رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
مطالب معصومه عیدانی
ارتباطات معصومه عیدانی
...

عنوان بلاگ : بانکداری شرکتی ( Corporate Banking )
دسته : آموزشی


خلاصه یکی از مفاهیم بانکداری که به شدت کانون توجه بانک‌ها قرار گرفته و بانک‌های پیشرو به سرعت در حال آماده‌سازی و تجهیز خود برای بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن هستند، بانکداری شرکتی است. با این حال هنوز تعریف و درک مشخص و درستی از این شیوه بانکداری در نظام بانکی وجود ندارد. بانکداری شرکتی تخصص و تجربه تامین مالی در بازار سرمایه را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. لذا در این یادداشت کوتاه تلاش می‌شود تا ابعاد این بانکداری به اختصار تشریح شود.

مروری بر تاریخچه بانکداری شرکتی

اصطلاح بانکداری شرکتی برای اولین بار در آمریکا مطرح شد، پس از بحران دهه ۱۹۳۰ آمریکا، قانون گذاران این کشور نوع و محل فعالیت بانک ها را به دو دسته کلی بانک های سرمایه ای و بانک های تجاری تقسیم بندی نموده و آن ها را از فعالیت در حوزه دیگری منع کردند.در این زمان اصطلاح بانکداری شرکتی برای نشان دادن سرویس های قابل ارائه از سوی بانک های تجاری به شرکت ها مطرح شده. البته از دهه ۹۰ این تفکیک برداشته شده و بانک ها که اغلب به صورت هلدینگ فعالیت می کنند، دارای بانک سرمایه ای و بانک تجاری توامان با یکدیگر هستند.در کشورهای پیشرو، صورت های خاص تری از بانکداری شرکتی نظیر بانکداری خاص نهادها و سازمان های دولتی و بانکداری خاص شهرداری ها نیز پدید آمده است

شکل گیری این نوع بانکداری در ایران

بانکداری شرکتی از ابتدای تولد بانکداری وجود داشته است، آن چه جدید است، استقلال بخشی بیشتر به این مبحث و ارائه رویکردهای جدید در زمینه بانکداری شرکتی در سال های اخیر است. در ایران نیز به طبع از روندهای جهانی، بانکداری شرکتی طی سالیان اخیر در دستور کار بانک ها، خصوصاً بانک های خصوصی قرار گرفته است.

در ایران بانک های مختلفی شامل سامان، ملی، تجارت٬ اقتصادنوین و ... در این زمینه راه کارهایی را ارائه داده ولی بانک پیشرو در این زمینه بانک ملت بوده است.

جایگاه بانکداری شرکتی

از نظر اندازه و حجم عملیاتی بانک ها جایگاه بانکداری شرکتی در لیست زیر قابل مشاهده است:

  • بانکداری عمده (خدمات بانکی در اندازه بسیار بزرگ نظیر اعطای وام به دولت ها)
  • بانکداری سرمایه گذاری،
  • بانکداری تجاری شامل:بانکداری تجاری و خرد

البته در تقسیم بندی های متداول خدمات بانک های تجاری در دنیا به ۴ دسته اصلی به شرح زیر تقسیم می شود:

  1. بانکداری اشخاص ( PERSONAL BANKING)
    این شیوه بانکداری ارائه خدمات به افراد و به طور مشخص به افراد عادی جامعه را در حدود مشخص هدف گذاری کرده است. در این بخش خدماتی چون کارت های اعتباری، خدمات بیمه ای، وام های انفرادی، وام خرید خانه، پس انداز و بازنشستگی و... ارائه می شود.
  2. بانکداری اختصاصی (PRIVATE BANKING)
    این شیوه بانکداری با هدف گذاری افراد ثروتمند خدمات متمایزی را تدارک دیده و به آنها ارائه می کند. هسته اصلی در ارائه خدمات این بخش، مدیریت ثروت این دسته از افراد است. علاوه بر این مدیریت ثروت، خدمات سوپر مارکت بانکی با کارمزدهای متفاوت و شکل ارائه منحصر به فرد و خاص با توجه به موقعیت و جایگاه افراد ثروتمند با کیفیتی برتر نیز به آنها ارائه می شود.
  3. بانکداری کسب وکارهای کوچک ( BUSINESS BANKING )
    این شیوه بانکداری برای ارائه خدمات به کسب و کارهای کوچک و صنوفی طراحی شده است که در حجم محدودی به تجارت در صنایع مختلف اشتغال دارند. خدمات ارائه شده بانک ها در این بخش شامل خطوط اعتباری، مدیریت نقدینگی، خدمات تجارت، کارت های اعتباری، حساب های تجاری، خدمات لیزینگ، بیمه و سرمایه گذاری و... است. این بانکداری و بانکداری اشخاص به طور کلی به بانکداری خرد (RETAIL BANKING) مشهور است
  4. بانکداری شرکت ها ( COMMERCIAL & CORPORATE BANKING )
    این شیوه بانکداری نیز به شرکت هایی خدمات ارائه می کند که فراتر از کسب و کارهای کوچک و با حجم بیشتری از منابع به فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند. این دسته از شرکت ها نیز طیفی از شرکت ها از شرکت های کوچک و متوسط ( small and medium-sized enterprises) تا شرکت های چندملیتی را شامل می شوند. خدمات این بخش نیز شامل خدمات مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، تامین مالی متنوع از انواع تسهیلات تا خدمات تامین مالی از طریق بازارهای سرمایه، خدمات ارزی، خدمات تجاری، تامین پروژه ها، مدیریت مطالبات شرکت، خدمات تجارت، بیمه و... را شامل می شود

محصولات و سرویس های بانکداری شرکتی

بانکداری شرکتی از عملیات ساده مانند نگهداری حساب و اعطای وام تا موضوعات پیچیده مانند کمک به کمتر کردن مالیات پرداختی، مدیریت تغییرات ارز، اوراق سازی و ... را شامل می شود. بانک به وکالت از سازمان های مشتری خود، دارای اختیارات ویژه ای است. سرویس هایی که نیاز به واسطه گری مالی دارد می تواند توسط شرکت های وابسته به بانک انجام شود و حتی بانک می تواند به دنبال سرمایه گذار نیز برای شرکت باشد. این همان نقطه ارتباط بانکداری سرمایه ای با بانکداری شرکتی است. طور کلی شش گروه سرویس در حوزه بانکداری قابل شناسایی است:

ودرآخر..

ارائه خدمات بانکداری شرکتی وقتی موفقیت آمیز خواهد بود که بانک یک شرکت را با فضای فعالیت شرکت در کنار هم در نظر بگیرد. این موضوع خصوصاً در مورد شرکت های بزرگ که در زنجیره های ارزش افزوده متعددی حضور دارند یک موضوع مهم و اساسی است. به عنوان مثال ارائه خدمات بانکداری شرکتی به ایران خودرو وقتی موفقیت آمیز و مطلوب است که این سازمان بزرگ را در کنار شرکت های وابسته، قطعه سازان، شبکه فروش و ... در نظر گرفت.

منابع:
  • سایت ویکی مبنا ( دانشنامه تخصصی پولی و مالی ) - mabnaa.com
  • روزنامه دنیای اقتصاد

خلاصه یکی از مفاهیم بانکداری که به شدت کانون توجه بانک‌ها قرار گرفته و بانک‌های پیشرو به سرعت در حال آماده‌سازی و تجهیز خود برای بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن هستند، بانکداری شرکتی است. با این حال هنوز تعریف و درک مشخص و درستی از این شیوه بانکداری در نظام بانکی وجود ندارد. بانکداری شرکتی تخصص و تجربه تامین مالی در بازار سرمایه را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. لذا در این یادداشت کوتاه تلاش می‌شود تا ابعاد این بانکداری به اختصار تشریح شود.

مروری بر تاریخچه بانکداری شرکتی

اصطلاح بانکداری شرکتی برای اولین بار در آمریکا مطرح شد، پس از بحران دهه ۱۹۳۰ آمریکا، قانون گذاران این کشور نوع و محل فعالیت بانک ها را به دو دسته کلی بانک های سرمایه ای و بانک های تجاری تقسیم بندی نموده و آن ها را از فعالیت در حوزه دیگری منع کردند.در این زمان اصطلاح بانکداری شرکتی برای نشان دادن سرویس های قابل ارائه از سوی بانک های تجاری به شرکت ها مطرح شده. البته از دهه ۹۰ این تفکیک برداشته شده و بانک ها که اغلب به صورت هلدینگ فعالیت می کنند، دارای بانک سرمایه ای و بانک تجاری توامان با یکدیگر هستند.در کشورهای پیشرو، صورت های خاص تری از بانکداری شرکتی نظیر بانکداری خاص نهادها و سازمان های دولتی و بانکداری خاص شهرداری ها نیز پدید آمده است

شکل گیری این نوع بانکداری در ایران

بانکداری شرکتی از ابتدای تولد بانکداری وجود داشته است، آن چه جدید است، استقلال بخشی بیشتر به این مبحث و ارائه رویکردهای جدید در زمینه بانکداری شرکتی در سال های اخیر است. در ایران نیز به طبع از روندهای جهانی، بانکداری شرکتی طی سالیان اخیر در دستور کار بانک ها، خصوصاً بانک های خصوصی قرار گرفته است.

در ایران بانک های مختلفی شامل سامان، ملی، تجارت٬ اقتصادنوین و ... در این زمینه راه کارهایی را ارائه داده ولی بانک پیشرو در این زمینه بانک ملت بوده است.

جایگاه بانکداری شرکتی

از نظر اندازه و حجم عملیاتی بانک ها جایگاه بانکداری شرکتی در لیست زیر قابل مشاهده است:

  • بانکداری عمده (خدمات بانکی در اندازه بسیار بزرگ نظیر اعطای وام به دولت ها)
  • بانکداری سرمایه گذاری،
  • بانکداری تجاری شامل:بانکداری تجاری و خرد

البته در تقسیم بندی های متداول خدمات بانک های تجاری در دنیا به ۴ دسته اصلی به شرح زیر تقسیم می شود:

  1. بانکداری اشخاص ( PERSONAL BANKING)
    این شیوه بانکداری ارائه خدمات به افراد و به طور مشخص به افراد عادی جامعه را در حدود مشخص هدف گذاری کرده است. در این بخش خدماتی چون کارت های اعتباری، خدمات بیمه ای، وام های انفرادی، وام خرید خانه، پس انداز و بازنشستگی و... ارائه می شود.
  2. بانکداری اختصاصی (PRIVATE BANKING)
    این شیوه بانکداری با هدف گذاری افراد ثروتمند خدمات متمایزی را تدارک دیده و به آنها ارائه می کند. هسته اصلی در ارائه خدمات این بخش، مدیریت ثروت این دسته از افراد است. علاوه بر این مدیریت ثروت، خدمات سوپر مارکت بانکی با کارمزدهای متفاوت و شکل ارائه منحصر به فرد و خاص با توجه به موقعیت و جایگاه افراد ثروتمند با کیفیتی برتر نیز به آنها ارائه می شود.
  3. بانکداری کسب وکارهای کوچک ( BUSINESS BANKING )
    این شیوه بانکداری برای ارائه خدمات به کسب و کارهای کوچک و صنوفی طراحی شده است که در حجم محدودی به تجارت در صنایع مختلف اشتغال دارند. خدمات ارائه شده بانک ها در این بخش شامل خطوط اعتباری، مدیریت نقدینگی، خدمات تجارت، کارت های اعتباری، حساب های تجاری، خدمات لیزینگ، بیمه و سرمایه گذاری و... است. این بانکداری و بانکداری اشخاص به طور کلی به بانکداری خرد (RETAIL BANKING) مشهور است
  4. بانکداری شرکت ها ( COMMERCIAL & CORPORATE BANKING )
    این شیوه بانکداری نیز به شرکت هایی خدمات ارائه می کند که فراتر از کسب و کارهای کوچک و با حجم بیشتری از منابع به فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند. این دسته از شرکت ها نیز طیفی از شرکت ها از شرکت های کوچک و متوسط ( small and medium-sized enterprises) تا شرکت های چندملیتی را شامل می شوند. خدمات این بخش نیز شامل خدمات مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، تامین مالی متنوع از انواع تسهیلات تا خدمات تامین مالی از طریق بازارهای سرمایه، خدمات ارزی، خدمات تجاری، تامین پروژه ها، مدیریت مطالبات شرکت، خدمات تجارت، بیمه و... را شامل می شود

محصولات و سرویس های بانکداری شرکتی

بانکداری شرکتی از عملیات ساده مانند نگهداری حساب و اعطای وام تا موضوعات پیچیده مانند کمک به کمتر کردن مالیات پرداختی، مدیریت تغییرات ارز، اوراق سازی و ... را شامل می شود. بانک به وکالت از سازمان های مشتری خود، دارای اختیارات ویژه ای است. سرویس هایی که نیاز به واسطه گری مالی دارد می تواند توسط شرکت های وابسته به بانک انجام شود و حتی بانک می تواند به دنبال سرمایه گذار نیز برای شرکت باشد. این همان نقطه ارتباط بانکداری سرمایه ای با بانکداری شرکتی است. طور کلی شش گروه سرویس در حوزه بانکداری قابل شناسایی است:

ودرآخر..

ارائه خدمات بانکداری شرکتی وقتی موفقیت آمیز خواهد بود که بانک یک شرکت را با فضای فعالیت شرکت در کنار هم در نظر بگیرد. این موضوع خصوصاً در مورد شرکت های بزرگ که در زنجیره های ارزش افزوده متعددی حضور دارند یک موضوع مهم و اساسی است. به عنوان مثال ارائه خدمات بانکداری شرکتی به ایران خودرو وقتی موفقیت آمیز و مطلوب است که این سازمان بزرگ را در کنار شرکت های وابسته، قطعه سازان، شبکه فروش و ... در نظر گرفت.

منابع:
  • سایت ویکی مبنا ( دانشنامه تخصصی پولی و مالی ) - mabnaa.com
  • روزنامه دنیای اقتصاد
1394/08/05 از نهایت‌نگر
0
/
6
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333