رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب مهدی کارنامه حقیقی
ارتباطات مهدی کارنامه حقیقی
...

عنوان بلاگ : بودجه به زبان ساده (1)
دسته : آموزشی


خلاصه همانطور که می دانیم لایحه بودجه چراغ راهنمای اقتصاد کشور خواهد. خواندن و تحلیل بودجه چند صد صفحه ای نیاز به تخصص عالی و کار فراوان دارد و در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نخواهد بود. حال ما در ارشن برای ارائه خدمات بهتر به کاربران خود در نظر داریم همزمان با ارائه لایحه و طی مراحل تصویب در مجلس نسبت به بررسی و تحلیل آن در حد توانایی های خود اقدام نماییم. چون مخاطبین در ارشن در این زمینه دارای سطوح دانش متفاوتی هستند لازم است قبل از تحلیل لایحه بودجه 95، مجموعه آموزش های کوتاه و به زبان ساده ارائه شود.

بودجه به زبان خیلی ساده دخل (درآمد) و خرج (هزینه) پیش بینی شده برای یک زمان مشخص برای آینده است. بودجه را معمولا تمامی شرکت ها و دولت ها برای ادامه فعالیت خود در آینده در نظر می گیرند اما در این جا ما تنها بر روی بودجه دولت تمرکز می کنیم. این دخل و خرج دولت که در قالب یک برنامه مالی یکساله توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشته می شود، برای اجرا شدن حتما نیار دارد که به تصویب مجلس برسد. در واقع هیچ دولتی بدون داشتن بودجه مصوب مجلس نمی تواند هیچ فعالیتی داشته باشد.

معمولا دولت بودجه خود را به صورت متوازن به مجلس ارائه می کند. متوازن بودن یعنی اینکه درآمدها و هزینه ها به یک اندازه خواهند بود. اگر هزینه های دولت بیش از درآمدش باشد اصطلاحا می گوییم دولت کسری بودجه دارد و اگر درآمدش بیشتر از هزینه هایش باشد مازاد بودجه خواهد داشت.

ساختار برنامه مالی دولت (بودجه) به گونه ای است که از دو بخش کلی تشکیل می شود:

الف) بودجه عمومی: فقط درآمدها و هزینه های دولت بدون شرکت هایش در آن لحاظ می شود.

ب) بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت

ماهیت کارکرد و ماموریت های این دو بخش به میزان زیادی با یکدیگر فرق می کند. اگرچه بودجه شرکت های دولتی هر ساله به همراه بودجه عمومی به مجلس تقدیم می شود اما این کار صرفا جهت آگاهی است و در عمل نمایندگان بودچه اغلب شرکت ها را بررسی نمی کنند. به هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس تمامی نگاه ها معطوف به بودجه عمومی خواهد بود.

سهم عمده ای از مصارف بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از منابع داخلی آن ها تامین می شود که با پیشنهاد هیات مدیره در مجامع عمومی یا شوراهای عالی مربوط تصویب می شود و جهت درج درج در لایحه بودجه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال می گردد. در واقع یکی از ابهامات کنونی بودجه ریزی (نوشتن بودجه) در کشور نامعلوم بودن نقش قانون گذار در رسیدگی به بودجه شرکت های دولتی و بانک ها است.

در پاین قسمت اول اشاره ای هم به اعداد کلی قانون بودجه سال ۹۴ داشته باشیم:

منابع:
  • مرکز پژوهش های مجلس

خلاصه همانطور که می دانیم لایحه بودجه چراغ راهنمای اقتصاد کشور خواهد. خواندن و تحلیل بودجه چند صد صفحه ای نیاز به تخصص عالی و کار فراوان دارد و در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نخواهد بود. حال ما در ارشن برای ارائه خدمات بهتر به کاربران خود در نظر داریم همزمان با ارائه لایحه و طی مراحل تصویب در مجلس نسبت به بررسی و تحلیل آن در حد توانایی های خود اقدام نماییم. چون مخاطبین در ارشن در این زمینه دارای سطوح دانش متفاوتی هستند لازم است قبل از تحلیل لایحه بودجه 95، مجموعه آموزش های کوتاه و به زبان ساده ارائه شود.

بودجه به زبان خیلی ساده دخل (درآمد) و خرج (هزینه) پیش بینی شده برای یک زمان مشخص برای آینده است. بودجه را معمولا تمامی شرکت ها و دولت ها برای ادامه فعالیت خود در آینده در نظر می گیرند اما در این جا ما تنها بر روی بودجه دولت تمرکز می کنیم. این دخل و خرج دولت که در قالب یک برنامه مالی یکساله توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشته می شود، برای اجرا شدن حتما نیار دارد که به تصویب مجلس برسد. در واقع هیچ دولتی بدون داشتن بودجه مصوب مجلس نمی تواند هیچ فعالیتی داشته باشد.

معمولا دولت بودجه خود را به صورت متوازن به مجلس ارائه می کند. متوازن بودن یعنی اینکه درآمدها و هزینه ها به یک اندازه خواهند بود. اگر هزینه های دولت بیش از درآمدش باشد اصطلاحا می گوییم دولت کسری بودجه دارد و اگر درآمدش بیشتر از هزینه هایش باشد مازاد بودجه خواهد داشت.

ساختار برنامه مالی دولت (بودجه) به گونه ای است که از دو بخش کلی تشکیل می شود:

الف) بودجه عمومی: فقط درآمدها و هزینه های دولت بدون شرکت هایش در آن لحاظ می شود.

ب) بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت

ماهیت کارکرد و ماموریت های این دو بخش به میزان زیادی با یکدیگر فرق می کند. اگرچه بودجه شرکت های دولتی هر ساله به همراه بودجه عمومی به مجلس تقدیم می شود اما این کار صرفا جهت آگاهی است و در عمل نمایندگان بودچه اغلب شرکت ها را بررسی نمی کنند. به هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس تمامی نگاه ها معطوف به بودجه عمومی خواهد بود.

سهم عمده ای از مصارف بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از منابع داخلی آن ها تامین می شود که با پیشنهاد هیات مدیره در مجامع عمومی یا شوراهای عالی مربوط تصویب می شود و جهت درج درج در لایحه بودجه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال می گردد. در واقع یکی از ابهامات کنونی بودجه ریزی (نوشتن بودجه) در کشور نامعلوم بودن نقش قانون گذار در رسیدگی به بودجه شرکت های دولتی و بانک ها است.

در پاین قسمت اول اشاره ای هم به اعداد کلی قانون بودجه سال ۹۴ داشته باشیم:

منابع:
  • مرکز پژوهش های مجلس
1394/09/10 از نهایت‌نگر
0
/
8
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333