که تحریم ها ایجاد کردند خوشبختانه پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

با وجود اینکه در زمینه تجارت و قطعات با تحریم هایی مواجه بوده ایم اما ناوگان کشتیرانی کشور در طول این مدت سرپا مانده است و توانستیم از توان داخلی در ساخت کشتی، ایجاد تعمیرگاه ها و بیمه داخلی استفاده کنیم و هر آنچه مورد تحریم قرار گرفته بود تا ناوگان کشتیرانی را فلج کند با توان داخلی جایگزین کنیم.

درحال حاضر ناوگان کشتیرانی نقش عمده ای در حمل ونقل تجاری ایفا می کند به گونه ای که تقریبا ۱۰۰درصد صادرات نفت از طریق ناوگان کشتیرانی و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد صادرات کالاهای خشک از طریق این ناوگان انجام می شود.

در این میان صندوق توسعه صنایع دریایی در توسعه این صنعت نقش موثری دارد که متاسفانه در طول این سال ها به این صندوق کم توجهی شده است اما خوشبختانه امسال رقمی در بودجه کشور برای این صندوق در نظر گرفته شده است که امیدواریم در امسال این صندوق فعال شود و در بخش توسعه صنایع دریایی به کار گرفته شود ضمن آنکه طرح جامع توسعه بنادر کشور نیز تدوین شده است. این شرایط در حالی است که در دولت قبل شاهد توسعه چندانی در حوزه بنادر کشور نبودیم و به علت تحریم ها فعالیت ها کاهش یافته بود.

تجزیه و تحلیل ریسک

ریسک نوسانات نرخ ارز← باتوجه به اینکه اغلب شرکت های گروه دارای درآمد و هزینه های ارزی هستند و همچنین جهت تامین منابع مالی پروژه های خود از منابع ارزی استفاده می کنند در نتیجه نوسان نرخ ارز می تواند منجر به تغییرات در درآمد و بهای تمام شده ی خدمات شود که در نهایت نوسان سودآوری گروه را در پی خواهد داشت.

رسیک قیمت نهاده های تولید خدمات← به دلیل شرایط حاکم بر کشور و نوسانات قیمت سوخت در سطح جهانی، قیمت نهاده های تولید خدمات دائما درحال نوسان است. عدم ثبات قیمت نهاده ها اعم از انواع سوخت سبک و سنگین، دستمزد کارکنان دریایی و سایر اجزای بهای تمام شده خدمات و هزینه های عمومی اداری و عدم امکان افزایش متناسب بهای خدمات شرکت منجر به کاهش سودآوری شرکت های صنعت می شود.

ریسک تکنولوژی← عامل تحریم و محدودیت های وضع شده از سوی کشورهای غربی برای کشور باعث عدم دسترسی به تکنولوژی های نرم افزاری و سخت افزاری روز دنیا و نیز محدودیت امکان ساخت دستگاه ها و نرم افزار های مورد نیاز داخل کشور از جمله عوامل ریسک در این صنعت است. استفاده ی اثربخش از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی کشور از جمله عوامل کاهنده این ریسک است.

ریسک نقدینگی← یکی از اصلی ترین ریسک های شرکت که متاسفانه در سال های گذشته هم وجود داشته است، ریسک نقدینگی است. در سال های اخیر عدم امکان به موقع تامین منابع کوتاه مدت ارزی و ریالی و متعاقب آن عدم ایفای به موقع تعهدات مالی باعث افزایش هزینه های مالی و نتیجتا کاهش سوددهی شرکت ها و عدم تکمیل پروژه های در دست اجرا طبق برنامه زمان بندی شده است.


مقایسه شرکت های گروه (اطلاعات پیش بینی شده)

منابع:
  • http://www.eghtesadnews.com/
1394/10/01 از نهایت‌نگر
0
/
11
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333