رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
کریمی
@rahimkarimi80
129

عنوان بلاگ : یک تجربه ( بخش اول)
دسته : آموزشی


خلاصه هدف از این دست نوشته ها بیان مطالعه کتابها , مقالات و تجربه بکارگیری ابزارهای مختلف " تکنیکال, فادامنتال,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و ...." است که به عنوان یک فعال بازار در سال های متمادی از تجربیات سایرین و معاملات خویش کسب نموده ام و هرگز خالی از اشکال نبوده وهمواره بر اساس اصل بهبود مستمر در پی کاستن و رفع اشکالات قبل تلاش می نمایم.
  • برای یک سرمایه گذاری موفق در بازار سهام و بورس باید چه نکاتی را رعایت و به چه مسائل و موضوعاتی در انتخاب یک سهم مناسب دقت داشته باشیم ؟
  • کدامیک از ابزارهای تحلیلی جهت بررسی سهام ارجحیت دارد ؟
  • بهترین سهام و یا صنعت کدام است؟

سوالی که قطعا بسیاری از فعالان بازار بارها از خود و سایر افراد باتجربه و اهل فَن پرسیده اند و هر بار ,پاسخ های گوناگونی را با وجه اشتراک های کمی دریافت نموده اند!

بله واقعیت این است که سوالهای مذکور در عین سادگی , پیچیدگی بسیار بالایی دارند و نیاز به تشریح همه عوامل می باشد . لازم بذکر است که عنوان نمایم بنده نیز در این دست نوشته و دست نوشته های آتی قصد پاسخ دادن سوالات فوق را ندارم , بلکه هدف از این مطالب بیان تجربه بکارگیری ابزارهای مختلفی " تکنیکال, فادامنتال,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و ...." است که به عنوان یک فعال بازار در سال های متمادی از تجربیات سایرین و معاملات شخصی کسب نموده ام و هرگز خالی از اشکال نیز نبوده وهمواره بر اساس اصل بهبود مستمر در پی کاستن و رفع اشکالات قبل تلاش می نمایم. و در این راستا بسیار خرسند خواهم شد تا پس از مطالعه این دست نوشته ها نظرات سایر همراهان و اساتید اهل فَن را دریافت و مورد استفاده قرار دهم.

مقدمه

سود بردن در بازارهای مالی کار ساده ای نیست و نیاز به تلاش و مطالعه و تجربه و نظم و انضباط سختی دارد. قبل از ورود به بازارهای مالی و همچنین پیش از فرا گرفتن دانش و اطلاعات مرتبط با ابزارهای علمی-تحلیلیِ بررسی بازار ,اولین اصلی که یک فعال بازارهای مالی باید بسترهایش را در خود فراهم نماید, آمادگی ذهنی, روانی و قدرت تصمیم گیری درست و به جا می باشد. در واقع خودباوری , داشتن اعتماد به نفس و روحیه معامله گری است که موجب می شود یک فرد بجای دنباله رو بودن , در پی کسب اطلاعات , دانش مالی و ابزارهای علمی-تحلیلی باشد.

در ابتدا تعریفی از اعتماد به نفس داشته باشیم زیرا ممکن است, معنای واقعی کلمه ی "اعتماد به نفس" به خوبی درک نشود و به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری را که مطلوب و مورد نظر می باشد در زندگی تجربه نشود . و از این رو شاید فکر کنید که اعتماد به نفس یعنی ایمان و اعتماد به موفقیتهایی که در کارها به دست می آورید. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که, قبل از موفقیت در کاری نوعی اعتماد به توانایی خویش برای انجام ان کار داشته باشیم .

i-can

یقین داشتن و رسیدن به خودباوری در شما توانایی کنترل احساسات و کنار آمدن با موقعیت های سخت را افزایش می دهد و در نتیجه , نا خودآگاه نظم و تعهد را جایگزین احساسات نموده و هنر معاملات منظم و متعهدانه را فرا خواهید گرفت. و از سویی به یک حرکت بازار نیز دل نخواهید بست و با خوشبینی مانع بهم ریختن نظم و تعهدتان در معاملات نمی گردید.

"هر روز اتفاقات هیجان انگیز زیادی در بازار اتفاق می افتد که داشتن شخصیتی ثابت و استوار را می طلبد که در کلیه این شرایط ایستادگی کند, اگر نتوانید چنین رفتاری داشته باشید مجبورید دائماً عقیده و موقعیتتان عوض کنید"

بسترهای فکری , علمی و عملی یک معامله موفق

داشتن یک سبک , روش و استراتژی معاملاتی: باید بدانیم که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که 100% معاملاتی که انجام می دهید منتج به سود گردد. ساده ترین و مبتدی ترین راه برای یافتن بهترین نوع روش معاملاتی داشتن روزنگار ( یادداشت های مرتبط با رفتار و اطلاعات کلیدی هر سهم و یا تجاربی که از هر معامله درک می نمایید) می باشد. این کار به شما کمک می کند تا پس از هر معامله نکات مثبت و منفی و تاریخچه معاملات خویش را بصورت مکتوب داشته باشید و در معاملات بعدی نسبت به بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت معاملاتتان اقدام نمایید.

images

روزنگار موجب می شود تا شما روحیه و شخصیت فعالیت در بازارهای مالی خویش را بیابید. بسیاری از تحلیگران و فعالان بازار با روش های علمی و ذهنی متفاوتی فعالیت می کنند و هر یک نیز از محاسن و برتری روش و تحلیل خویش سخن به میان می آورند, سوال اینجاست : واقعا روش کدامیک از این افراد صحیح می باشد؟

قطعاً هیچ کسی نمی تواند به این سوال پاسخی دقیق و مطمئن بدهد, زیرا انتخاب روش و سیستم معاملاتی تا حدود زیادی شبیه به انتخاب شغل می باشد و هرکس متناسب با توانایی ها , تجارب, تمایلات و علاقمندی های درونی که دارد اقدام به انتخاب شغل می کند. در واقع انتخاب روشی که بر مبنای علاقمندی ها , تجارب و ... صورت بپذیرد حسی را به فرد منتقل می نماید که موجب می شود روشی که برای سرمایه گذاریهای خود در بازار سهام انتخاب نموده پیروی نماید و با استفاده از آن می تواند احتمال موفقیت در سرمایه گذاری خود را افزایش دهد, اگرچه این کار مستلزم انضباط و صبر فراوان است.

در پی یافتن استراتژی و روش معاملاتی باید به نکات ذیل توجه ویژه داشت , زیرا هر یک از این موارد دید معاملاتی فرد را در تایم های بلند مدت, میان مدت, کوتاه مدت و حتی نوسانگیری مشخص می نماید. زیرا قطعاً کسی که زمان زیادی را در بازار حضور ندارد نمی تواند هر زمانی که حاضر بود با اطلاعات کمی که از شرایط و تغییرات صورت گرفته در بازار طی مدتی که نبوده اقدام به خرید جهت نوسان گیری نماید.

نکات مهم شناسایی سبک , روش و استراتژی معاملاتی:

  • سود مورد انتظار معامله گر طی دوره زمانی مورد انتظار
  • شناسایی فرصت های خرید و سبک ورود به سهم, مانند خرید هرمی و ...
  • شناسایی محدوده های فروش و سبک خروج از سهم , مانند فروش 50-50 و...
  • چه میزان زمان می توانیم برای حضور در بازار صرف نماییم
  • آشنایی مامله گر با روش های علمی معاملاتی از قبیل تکنیکال, بنیادی,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و...
  • میزان سابقه و تجربه معامله گر در بازار

" هر کسی استراتژی خاص خویش را دارد استراتژی یک نسخه عمومی و جادویی نیست "

dc8168828c1c9915153e4aa07a56ab03

استراحت و دور بودن از فضای بازار: دانشمندانی از دانشگاه ویسکانسین یافته اند, لحظات نداشتن آمادگی برای فکر کردن در مورد موضوعی می تواند نتیجه خواب قسمت های کوچکی از مغز باشد. بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند مغز هیچ گاه نمی خوابد، مغز هیچ گاه به طور کامل بیدار و یا خواب نیست بلکه بخش هایی از آن به صورت غیر فعال در می آیند.آن ها نشانه هایی را برای حالت نیمه خواب بودن مغز در نظر می گیرند که باعث بروز اشتباهات کوچکی مانند قرار دادن اشتباهی شیر در کابینت و یا غلات در فریزر می شوند. زیرا سلول های عصبی خسته هنوز بیدارند، اما به صورت انفرادی غیر فعالند.

پس قرار نیست تحت هر شرایطی سهم بخرید و هر روز در بازار مشغول معامله باشید و حضوری مداوم و روزانه جهت رصد اخبار , اطلاعات و معاملات سهم ها داشته باشید, زیرا همین امر موجب کاهش قدرت تصمیم گیری و قضاوت درست می گردد و با اتخاذ تصمیمی اشتباه این فشار دو صد چندان گشته و برای جبران اشتباه رخ داده شده ممکن است سلسله ای از تصمیم های ناصحیح دیگر را برای توجیه ذهنی و نپذیرفتن اشتباهاتشان صورت دهند که همین امر دروازه ورود به تصمیم های احساسی و دور شدن از نظم و تعهدی که یک معامله گر می بایستی داشته باشد می گردد.

بخاطر داشته باشید همیشه فرصت برای ورود به بازار و کسب سود فراهم می باشد, اغلب کسانی که در بازار اقدام به معاملات متعدد می نمایند و به اصطلاح از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند بنا به دلایل ذیل قطعا با خطاهای اجتناب ناپذیری نیز مواجه خواهند گردید:

  • ترس و دلهره جا ماندن از رشد بازار و سهم ها
  • تلاش برای جبران خطاهای قبل که حاصل تصمیم های احساسی
  • نداشتن یک استراتژی و روش مناسب معاملاتی با هدف مشخص و...

اگر اینگونه موارد بر دلایل منطقی و نظم و تعهد معاملاتی ما برای خرید سایه بیافکند یا بدتر از آن دلیل اصلی خرید شوند، قطعا ضریب خطاهای اجتناب ناپذیر افزایش خواهد یافت. زیرا خریدی که بر اساس هیجان و جو غالب بازار صورت گرفته باشد فروشی هیجانی و بدون هدف را نیز در پی خواهد داشت .در واقع از آنجایی که سابقه ذهنی خرید بر مبنای هیجان صورت گرفته و نه دلایل اثبات شده برای فرد، درنتیجه برای فروش نیز اسیر جو حاکم شده و اقدام به خروج می نماید و این موجب می گردد حتی اگر در پی یک اتفاق ورود در نقطه مناسبی هم صورت گرفته باشد، با نقطه خروج بد عملا یک سرمایه گذاری ناموفق محسوب شود.اینگونه معاملات اثر ذهنی نامطلوبی را برای معامله گر ایجاد می نمایند و مدتی زمان خواهد برد تا اثر آن از بین برود.

"بخاطر بسپارید شما نیازی نیست که هر روز در بازار حضور داشته باشید و گاهی بدور از هیجان ها و .. بازار به استراحت بپردازید "

8151982135

پیروی نکردن از جمعیت:یکی از بهترین راههای جلوگیری از شکست ," پیروی نکردن از جمعیت " می باشد, زیرا زمانی که بازار در هیجان خرید قرار می گیرد, هستند کسانی که در کف های قیمتی اقدام به خرید نموده اند و در حال یافتن دلیلی برای فروش می باشند ( مطالب تکمیلی در خصوص کف های قیمتی و دلایل فروش در ادامه بیشتر تفسیر خواهد شد). گزارشات دوره ای شرکتها , اخبار و اطلاعات سیاسی -اقتصادی اغلب باعث تغییر وضعیت عده زیادی از معامله گران می شود و فرصت های خوبی را برای عمل به ایده " خلاف جهت " پدید می آورد. در واقع این گروه موفق" با فرض غلط به جواب درست می رسند" .

بطور مثال وقتی بیش از ۸۵% جامعه ای درباره رشد یک بازار در روند صعودی سخن به میان می آورند نشانه های خرید هیجانی آشکار و با انبوهی از اخبار و اطلاعات مثبت مواجه میگردیم از سویی در ان مقطع کسانی نیز پیدا می شوند که با دلایلی که ظاهر منطقی است اقدام به متقاعد نمودن سایرین می کنند که در صورت خروج اشتباه خواهند نمود. از دیدگاه روانشناسی بازار همواره سعی نمایید بدنبال ۲۵% نظر افرادی باشید که در روندهای نزولی سخن از رشد به میان می آورند زیرا نشانه های فروش هیجانی در آن مقطع می تواند ظاهر می گردد.

shenideh

افرادی که دنباله رو جمعیت نیستند و در زمان خریدهای هیجانی به دنبال دلایل فروش هستند, درواقع بر این امر واقفند که فروشنده همیشه وجود دارد، اما خریدار همیشه وجود ندارد و اما سوالی که مطرح است, به چه دلایلی فروشنده هااقدام به فروش می کنند؟ از جمله مهمترین دلایلی که می توان برای فروش سهم توسط فروشنده ها بر شمرد عبارتند از :

  • رسیدن به سود مورد انتظار و یا رسیدن به محدوده هدف پیش بینی شده بر اساس روش انتخابی معامله گر (تکنیکال, فاندامنتال, روانشناسی بازار و ...)فروشنده های این گروه در روندهای صعودی و جایی که بازار و سهم رشد نموده اقدام به فروش می نمایند و در واقع دلیل فروش رشد مورد انتظار می باشد.
  • جلوگیری از ضرر بیش از حد قابل تحمل و رسیدن به محدوده حد ضرر تعریف شدهفروشنده های این گروه با شناسایی روند نزولی در بازار و سهم تصمیم به خروج می گیرند و در پی کمترین زیان احتمالی هستند و به عبارتی " جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت هست"
  • نیاز به پول و نقدینگی و ....در این دلیل فروشنده همیشه وجود دارد ولی حجم ها و نحوه عرضه و تقاضا در این شیوه متعادل و متفاوت می باشد

حال بر اساس موارد فوق ممکن است سوالی مطرح شود مبنی بر اینکه گاهی صف های فروش سنگینی توسط سهامداران عمده حقیقی و حقوقی بیکباره عرضه می شود با وجودی که از نظرتکنیکالی این سهم اهداف بالاتری را می تواند تجربه نماید, آیا حقوقی آشنا به تحلیل از نوع تکنیکال و ... نیست تا این اهداف را ارزیابی و شناسایی نماید؟

در پاسخ باید عنوان شود ,ممکن است فروشنده حجم بالایی از سهم را دارا باشد و جهت شناسایی سود تا اهداف دقیق خود نمی تواند منتظر بماند , زیرا ممکن است سهم در آن مقطع چنین تقاضایی را نداشته باشد " همیشه خریدار وجود ندارد "؛ بنابراین، نمیتواند صبر نماید در قله ای که بسیاری از فعالین بازار نسبت به آن آگاهی دارند اقدام به فروش کند,پس بر اساس استراتژی خود ممکن است از شیوه های خروج پله ای و یا ۵۰-۵۰ و ... در میانه راه به تدریج اقدام به شناسایی سود نماید.

و سوالی دیگر که ممکن است پیش بیاید ,چرا خریدار همیشه وجود ندارد؟در یک بازار نزولی خریدارها بدنبال خرید در قیمتهای پایین تر هستند و این یعنی کاهش خریدار. در یک بازار صعودی خریدارها پس از مدتی به دلیل رشد بازار در خریدهایشان دچار تردید میشوند و در بازارهای خنثی و خسته کننده سرمایه گذاران به دنبال فرصتهای سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی می باشند تا زمان را از دست ندهند و همه این دلایل باعث میشود برای به وجود آمدن خریدار نیاز به گذشت زمان باشد که خود به معنای آن است که در فواصلی از زمان میزان خریداران کاهش مییابد. به طور کلی شاید منشا اصلی همه دلایل جمله زیر باشد:

"خریداران برای خرید دنبال دلیل و مدرک و شواهد مثبت میگردند وبا تردید و نگاهی شکاک به تحلیل میپردازند. اما در فروش معمولا کمتر دنبال دلیل هستند چرا که یا میخواهند لذت سود را ببرند یا میخواهند خود را از تلخی ضرر نجات دهند. "

این بلاگ ادامه دارد.....

در مطالب آتی سعی می شود تا مواردی از قبیل نحوه شناسایی سهم و بازارهای صعودی ,و این که همه افراد می توانند در کف قیمتی بخرند و در پیک قیمتی بفروشندو ... را بررسی نماییم

منابع:
  • تجربیات و دست نوشته های شخصی
  • تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه, جان مورفی
  • رازهای معامله گران موفق در بازارهای مالی
  • مقالات و مطالب مرتبط با بازار سرمایه, مطالب آموزشی موجود در اینترنت و...

خلاصه هدف از این دست نوشته ها بیان مطالعه کتابها , مقالات و تجربه بکارگیری ابزارهای مختلف " تکنیکال, فادامنتال,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و ...." است که به عنوان یک فعال بازار در سال های متمادی از تجربیات سایرین و معاملات خویش کسب نموده ام و هرگز خالی از اشکال نبوده وهمواره بر اساس اصل بهبود مستمر در پی کاستن و رفع اشکالات قبل تلاش می نمایم.
  • برای یک سرمایه گذاری موفق در بازار سهام و بورس باید چه نکاتی را رعایت و به چه مسائل و موضوعاتی در انتخاب یک سهم مناسب دقت داشته باشیم ؟
  • کدامیک از ابزارهای تحلیلی جهت بررسی سهام ارجحیت دارد ؟
  • بهترین سهام و یا صنعت کدام است؟

سوالی که قطعا بسیاری از فعالان بازار بارها از خود و سایر افراد باتجربه و اهل فَن پرسیده اند و هر بار ,پاسخ های گوناگونی را با وجه اشتراک های کمی دریافت نموده اند!

بله واقعیت این است که سوالهای مذکور در عین سادگی , پیچیدگی بسیار بالایی دارند و نیاز به تشریح همه عوامل می باشد . لازم بذکر است که عنوان نمایم بنده نیز در این دست نوشته و دست نوشته های آتی قصد پاسخ دادن سوالات فوق را ندارم , بلکه هدف از این مطالب بیان تجربه بکارگیری ابزارهای مختلفی " تکنیکال, فادامنتال,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و ...." است که به عنوان یک فعال بازار در سال های متمادی از تجربیات سایرین و معاملات شخصی کسب نموده ام و هرگز خالی از اشکال نیز نبوده وهمواره بر اساس اصل بهبود مستمر در پی کاستن و رفع اشکالات قبل تلاش می نمایم. و در این راستا بسیار خرسند خواهم شد تا پس از مطالعه این دست نوشته ها نظرات سایر همراهان و اساتید اهل فَن را دریافت و مورد استفاده قرار دهم.

مقدمه

سود بردن در بازارهای مالی کار ساده ای نیست و نیاز به تلاش و مطالعه و تجربه و نظم و انضباط سختی دارد. قبل از ورود به بازارهای مالی و همچنین پیش از فرا گرفتن دانش و اطلاعات مرتبط با ابزارهای علمی-تحلیلیِ بررسی بازار ,اولین اصلی که یک فعال بازارهای مالی باید بسترهایش را در خود فراهم نماید, آمادگی ذهنی, روانی و قدرت تصمیم گیری درست و به جا می باشد. در واقع خودباوری , داشتن اعتماد به نفس و روحیه معامله گری است که موجب می شود یک فرد بجای دنباله رو بودن , در پی کسب اطلاعات , دانش مالی و ابزارهای علمی-تحلیلی باشد.

در ابتدا تعریفی از اعتماد به نفس داشته باشیم زیرا ممکن است, معنای واقعی کلمه ی "اعتماد به نفس" به خوبی درک نشود و به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری را که مطلوب و مورد نظر می باشد در زندگی تجربه نشود . و از این رو شاید فکر کنید که اعتماد به نفس یعنی ایمان و اعتماد به موفقیتهایی که در کارها به دست می آورید. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که, قبل از موفقیت در کاری نوعی اعتماد به توانایی خویش برای انجام ان کار داشته باشیم .

i-can

یقین داشتن و رسیدن به خودباوری در شما توانایی کنترل احساسات و کنار آمدن با موقعیت های سخت را افزایش می دهد و در نتیجه , نا خودآگاه نظم و تعهد را جایگزین احساسات نموده و هنر معاملات منظم و متعهدانه را فرا خواهید گرفت. و از سویی به یک حرکت بازار نیز دل نخواهید بست و با خوشبینی مانع بهم ریختن نظم و تعهدتان در معاملات نمی گردید.

"هر روز اتفاقات هیجان انگیز زیادی در بازار اتفاق می افتد که داشتن شخصیتی ثابت و استوار را می طلبد که در کلیه این شرایط ایستادگی کند, اگر نتوانید چنین رفتاری داشته باشید مجبورید دائماً عقیده و موقعیتتان عوض کنید"

بسترهای فکری , علمی و عملی یک معامله موفق

داشتن یک سبک , روش و استراتژی معاملاتی: باید بدانیم که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که 100% معاملاتی که انجام می دهید منتج به سود گردد. ساده ترین و مبتدی ترین راه برای یافتن بهترین نوع روش معاملاتی داشتن روزنگار ( یادداشت های مرتبط با رفتار و اطلاعات کلیدی هر سهم و یا تجاربی که از هر معامله درک می نمایید) می باشد. این کار به شما کمک می کند تا پس از هر معامله نکات مثبت و منفی و تاریخچه معاملات خویش را بصورت مکتوب داشته باشید و در معاملات بعدی نسبت به بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت معاملاتتان اقدام نمایید.

images

روزنگار موجب می شود تا شما روحیه و شخصیت فعالیت در بازارهای مالی خویش را بیابید. بسیاری از تحلیگران و فعالان بازار با روش های علمی و ذهنی متفاوتی فعالیت می کنند و هر یک نیز از محاسن و برتری روش و تحلیل خویش سخن به میان می آورند, سوال اینجاست : واقعا روش کدامیک از این افراد صحیح می باشد؟

قطعاً هیچ کسی نمی تواند به این سوال پاسخی دقیق و مطمئن بدهد, زیرا انتخاب روش و سیستم معاملاتی تا حدود زیادی شبیه به انتخاب شغل می باشد و هرکس متناسب با توانایی ها , تجارب, تمایلات و علاقمندی های درونی که دارد اقدام به انتخاب شغل می کند. در واقع انتخاب روشی که بر مبنای علاقمندی ها , تجارب و ... صورت بپذیرد حسی را به فرد منتقل می نماید که موجب می شود روشی که برای سرمایه گذاریهای خود در بازار سهام انتخاب نموده پیروی نماید و با استفاده از آن می تواند احتمال موفقیت در سرمایه گذاری خود را افزایش دهد, اگرچه این کار مستلزم انضباط و صبر فراوان است.

در پی یافتن استراتژی و روش معاملاتی باید به نکات ذیل توجه ویژه داشت , زیرا هر یک از این موارد دید معاملاتی فرد را در تایم های بلند مدت, میان مدت, کوتاه مدت و حتی نوسانگیری مشخص می نماید. زیرا قطعاً کسی که زمان زیادی را در بازار حضور ندارد نمی تواند هر زمانی که حاضر بود با اطلاعات کمی که از شرایط و تغییرات صورت گرفته در بازار طی مدتی که نبوده اقدام به خرید جهت نوسان گیری نماید.

نکات مهم شناسایی سبک , روش و استراتژی معاملاتی:

  • سود مورد انتظار معامله گر طی دوره زمانی مورد انتظار
  • شناسایی فرصت های خرید و سبک ورود به سهم, مانند خرید هرمی و ...
  • شناسایی محدوده های فروش و سبک خروج از سهم , مانند فروش 50-50 و...
  • چه میزان زمان می توانیم برای حضور در بازار صرف نماییم
  • آشنایی مامله گر با روش های علمی معاملاتی از قبیل تکنیکال, بنیادی,روانشناسی بازار,روش های ذهنی و...
  • میزان سابقه و تجربه معامله گر در بازار

" هر کسی استراتژی خاص خویش را دارد استراتژی یک نسخه عمومی و جادویی نیست "

dc8168828c1c9915153e4aa07a56ab03

استراحت و دور بودن از فضای بازار: دانشمندانی از دانشگاه ویسکانسین یافته اند, لحظات نداشتن آمادگی برای فکر کردن در مورد موضوعی می تواند نتیجه خواب قسمت های کوچکی از مغز باشد. بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند مغز هیچ گاه نمی خوابد، مغز هیچ گاه به طور کامل بیدار و یا خواب نیست بلکه بخش هایی از آن به صورت غیر فعال در می آیند.آن ها نشانه هایی را برای حالت نیمه خواب بودن مغز در نظر می گیرند که باعث بروز اشتباهات کوچکی مانند قرار دادن اشتباهی شیر در کابینت و یا غلات در فریزر می شوند. زیرا سلول های عصبی خسته هنوز بیدارند، اما به صورت انفرادی غیر فعالند.

پس قرار نیست تحت هر شرایطی سهم بخرید و هر روز در بازار مشغول معامله باشید و حضوری مداوم و روزانه جهت رصد اخبار , اطلاعات و معاملات سهم ها داشته باشید, زیرا همین امر موجب کاهش قدرت تصمیم گیری و قضاوت درست می گردد و با اتخاذ تصمیمی اشتباه این فشار دو صد چندان گشته و برای جبران اشتباه رخ داده شده ممکن است سلسله ای از تصمیم های ناصحیح دیگر را برای توجیه ذهنی و نپذیرفتن اشتباهاتشان صورت دهند که همین امر دروازه ورود به تصمیم های احساسی و دور شدن از نظم و تعهدی که یک معامله گر می بایستی داشته باشد می گردد.

بخاطر داشته باشید همیشه فرصت برای ورود به بازار و کسب سود فراهم می باشد, اغلب کسانی که در بازار اقدام به معاملات متعدد می نمایند و به اصطلاح از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند بنا به دلایل ذیل قطعا با خطاهای اجتناب ناپذیری نیز مواجه خواهند گردید:

  • ترس و دلهره جا ماندن از رشد بازار و سهم ها
  • تلاش برای جبران خطاهای قبل که حاصل تصمیم های احساسی
  • نداشتن یک استراتژی و روش مناسب معاملاتی با هدف مشخص و...

اگر اینگونه موارد بر دلایل منطقی و نظم و تعهد معاملاتی ما برای خرید سایه بیافکند یا بدتر از آن دلیل اصلی خرید شوند، قطعا ضریب خطاهای اجتناب ناپذیر افزایش خواهد یافت. زیرا خریدی که بر اساس هیجان و جو غالب بازار صورت گرفته باشد فروشی هیجانی و بدون هدف را نیز در پی خواهد داشت .در واقع از آنجایی که سابقه ذهنی خرید بر مبنای هیجان صورت گرفته و نه دلایل اثبات شده برای فرد، درنتیجه برای فروش نیز اسیر جو حاکم شده و اقدام به خروج می نماید و این موجب می گردد حتی اگر در پی یک اتفاق ورود در نقطه مناسبی هم صورت گرفته باشد، با نقطه خروج بد عملا یک سرمایه گذاری ناموفق محسوب شود.اینگونه معاملات اثر ذهنی نامطلوبی را برای معامله گر ایجاد می نمایند و مدتی زمان خواهد برد تا اثر آن از بین برود.

"بخاطر بسپارید شما نیازی نیست که هر روز در بازار حضور داشته باشید و گاهی بدور از هیجان ها و .. بازار به استراحت بپردازید "

8151982135

پیروی نکردن از جمعیت:یکی از بهترین راههای جلوگیری از شکست ," پیروی نکردن از جمعیت " می باشد, زیرا زمانی که بازار در هیجان خرید قرار می گیرد, هستند کسانی که در کف های قیمتی اقدام به خرید نموده اند و در حال یافتن دلیلی برای فروش می باشند ( مطالب تکمیلی در خصوص کف های قیمتی و دلایل فروش در ادامه بیشتر تفسیر خواهد شد). گزارشات دوره ای شرکتها , اخبار و اطلاعات سیاسی -اقتصادی اغلب باعث تغییر وضعیت عده زیادی از معامله گران می شود و فرصت های خوبی را برای عمل به ایده " خلاف جهت " پدید می آورد. در واقع این گروه موفق" با فرض غلط به جواب درست می رسند" .

بطور مثال وقتی بیش از ۸۵% جامعه ای درباره رشد یک بازار در روند صعودی سخن به میان می آورند نشانه های خرید هیجانی آشکار و با انبوهی از اخبار و اطلاعات مثبت مواجه میگردیم از سویی در ان مقطع کسانی نیز پیدا می شوند که با دلایلی که ظاهر منطقی است اقدام به متقاعد نمودن سایرین می کنند که در صورت خروج اشتباه خواهند نمود. از دیدگاه روانشناسی بازار همواره سعی نمایید بدنبال ۲۵% نظر افرادی باشید که در روندهای نزولی سخن از رشد به میان می آورند زیرا نشانه های فروش هیجانی در آن مقطع می تواند ظاهر می گردد.

shenideh

افرادی که دنباله رو جمعیت نیستند و در زمان خریدهای هیجانی به دنبال دلایل فروش هستند, درواقع بر این امر واقفند که فروشنده همیشه وجود دارد، اما خریدار همیشه وجود ندارد و اما سوالی که مطرح است, به چه دلایلی فروشنده هااقدام به فروش می کنند؟ از جمله مهمترین دلایلی که می توان برای فروش سهم توسط فروشنده ها بر شمرد عبارتند از :

  • رسیدن به سود مورد انتظار و یا رسیدن به محدوده هدف پیش بینی شده بر اساس روش انتخابی معامله گر (تکنیکال, فاندامنتال, روانشناسی بازار و ...)فروشنده های این گروه در روندهای صعودی و جایی که بازار و سهم رشد نموده اقدام به فروش می نمایند و در واقع دلیل فروش رشد مورد انتظار می باشد.
  • جلوگیری از ضرر بیش از حد قابل تحمل و رسیدن به محدوده حد ضرر تعریف شدهفروشنده های این گروه با شناسایی روند نزولی در بازار و سهم تصمیم به خروج می گیرند و در پی کمترین زیان احتمالی هستند و به عبارتی " جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت هست"
  • نیاز به پول و نقدینگی و ....در این دلیل فروشنده همیشه وجود دارد ولی حجم ها و نحوه عرضه و تقاضا در این شیوه متعادل و متفاوت می باشد

حال بر اساس موارد فوق ممکن است سوالی مطرح شود مبنی بر اینکه گاهی صف های فروش سنگینی توسط سهامداران عمده حقیقی و حقوقی بیکباره عرضه می شود با وجودی که از نظرتکنیکالی این سهم اهداف بالاتری را می تواند تجربه نماید, آیا حقوقی آشنا به تحلیل از نوع تکنیکال و ... نیست تا این اهداف را ارزیابی و شناسایی نماید؟

در پاسخ باید عنوان شود ,ممکن است فروشنده حجم بالایی از سهم را دارا باشد و جهت شناسایی سود تا اهداف دقیق خود نمی تواند منتظر بماند , زیرا ممکن است سهم در آن مقطع چنین تقاضایی را نداشته باشد " همیشه خریدار وجود ندارد "؛ بنابراین، نمیتواند صبر نماید در قله ای که بسیاری از فعالین بازار نسبت به آن آگاهی دارند اقدام به فروش کند,پس بر اساس استراتژی خود ممکن است از شیوه های خروج پله ای و یا ۵۰-۵۰ و ... در میانه راه به تدریج اقدام به شناسایی سود نماید.

و سوالی دیگر که ممکن است پیش بیاید ,چرا خریدار همیشه وجود ندارد؟در یک بازار نزولی خریدارها بدنبال خرید در قیمتهای پایین تر هستند و این یعنی کاهش خریدار. در یک بازار صعودی خریدارها پس از مدتی به دلیل رشد بازار در خریدهایشان دچار تردید میشوند و در بازارهای خنثی و خسته کننده سرمایه گذاران به دنبال فرصتهای سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی می باشند تا زمان را از دست ندهند و همه این دلایل باعث میشود برای به وجود آمدن خریدار نیاز به گذشت زمان باشد که خود به معنای آن است که در فواصلی از زمان میزان خریداران کاهش مییابد. به طور کلی شاید منشا اصلی همه دلایل جمله زیر باشد:

"خریداران برای خرید دنبال دلیل و مدرک و شواهد مثبت میگردند وبا تردید و نگاهی شکاک به تحلیل میپردازند. اما در فروش معمولا کمتر دنبال دلیل هستند چرا که یا میخواهند لذت سود را ببرند یا میخواهند خود را از تلخی ضرر نجات دهند. "

این بلاگ ادامه دارد.....

در مطالب آتی سعی می شود تا مواردی از قبیل نحوه شناسایی سهم و بازارهای صعودی ,و این که همه افراد می توانند در کف قیمتی بخرند و در پیک قیمتی بفروشندو ... را بررسی نماییم

منابع:
  • تجربیات و دست نوشته های شخصی
  • تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه, جان مورفی
  • رازهای معامله گران موفق در بازارهای مالی
  • مقالات و مطالب مرتبط با بازار سرمایه, مطالب آموزشی موجود در اینترنت و...
1394/07/29 از البرز
0
/
26
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333