رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
رباب وفائی
@r.vafaei1395
265

عنوان بلاگ : تفکرخارپشت و روباه !
دسته : آموزشی


خلاصه ماجرای خارپشت و روباه برمی‌گردد به شعر "آرخیلوخوس" در یونان باستان که سروده است: «روباه بسیار چیزها می‌داند، اما خارپشت یک چیز بزرگ می‌داند!». روباه موجودی چابک و حیله‌گر است که برای شکار خارپشت، راه‌های مختلفی را به کار می‌گیرد. همه روزه روباه در اطراف لانه خارپشت پرسه می‌زند و در انتظار فرصتی طلایی می‌ماند تا خارپشت را شکار کند. در عوض خارپشت موجود کوچکی است که آهسته حرکت می‌کند و به راحتی در کمین روباه قرار می‌گیرد.

وقتی که روباه تمامی روش های ممکن را برای حمله به شکارش به کار می گیرد، خارپشت تنها یک کار انجام می دهد؛ خودش را جمع می کند و در حصار خارهایش پنهان می شود. به قدری خارپشت این تنها روش دفاعی اش را عالی انجام می دهد که همیشه پیروز می شود و هیچ کس ندیده روباهی توانسته باشد خارپشتی را شکار کند!

12

تقابل نگرش خارپشت و روباه، همیشه بین بازاریابان و صاحبان کسب و کار وجود داشته است. به عنوان مثال، نتایج تحقیقات نویسندگان کتاب "خوب به عالی"، اثربخش بودن تفکر خارپشتی را اثبات می کند. این تیم، مطالعات وسیعی بر روی شرکت هایی که سود مرکب آن ها بیش از سه برابر بازار سهام بوده، انجام دادند و مشاهده کردند که این شرکت ها، استراتژی تمرکز را در دستور کار خود قرار داده بودند. به این معنی که فقط یک کار به خصوص انجام می دادند و در آن کار، حرفه ای تر از هر شرکت دیگری بودند.
از طرف دیگر، بعضی بازاریابان و استراتژیست ها مخالف این نظر و طرفدار تفکر روباهی هستند و معتقدند که نباید تمامی تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت. این کار، ریسک کسب و کار را بالا می برد و اگر آن برند یا محصول به هر دلیلی دچار مشکل شود، تمامی کسب و کار با خطرات جدی مواجه خواهد شد.
خارپشت ها دنیا را ساده و عمیق می بینند، نگاه سیتماتیک دارند، مسیرهای مشخصی را طی می کنند، ایده های تکراری دارند و از یک تئوری پیروی می کنند. منتها إلیه همه ی این ویژگی ها می شود روباهی که دنیای را بسیار پیچیده می بیند و برای این دنیا ایده های بسیار متنوعی دارد.
تفکر شما خارپشتی هست یا روباه؟!




منابع:
  • کتاب مدیریت استراتژیک تبلیغات. تالیف و ترجمه . علی خویه دکتر احمد روستا

خلاصه ماجرای خارپشت و روباه برمی‌گردد به شعر "آرخیلوخوس" در یونان باستان که سروده است: «روباه بسیار چیزها می‌داند، اما خارپشت یک چیز بزرگ می‌داند!». روباه موجودی چابک و حیله‌گر است که برای شکار خارپشت، راه‌های مختلفی را به کار می‌گیرد. همه روزه روباه در اطراف لانه خارپشت پرسه می‌زند و در انتظار فرصتی طلایی می‌ماند تا خارپشت را شکار کند. در عوض خارپشت موجود کوچکی است که آهسته حرکت می‌کند و به راحتی در کمین روباه قرار می‌گیرد.

وقتی که روباه تمامی روش های ممکن را برای حمله به شکارش به کار می گیرد، خارپشت تنها یک کار انجام می دهد؛ خودش را جمع می کند و در حصار خارهایش پنهان می شود. به قدری خارپشت این تنها روش دفاعی اش را عالی انجام می دهد که همیشه پیروز می شود و هیچ کس ندیده روباهی توانسته باشد خارپشتی را شکار کند!

12

تقابل نگرش خارپشت و روباه، همیشه بین بازاریابان و صاحبان کسب و کار وجود داشته است. به عنوان مثال، نتایج تحقیقات نویسندگان کتاب "خوب به عالی"، اثربخش بودن تفکر خارپشتی را اثبات می کند. این تیم، مطالعات وسیعی بر روی شرکت هایی که سود مرکب آن ها بیش از سه برابر بازار سهام بوده، انجام دادند و مشاهده کردند که این شرکت ها، استراتژی تمرکز را در دستور کار خود قرار داده بودند. به این معنی که فقط یک کار به خصوص انجام می دادند و در آن کار، حرفه ای تر از هر شرکت دیگری بودند.
از طرف دیگر، بعضی بازاریابان و استراتژیست ها مخالف این نظر و طرفدار تفکر روباهی هستند و معتقدند که نباید تمامی تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت. این کار، ریسک کسب و کار را بالا می برد و اگر آن برند یا محصول به هر دلیلی دچار مشکل شود، تمامی کسب و کار با خطرات جدی مواجه خواهد شد.
خارپشت ها دنیا را ساده و عمیق می بینند، نگاه سیتماتیک دارند، مسیرهای مشخصی را طی می کنند، ایده های تکراری دارند و از یک تئوری پیروی می کنند. منتها إلیه همه ی این ویژگی ها می شود روباهی که دنیای را بسیار پیچیده می بیند و برای این دنیا ایده های بسیار متنوعی دارد.
تفکر شما خارپشتی هست یا روباه؟!




منابع:
  • کتاب مدیریت استراتژیک تبلیغات. تالیف و ترجمه . علی خویه دکتر احمد روستا
1394/08/27 از نهایت‌نگر
1
/
28
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333