رسانه اجتماعی - تحلیلی بازار سرمایه
...
لاریسا
@larissa.1972
1058

عنوان بلاگ : من مخالفم: دیسلایک !
دسته : ershan


خلاصه احتمالا شما هم از دوران کودکی یا نوجوانی خود سریال انیمیشن بنر (سنجاب کوچولو) را به خاطر می‌آورید. از شخصیت‌های کارتونی این انیمیشن، یکی مَثَل شد و به محاوره‌های روزانه ما راه پیدا کرد: "گوجا" سنجاب اخم‌آلودی که همیشه با هر نظر و هر تصمیمی مخالف بود. مخالفت‌های تکراری که فقط با یک جمله کوتاه ابراز می‌شد: "من مخالفم!" ... حالا ما به کسانی که همیشه مخالفت می‌کنند و مخالفت‌هایشان هم معمولا راه به جایی نمی‌برد می‌گوییم "گوجا"... شاید این داستان با دیسلایک شبکه‌های اجتماعی خیلی هم بی‌ربط نباشد.

لایک و دیسلایک در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عموما برای سنجش میزان استقبال جامعه از یک مطلب، مجهز به ابزار لایک یا پسند هستند. البته شاید همه از یک نام و عنوان برای ابزار خود استفاده نکنند، مثلا گوگل پلاس بر اساس فلسفه نام گذاری خود، از +۱ به عنوان لایک یا پسند استفاده کرده، و فیوریت (Favorite) کردن در توییتر همان کار لایک در فیس بوک را انجام می دهد. در نهایت همه اینها برای یک هدف طراحی شده اند: ایجاد همدلی یا اصطلاحاً سمپاتی در میان افراد شبکه.

برعکس، تا به امروز هیچ یک از این شبکه های اجتماعی زیر بار داشتن دکمه ای برای اعلام مخالفت و نپسندیدن نرفته اند. زیرا چنین دکمه ای نه تنها باعث تعامل و هم افزایی افراد نمی شود، بلکه موجی از ناامیدی و ناخشنودی و رفتارهای تلافی جویانه یا را در میان کاربران ایجاد می کند و جو منفی را به شبکه می کشاند، که نهایتا نتیجه ای جز دوری دل ها به دنبال ندارد.

چرا از دیسلایک گرفتن ناراحت می شویم؟

انسان ذاتا به دنبال برقراری ارتباط با دیگران است، و نیاز دارد که درک شود، مورد تایید قرار گیرد، و به خاطر آنچه که در قبال جامعه و محیط اطرافش انجام می دهد از او قدردانی کنند. از همین رو همیشه تشویق ها بهتر از تنبیه ها عمل می کنند. تنبیه از هر نوعی که باشد، باعث شرمندگی و مسبب از دست رفتن اعتماد به نفس و افسردگی است.

ما پای حرف کسانی می نشینیم که باورشان داریم. کتاب هایی می خوانیم که باورمان را تایید کنند. به سرزمین هایی می رویم که با باور ها و نگرش های ما هم خوانی داشته باشند. اما نگاهی کوتاه به گذشته فردی و تاریخی انسان، نشان می دهد که پختگی و معرفت، آن هنگام حاصل می شود که انسان با تناقض های بزرگ روبرو می شود.

در فیزیک اصلی به نام عدم قطعیت وجود دارد که به تعبیر هاوکینگ این طور بیان می شود: مشاهده یک رویداد بر کمیت و نیز بر کیفیت آن رویداد تاثیر می گذارد.۱
تعبیر دیگری نیز می توان از این عبارت داشت: اینکه هیچ صحیح مطلقی وجود ندارد، و در مقابل هر ایده و نظری، ایده و نظر دیگری هم هست که حرفی برای گفتن دارد. در تقابل نظرات و از خلال بحث و گفتگوهاست که یک طرح پخته می شود و دیدگاه های جدید شکل می گیرند. اساسا مناسب ترین معیار یادگیری، تعداد تضادها و تعارض هایی است که در زندگی با آنها مواجه شده ایم. وقتی هدف مناظره است، می دانی که به جنگ رفته ای و هدف یافتن حق نیست، بلکه اثبات ادعای برحق بودن است. اما وقتی هدف یادگیری است، باید نشست و گوش داد و ذهن را در معرض نسیم تعارض قرار داد.۲

فضاهای مجازی، بخشی از دنیای واقعی هستند، و به سبب فعالیت افراد واقعی خواه ناخواه اصول و قواعد کلی حاکم بر روابط انسانی، بر این فضاها نیز حاکم است. همان گونه که ماهیت شبکه های اجتماعی سبب می شود تا از دیسلاک و عدم پسند دوری کنند، رسالت رسانه های اجتماعی مانند ارشن ایجاب می کند تا راهکاری هوشمندانه برای به کارگیری این ابزار تضاد و تعارض ارائه دهند. زیرا تناقض ها و تعارض ها ابتدای مسیر تعامل و تفاهم هستند.

مخالفت سازنده

یک بار دیگر به جمله هاوکینگ توجه کنیم: " مشاهده یک رویداد بر مسیر (کمیت و نیز بر کیفیت) آن رویداد تاثیر می گذارد." چرا؟ چون برای مشاهده یک رویداد، باید بر آن نور تابانیده شود و در این حین ذرات نور بر رویداد تاثیر می گذارد. این بر هم کنش دو جانبه است. هم مسیر رویداد تغییر می کند و هم مسیر نور. به عبارتی چون هر دو متشکل از کوانتوم هستند، کوانتو ها بر هم تاثیر میگذارند و مسیر جدیدی را رغم میزنند.

دیدگاه ها و عقاید مختلف نیز همین گونه اند. بر هم تاثیر می گذارند و از هم متاثر می شود. البته به آن شرط که در کنار هم قرار داده شوند. شاید در این مورد درک مقیاس کوانتومی قضیه مقدور نباشد، ولی از دیدگاه روانشناسی، ذهن سیال بشر در مواجهه با موضوعات جدید، مفروضات جدید می یابد و به راه حل های جدید می رسد. پس در جهت تعالی افکار و عقاید و نظرات خودمان و جامعه، بهترین کار این است که به دیگران اجازه بدهیم تا از نظراتمان آگاه شوند و نظرات متفاوت یا مخالفشان را با ما در میان بگذارند. و این کار جز با گفتمان و تعامل میسر نخواهد بود.

نتیجه گیری:

برای آن که تضاد دیدگاه ها به تعامل و تفاهم بیانجامد، مواجهه با یک دیدگاه مخالف باید در سه مرحله انجام شود: .......آ
۱. اعلام مخالفت
۲. بیان ایراد دیدگاه مطرح شده
۳. ارائه دیدگاه مخالف و مزایای آن

انجام مراحل ۲ و ۳ باب گفتگو و تعامل را می گشایند و باعث پخته شدن بحث و نظر می شوند. اما بدون مرحله ۳، به کارگیری مرحله ۱ و ۲ تاثیر مخرب و برخورنده برای صاحب نظر دارد. حال آنکه از مرحله ۱ به تنهایی، چیزی بیش از شنیدن یک ساز مخالف برداشت نمی شود.

حالا دیگر می دانیم که چرا مخالفت های "گوجا" هیچ وقت جدی گرفته نمی شدند و تاثیری در تصمیمات و وقایع نمی گذاشتند. چون همیشه فقط به انجام مرحله ۱ بسنده می کرد.


۱- کتاب "طرح بزرگ" – نوشته استفان هاوکینگ
۲- "آن پنجمین کتاب" – روزنوشته های مهندس محمدرضا شعبانعلی

منابع:
  • این نوشته حاصل تحقیقات و تجارب نگارنده آن است.

خلاصه احتمالا شما هم از دوران کودکی یا نوجوانی خود سریال انیمیشن بنر (سنجاب کوچولو) را به خاطر می‌آورید. از شخصیت‌های کارتونی این انیمیشن، یکی مَثَل شد و به محاوره‌های روزانه ما راه پیدا کرد: "گوجا" سنجاب اخم‌آلودی که همیشه با هر نظر و هر تصمیمی مخالف بود. مخالفت‌های تکراری که فقط با یک جمله کوتاه ابراز می‌شد: "من مخالفم!" ... حالا ما به کسانی که همیشه مخالفت می‌کنند و مخالفت‌هایشان هم معمولا راه به جایی نمی‌برد می‌گوییم "گوجا"... شاید این داستان با دیسلایک شبکه‌های اجتماعی خیلی هم بی‌ربط نباشد.

لایک و دیسلایک در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عموما برای سنجش میزان استقبال جامعه از یک مطلب، مجهز به ابزار لایک یا پسند هستند. البته شاید همه از یک نام و عنوان برای ابزار خود استفاده نکنند، مثلا گوگل پلاس بر اساس فلسفه نام گذاری خود، از +۱ به عنوان لایک یا پسند استفاده کرده، و فیوریت (Favorite) کردن در توییتر همان کار لایک در فیس بوک را انجام می دهد. در نهایت همه اینها برای یک هدف طراحی شده اند: ایجاد همدلی یا اصطلاحاً سمپاتی در میان افراد شبکه.

برعکس، تا به امروز هیچ یک از این شبکه های اجتماعی زیر بار داشتن دکمه ای برای اعلام مخالفت و نپسندیدن نرفته اند. زیرا چنین دکمه ای نه تنها باعث تعامل و هم افزایی افراد نمی شود، بلکه موجی از ناامیدی و ناخشنودی و رفتارهای تلافی جویانه یا را در میان کاربران ایجاد می کند و جو منفی را به شبکه می کشاند، که نهایتا نتیجه ای جز دوری دل ها به دنبال ندارد.

چرا از دیسلایک گرفتن ناراحت می شویم؟

انسان ذاتا به دنبال برقراری ارتباط با دیگران است، و نیاز دارد که درک شود، مورد تایید قرار گیرد، و به خاطر آنچه که در قبال جامعه و محیط اطرافش انجام می دهد از او قدردانی کنند. از همین رو همیشه تشویق ها بهتر از تنبیه ها عمل می کنند. تنبیه از هر نوعی که باشد، باعث شرمندگی و مسبب از دست رفتن اعتماد به نفس و افسردگی است.

ما پای حرف کسانی می نشینیم که باورشان داریم. کتاب هایی می خوانیم که باورمان را تایید کنند. به سرزمین هایی می رویم که با باور ها و نگرش های ما هم خوانی داشته باشند. اما نگاهی کوتاه به گذشته فردی و تاریخی انسان، نشان می دهد که پختگی و معرفت، آن هنگام حاصل می شود که انسان با تناقض های بزرگ روبرو می شود.

در فیزیک اصلی به نام عدم قطعیت وجود دارد که به تعبیر هاوکینگ این طور بیان می شود: مشاهده یک رویداد بر کمیت و نیز بر کیفیت آن رویداد تاثیر می گذارد.۱
تعبیر دیگری نیز می توان از این عبارت داشت: اینکه هیچ صحیح مطلقی وجود ندارد، و در مقابل هر ایده و نظری، ایده و نظر دیگری هم هست که حرفی برای گفتن دارد. در تقابل نظرات و از خلال بحث و گفتگوهاست که یک طرح پخته می شود و دیدگاه های جدید شکل می گیرند. اساسا مناسب ترین معیار یادگیری، تعداد تضادها و تعارض هایی است که در زندگی با آنها مواجه شده ایم. وقتی هدف مناظره است، می دانی که به جنگ رفته ای و هدف یافتن حق نیست، بلکه اثبات ادعای برحق بودن است. اما وقتی هدف یادگیری است، باید نشست و گوش داد و ذهن را در معرض نسیم تعارض قرار داد.۲

فضاهای مجازی، بخشی از دنیای واقعی هستند، و به سبب فعالیت افراد واقعی خواه ناخواه اصول و قواعد کلی حاکم بر روابط انسانی، بر این فضاها نیز حاکم است. همان گونه که ماهیت شبکه های اجتماعی سبب می شود تا از دیسلاک و عدم پسند دوری کنند، رسالت رسانه های اجتماعی مانند ارشن ایجاب می کند تا راهکاری هوشمندانه برای به کارگیری این ابزار تضاد و تعارض ارائه دهند. زیرا تناقض ها و تعارض ها ابتدای مسیر تعامل و تفاهم هستند.

مخالفت سازنده

یک بار دیگر به جمله هاوکینگ توجه کنیم: " مشاهده یک رویداد بر مسیر (کمیت و نیز بر کیفیت) آن رویداد تاثیر می گذارد." چرا؟ چون برای مشاهده یک رویداد، باید بر آن نور تابانیده شود و در این حین ذرات نور بر رویداد تاثیر می گذارد. این بر هم کنش دو جانبه است. هم مسیر رویداد تغییر می کند و هم مسیر نور. به عبارتی چون هر دو متشکل از کوانتوم هستند، کوانتو ها بر هم تاثیر میگذارند و مسیر جدیدی را رغم میزنند.

دیدگاه ها و عقاید مختلف نیز همین گونه اند. بر هم تاثیر می گذارند و از هم متاثر می شود. البته به آن شرط که در کنار هم قرار داده شوند. شاید در این مورد درک مقیاس کوانتومی قضیه مقدور نباشد، ولی از دیدگاه روانشناسی، ذهن سیال بشر در مواجهه با موضوعات جدید، مفروضات جدید می یابد و به راه حل های جدید می رسد. پس در جهت تعالی افکار و عقاید و نظرات خودمان و جامعه، بهترین کار این است که به دیگران اجازه بدهیم تا از نظراتمان آگاه شوند و نظرات متفاوت یا مخالفشان را با ما در میان بگذارند. و این کار جز با گفتمان و تعامل میسر نخواهد بود.

نتیجه گیری:

برای آن که تضاد دیدگاه ها به تعامل و تفاهم بیانجامد، مواجهه با یک دیدگاه مخالف باید در سه مرحله انجام شود: .......آ
۱. اعلام مخالفت
۲. بیان ایراد دیدگاه مطرح شده
۳. ارائه دیدگاه مخالف و مزایای آن

انجام مراحل ۲ و ۳ باب گفتگو و تعامل را می گشایند و باعث پخته شدن بحث و نظر می شوند. اما بدون مرحله ۳، به کارگیری مرحله ۱ و ۲ تاثیر مخرب و برخورنده برای صاحب نظر دارد. حال آنکه از مرحله ۱ به تنهایی، چیزی بیش از شنیدن یک ساز مخالف برداشت نمی شود.

حالا دیگر می دانیم که چرا مخالفت های "گوجا" هیچ وقت جدی گرفته نمی شدند و تاثیری در تصمیمات و وقایع نمی گذاشتند. چون همیشه فقط به انجام مرحله ۱ بسنده می کرد.


۱- کتاب "طرح بزرگ" – نوشته استفان هاوکینگ
۲- "آن پنجمین کتاب" – روزنوشته های مهندس محمدرضا شعبانعلی

منابع:
  • این نوشته حاصل تحقیقات و تجارب نگارنده آن است.
1394/08/11 از تهران
0
/
22
یک دقیقه وقت دارید؟
شما تنها یک قدم با به اشتراک گذاشتن اولین ایده خود فاصله دارید. برای انتشار مطالب خود در ارشن، لطفا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و شماره‌ی همراه خود را فعال نمایید.
تکمیل پروفایل
نمایش {{content.commentsTotal - content.comments.length}} نظر قبلی
علت امتیاز منفی

×
بله
خیر
تغییرات شاخص
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
وضعیت بازار : {{closedTitle(tepix.isClosed)}}
شاخص کل
{{tepix.change}}
{{tepix.index}}
فرابورس
{{absValueChange(tepix.faraBourseChange)}}
{{tepix.faraBourseIndex}}
شاخص 50 شرکت
{{absValueChange(tepix.companyFiftyChange)}}
{{tepix.companyFiftyIndex}}
شاخص آزاد شناور
{{absValueChange(tepix.freeFloatChange)}}
{{tepix.freeFloatIndex}}
شاخص مالی
{{absValueChange(tepix.financialChange)}}
{{tepix.financialIndex}}
شاخص صنعت
{{absValueChange(tepix.indastryChange)}}
{{tepix.indastryIndex}}
2222
33333