رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
کریمی
@rahimkarimi80
134

عنوان بلاگ : یک تجربه ( بخش دوم)
دسته : آموزشی


خلاصه هدف از این دست نوشته ها بیان مطالعه کتابها , مقالات و تجربه بکارگیری ابزارهای مختلف " تکنیکال, فادامنتال,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و ...." است که به عنوان یک فعال بازار در سال های متمادی از تجربیات سایرین و معاملات خویش کسب نموده ام و هرگز خالی از اشکال نبوده وهمواره بر اساس اصل بهبود مستمر در پی کاستن و رفع اشکالات قبل تلاش می نمایم.

همانگونه که در بلاگ قبل نیز اشاره شد و فرا گرفتیم, برای داشتن یک معامله موفق در ابتدا باید بسترهای علمی, عملی و فکری ذیل را فراهم نماییم که عبارتند از :

  • داشتن یک سبک , روش و استراتژی معاملاتی
  • استراحت و دور بودن از فضای بازار
  • پیروی نکردن از جمعیت

حال که با این موارد آشنا شدیم ,در بلاگ جدید سعی می کنیم نحوه شناسایی سهم و بازارهای صعودی ,و این که , آیا همه افراد می توانند در کف قیمتی بخرند و در پیک قیمتی بفروشند و ... را بیاموزیم. قبل از اینکه بدانیم در چه قیمتی بخریم و در چه قیمتی بفروشیم باید نسبت به اینکه چه سهمی برای خرید مناسب است و چه سهمی شرایط مساعد خرید را ندارد اطلاعات کافی کسب نماییم.

چه بخریم؟

798067Untitled-1

پاسخ به این سوال قطعا بسیار سخت است , مثل این می ماند که یک نفر برای خرید لباس از دوست خود بپرسد چه لباسی بخرم؟ از نظر هر فرد قطعاً معیارهای متفاوتی برای انتخاب لباس وجود دارد , به سختی و به ندرت می توان دو نفر را پیدا نمود که سلیقه و نظر یکسان داشته باشند و مشابه هم در همه شرایط لباس بپوشند.

وقتی برای انتخاب یک لباس معیارهایی مانند رنگ , تیپ ( رسمی, اسپورت و...), اندازه, ضخامت , جنس ,قیمت, علایق, گرایش های فکری و ذهنی فردی و ... می توانند تاثیر گذار باشند آیا کسی می تواند به سادگی بگوید که شما چه لباسی می توانید بپوشید؟

قطعا پاسخ خیر است !!!!

ولی شما می توانید ازپیشنهادهای دیگران با توجه به دلایل و معیارهایشان آگاه شوید و در نهایت با توجه به خصوصیات فردی , ذهنی و علایق خود اقدام به گزینش کالای مورد نظرتان بپردازید.

حال چگونه انتظار دارید که در بازار سرمایه یک فرد بتواند به شما سهمی را معرفی نماید و آن سهم نیز تمامی انتظارات شما را برآورده نماید؟ در بخش قبل نیز اشاره شد که عواملی همچون موارد ذیل موجب می شود که یک فعال بازار به سمت سوال " چه بخریم؟ " سوق یابد.

  • ترس و دلهره جا ماندن از رشد بازار و سهم ها
  • تلاش برای جبران خطاهای قبل که حاصل تصمیم های احساسی
  • نداشتن یک استراتژی و روش مناسب معاملاتی با هدف مشخص و...

درگام اول را با توجه به مطالب بخش اول چنین آموختیم که پاسخ این نکات مهم ذیل را بیابیم و از دفتر روزنگار بهره ببریم , حال از این به بعد باید بگوییم چه کنیم؟

  • سود مورد انتظار معامله گر طی دوره زمانی مورد انتظار
  • شناسایی فرصت های خرید و سبک ورود به سهم, مانند خرید هرمی و ...
  • شناسایی محدوده های فروش و سبک خروج از سهم , مانند فروش 50-50 و...
  • چه میزان زمان می توانیم برای حضور در بازار صرف نماییم
  • آشنایی مامله گر با روش های علمی معاملاتی از قبیل تکنیکال, بنیادی,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و...
  • میزان سابقه و تجربه معامله گر در بازار

چه کنیم؟

mohsen.hooshej.ir

در دفتر روزنگار خود حتماً اولین بند را چنین بنویسید,کل سهم های بازار قطعا با هم رشد نخواهند نمود زیرا:

  1. در رشدها تقدم و تأخرهایی وجود دارد که نیازمند صرف زمان و ... می باشد. تجربه ثابت نموده برخی گروه ها پیش رو هستند و برخی هم با تاخیر نسبت به سایر سهم ها رشد خواهند کرد
  2. همه گروه ها و سهام به یک وزن رشد نخواهند کرد, رشد در برخی خیلی بیشتر و در برخی دیگر کمتر خواهد بود حتی در شرایط افت نیز معکوس همین موضوع صادق است

شناسایی صنایع پیش رو:

با در نظر داشتن دو بند فوق الذکر باید بدانید که قبل از هرچیزی صنایع پیش رو را شناسایی نمایید, برخی صنایع در شرایط صعودی اغلب واکنش های سریعتری نسبت به بقیه دارند و به اصطلاح مورد اقبال بازار هستند. زمانی که خبر و موضوعی با اهمیت به بازار مخابره شود یک فعال و تحلیلگر بازار سرمایه بجای ترس و دلهره جا ماندن از رشد بازار و سهم ها با یک استراتژی و روش مناسب معاملاتی با هدف مشخص و... اقدام به ورود به اولین گروه های پیش رو می نماید تا در زمان رشد از دو بند فوق عقب نماند.

از مهمترین اقدامات برای شناسایی صنایع و گروه های پیشرو, رصد اخبار و اطلاعات مرتبط با صنایع, رصد و بررسی نمودارهای شاخص هر یک از صنایع بصورت پایش های روزانه و هفتگی و .. می باشد.

شناسایی سهم های مورد اقبال بازار:

در بین سهم های بازار هستند برخی نمادها که در برخی مقاطع برای مدتی جز نمادهای پر بیننده و مورد اقبال بازار هستند و با چند روز رصدِ بازار قطعا می توانید این گونه سهم ها را به صفحه روزنگار نمادهای پربیینده و پر تقاضای خود اضافه نمایید و در واکنش های مناسب نسبت به ورود در این سهم ها اقدام کنید. از شاخصه های بارز این گونه سهم ها حجم و ارزش معاملات بالای سهم , رشد قیمتی سهم در مقایسه با اداور گذشته, وجود شایعات و ابهام های خاصی است که در زمانهای متفاوت پر رنگ تر می شود.

دیگر روش ورود به سهم های مورد اقبال بازار, زمانی است که با توجه به مطالب بخش قبل بدانیم که در هر صنعتی چند سهم از شتاب و اقبال بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشند و با حرکت صنعت مورد بررسی در اولویت ورود بررسی و تحلیل چنین سهم هایی برای خرید می تواند قرار گیرد.

بطور مثال, در مقطعی نماد خپارس در گروه خودرو جز نمادهایی بود که با تحرکات مثبت گروه با رشد قیمت بیشتری همراه می گشت و ....

شناسایی لوپ ها:

شناسایی سهم هایی که از نظر بنیادی و یا رفتارینسبت به یگدیگر ارتباط دارند, گاهی در برخی نمادها مشاهده می نماییم که با رشد قیمتی در یک نماد ,سهمی در گروه دیگر بدلیل ارتباط بنیادی ( درصد سهامداری در نماد دیگرو...) بدلیل تاثیر پذیری مثبت با رشد قیمتی مواجه می گردد, شناسایی چنین سهم هایی به یک فعال بازار این امکان را می دهد که با توجه به شرایط نسبت به اخذ تصمیم گیری سریع اقدام نماید.

بطور مثال ارتباط بین نماد شیران - وآتی بدلیل نسبت سهامداری و فاذر-ونفت بدلیل ارتباط رفتار معاملاتی سهامداران و ...

" ثبت چنین ارتباط هایی در دفتر روزنگار بسیار توصیه می شود"

ادامه دارد....

در بلاگ بعدی نسبت به توضیح شناسایی سهم های ابهام دار, شناسایی سهم هایی با افت های بسیار زیاد , سهم های لیدر , شناسایی سهم های در حال اصلاح در محدوده های بازگشتی-حمایتی و... و همچنین محدوده های خرید مطمئن خواهیم پرداخت.

منابع:
  • تجربیات و دست نوشته های شخصی

خلاصه هدف از این دست نوشته ها بیان مطالعه کتابها , مقالات و تجربه بکارگیری ابزارهای مختلف " تکنیکال, فادامنتال,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و ...." است که به عنوان یک فعال بازار در سال های متمادی از تجربیات سایرین و معاملات خویش کسب نموده ام و هرگز خالی از اشکال نبوده وهمواره بر اساس اصل بهبود مستمر در پی کاستن و رفع اشکالات قبل تلاش می نمایم.

همانگونه که در بلاگ قبل نیز اشاره شد و فرا گرفتیم, برای داشتن یک معامله موفق در ابتدا باید بسترهای علمی, عملی و فکری ذیل را فراهم نماییم که عبارتند از :

  • داشتن یک سبک , روش و استراتژی معاملاتی
  • استراحت و دور بودن از فضای بازار
  • پیروی نکردن از جمعیت

حال که با این موارد آشنا شدیم ,در بلاگ جدید سعی می کنیم نحوه شناسایی سهم و بازارهای صعودی ,و این که , آیا همه افراد می توانند در کف قیمتی بخرند و در پیک قیمتی بفروشند و ... را بیاموزیم. قبل از اینکه بدانیم در چه قیمتی بخریم و در چه قیمتی بفروشیم باید نسبت به اینکه چه سهمی برای خرید مناسب است و چه سهمی شرایط مساعد خرید را ندارد اطلاعات کافی کسب نماییم.

چه بخریم؟

798067Untitled-1

پاسخ به این سوال قطعا بسیار سخت است , مثل این می ماند که یک نفر برای خرید لباس از دوست خود بپرسد چه لباسی بخرم؟ از نظر هر فرد قطعاً معیارهای متفاوتی برای انتخاب لباس وجود دارد , به سختی و به ندرت می توان دو نفر را پیدا نمود که سلیقه و نظر یکسان داشته باشند و مشابه هم در همه شرایط لباس بپوشند.

وقتی برای انتخاب یک لباس معیارهایی مانند رنگ , تیپ ( رسمی, اسپورت و...), اندازه, ضخامت , جنس ,قیمت, علایق, گرایش های فکری و ذهنی فردی و ... می توانند تاثیر گذار باشند آیا کسی می تواند به سادگی بگوید که شما چه لباسی می توانید بپوشید؟

قطعا پاسخ خیر است !!!!

ولی شما می توانید ازپیشنهادهای دیگران با توجه به دلایل و معیارهایشان آگاه شوید و در نهایت با توجه به خصوصیات فردی , ذهنی و علایق خود اقدام به گزینش کالای مورد نظرتان بپردازید.

حال چگونه انتظار دارید که در بازار سرمایه یک فرد بتواند به شما سهمی را معرفی نماید و آن سهم نیز تمامی انتظارات شما را برآورده نماید؟ در بخش قبل نیز اشاره شد که عواملی همچون موارد ذیل موجب می شود که یک فعال بازار به سمت سوال " چه بخریم؟ " سوق یابد.

  • ترس و دلهره جا ماندن از رشد بازار و سهم ها
  • تلاش برای جبران خطاهای قبل که حاصل تصمیم های احساسی
  • نداشتن یک استراتژی و روش مناسب معاملاتی با هدف مشخص و...

درگام اول را با توجه به مطالب بخش اول چنین آموختیم که پاسخ این نکات مهم ذیل را بیابیم و از دفتر روزنگار بهره ببریم , حال از این به بعد باید بگوییم چه کنیم؟

  • سود مورد انتظار معامله گر طی دوره زمانی مورد انتظار
  • شناسایی فرصت های خرید و سبک ورود به سهم, مانند خرید هرمی و ...
  • شناسایی محدوده های فروش و سبک خروج از سهم , مانند فروش 50-50 و...
  • چه میزان زمان می توانیم برای حضور در بازار صرف نماییم
  • آشنایی مامله گر با روش های علمی معاملاتی از قبیل تکنیکال, بنیادی,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و...
  • میزان سابقه و تجربه معامله گر در بازار

چه کنیم؟

mohsen.hooshej.ir

در دفتر روزنگار خود حتماً اولین بند را چنین بنویسید,کل سهم های بازار قطعا با هم رشد نخواهند نمود زیرا:

  1. در رشدها تقدم و تأخرهایی وجود دارد که نیازمند صرف زمان و ... می باشد. تجربه ثابت نموده برخی گروه ها پیش رو هستند و برخی هم با تاخیر نسبت به سایر سهم ها رشد خواهند کرد
  2. همه گروه ها و سهام به یک وزن رشد نخواهند کرد, رشد در برخی خیلی بیشتر و در برخی دیگر کمتر خواهد بود حتی در شرایط افت نیز معکوس همین موضوع صادق است

شناسایی صنایع پیش رو:

با در نظر داشتن دو بند فوق الذکر باید بدانید که قبل از هرچیزی صنایع پیش رو را شناسایی نمایید, برخی صنایع در شرایط صعودی اغلب واکنش های سریعتری نسبت به بقیه دارند و به اصطلاح مورد اقبال بازار هستند. زمانی که خبر و موضوعی با اهمیت به بازار مخابره شود یک فعال و تحلیلگر بازار سرمایه بجای ترس و دلهره جا ماندن از رشد بازار و سهم ها با یک استراتژی و روش مناسب معاملاتی با هدف مشخص و... اقدام به ورود به اولین گروه های پیش رو می نماید تا در زمان رشد از دو بند فوق عقب نماند.

از مهمترین اقدامات برای شناسایی صنایع و گروه های پیشرو, رصد اخبار و اطلاعات مرتبط با صنایع, رصد و بررسی نمودارهای شاخص هر یک از صنایع بصورت پایش های روزانه و هفتگی و .. می باشد.

شناسایی سهم های مورد اقبال بازار:

در بین سهم های بازار هستند برخی نمادها که در برخی مقاطع برای مدتی جز نمادهای پر بیننده و مورد اقبال بازار هستند و با چند روز رصدِ بازار قطعا می توانید این گونه سهم ها را به صفحه روزنگار نمادهای پربیینده و پر تقاضای خود اضافه نمایید و در واکنش های مناسب نسبت به ورود در این سهم ها اقدام کنید. از شاخصه های بارز این گونه سهم ها حجم و ارزش معاملات بالای سهم , رشد قیمتی سهم در مقایسه با اداور گذشته, وجود شایعات و ابهام های خاصی است که در زمانهای متفاوت پر رنگ تر می شود.

دیگر روش ورود به سهم های مورد اقبال بازار, زمانی است که با توجه به مطالب بخش قبل بدانیم که در هر صنعتی چند سهم از شتاب و اقبال بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشند و با حرکت صنعت مورد بررسی در اولویت ورود بررسی و تحلیل چنین سهم هایی برای خرید می تواند قرار گیرد.

بطور مثال, در مقطعی نماد خپارس در گروه خودرو جز نمادهایی بود که با تحرکات مثبت گروه با رشد قیمت بیشتری همراه می گشت و ....

شناسایی لوپ ها:

شناسایی سهم هایی که از نظر بنیادی و یا رفتارینسبت به یگدیگر ارتباط دارند, گاهی در برخی نمادها مشاهده می نماییم که با رشد قیمتی در یک نماد ,سهمی در گروه دیگر بدلیل ارتباط بنیادی ( درصد سهامداری در نماد دیگرو...) بدلیل تاثیر پذیری مثبت با رشد قیمتی مواجه می گردد, شناسایی چنین سهم هایی به یک فعال بازار این امکان را می دهد که با توجه به شرایط نسبت به اخذ تصمیم گیری سریع اقدام نماید.

بطور مثال ارتباط بین نماد شیران - وآتی بدلیل نسبت سهامداری و فاذر-ونفت بدلیل ارتباط رفتار معاملاتی سهامداران و ...

" ثبت چنین ارتباط هایی در دفتر روزنگار بسیار توصیه می شود"

ادامه دارد....

در بلاگ بعدی نسبت به توضیح شناسایی سهم های ابهام دار, شناسایی سهم هایی با افت های بسیار زیاد , سهم های لیدر , شناسایی سهم های در حال اصلاح در محدوده های بازگشتی-حمایتی و... و همچنین محدوده های خرید مطمئن خواهیم پرداخت.

منابع:
  • تجربیات و دست نوشته های شخصی
1394/10/12 از البرز
0
/
27
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333