رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
لاریسا
@larissa.1972
255

عنوان بلاگ : رسانه اجتماعی یا شبکه اجتماعی؟!
دسته : ershan


خلاصه چند روز پیش یکی از دوستان دوران دبیرستانم را دیدم. بعد از سال‌ها بی‌خبری، حالا به هم رسیده بودیم و یک دنیا حرف برای گفتن و شنیدن داشتیم. طبیعتاً در چنین مواقعی می‌خواهیم بدانیم دیگری چه کرده و چه می‌کند. نیوشا: "خوب تو بگو. چی خوندی؟ ازدواج کردی؟ بچه داری؟ الآن چه می‌کنی؟ کجا مشغولی؟" من: "... الآن هم در رسانه‌ی اجتماعی ارشن فعالیت می‌کنم" نیوشا:" چی؟! رسانه؟! اجتماعی؟! :-/ ... آها! مثل فیسبوک؟!!!" متاسفانه نیوشا نمی‌دانست این "رسانه اجتماعی" دقیقا چیست و آن را معادل داشتن صفحه‌ای در فیس‌بوک می‌دانست.

با گسترش روزافزون استفاده از ابزارهای دیجیتال (کامپیوتر، موبایل، تبلت) در زندگی روزانه ی ما، شکل دسترسی مان به اطلاعات هم تغییر کرده و تقریبا هر آنچه که تا دو دهه پیش، از طریق رسانه های جمعی (روزنامه، رادیو، تلویزیون) به صورت فیزیکی یا آنالوگ به دست ما میرسید، حالا شکل دیجیتالش را تولید و دریافت می کنیم: متن، صدا، تصویر، ویدئو همه با سرعت نور از طریق کانال های جدید ارتباطی منتقل می شوند.

رسانه های جدیدی که در بستر این ابزارهای دیجیتال پا به عرصه ی ظهور نهاده اند، باعث شده اند تا اخبار و حوادث تقریبا به محض وقوع به اطلاع ما برسند. سایت های خبری، برنامه های خبرخوان و پادکست ها (رادیو اینترنتی) را می توان به عنوان رسانه های جدید دانست.
رسانه های اجتماعی نوعی از این رسانه های جدید هستند که علاوه بر امتیاز سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات، از ویژگی تعامل و مشارکت کاربران نیز برخوردارند. در واقع عنوان "رسانه اجتماعی" به نوعی از برنامه های کاربردی اطلاق می شود که ابزارها و فضایی در اختیار کاربران قرار می دهند تا بتوانند با ایجاد، اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات و نظرات خود در اجتماعات و شبکه های سایبری با یکدیگر به تعامل بپردازند.

تمایز از رسانه های دیگر

۱تولید و انتشار محتوا در رسانه های سنتی معمولا در یک ساختار سلسله مراتبی و سازمانی متمرکز صورت می گیرد، در حالی که این فرایند در رسانه های اجتماعی معمولا به صورت غیر متمرکز و از کانال های متعدد انجام می شود.
۲تولید محتوا در رسانه های سنتی به دلیل پرهزینه و تخصصی بودن ابزارهای تولید، در انحصار دولت یا شرکت های خصوصی بزرگ است، اما در رسانه های اجتماعی؛ هر کسی با حداقل امکانات (یک رایانه ی شخصی یا تلفن همراه) و تنها با داشتن مهارت های مقدماتی و متوسط استفاده از رایانه و اینترنت، می تواند به تولید محتوا در رسانه بپردازد.
۳محتوای تولید شده در رسانه های اجتماعی تقریبا به صورت فوری و آنی منتشر شده و به دست مخاطبین خود می رسد. در حالی که در رسانه های سنتی فاصله زمانی از تولید به مصرف ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.
۴بازخورد مخاطبین از محتوای منتشر شده در رسانه های سنتی با تاخیر نسبتا زیادی می رسد، اما در رسانه های اجتماعی این بازخورد بلافاصله و بی واسطه اتفاق می افتد.
۵در رسانه های سنتی وقتی محتوایی منتشر می شود (یا به اصطلاح روی آنتن می رود) دیگر ویرایش و تغییر آن امکان پذیر نیست، اما محتوا در رسانه اجتماعی به واسطه تعامل مخاطبین می تواند پخته یا اصلاح شود.
۶به علت در دسترس بودن منابع اطلاعاتی در رسانه های اجتماعی، کیفیت و شفافیت اطلاعات در این رسانه ها بیشتر از رسانه های سنتی است.
۷علاوه بر سهولت دسترسی برای عموم افراد از طریق کامپیوتر، موبایل و تبلت، و نحوه ی تولید محتوا در آن ها، هر محتوا به نسبت توجه و واکنش عموم، ارزشی پیدا می کند که می توان آن را همانا خلق جمعی ارزش نام نهاد.

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی

  • اعتماد: اطلاعات در رسانه های اجتماعی، بصورت فیلتر نشده و خام، مستقیما از منابع اصلی منتشر می شود و به همین دلیل می تواند مورد اعتماد قرار گیرد.
  • استناد و تعمیم: فیلم، عکس، صدا و منابع اصلی و دست اول اطلاعات در این رسانه ها، قابلیت استناد و تعمیم را بالا برده است.
  • پرستیژ و تشخص: امروزه افراد، مجریان تلویزیون، اساتید دانشگاه، دانشجویان، روزنامه نگاران، سیاستمداران و هنرمندان به جای آدرس ایمیل، وب سایت یا وبلاگ، شناسه خود در این رسانه ها را اعلام می کنند؛ حتی برنامه های تلویزیونی نیز در این رسانه ها آدرس دارند.
  • رصد کردن و رصد شدن: رصد شدن و رصد کردن افراد امری لذت بخش است؛ من و شما نیز دوست داریم توسط دیگران رصد شویم. شخصی نگاری یا روزنگاری در وبلاگ ها بر همین اساس اتفاق افتاده است.
  • باز انتشار: در محیط رسانه ها، خبرها پالایش و انتخاب می شوند و انتشار می یابند.
  • خرد جمعی: همه چیز را همگان دانند و در عصر شبکه ها "همگان" در حال زاده شدن است. از فضای رسانه های اجتماعی می توان گرایش عمومی را سنجید. به عبارت دیگر، رسانه های اجتماعی بهترین فضای افکار سنجی هستنند.
  • سفارشی شدن: بیهوده گردی و سرک کشیدن های بی نتیجه در فضای وب در حال حذف شدن است و همه می توانند با استفاده از فیدها یا خروجی های مکانیزه ی آنلاین و آفلاین، محتوای مورد علاقه خود را دریافت نمایند.
  • جستجو شدن: از طریق ترکیب موتورهای جستجو با بسیاری از شبکه های رسانه ای می توانید در این فضاها همزمان جستجو کنید و جستو شوید.
  • اطلاع رسانی و خبررسانی: هر کسی می تواند از وقایع مورد نظر خود، خبر یا نوشته ای تهیه و در شبکه ی اجتماعی مورد علاقه خود منتشر نماید (رسانه های شهروندی در خدمات خبرنگاران شهروندی).
  • ترکیب با موبایل: اغلب این فناوری ها یا نسخه موبایل دارند یا با استفاده از موبایل قابل انتشار و دسترسی هستند. مستندات محتوایی این رسانه ها نیز توسط موبایل تولید می شود.
  • شفاف شدن بیش از گذشته: زندگی درون خانه هایی شفاف و شیشه ای در جریان است بطوری که همه از کوچکترین رخدادهای یکدیگر مطلع می شوند.
  • قدرت سرمایه اجتماعی: وجود مجموعه معینی از ارزش های غیر رسمی که در میان اعضای گروه، مشترک بوده و همکاری را در میان آنها بهبود می بخشد.
  • تحرک اجتماعی: جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از افراد متولد می شوند. این تحرک (mobility ) از یک سو به معنای جابه جایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت در یافتن ایده ها، ارتباطات و تماس ها است. در این شرایط، افرادی که کمتر احتمال دارد با هم ارتباط داشته باشند، فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را بیابند و ارتباط برقرار کنند. تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت، امکان فراتر رفتن از محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا می کند که ظرفیت های افراد را افزایش دهد.
  • ارتباطات غیر رسمی: ارتباطات بین افراد، خارج از نهادهای رسمی آموزشی، رسانه ای، حکومتی و سیاسی شکل می گیرد.

تفاوت های مهم رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی

۱نحوه ارتباط: رسانه های اجتماعی راهی برای انتقال یا به اشتراک گذاری اطلاعات، با تعداد زیادی از مخاطبین است، اما شبکه اجتماعی فضایی برای تعامل و گفت و شنود است که در آن گروهی از افرادی با علایق مشترک یا ذهنیت های مشابه، دور هم جمع می شوند و با هم ارتباط برقرار می کنند.
۲صرف زمان و تلاش: فعالیت در رسانه اجتماعی کار سخت و زمان گیری است. برای انتشار یک مطلب باید وقت بگذارید، تحقیق کنید و بعد از کلی سبک و سنگین کردن، آن را منتشر نمایید. زیرا هر مطلب می تواند مورد قضاوت قرار گیرد یا مبنای تصمیم گیری در یک امر مهم گردد. بنابر این اعتبار و برَند شما با آن چه که در رسانه منتشر می کنید ساخته می شود و باید برای آن وقت بگذارید.
اما حضور در شبکه های اجتماعی خیلی از اوقات اتلاف وقت است، مثل قرار ملاقات های دوستانه که شاید ساعت ها طول بکشد ولی در انتها هیچ ارزشی به ما اضافه نکنند.
۳هدف: هدف شبکه های اجتماعی معمولا تشکیل شبکه هواداران و رصدکنندگان و برقراری ارتباط بین آن هاست. حال آن که رسانه های اجتماعی با اهداف تجاری صریح، برای انتقال اخبار و شایعات، و گرفتن بازخورد ها ایجاد می شوند.
۴محتوا: در رسانه اجتماعی، معمولا اطلاعات به صورت مطالب آموزشی، ویدئو، عکس، اینفوگراف، بلاگ های تخصصی منتشر می شوند. اگرچه ممکن است در شبکه های اجتماعی نیز شاهد انتشار مطالب در قالب های مذکور باشیم، اما آنچه در این شبکه ها بیشتر اتفاق می افتد گفتگوهای مستقیمی است که به امید تبدیل مخاطب به مشتری صورت می گیرد.

من سعی کردم تا برای دوستم نیوشا توضیح بدهم که ارشن علاوه بر آن که اولین ارائه دهنده مفاهیم داد و ستد اجتماعی در ایران است، یک رسانه اجتماعی-تحلیلی بازار سرمایه است که از تمام امکانات متداول رسانه های اجتماعی برخوردار بوده و من افتخار می کنم که کوچکترین عضو این رسانه هستم.

منابع:
  • http://www.relenet.com
  • http://www.socialmediatoday.com

خلاصه چند روز پیش یکی از دوستان دوران دبیرستانم را دیدم. بعد از سال‌ها بی‌خبری، حالا به هم رسیده بودیم و یک دنیا حرف برای گفتن و شنیدن داشتیم. طبیعتاً در چنین مواقعی می‌خواهیم بدانیم دیگری چه کرده و چه می‌کند. نیوشا: "خوب تو بگو. چی خوندی؟ ازدواج کردی؟ بچه داری؟ الآن چه می‌کنی؟ کجا مشغولی؟" من: "... الآن هم در رسانه‌ی اجتماعی ارشن فعالیت می‌کنم" نیوشا:" چی؟! رسانه؟! اجتماعی؟! :-/ ... آها! مثل فیسبوک؟!!!" متاسفانه نیوشا نمی‌دانست این "رسانه اجتماعی" دقیقا چیست و آن را معادل داشتن صفحه‌ای در فیس‌بوک می‌دانست.

با گسترش روزافزون استفاده از ابزارهای دیجیتال (کامپیوتر، موبایل، تبلت) در زندگی روزانه ی ما، شکل دسترسی مان به اطلاعات هم تغییر کرده و تقریبا هر آنچه که تا دو دهه پیش، از طریق رسانه های جمعی (روزنامه، رادیو، تلویزیون) به صورت فیزیکی یا آنالوگ به دست ما میرسید، حالا شکل دیجیتالش را تولید و دریافت می کنیم: متن، صدا، تصویر، ویدئو همه با سرعت نور از طریق کانال های جدید ارتباطی منتقل می شوند.

رسانه های جدیدی که در بستر این ابزارهای دیجیتال پا به عرصه ی ظهور نهاده اند، باعث شده اند تا اخبار و حوادث تقریبا به محض وقوع به اطلاع ما برسند. سایت های خبری، برنامه های خبرخوان و پادکست ها (رادیو اینترنتی) را می توان به عنوان رسانه های جدید دانست.
رسانه های اجتماعی نوعی از این رسانه های جدید هستند که علاوه بر امتیاز سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات، از ویژگی تعامل و مشارکت کاربران نیز برخوردارند. در واقع عنوان "رسانه اجتماعی" به نوعی از برنامه های کاربردی اطلاق می شود که ابزارها و فضایی در اختیار کاربران قرار می دهند تا بتوانند با ایجاد، اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات و نظرات خود در اجتماعات و شبکه های سایبری با یکدیگر به تعامل بپردازند.

تمایز از رسانه های دیگر

۱تولید و انتشار محتوا در رسانه های سنتی معمولا در یک ساختار سلسله مراتبی و سازمانی متمرکز صورت می گیرد، در حالی که این فرایند در رسانه های اجتماعی معمولا به صورت غیر متمرکز و از کانال های متعدد انجام می شود.
۲تولید محتوا در رسانه های سنتی به دلیل پرهزینه و تخصصی بودن ابزارهای تولید، در انحصار دولت یا شرکت های خصوصی بزرگ است، اما در رسانه های اجتماعی؛ هر کسی با حداقل امکانات (یک رایانه ی شخصی یا تلفن همراه) و تنها با داشتن مهارت های مقدماتی و متوسط استفاده از رایانه و اینترنت، می تواند به تولید محتوا در رسانه بپردازد.
۳محتوای تولید شده در رسانه های اجتماعی تقریبا به صورت فوری و آنی منتشر شده و به دست مخاطبین خود می رسد. در حالی که در رسانه های سنتی فاصله زمانی از تولید به مصرف ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.
۴بازخورد مخاطبین از محتوای منتشر شده در رسانه های سنتی با تاخیر نسبتا زیادی می رسد، اما در رسانه های اجتماعی این بازخورد بلافاصله و بی واسطه اتفاق می افتد.
۵در رسانه های سنتی وقتی محتوایی منتشر می شود (یا به اصطلاح روی آنتن می رود) دیگر ویرایش و تغییر آن امکان پذیر نیست، اما محتوا در رسانه اجتماعی به واسطه تعامل مخاطبین می تواند پخته یا اصلاح شود.
۶به علت در دسترس بودن منابع اطلاعاتی در رسانه های اجتماعی، کیفیت و شفافیت اطلاعات در این رسانه ها بیشتر از رسانه های سنتی است.
۷علاوه بر سهولت دسترسی برای عموم افراد از طریق کامپیوتر، موبایل و تبلت، و نحوه ی تولید محتوا در آن ها، هر محتوا به نسبت توجه و واکنش عموم، ارزشی پیدا می کند که می توان آن را همانا خلق جمعی ارزش نام نهاد.

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی

  • اعتماد: اطلاعات در رسانه های اجتماعی، بصورت فیلتر نشده و خام، مستقیما از منابع اصلی منتشر می شود و به همین دلیل می تواند مورد اعتماد قرار گیرد.
  • استناد و تعمیم: فیلم، عکس، صدا و منابع اصلی و دست اول اطلاعات در این رسانه ها، قابلیت استناد و تعمیم را بالا برده است.
  • پرستیژ و تشخص: امروزه افراد، مجریان تلویزیون، اساتید دانشگاه، دانشجویان، روزنامه نگاران، سیاستمداران و هنرمندان به جای آدرس ایمیل، وب سایت یا وبلاگ، شناسه خود در این رسانه ها را اعلام می کنند؛ حتی برنامه های تلویزیونی نیز در این رسانه ها آدرس دارند.
  • رصد کردن و رصد شدن: رصد شدن و رصد کردن افراد امری لذت بخش است؛ من و شما نیز دوست داریم توسط دیگران رصد شویم. شخصی نگاری یا روزنگاری در وبلاگ ها بر همین اساس اتفاق افتاده است.
  • باز انتشار: در محیط رسانه ها، خبرها پالایش و انتخاب می شوند و انتشار می یابند.
  • خرد جمعی: همه چیز را همگان دانند و در عصر شبکه ها "همگان" در حال زاده شدن است. از فضای رسانه های اجتماعی می توان گرایش عمومی را سنجید. به عبارت دیگر، رسانه های اجتماعی بهترین فضای افکار سنجی هستنند.
  • سفارشی شدن: بیهوده گردی و سرک کشیدن های بی نتیجه در فضای وب در حال حذف شدن است و همه می توانند با استفاده از فیدها یا خروجی های مکانیزه ی آنلاین و آفلاین، محتوای مورد علاقه خود را دریافت نمایند.
  • جستجو شدن: از طریق ترکیب موتورهای جستجو با بسیاری از شبکه های رسانه ای می توانید در این فضاها همزمان جستجو کنید و جستو شوید.
  • اطلاع رسانی و خبررسانی: هر کسی می تواند از وقایع مورد نظر خود، خبر یا نوشته ای تهیه و در شبکه ی اجتماعی مورد علاقه خود منتشر نماید (رسانه های شهروندی در خدمات خبرنگاران شهروندی).
  • ترکیب با موبایل: اغلب این فناوری ها یا نسخه موبایل دارند یا با استفاده از موبایل قابل انتشار و دسترسی هستند. مستندات محتوایی این رسانه ها نیز توسط موبایل تولید می شود.
  • شفاف شدن بیش از گذشته: زندگی درون خانه هایی شفاف و شیشه ای در جریان است بطوری که همه از کوچکترین رخدادهای یکدیگر مطلع می شوند.
  • قدرت سرمایه اجتماعی: وجود مجموعه معینی از ارزش های غیر رسمی که در میان اعضای گروه، مشترک بوده و همکاری را در میان آنها بهبود می بخشد.
  • تحرک اجتماعی: جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از افراد متولد می شوند. این تحرک (mobility ) از یک سو به معنای جابه جایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت در یافتن ایده ها، ارتباطات و تماس ها است. در این شرایط، افرادی که کمتر احتمال دارد با هم ارتباط داشته باشند، فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را بیابند و ارتباط برقرار کنند. تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت، امکان فراتر رفتن از محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا می کند که ظرفیت های افراد را افزایش دهد.
  • ارتباطات غیر رسمی: ارتباطات بین افراد، خارج از نهادهای رسمی آموزشی، رسانه ای، حکومتی و سیاسی شکل می گیرد.

تفاوت های مهم رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی

۱نحوه ارتباط: رسانه های اجتماعی راهی برای انتقال یا به اشتراک گذاری اطلاعات، با تعداد زیادی از مخاطبین است، اما شبکه اجتماعی فضایی برای تعامل و گفت و شنود است که در آن گروهی از افرادی با علایق مشترک یا ذهنیت های مشابه، دور هم جمع می شوند و با هم ارتباط برقرار می کنند.
۲صرف زمان و تلاش: فعالیت در رسانه اجتماعی کار سخت و زمان گیری است. برای انتشار یک مطلب باید وقت بگذارید، تحقیق کنید و بعد از کلی سبک و سنگین کردن، آن را منتشر نمایید. زیرا هر مطلب می تواند مورد قضاوت قرار گیرد یا مبنای تصمیم گیری در یک امر مهم گردد. بنابر این اعتبار و برَند شما با آن چه که در رسانه منتشر می کنید ساخته می شود و باید برای آن وقت بگذارید.
اما حضور در شبکه های اجتماعی خیلی از اوقات اتلاف وقت است، مثل قرار ملاقات های دوستانه که شاید ساعت ها طول بکشد ولی در انتها هیچ ارزشی به ما اضافه نکنند.
۳هدف: هدف شبکه های اجتماعی معمولا تشکیل شبکه هواداران و رصدکنندگان و برقراری ارتباط بین آن هاست. حال آن که رسانه های اجتماعی با اهداف تجاری صریح، برای انتقال اخبار و شایعات، و گرفتن بازخورد ها ایجاد می شوند.
۴محتوا: در رسانه اجتماعی، معمولا اطلاعات به صورت مطالب آموزشی، ویدئو، عکس، اینفوگراف، بلاگ های تخصصی منتشر می شوند. اگرچه ممکن است در شبکه های اجتماعی نیز شاهد انتشار مطالب در قالب های مذکور باشیم، اما آنچه در این شبکه ها بیشتر اتفاق می افتد گفتگوهای مستقیمی است که به امید تبدیل مخاطب به مشتری صورت می گیرد.

من سعی کردم تا برای دوستم نیوشا توضیح بدهم که ارشن علاوه بر آن که اولین ارائه دهنده مفاهیم داد و ستد اجتماعی در ایران است، یک رسانه اجتماعی-تحلیلی بازار سرمایه است که از تمام امکانات متداول رسانه های اجتماعی برخوردار بوده و من افتخار می کنم که کوچکترین عضو این رسانه هستم.

منابع:
  • http://www.relenet.com
  • http://www.socialmediatoday.com
1394/08/04 از تهران
0
/
15
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333